Jump to content

Recommended Posts

Ingen aning, men jag är 3 sek ifrån att meka på nåt slags IR-sikte på nån AK och tok-mejja-ned skathelvetena som huserar i trädet utanför mitt hus och inte har lärt sig kommandot "manaöver för i h-te!!!*

Gotcha: Om (när =) du flippar helt och mejar ner skat-j*****a med din moddade ak med ir sikte, glöm inte att koppla in det till en videokamera och ladda upp filmen här innan polisen sparkar ner din dörr :angry:

 

Nifelhel: Jake the snakes inlägg borde ha bevisat att han är dum på riktigt (angående testet med kroppskyddet och luftgeväret)

 

Har sett den här länken på mååååånga ställen, men det verkar som om den missas om och om igen: Henkes utmärkta sida om Kroppskydd 90A

 

Personlig åsikt: kroppskydd 90 suger fetanka, och är ingenting jag skulle ha på mig i en skarp situation... Skorpar det till sig, så stormar jag in på militaryshop och länsar stället innan jag infinner mig :((

Kroppskyddet gör att man blir svettig för minsta lilla ansträngning = man fryser som en hund när man ligger stilla.

Och hur smidig man blir i det tänker jag inte ens gå in på...

Link to comment
Share on other sites

För det femte: Tror du att vi är helt nyktra?

Där sjönk du.

 

Så sanslöst urbota dumt. Det är inte ofta jag idiotförklarar folk officiellt på forumet... men att plocka fram ett vapen som man vet är kraftigt nog att skjuta ihjäl fåglar med, och ställa sig och skjuta på varandra. Alltså.. ge fan i alkohol och vapen. Kunde varit roligt att skjuta av äpplen från huvudet också kanske?

 

 

:angry:

Link to comment
Share on other sites

Ing: med tanke på din signatur

Kom ihåg, Murphy är där ute... och väntar.
...

 

Glöm inte Darwin, han kommer precis bredvid.

 

 

Men jag håller med dig i övrigt...

Link to comment
Share on other sites

...// Lösningen blev att ett par polisen snabbt tog sig till en närbelägen vapenaffär, och fick till låns några M16 och några lådor am... Dessa bössor gjorde relativt snabb sak med rånarna.

Vad jag har sett från olika dokumentärprogram så kan jag nog inte hålla med om händelseförloppet. Med dokumentärprogram så menar jag högkvalitativa shower som "When things go wrong" och dylikt.

 

Rånare A blir skjuten i huvudet. Detta brukar inte visas eftersom man ser när kulan passerar rakt igenom bakhuvudet. Det är inte blodigt men man ser rånarluvan sprätta till. Därefter drössar busen i backen i vad som närmast kan beskrivas som en marijonet-docka som man klippt av trådarna till. Enligt berättaren var det en prickskytt som fick honom, vilket jag tror verkar vara det rimligaste. Det såg ut som han sköt upp mot en byggnad i närheten. Vissa har hävdat att han begick självmord (En GROV lögn), andra säger bara att han "föll för polisens beskjutning".

 

Rånare B blir uttagen av ett SWAT-team som dundrar fram i en bil. SWAT pilen kör upp bredvid bilen rånaren befinner sig i och det utbryter skottlossning. RÅnaren träffas i kulregnet och lever när de smäller handklovar på honom. Om jag inte minns fel så förblöder rånaren eftersom poliserna inte lägger förband på honom. (Ambulansen dröjde). Kan inte den amerikanska polisens policy men har för mig att de inte rör skottskadade gärningsmän eftersom de då risker stämningar för "malpractice".

Link to comment
Share on other sites

AAAHHH! Nu fattar jag!

 

När jag kom till jobbet igår efter semestern, så var två av mina kollegor ovanligt nöjda och hade ett fånigt flin på läpparna.

 

- "har du kollat på SoldF.com på senaste? (Tihi tihi)"

- "Nej, jag har varit utomlands och kom tillbaka i söndags"

-"Gå in och kolla på tråden om kroppsskydd (He he ho ho)

-"Jaha, visst....."

 

Tänkte inte mer på det förrän nu när jag tittade.

 

De två har vetat om mitt lösenord och haft riktigt kul åt det en kväll när dom satt och drack öl.

De visste att jag HATAR när man gör såna saker själv och att jag på ett ÄNNU kraftigare sätt hatar när man blandar skjutvapen med alkohol.

 

Själävklart skulle jag aldrig komma på tanken att göra en så dum jävla grej, men med sådana vänner, vem behöver då fiender......?

 

Jake. (Den riktige)

 

Ps. Jag har bytt lösenord.

Link to comment
Share on other sites

O.T. Dessutom så måste jag jämt & ständigt kontrollera att mina fickor och rygga är stängda.

Men det kanske är fler än jag som "lider" av det?

Jo, tusan. Jag ar militar i grund och botten, sa jag har massor av militarprylar. Brukar ibland ga omkring i M/90 bara for att det ar sa mycket bekvamare an nagonting annat.

Link to comment
Share on other sites

Har skummat igenom de flesta inläggen nu och folk verkar tro att bara man har på sig en skyddsväst så klarar man hur mycket som helst. För att citera Roninn t.ex "En kula i en skyddsväst har samma anslags energi som rekylen"..???? Ehh va? Du verkar inte ha så mycket kött på benen när du säger en sån sak.

 

Med rekyl menar du då det du känner i handen/axeln när du avfyrar vapnet eller vad? För det är betydligt mindre än det som person B känner när han träffas av kulan, av naturliga anledningar. Det finns flera faktorer som bidrar till hur mycket skada kulan gör när den träffar, för att nämna några. A. Hastighet B. Anslagsyta C. Retardationsträcka (låter lite dumt, vad jag menar är sträckan som kulan har på sig att bromsas upp till 0 m/s).

Om en 6,5mm kula från ett klassiskt Mauser gevär träffar dig med en hastighet av 900 m/s och retardationssträckan är 0,5cm, så blir ju skadan avsevärt högre än om en luftgevärskula med hastigheten 70 m/s bromsas upp i en sjö. Blir du träffad av finkalibrig eld (och bär en skyddsväst), vare sig det är 5.56, 6.5, 7.62 etc etc så faller dom flesta ihop p.g.a den höga anslagsenergin på den lilla ytan. Som någon sa tidigare "det känns som ett hammarslag mot revbenen", ja har hört liknelsen förr och läst om brutna revben etc vid dom fall som jag läst om.

 

Skyddvästen kanske skyddar dig mot att kulan går in i kroppen, istället så kan du råka ut för chockskador p.g.a trubbigt våld. Och det kan om oturen är framme vara ännu värre då det kan skada fler inre organ.

 

Ett tillägg som inte kan säga för många gånger, Kroppskydd 90A är ett SPLITTERSKYDD ingenting annat. Det skyddar enligt SoldF.com mot "Skydd: V50=450 m/sek (1.1 g FSP, STANAG 2920)". Det vill säga att 50% av splitter upp t.o.m 1.1 g stoppas om det inte har en hastighet högre än 450 m/s (1620km/h). Alltså stoppar det inte knivar, kanyler eller kulor (förutom från ett luftgevär vilket dumt nog har bevisats i villan och fyllan av en på forumet).

 

 

Nu har allt sagts 20 gånger och tråden har ballat ur, snälla lås skiten.

Edited by Fu Tangsjö
Link to comment
Share on other sites

kanske inte så vässentligt men när vi kastade handgranat (modell 56???) så blev en hel del splitter större än en femkrona... det är med gammla granaterna som inte är "färdigsplittrade" eller vad det nu heter..

"färdigsplittrade"= Förfragmenterade :((

 

Ja dem nya handgranaterna har ju antingen ett förfragmenterat sprängskal eller ett skal innehållande stålkulor.

Link to comment
Share on other sites

Alltså stoppar det inte knivar, kanyler eller kulor (förutom från ett luftgevär vilket dumt nog har bevisats i villan och fyllan av en på forumet).

Var god och läs mitt senaste inlägg en gång till!

Link to comment
Share on other sites

Välkommen tillbaka Jake. Man var faktiskt lite orolig ett tag  :)

Ja, Jag blev faktiskt inlagd på S:t Lars ett tag som desperat rättshaverist innan jag fick upprättelse....

Men nu är det över!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag lånar grundfrågan: vilka förband bär kroppsskydd?

 

Jag förstår att mekskytteförband gör det i huvudtjänsten, och därmed borde de använda det rätt frekvent under GU. Jag förstår också att renodlade spanings-/patrullförband (fskj, kj) inte bär det i sin huvudtjänst, liksom heller inte signalister i bergrum. Men hur är det med andra förband?

 

Bär jägarförband kroppsskydd nuförtiden? Artillerister på pjäspluton? Stabsassistenter? Eller har alla ett kroppsskydd nånstans i trosspackningen att ta fram vid färdiga till strid eller när någon bedömt faran för flyganfall eller indirekt eld som särskilt stor?

 

Upplys mig!

Link to comment
Share on other sites

Samtlig personal på Ing2 bar kroppskydd på övningar. Oturligt nog utrustades vi GB inte med kroppsskydden förrän efter sommaren och GSUn ;) :P

 

På ovan nämnda förband bar alla Kroppsskydd 90, bortsett från Amröj-pluton som samtliga (även sjv) bar Kroppsskydd 94

 

edit: Kroppsskyddet låg aldrig i trossen, bars alltid oavsett rådande fiendeläge.

edit2: Personligen avlägsnade jag alltid kroppsskyddet när det handlade om längre fordonsmarscher (längre än 200 meter). Blev mycket klumpig i kroppsskyddet och det kändes inte alls bra att ha under bältet.

Vid fordonsmarch alltså; kroppsskydd, stridsbälte och hjälm av!.

Edited by Marzocchi
Link to comment
Share on other sites

Under min GSU 99, på S3, hade vi kroppsskydd, och det skulle vara på så fort vi var i närheten av vapen. Efter GSUn drog jag söderut till P10, och där fick vi inte ens ut kroppsskyddet. Kändes lite skumt att vara ute på skarpa övningar utan kroppsskydd..

Inte ens under beredskap var kroppskydd utdelade, utan när det blev utryckning av något slag delades kroppsskydd 94 ut till de som kunde tänkas behöva det.

Hur det såg ut på andra plutoner har jag ingen aning om, jag tillhörde slörövplutonen med postis, repro, skjutbanekrattare osv.

Link to comment
Share on other sites

Samtlig personal på Ing2 bar kroppskydd på övningar. Oturligt nog utrustades vi GB inte med kroppsskydden förrän efter sommaren och GSUn  ;)  :P

 

På ovan nämnda förband bar alla Kroppsskydd 90, bortsett från Amröj-pluton som samtliga (även sjv) bar Kroppsskydd 94

 

edit: Kroppsskyddet låg aldrig i trossen, bars alltid oavsett rådande fiendeläge.

edit2: Personligen avlägsnade jag alltid kroppsskyddet när det handlade om längre fordonsmarscher (längre än 200 meter). Blev mycket klumpig i kroppsskyddet och det kändes inte alls bra att ha under bältet.

Vid fordonsmarch alltså; kroppsskydd, stridsbälte och hjälm av!.

Nu är jag inte sjukvårdare men du bör nog kolla din ögon Marzocchi ;)

 

Amröj har Kroppsskydd Amröj, inte 94:an

 

För att återkoppla till topicen så kan jag säga att vi bär västen så gott som jämnt, bara om någon skulle ut och skita på kvällen som jag inte tvinga dem att ta på sig skyddet.

 

När vi röjde så hade vi förstås byxor också. Många gånger så gick man runt i hela skyddet jämnt eftersom det är lite bök att ta av och på sig brallorna.

fvyop_grupp_800.jpg

 

EOD

 

--edit--- För stora fingrar.... --edit--

Edited by EOD
Link to comment
Share on other sites

Pansarförband, Pansarskyttetjänst=

 

Psksold+grpch= Kroppsskydd 90 på om det är under ca 30 grader+

Vpl Besättning utom Förare= samma sak

Förare= Inget kroppsskydd i vagnen, utanför se ovan.

Officerare i besättning= Kroppsskydd 94 u plattor.

Link to comment
Share on other sites

Amröj har Kroppsskydd Amröj, inte 94:an

Ar det alltsa kroppsskydd Amroj pa bilden du postade? Da vet jag antligen vad det var vi hade som ronderingsvastar i vakten pa F21...

Nja... Det bör det inte ha varit. Kroppsskydd Amröj "ska" endas bäras av Amröj. Det finns fickor på den så att du kan skjuta in tilläggsplattor i den så det skulle ju kunna användas som "skyddsvaktsväst"

 

Har för mig att jag haft det här upp med någon tidigare men kunde inte hitta den tråden. Det som man gör att man direkt kan se om det är 94:an eller Amröj är att Amröj har två stycken fickor på framsidan, inga plastspännen samt hållare för namnbrickor, minpik mm, radioficka på vänsteraxeln.

 

Fröken N (hon som håller i TA9:an) har 94:an på sig, dom andra har kropsskydd amröj (förutom hon som står i PVC-pansar)

 

Kroppsskydd Amröj och kroppsskydd 94

louiserojer.jpg

Andra bilder på kroppsskydd amröj

Bild1

Bild2

 

EOD

Edited by EOD
Link to comment
Share on other sites

Det ser faktiskt ut som om vi hade amroj.... det var farre band pa den, och bara en ficka pa framsidan, men i ovrigt var den identisk. Det var inte 94, i a f - den hade bade krage och de dar axelplattorna.

Link to comment
Share on other sites

@Torak

kan det vara så att ni hade ett av de kroppsskydd Adam Wilhelm beskriver i den här tråden?

...Kroppsskydd 90A!!

Finns ju även 90B, 90H och 90P.

B varianten påminner om 94, man kan stoppa in plattor fram och bak.

Finns i FN blått och M90 Grönt.

 

90H: Helikopter

90P: Pansar

Följande bild torde vara på Kroppsskydd 90B. Bilden föreställer schweizare under utbildning på Swedint (SUNJOC 03).

http://www.swedint.mil.se/images/local/200...unjoc_karta.jpg

Link to comment
Share on other sites

Marzocchi,

 

en föredömlig rapport/orientering! Ni andra: läs, lär och säg hur det är hos er.

 

Tack!

Gjorde GU på Reppluton I5 01/02 och då gällde kroppskydd på när vi hade stridsutrustning.

Alla på hela trossen hade likadant.

Link to comment
Share on other sites

Ehh, nja, axelvaddarna stämmer inte. Jämför med EODs bild tidigare.

Ser nästan ut som en hybrid mellan 94 och amröj...

då gissar jag på 90b. Om man jämför marsvinets väst och bilden som 106 länkar till så är det bara camot som skiljer dom åt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...