Jump to content

Recommended Posts

Hej

Säg till gnällspikarna att HTFU.

Hoppas du är nöjd med svar,

_____________Försvarets Materielverk___________

Project engineer, personal equipment

Moget. Om det han nu säger bara är bull, var är bevisen som säger att skyddet suger och att vi alla kommer dö bara av att vara i samma rum som det skabbiga kroppsskyddet? Allt jag har hört sen jag gick med i Hv är att någon någonstans säger att skyddet gör mer skada än nytta. Aldrig har jag sett några siffror eller försök på att det ruttnar av ålderdom eller ger soldaterna astma.

Edited by Grenadier

Fast går du in till Scientologerna kommer de säga att du egentligen är barnbarnbarnbarnbarns till en utomjording. De tror det, men det behöver inte vara sant..

Mögelsporer skulle förvärra en skottskada? Får du inte vård rätt fort är du död ändå. Jag kan ge mig fan på att min svettiga lekamen innehåller bra mycket mer farliga saker än det eventuella mögel som krsk90 eventuellt hunnit samla på sig.

Scheisse, måste nog fan vara den mest störda myten i FM.

Edited by hajjper

Om mögelsporer är ett problem på den nivån så är det nog dags att förbjuda tältande, eller för all del verksamhet där ej fabriksnya textiler ingår...

Det är klart att vi inte ska ha skit ute, men mögel kan uppträda efter ett dygn om man slarvar.

• 7 months later...

Eftersom vädret suger och jag är uttråkad tänkte jag ta min pinne och peta på den döda hästen. Titt som tätt skriker folk om hur värdelöst kroppsskydd 90 är, men än så länge har jag inte sett några siffror, tester eller vittnesmål som stödjer dessa påstående. Personligen tror jag att det är ett rykte och en myt att skyddet gör mer skada än nytta. Det finns ju nyare och bättre skydd, men jag hävdar fortfarande att det är bättre än inget alls. Är det någon som har källor som visar på skyddets värdelöshet så får ni gärna visa dem för mig.

• Like 1

Eftersom vädret suger och jag är uttråkad tänkte jag ta min pinne och peta på den döda hästen. Titt som tätt skriker folk om hur värdelöst kroppsskydd 90 är, men än så länge har jag inte sett några siffror, tester eller vittnesmål som stödjer dessa påstående. Personligen tror jag att det är ett rykte och en myt att skyddet gör mer skada än nytta. Det finns ju nyare och bättre skydd, men jag hävdar fortfarande att det är bättre än inget alls. Är det någon som har källor som visar på skyddets värdelöshet så får ni gärna visa dem för mig.

Jag har inga siffror på hur bra eller dåligt kroppsskyddet är men i mitt fall så trycker kragen upp på baksidan av hjälmen vid liggande skjutställning vilket i sin tur trycket ner framsidan av hjälmen framför ögonen. Smått irriterande minst sagt, när man måste lyfta upp hjälmen varje gång man rör på sig. Dock vet jag inte om det kanske är så att jag använder fel storlek på skydd eller om man kanske kan ta bort kragen för att lösa problemet

Är det någon som provat att skjuta på kroppsskydd 90 med t.ex 9 mm?

Det tror jag säkert...

Lite beroende på vad du vill veta så får du leta på olika ställen.

Västen skyddar inte mot 9mm och om du är intresserad av hur pass skadad man blir av att ha blivit skjuten med alt utan väst så blir det troligtvis en akademisk diskussion snarare än en praktisk.

Beroende på vilken 9:a du använt och vilket vapen och avstånd den skjutits på så händer olika saker. Sen påverkar så klart var träffen tar.

Om du är intresserad av att veta hur mycket fibrer som följer med in så gissar jag slappt på ungefär lika mycket som om efter en rikoschett genom stridsväst2000.

Oavsett så blir du såpass skadad att du tvingas till operation om du överlever så länge...

Finns det verkligen någon som levt/lever med uppfattningen att skyddet stoppar kulor? Det känns lite som att folk fått för sig att skyddet ska skydda när soldaten slänger sig på en handgranat för att rädda sina kamrater. När det sedan visat sig att det bara stoppar visst splitter så har skyddet blivit värdelöst och rent av farligt att ha på sig.

Finns det verkligen någon som levt/lever med uppfattningen att skyddet stoppar kulor? Det känns lite som att folk fått för sig att skyddet ska skydda när soldaten slänger sig på en handgranat för att rädda sina kamrater. När det sedan visat sig att det bara stoppar visst splitter så har skyddet blivit värdelöst och rent av farligt att ha på sig.

Krsk90 är sågskyddsbyxor för överkroppen. Massor av användare kan vittna om hur bra civila sågskyddsbyxor verkligen fungerar för avsedd ändamål. Splitter är inte att leka med.

Framförallt sekundärsplitter. Vad tror du händer när någon skjuter på stenen/trädet/väggen du har lagt dig bakom, eller när en rpg slår in i en vägg och tar delar av plåttaket med sig i riktning mot dig? Personligen ser jag det mest som ett skydd mot just sånt.

• Like 1

Jag hittade denna info:

That said, my vague and untrustworthy recollection is that PACA (the body armor manufacturer Im most familiar with) used to make soft body armor with the following layers of Kevlar 29 fabric for the indicated NIJ threat level (I totally forget the weave):

Level I – 9 layers

Level IIA – 16 layers

Level II – 21 layers

Level IIIA – 26 layers

Enligt sold.com är krsk 90a 14 lager aramid. Level IIA är ju typ tillräckligt för 9 mm, kanske inte 9/39 bertil men dock. 14 alger kevlar/aramid är inte så enormt lite. Så varför klarar den så lite. Är det dålig aramid eller är det kanske överdrivet hur kass den är. I miltära sammanhang så pratar man ju ofta högre hastighet på både splitter och kulor, så hur är det egentligen med en rätt långsam 9 mm pistol kula och krsk90a? Och dubbla krsk90a skulle ju vara 28 lager. Det är då mer än IIIA och ändå kanske lite vikt totalt sett. Jag funderar bara på om nån verkligen vet det är så kass som det sägs? Har nån provskjutit på ett lager från krsk90 och har nån skjutit på två lager?

Ok, jag undrar om försvarsmakten har ett problem att informera om vad krsk90 är och varför det används, eller om många har problem att ta in den enkla informationen.

KRSK90 är inte menat som ett skydd mot direkt beskjutning. Statistik från gamla konflikter som varit har visat att 80% av alla dödsfall av fientlig verkan har varit pga splitterskador mot överkroppen. Dvs det absolut vanligaste att folk dör av är inte ett skott i bröstet utan en bit splitter.

Kan man då med kropsskyddet och hjälmen förhindra 50% av det splittret så kan man rätt enkelt förstå att man är säkrare med kroppsskyddet på.

Skulle man bli skjuten genom kropsskyddet så orsakar det inte värre skador än utan kropsskyddet. Skulle en kula dessutom träffa tex ett laddat mag i din stridsväst först så har du en rätt bra chans att klara dig med kropsskyddet på.

Är man orolig för mögel så kan man ta ut plattorna ur västen och rengöra dom samt tvätta "fodralet", så är det problemet löst.

• Like 3