Jump to content

Recommended Posts

Posted

Märks att ni är relativt nya som Insatskompani.

Har kommit väldigt tydliga order från LG-grp att inget som inte är

ordersatt att hämtas ut ska hämtas ut.

Men men, ni har prylarna... inte jag :)

Posted

Märks att ni är relativt nya som Insatskompani.

Har kommit väldigt tydliga order från LG-grp att inget som inte är

ordersatt att hämtas ut ska hämtas ut.

Men men, ni har prylarna... inte jag :)

Hmm, jag ser inte riktigt koplingen.

Om jag hade åkt ut för att byta grejor/lämna kortlån/motsv. skulle jag ju inte ställt mig och; "Näää, in't ska jag ha några bättre pryttlar, försök in't ge mig nå'e".

Framförallt inte om det var så att dom ville skyfla på mig saker, men det är ju bara jag kanske.

Om soldater på ett annat kompani nu råkat/lyckats få ut saker utan tjat o gnäll är det väl bara att glädjas med dom?

• Like 1
Posted

Det är precis det jag ställt som fråga till honom via PM.

Löser detta på egen hand då jag anser att det ej lämpar sig att ta det in public.

Ska komma med bild på min rigg inom snar framtid. Så det blir lite bilder här istället för bara textmassa:-)

Posted

@1.skalman: besvarat PM.

@whamou: det skulle inte jag heller gör, men däremot så är jag rätt säker på

att min chef skulle ha åsikter på att jag använder utrustning som inte är reglerad

i KompO.

Posted

@FkN: Nu var det inte riktigt så jag tolkade ditt inlägg, men, nog om det.

Snarare är det väl på sin plats med en eloge till folket på förrådet för att dom den här gången inte krånglar till saker i onödan, så att folk slipper åka fram o tillbaks KÄ.

Om dom (FmLog) fått grönt ljus uppifrån på att sakerna i närtid ska ut, dom krigsplacerar grejorna som dom ska och kanske t.o.m. lämnar ut det några dagar innan det är officiellt på förbandet i fråga så är det väl bara underbart.

Jag menar, om man nu tagit sig dit är det ju onödigt att behöva masa sig dit igen en vecka senare...

För mig personligen gick det som en dans att få ut vapenrem/10 och påsen med spännband/ok till SV2000 i förra veckan.

• 2 weeks later...
Posted

Om jag hade åkt ut för att byta grejor/lämna kortlån/motsv. skulle jag ju inte ställt mig och; "Näää, in't ska jag ha några bättre pryttlar, försök in't ge mig nå'e".

Framförallt inte om det var så att dom ville skyfla på mig saker, men det är ju bara jag kanske.

Om soldater på ett annat kompani nu råkat/lyckats få ut saker utan tjat o gnäll är det väl bara att glädjas med dom?

Det kan ju vara så att förrådet fått in mtrl i sådan mängd att det inte räcker till alla hemvärnsförband som de ansvarar för. G4 på förbandet meddelar utbildningsgruppen som då kanske dömer av vilka enheter som i första hand ska få hämta ut mtrl. Under tiden så lämnar de lokala förrådsmännen ut mtrl till alla hemvärnsmän oavsett förbandstillhörighet. Det har hänt förr och kommer hända igen då få soldater tackar nej till ny utrustning (undertecknad inräknad trots bättre vetande)

/D

Posted

Jo, det är sant.

Dock ligger inte problemet hos den enskilda soldaten som jag ser det.

Inte heller hos förrådspersonalen, som egentligen bara ska ha grönt/rött för vad dom får lämna ut till respektive förband.

Antingen är det ok för dom att lämna ut mtrl och skriva in det som dom ska eller så är det inte det (och då borde det ju synas i deras system att det inte var ok att skriva in just den artikeln i listorna).

Oavsett vilket tycker jag inte att det är upp till enskild soldat att ställa sig och motringa det för att se att pinalerna var ok att få...

Posted

Det är väl alldeles avgjort någon annans problem om grejerna är ordersatta eller krigsplacerade?

Säger förrådet att man skall plocka ut grejer så gör det. Dom vet ju att ni har dom och är det fel så kommer dom ju helt sonika att plocka in dom igen.

Tur att kittet kom till slut iaf. Lite för sent för mig, men det är ju andra som slipper sy och trä helikopterlina genom halva västen för att få den värdig. Och 304K oket har ju vissa brister vad gäller komfort...

Posted

Ja nu är ju både vapenremmen (sen några veckor) och kompressionskittet ordersatt för uthämtning så då är allt frid och fröjd :)

Posted

Känns som att förrådet LG kommer få påhälsning.

"Polyester mot polyester, eller hur? Här får ni min snyggiform, vars är mitt ultimate combat-ninja kit?!"

Vad har vi sagt om att lämna tillbaka saker?!

• Like 2
Posted

Jag har nu hämtat ut kompressionskitet och applicerat det på min väst. Är meningen att man ska skära bort de gamla spännena på framsidan, nu när man satt dit nya?

Ena sidan är ju inga problem, bara trä av spännhalvan, men den andra sitter fastsydd.

Hur har ni gjort med ok/bälte och väst? Jag tänkte nog låta bältet sitta kvar på västen och skippa oket, men spänna åt bättre på framsidan så man slipper glappet. Bytte även bältet mot en modell större, så att det blir mindre dödutrymme.

Posted

"Polyester mot polyester, eller hur? Här får ni min snyggiform, vars är mitt ultimate combat-ninja kit?!"

Det gör ont att lämna tillbaka saker men ibland måste man det då det kommer order på det:-(.

Posted

Det gör ont att lämna tillbaka saker men ibland måste man det då det kommer order på det:-(.

Partiell dövhet kan drabba den bästa.

Posted

Mest av allt behöver jag kungens polyesteruniform (made in yugoslavia) i garderoben ungefär lika mycket som jag behöver en finne på häcken.

Posted

SV2000-OKsiffror.jpg

För att återgå till ämnet, så här ser mitt kit ut just nu. Om det får vara kvar så här återstår att se.

1: ITW Repair buckle, för att underlätta att kliva i/ur västen.

2: Mtrl-ficka, med hörselkåpor, sked, en powerbar och snyltkåsa. (Främst tänkt för lyspistol/GRG mtrl/övrigt)

3: Lilla mtrl-fickan, här finns bara magasinet jag först sätter i vapnet, annars tom. (Tänkt för Hgr.)

4: Snigel duellficka x 2.

5: Kronans mag-ficka, 2 magasin.

6: Recons mag-ficka, 2 magasin.

7: Snigels flerbruksficka mod/ä, vapenvårdskit, lightsticks, kaffepulver, microapotek (Ipren, Dimor och plåster).

8: Snigel (Recons?) dumpficka.

9: Sax i fodral.

Ficklampa i fodral sitter bakom snigels flerbruksficka, ej monterad vid fototillfället.

Tankar och förbättringsförslag?

• Like 1
Posted

@ sportdykare : Beroende på typ av tjänst tänkte jag använda kronans blåsa med dess bärremmar, vattenflaskan på bältet eller inget av dom.

@ Dansk_skalle : Det ingår tyvärr inte i vår utrustning ännu.

Posted

Tja.. Personligen valde jag ju att inte använda övriga delar av kompressionskitet överhuvud taget, utan bara oket.

---

För att få det riktigt tight skulle jag behöva använda vattenblåsan utanpåliggande (precis som nu med enbart oket).

Bältet skulle behöva bytas till en storlek större i mitt fall eftersom det skulle behöva gå ihop lika tight som västen på framsidan (för att kunna använda alla infästningspunkter)

Förutom det skulle jag skulle behöva montera bältet "en hälla upp" på väst-delen för att få upp fickorna så högt som jag vill ha dom.

Summan av detta är att jag skulle använda väst-delen utan att kunna dra nytta av fickorna på den, både de där fram och vatten-blåse-fickan = Jag skiter i väst-delen och kör bara med oket.

Visar det sig senare att jag inte är nöjd med det upplägget återgår jag nog till min tidigare konfiguration som sidoöppnad väst, utan några delar från uppgraderingskitet.

För då fick jag med både vatten och småjox i fickorna.

Jag menar.. Oavsett hur du sminkar en gris är det fortfarande en gris... (Och SV2000 är en gris i mitt tycke...)

Posted (edited)

Tillverkat en rigg som är okay att använda i Sverige av enbart tilldelad mtrl. Ett riktigt hopplock med både grejer från 2000, 2008-systemet och kalle-hängslen.

Från vänster:

Flerbruksficka stor, första förband och cats i den.

Hgr-ficka.

Magficka.

Singelmagficka med hgr-ficka utanpå.

Singelmagficka.

Magasindump.

Bär pistolen på bältet och pistolmag likaså. Sjukvårdsfickan ska flyttas upp så den sitter mitt på bältet i höjd.

img0241nf.jpg

Dock föredrar jag ju min andra lösning (dock halvöppen i sida på bild)... http://oi43.tinypic.com/10s6jiv.jpg

Edited by beaver_sthlm
Posted

Det är dock inte kosher att blanda olika system. 304K-prylar får inte användas tillsammans med 2000-prylar.

Posted

Det är dock inte kosher att blanda olika system. 304K-prylar får inte användas tillsammans med 2000-prylar.

Men det är ju kungens prylar, så de borde ju inte självantända iallafall :banana

Posted

Det är uttryckligen förbjudet att blanda delar från olika system såsom 304-ok och SS2000-bälte, enligt MSS. De har givit ut någon skrivelse om det.

Posted

Det är uttryckligen förbjudet att blanda delar från olika system såsom 304-ok och SS2000-bälte.

Anledningen varför det är så vore fint att se.

Posted (edited)

Ryktet på stan säger att en jättesöt och överdrivet intelligent bebis som redan läser på en 17-årings nivå blir nedkastad i sarlacc'en varje gång ett utgånget system kombineras med ett förfarande nyttjat system.

Nä, har säkerligen något att göra med arbetsmiljölagen och att FM inte testat hur bra kombinationen fungerar om du måste räddas ur ett brinnande hus/vagn/slagskepp och har kombinerat skönheterna.

Edited by 903Lew
Posted

Hade kompressionskitet ute ett tag men tyckte inte att kardborrelösningen på oket var spec. övertygande.

Hade ingen aning om att det var förbjudet att använda kalle-oket, men det verkar ju ologiskt logiskt på något sätt!

Posted

Har nu haft oket två helger, Närkamp samt KU (skytte, TOS, patrull - grupps strid).

Nu har ju jag gjort en chestrigg, så ha det i åtanke.

Ramlar man på rygg så glider oken tyvärr ner över axlarna, de är för mjuka, hände stup i ett under närkampen. Minns inte alls nåt sånt problem med 304K.

Det kändes i ryggen efter någon timme. All vikt har jag mellan 8 och 16.

Lite kluven, det är väldigt smidigt och lätt. Med tilldelad utrustning, fyra mag och inte mycket mer, så duger det utmärkt.

Det lär INTE hålla för att släpas i.