Jump to content

Recommended Posts

• 2 years later...

Jag har en fråga som rör skyddsvästar. Förra helgen var jag på en övning (skarpt p-skott och grg) och då fick jag se en väst som jag inte visste vad det var. Dan hade hårda plattor i sig så jag skulle gissa att den var "skottsäker". Det var inte ett kroppsskydd 94 då den inte hade nån krage, axelskydd eller band att fästa saker i. En 94:a fanns för övrigt brevid så jag kunde jämföra. Västen påminde lite om den polisen har, bara en platta fram och en bak som satt fast på en väst, inga andra skydd eller fickor.

Någom som vet vad det var för nått kroppsskydd jag såg?

• 5 months later...

Såg att tråden var lite gamal, men jag livar upp den igen..

min fråga: Är det Skyddsväst 99 Amröj som är på sidan 353 i SoldF?

Jag tog bilden från SoldF.pdf men den vart inte särkilt bra.. Klick!

(som sagt bilden har ingen bra kvalitet)

//Schmutte

:happy:

Det var ju den som var på bilden jag frågade om tidigare i tråden..

Vill gärna ha en klargörelse om det är P100 eller Skyddsväst 99 Amröj..

(gärna med bilder på P100 då jag inte hittar den nånstans)

//Schmutte

[OT] Nån som vet vad förkortningen är på skyddsväst? [/OT]

:navy:

Det var ju den som var på bilden jag frågade om tidigare i tråden..

Vill gärna ha en klargörelse om det är P100 eller Skyddsväst 99 Amröj..

(gärna med bilder på P100 då jag inte hittar den nånstans)

//Schmutte

P100 är en platecarrier från Åkers Krutbruk, fram och baksida men möjlighet att använda samma plattor som i Kroppskyddet alt en lättare variant. Finns massor av bilder på den från främst Afghanistan bla denna:

sheb1liten.jpg

och denna

sheb6liten.jpg

Edited by Blackadder

Tänkt på en sak ett tag. Vilka befattningar i FS tilldelas de skyddsvästarna? de verkar smidiga. Klarar de 7,62 AP med plattor i?

En sak till, lite OT. Tilldelas bara MOT Eagle stridsvästar, eller får Vakt/eskort ut sådana också? Vad är det som avgör, man har ju sett MOTar med SV2K också...

Tänkt på en sak ett tag. Vilka befattningar i FS tilldelas de skyddsvästarna? de verkar smidiga. Klarar de 7,62 AP med plattor i?

En sak till, lite OT. Tilldelas bara MOT Eagle stridsvästar, eller får Vakt/eskort ut sådana också? Vad är det som avgör, man har ju sett MOTar med SV2K också...

Från Soldf.com:

Keramplattorna är av klass 3 och skall enligt tillverkaren klara:

Kaliber 5,56 mm 930m/s avstånd 5 m

Kaliber 7,62 mm 830m/s avstånd 5 m

Kaliber 7,62 mm NATO AP avstånd 5m, Singelskott

Utöver den så finns en titanplatta men vilken NIJ klass den är låter jag vara osagt

Eftersom tilldelningen ändras så får någon annan svara med det senaste..

/b

Edited by Blackadder

• 6 months later...

Var inne på http://www.varnpliktsnytt.se/granskar.php

Och såg att Kroppsskydd 90 har en livstid på 10 år..

"- De gamla västarna som tillverkades på 80-talet har fem års livsgaranti, till skillnad från de nya dyneema-västarna som har upp till tio års garanti. När livsgarantin gått ut är det farligt att använda skyddet i skarpt läge, säger Håkan Nilsson."

Mitt är ifrån -95. Byta ut eller kassera??

Iom att de inte köper in några nya 90:or så blir det väl 94:orna för våran del i framtiden eller?

Vi pratar HV bara så att alla är på samma blad.

Edited by pappa6116

Iom att de inte köper in några nya 90:or så blir det väl 94:orna för våran del i framtiden eller?

HV har 8st m/94 (med både D och E plattor) per pluton. Tror personligen inte ett dugg på att vi får fler förrens hela Armén byter till ett nytt system.

HV har 8st m/94 (med både D och E plattor) per pluton. Tror personligen inte ett dugg på att vi får fler förrens hela Armén byter till ett nytt system.

På vilken U-lista då?

Kropsskydd motsv. m/94 till all personal i Hv är behovssatt i remissen för (P)TOEM 09

• 1 month later...
Skyddsnivå på P100s "soft armor" frågas.

Detta är vad jag har fått berättat om KS-P100, då det jag jobbar för bevakningsbolag köper från samma företag som denna produkt kommer ifrån.

Grunden för kroppsskyddet är en vanlig typ av skottsäker väst likt polis och väktarbolag använder, grundvästen håller RPS-klass B (har dålig koll på vad detta blir i militära termer), klarar de flesta civila 9mm och en del 357magnum ammunition som finns på marknaden (dock inte 39B ammunition utan plattor). Västen är utrustad med fickor för förstärkningsplattor både fram och bak (likt KS94). Plattorna torde vara av samma skyddsnivå som KS94, eller rent av plattorna från ett KS94, har dock ingen uppgift om detta.

Skyddsnivå på P100s "soft armor" frågas.

Detta är vad jag har fått berättat om KS-P100, då det jag jobbar för bevakningsbolag köper från samma företag som denna produkt kommer ifrån.

Grunden för kroppsskyddet är en vanlig typ av skottsäker väst likt polis och väktarbolag använder, grundvästen håller RPS-klass B (har dålig koll på vad detta blir i militära termer), klarar de flesta civila 9mm och en del 357magnum ammunition som finns på marknaden (dock inte 39B ammunition utan plattor). Västen är utrustad med fickor för förstärkningsplattor både fram och bak (likt KS94). Plattorna torde vara av samma skyddsnivå som KS94, eller rent av plattorna från ett KS94, har dock ingen uppgift om detta.

Det är samma plattor som används.

Såg att tråden var lite gamal, men jag livar upp den igen..

min fråga: Är det Skyddsväst 99 Amröj som är på sidan 353 i SoldF?

Jag tog bilden från SoldF.pdf men den vart inte särkilt bra.. Klick!

(som sagt bilden har ingen bra kvalitet)

//Schmutte

Tja. Var på amröj BA 10 (tror den där bilden är från missionen före eller efter.) Då hade vi en väst från flygvapnet som är snarlik amröjvästen. Ser ut som den på bilden.

MVH Matte

• 3 weeks later...
På persedelkortet jag fick ut när jag hämtade ut personlig utrustning heter skyddsvästen "Skyddsutr 90 B/S" (M 8560-101220).

/Stocken

SKYDDSUTR 90B /S är skyddsväska 90 med, mask, filter, skyddshandskar m.m.

Förrådsbenämningen (vilken inte behöver vara identisk med "officiell" benämning inom FM) för kroppsskydd 90 A är KRSK 90A, K

Edited by LeadHead

• 3 weeks later...
sheb6liten.jpg

Hm... Hur mycket av kroppen skyddar de där västarna egentligen? Den täcker ju knappt torsot och axlarna. Och också.

Marine Corps forensic

A recent study obtained by DefenseWatch slams the Interceptor OTV body armor system, claiming "as many as 42% of the Marine casualties who died from isolated torso injuries could have been prevented with improved protection in the areas surrounding the plated areas of the vest. Nearly 23% might have benefited from protection along the mid-axillary line of the lateral chest. Another 15% died from impacts through the unprotected shoulder and upper arm," the report says.[3] Side armor has been sent to Iraq in increasing amounts, but many troops don't want to wear it because it adds 10 lb to the 16 lb vest and they say the added weight could decrease mobility and get them killed in certain combat scenarios.

Nu snackar vi amerikanerna här men vi har väl ungefär samma typ av väst eller hur? Lite läskigt är det att ha de i huvudet. :lol:

Hm... Hur mycket av kroppen skyddar de där västarna egentligen? Den täcker ju knappt torsot och axlarna. Och också.

De där skydden är inga kroppsskydd egentligen, de är såkallade platecarriers. De innehåller bara en platta som skall skydda mot finkalibrig eld (upp till vilken nivå avgörs av plattan som sitter i!).

Vilket skydd man använder handlar givetvis om hotbilden. Tror inte att dessa herrar skulle åkt omkring på detta viset om de väntat sig att åka rakt in i en krigszon. Men ja, vårt KRSK 94 är stöpt i samma form. Det din artikel inte för skillnad på är om skadorna är orsakade av skottskador eller splitter.

Bukskyddet finns ju i formen av den här plattan på KRSK94 man kan monera över skrevet. Samma sak med plattan över röven. Detta är dock endast splitterskydd. Plattorna som man talar om i artikeln för sidorna (de som väger så förbannat) är dock för skydd mot eldhandvapen.

Edited by Sytare

Yohn:

läskigt och läskigt.. folk dör i konfliker av kulor och alla går inte att skydda sig mot. Ju mer skyddad man är desto mer väger man. Och någonstans går en gräns för hur mkt man kan bära. Det verkar som många marines enligt den där rapporten anser att risken att bli skjuten genom axeln/armen är acceptabel kontra rörligheten man förlorar. Kan man inte röra sig nog snabbt dör man också. Dock så med alla tilläggsplattor så har OTV'n bättre skydd än Krsk94 mot finkalibrigt.

Dock så är jänkarnas OTV-väst ett riktigt bra koncept med krsk och stridsväst i ett. Och med en acceptabel skyddsnivå.

Norrmännen har lagt en order på nya kroppsskydd.

NFM är det som fått uppdraget.

Här kommer en pdf-fil.

pdf-filen

Ser faktiskt riktigt ok ut med extra tilläggsskydd och möjligheten att fästa fickor direkt på västen.

Den liknar mycket modellen som FMV har jobbat på ett par år och som nu anbud har gått ut på, dock utan fästpunkter.

men det är tänkt att de ska vara på vår ny väst som är tänkt att komma 2009, om man ska tro de man snacka med på FM-dagarna.

Din egen bild (hoppas du inte tar illa upp)

http://img526.imageshack.us/my.php?image=dscf00260zvds4.jpg

Inte täkt av chestrig men utan skulderskydden.

http://i26.photobucket.com/albums/c144/pbsyte/DSC00205B.jpg