Jump to content

Recommended Posts

Nu när Försvarsmakten i stort har KS12, borde det så inte finnas en jäkla massa KS94 som HV kan ta över istället för att soldaterna skall springa runt i KS90?

Har sett mycket bilder runt om på Hemvärnets soldater i KS90, ett skydd jag fick lära mig i lumpen på Pbat var framtaget på 90talet för att skydda Pansarskytte soldater

mot sekundärsplitter inne i fordonen, alltså CV90 skulle ta en träff först sedan skulle det som kom in i vagnen eller sådant som låssnade inne i vagnen stoppas av KS90.

Fick även veta att KS90 hade en livslängd på 10år och att några av dom vi använde i lumpen 2004 redan var nära utgångs datum.

Har dom KS90 som HV soldater springer runt med köpts in senare till just HV med annan skyddsnivå? Eller är det samma som skulle skydda mot

3mm sekundärspliter (Många år sedan nu kan kommaihåg fel) För iså fall känns det ju som soladerna springer runt i något som kanske snarare hindrar mer än hjälper.

Edited by Dirty_Diver

Mig veterligen är det samma typ av ks90 som jag hade som värnpliktig som hemvärnet har idag, och ja hade gärna sett att hemvärnet fick ta över dom gamla ks94, dock vet jag inte om det finns tillräckligt många för att alla ska kunna få ett eget, vet att visa insatsplutoner inom hemvärnet har några dom delar på i plutonen, går du som skarp skyddsvakt t.ex vid ett fartyg får du ut ett att bära under tjänstgöringen.

Dom krsk 90 Hv har är samma som alla andra i FM som använder samma kroppsskydd har. Det finns inte nog med krsk 12 för alla anställda så majoriteten av krsk 94 och till viss del 90 kommer finnas kvar där tills beslut om fler krsk 12 kommer.

• 2 months later...

Läste Tingets protokoll..

Förslaget för krsk12 har lagts fram då hotbilden har blivit annorlunda och behovet för finkalibrigt skydd även finns hos HV.

Dock är problemet att för att HV skall kunna nyttja dessa så lär det byggas förvaring för dessa då dessa är vapenklassade (Enkel förklaring av kompc)

Tittar ni era listor så ser ni att Varje HV-Komp har X-antal krsk94 så ta det med era chefer ifall behovet finns

Oddsen att HV får krsk12 i närtid när det inte finns till alla GSS/K eller GSS/T i dagläget verkar osannolikt oavsett vilja och hotbild.

Ja alltså bara för att dom har tagit upp det är ju inte samma att vi får det.. År 2075 borde var en lämplig tidsbild på det :)

Vem är så dum att man vapenklassar ett krsk?

Du kan ju köpa civilt utan någon licens.

I Danmark hade vi våra krsk hemma eller i ett skåp på kassernen beroende på hur vi bodde.

Ja tippar mest på att det är en ursäkt för att det är så dyrt o stöldbegärligt etc..

Och att det blir så jobbigt om nån del försvinner

• 6 months later...

Kan man få lite mera info om ks90, det där med livslängd var intressant då det är ett stort samtalsämne på min bataljon. Tror ingen av oss använt kroppskydd på mina 3 år i HV.

Edited by The Doc
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Ks90 är i mitt tycke endast bra till en sak, och det är att använda som extra vaddering under liggunderlaget på hård mark.

I övrigt så är det tämligen värdelöst, föråldrad design, samt det faktumet att i de flesta fallen så skydden ifråga passerat sitt bäst före datum med god marginal, gör att man med gott samvete kan låta det ligga kvar där hemma.

21 hours ago, Skeppsnr 41 said:

Ks90 är i mitt tycke endast bra till en sak, och det är att använda som extra vaddering under liggunderlaget på hård mark.

I övrigt så är det tämligen värdelöst, föråldrad design, samt det faktumet att i de flesta fallen så skydden ifråga passerat sitt bäst före datum med god marginal, gör att man med gott samvete kan låta det ligga kvar där hemma.

Fast det har väl framkommit nu på senare tid att skyddsnivån håller?

Bl.a skrevs det om detta i Hemvärnstidningen. Dessvärre så går det ju inte längre att komma åt tidigare nummer via nätet.

Kroppsskydd 90 ger betydligt högre skyddsnivå än vad väst/sele+fältjacka+fältskjorta/tisha gör.

Dels skyddar kroppsskydd 90 bättre mot splitter än vad textil gör. Kroppsskydd 90 skyddar dessutom i en inte helt trivial utsträckning mot trubbigt våld.

Det är också ur träningssynpunkt en bra utrustningsdetalj.

I en ljus framtid tilldelas nya kroppsskydd som ersätter 90-modellen.. Jag vågar nästan ta gift på att dessa kommer ha en högre skyddsnivå. Det kommer medföra en högre vikt. Och då kommer man vara lite glad över att man har "vana" att bära kroppsskydd. För det kommer vara tungt. Det kommer vara obekvämt. Det kommer vara varmt. Man kommer bli svettig.

Att inte ha kroppsskydd är att bjuda fienden på en fördel. Det ska vi inte göra.

Edited by Nestor
  • Like 1

Just att alltid öva med kroppskydd är användbart, det är inte så mycket roligare att springa runt i kroppsskydd 12 än 90 men är man van vid det äldre så är man bättre på att arbeta med det nyare.

• Like 1
  • 1 month later...

Alltså FMV har ju nyligen testat krsk 90 och kommit fram till att skyddet håller lika bra mot splitter som när det anskaffades. Leverantörens garanti har gått ut ja men gör inte skyddet sämre för det. Skyddet används av rekryter, en del officerare, GSS/K, GSS/T, pliktpersonal. Varför är just Hv för bra för krsk 90?

Vet att det finns en del föredömen där ute i Hv som använder beordradmtrl. Vet också att det finns en de kompani/Batchefer i Hv som fått för sig att just dom inte ska använda krsk 90. Sen är ju alltid situationsanpassat.

• Like 1

Jag undrar hur man tänkte nu under Aurora. Och vad jag har uppfattat av högdjuren så gjorde HV den uppgift vi ska göra. Men de som åkte från mitt kompani och några som tillhör Göteborgs bataljon. Hade krsk 94 eller t o m krsk 12. 

Om nu skyddsnivå är tillräcklig på krsk 90 så borde man ju ha det,eller? 

Nu anpassade man ju sig för uppgiften men det är dock ett faktum att krsk 90 suger. Bökigt att skjuta med och inte alls anpassat för den rörlighet man behöver i den morderna striden och skyddar inte mot finkalibrig eld.

Nu har jag inte testat krsk 12 men inbillar mig att det är långt smidigare än krsk 90. Tyngre ja, men man motiveras utav vetskapen att det är ett advekat skydd mot både splitter och finkalibrig eld. Då kommer i varje fall jag bära det och se till att jag fysiskt klarar av det. 

Att en del bär på krsk 90 i all verksamhet är enligt mig tokigt. 

Nu är det ju lite orättvis jämförelse då krsk90 är ett allmänt skydd för den stora massan (värnpliktsarmén).
Krsk94  har ju främst varit förbehållet utlandsstyrkor och viss fordonspersonal.

Även krsk12 är ett skydd avsett för mindre volymer, utlandsstyrkor och de få förband vi fortfarande har kvar på hemmaplan.

Inget utav ovanstående skyddar mot finkalibrig eld om inte västarna tilläggsutrustas med ökat skydd, för hemvärnets behov och den stora personalvolym det handlar om är krsk90 fortfarande dugligt.

Hjälmen är inte heller skottsäker men man vill ju inte vara utan den.

Ska man lösa sin uppgift med kroppsskydd så övar man med kroppsskydd, att inte ha ett av dom nyare är ingen ursäkt. Jag har använt dom olika kroppskydden och man kommer inte ifrån dom problem som uppstår vid bärande som annorlunda kolvplacering och termos effekten på kroppsvärmen. Har gått från krsk90 till 12 som GSS och det är inte så fantastiskt som vissa verkar tro, det är fortfarande ett kropssskydd med alla problem det innebär.

4 hours ago, HookAndLine said:

Chassi:

En sanning med modifikation. Krsk12 skyddar mot viss finkalibrig eld även utan tilläggsskydden (plattorna)

Berätta gärna mer.

jag är inte övertygad.

Att diskutera skyddsnivåer på öppna forum är inget jag gör. Men loggar du in på nätverket N: och letar upp MSS bildspel ang krsk12 under MS571 så står det där vad klass "FMV 2" tål, vilket hela skyddet, förutom skyddskragens "nack-del" tål.

Edited by HookAndLine
  • henke changed the title to Kroppsskydd 94 till HV istf Krsk 90A?

Om nu fördröjningsstrid mot mek. inf-förband är en växande del av HV:s insatskompaniers uppgifter, då är väl Krsk90 långt bättre än ingenting för att skydda mot luftbriserande 30mm akan/indirekt eld från snabbskjutande GRK?

Det är ju inte duellskytte mot marininfanterister vi ska vara inställda på, då har något gott fel i planeringen och vi kommer nog tvåa i det läget, hur som haver.

Eldöverfall via FARB/minstrid, GRG samt P-skott är modellen för att inte lida den onda döden - tycker Krsk 90 är ett utomordentligt gott komplement för HV:s räkning i de situationerna.

Att skyddet inte väger mer än 4 kg är ett oerhört plus, underlättar definitivt tillbakaryckning till ÅSA 1, 2 för lönnfeta och otränade "soldater" som helst vill gå upprätt in- och ut ur eldställningen.

Sedan kan man väl tänka sig att man har ett gäng 94:or för bevakningsuppgifter etc då vi ska vara synlig post.

Om krsk90 duger för vissa /T-förband så borde dte ju duga för HV tills annat kommer in. :lala:

Finns det krsk94 eller 12 så det räcker till HV så tycker jag absolut att de borde få dessa.

Edited by employed

Efterfrågade 94A nu till Aurora. Tänkte med tanke på skarp skyddsuppgift

Fick svaret att det fanns inte.. Och att dom 10 som låg på hyllan inte kunde användas eftersom det inte fanns till alla..

Känns sådär.. Är det fler som har denna problematik?

• 2 years later...
9 hours ago, Pederb& said:

Är det någon på Hv som lyckats få ut Krsk 12?

Jag fick nej när jag ringde och ville byta kroppsskydd :camo: 

Nähä du, och skulle någon det så har det inte gått rätt till.

• 1 month later...

Det känns som att både kroppsskydd 90 och 94 är för tunga för icke-mekaniserade infanterister. Någon civil variant som skyddar mot pistolkulor vore rimligen bättre för Hemvärnet för stationär bevakning och ingen alls om inte transport till fots sker högst några kilometer.

Jag pallade knappt bära all utrustning i lumpen vältränad som tusan. Blir det något tyngre kroppsskydd och förväntningar på att bära den tillsammans med ryggsäck och vapen är frågan om det ens är rimligt med avseende på skaderisken.

Edited by Dristigheten

Kroppsskydd 90 för tungt? Det väger typ 3-4 kg. Problemet med det är snarare att det blir så jäkla varmt och svettigt, men bärandet av det har även vissa fördelar. Dels tycker jag att det är skönare att bära stridssäcken med kroppsskyddet på, dels är det faktiskt inte helt dumt att ha lite vaddering när man slänger sig på backen i skog och mark.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Djungelvrål
      Som frågan lyder, varför marschera med kroppsskydd påtaget?

Har sett några klipp som FM inblick lagt upp där rekryter från P7 genomför fotmarsch med påtagen krsk90. Även under min GU genomfördes de flesta längre fotmarscher med buret kroppsskydd. 
      Det känns tämligen underligt då jag har för mig att det skrivs i SoldF att kroppsskydd skall endas bäras under marsch om det föreligger ett väldigt högt fiendehot. Samtidigt bär ju jägarsoldater sällan om ens någonsin kroppsskyddet påtaget vid längre förflyttning till fots...

Stridsvärdet sänks ju något otroligt av att marscha med krsk90 då fältskjorta/tshirt och kroppskyddet blir dyngsurt. 

Någon som vet nåt och vill ge input?
    • By Shit my man
      Goddag gott folk. Är ny på forumet, men jag kunde inte låta bli att skriva en artikel om det nya kroppsskyddet. Ser i tråden att det finns vissa frågetecken, så jag tänkte att jag kanske kunde bidra med något.

First things first.

Kroppsskyddet heter alltså kroppsskydd 12, förkortas KRSK 12. Det är tillverkat av MEHLER i Tyskland och har köpts in i den ordinarie materielanskaffningen via FMV. Skyddet kommer i ett kitt bestående av KRSK 12 YSKAL och KRSK 12 DOLT med tillhörande förstärkningsskydd. Kittet består av två bördor. Den ena är en bärväska (se bild) som kan bäras på ryggen. Den har sin främsta funktion i att vara förpackning vid förrådsförvaring eller transport. Utan denna är det svårt att få med sig alla saker.

Bärväska till KRSK 12

Innuti bärväskan finns ett antal fack för tillbehör. Väskan är oxå bra som förvaringsplats till de delar på skyddet som man inte använder, mer om det senare. Det finns oxå fack för skyddsplattorna, samt ett litet repationskit. Jag gillar tanken på att den ensilde skall kunna reparera utrustningen, men med tanke på att alla delar är så tunga så är det tveksamt vad man kan åstadkomma med nål och tråd.

Öppen bärväska till KRSK 12. Notera remmarna.

Reparationskittet till KRSK 12.

Till KRSK 12 finns två uppsättningar förstäkningsskydd, den ena benämnd KRSK 12 FÖRSTSK 3 F och den andra 5 F. Femman är nästan dubbelt så tung som trean. Tilläggsskyddet består av en bröstplatta, en ryggplatta och två sidoplattor. Skydden har individuella serienummer (individnummer) vilket antecknas vid utlämningen. De levereras i en särskild bärväska typ PELICASE för att skyddas mot stötar.

Det är inte uttalat exact vad de olika nivåerna anger eller vad de skyddar mot specifikt, endast att de är ”in conjunction with FMV3 (5)”, vilket förmodligen är de krav FMV ställt i upphandlingen. Skyddskrav brukar generellt omfattas av sekretess, så jag går inte in närmare på det..

Bärväska för förstärkningsskydd.

Bärväskan med skydd i transportläge

Bärväskan med platta 3, serienummret är maskerat.

Så, då har vi avverkat lite detaljer, dax för själva västen. Den finns som sagt i två utföranden, och varianten för dolt bärande har inga fästen alls. För mig är det lite oklart hur den skall användas, även om jag ser många praktiska användningsområden, tex för personal i fordon som skall verka från fordonet, tex fordonsskyttar i TGB 16 eller i andra trånga utrymmen. Ett annat alternativ är om man använder västen under kläder för att sedan komplettera med stridsväst utanpå, för att enkelt kunna anpassa sig efter läget. Det som är bra är att det ger många olika alternativ.

Väst för dolt bärande. Notera avsaknaden av fästanordningar. Plattorna kan justeras i höjdled med band inne i facken..

Väst för dolt bärande utfälld.

Då kommer vi in på själva västen, och det första man slås av är att den i grundutförande har ett mycket stort antal skyddsplattor, Bla för skrev, axlar, hals och bak. Den har dessutom remmar för att kunna lyfta eller dra personal, vilka iofs inte känns särskilt påkostade. Med alla dessa plattor på plats, så är det ingen överdrift att säga att skydd går före verkan. Det är svårt att röra sig ledigt, och näst intill omöjligt att inta normala skjutställningar. Det är bra att den är utvecklad på det sättet, då den kan konfigureras för många ändamål, men om man har tänkt sig någon form av rörlighet samt flexibilitet i strid så måste vissa plattor plockas bort. Den mest nödvändiga att ta bort är tyvärr nackskyddet som inte fungerar alls tillsammans med hjälm 90, och det kanske är av den anledningen som ett nytt hjälmsystem är under utprovning.

För första gången är nu kroppsskyddet utformat för att kunna bära utrustning, och personligen ser jag det som det lämpligaste alternativet. Ju färre lager, och ju mindre grejjer desto bättre. Att ha KRSK 12 med stridsväst 08 ovanpå är möjligt men det blir ett nästan löjligt stort paket av det hela. På bilden nedan har jag konfigurerat skyddet med det viktigaste: Platta 5, 4 magasin Ak5 (varav ett i flerbruksfickan), 2 magasin pistol 88, flerbruksficka 08 på vänster sida. Den i mina ögon helt värdelösa duellficka 2000 använder jag som tourniquettficka. Kompletterar detta med en flerbruksficka 2000 med en dumpficka ovanpå på höger sida. På ryggen sitter IGR och undsättningsutrustning. I denna konfiguration väger västen 18 kg.

Kroppsskyddet kompletterat som stridsväst.

Här tog bildlagringen slut.

Tourniquettficka kommer som tillbehör till Stridsväst 12, jag använder tsv duellficka 2000 som ersättning.
      http://www.mediafire.com/convkey/e943/l6iutlp7uloitfk6g.jpg

Baksidan av västen är ett underskattat område. Ett populärt tillägg är att montera vattenbehållaren från stridsväst 08 där, men jag tycker att det dels blir för klumpigt, dels för tungt. Vatten är sällan ett problem, så jag väljer bort det. Jag väljer istället att sätta IGR där, lysstavar, samt undsättningsutrustningen som jag alltid vill ha nära.

Ryggsida
      http://www.mediafire.com/convkey/de26/73zhevln0e3pos96g.jpg

Insidan på västen är tunt stoppad med ett mesh liknande material som tar upp fukt. Det är viktigt att man torkar västen mellan användningarna, annars blir det ganska snart otrevligt.

Västens insida.
      http://www.mediafire.com/convkey/43bd/2dho7oo1hypc2to6g.jpg

Det är mycket lätt att överkitta västen, som då blir ohanterligt tung. Det är inte helt enkelt att svinga en väst som väger nära 20 kg, och det kräver god fysik att röra sig i den längre sträckor. Som sagt, skydd går före verkan med denna väst i sin tyngsta konfiguration.

Som slutsats kan man säga att detta är en bra väst, med en mycket hög flexibilitet och skyddsförmåga, och som någon sade, grejjerna blir inte bättre än man gör dem, och här finns stora möjligheter att göra något riktigt bra.

Tack för mig.
    • By Thomas Malmström
      Hej allihopa,

Jag postade en fråga i en diskussion igår men den har kanske är nedlagd.

Jag har en fråga angående kroppsskydd. Har läst vad som används men jag undrar ifall nån har provat Engarde (http://www.engardebodyarmor.com) eller de här engelska gubbarna http://www.safeguardclothing.com/ ? Är de nåt att ha?

Stort tack på förhand!

Thomas

• By IB5
      God kväll!

Jag har på senaste läst lite undersökningar om skador i krig och i samband med det funderat över vilken typ av skyddsnivå man ska eftersträva på soldatnivå, alltså kroppsskydd med tillbehör (underlivsskydd, armskydd, nack/halsskydd, platta fram/bak, sidoplattor, splitterpaneler) och hjälm.

Lite snabb statistik om skador i krig:

90% av skadorna sker framifrån
      70% av dödande kulträffar är i "mid-torso"
      23% av kulträffar är i ansiktet
      60% av splitterträffar är i övre delen av överkroppen, med tyngdpunkt på framsidan.
      6% av alla dödliga träffar (splitter och kulor) är i kraniet.

Splitterskador är desto mer spridda över kroppen, dock är splitterskador även med i siffran 90% av träffar sker framifrån.

Den här statistiken kommer från en australiensisk artikel som har sammanställt 8 olika undersökningar från koreakriget till första gulfkriget.
      Dock är den här typen av statistik väldigt missvisande. Det stora problemet med den är ju att den bara visar träffar som har blivit skador, dvs har någon fått splitter i hjälmen men inte blivit skadad så finns ju den träffen inte med i statistiken. Men det verkar vara det bästa som går att hitta i alla fall, och är bra mycket bättre än ingen statistik.

Skyddsnivå
      baserat på statistiken ovan skulle jag säga att följande skyddsnivå är att eftersträva:

1. Splitterskydd på större delen av överkroppen, framförallt övre delen av överkroppen.
      2. Platta i fronten
      3. En lätt hjälm som är splitterskyddad (gärna skottsäker i pannan)

Vad jag aktivt väljer bort
      a. Platta i ryggen
      b. Sidoplattor
      c. Krage och splitterskyddade axlar
      d. Underlivsskydd
      e. Armskydd

Anledningarna till a, b, d och e är helt enkelt viktreducering samt rörlighet.
      Anledningen till c är att jag har väldigt svårt att hitta en bra skjutställning, vara snabb till första skottet samt avge välriktad eld när jag har för mycket som bygger på axlarna. Det är även det jag har förstått av brukare på KS12 att det är ett problem där med, splitterpanelerna som sitter i axelbanden gör det väldigt svårt att skjuta bra då axelstödet "halkar" utåt mot armen och hamnar väldigt långt ifrån kroppen. Jag anser att en soldats primära uppgift, det som går före allt annat, är att kunna skjuta. Därmed vill jag prioritera bort skydd över axlarna/hals, för att kunna ha en bra skjutställning, trots att det är ett område som enligt statistiken verkar relativt viktigt att skydda.

Slutsats
      Slutsatsen blir att man är skottsäker där det är som viktigast, dvs bröstet. Man är splitterskyddad över större delen av överkroppen, vilket borde stoppa många av splitterträffarna. Man man är splitterskyddad i huvudet och helst skottsäker i pannan. Detta till en vikt som borde vara ungefär hälften av vad KS12 väger. Därmed blir soldaten mer rörlig och skjuter bättre, vilket jag anser vara en bra avvägning.

Vad anser ni? Vilken typ av skydd borde en modern soldat ha? Tänker jag fel i mitt resonemang om att prioritera rörlighet och eld, skydd kanske är viktigast för att överleva och över huvudtaget kunna slåss, vad ger bäst verkan i slutändan? Har hotbilden mot den enskilda soldaten ändrats, är den annorlunda på dagens slagfält jämfört med för 60-20 år sedan?
    • By Ize-Q
      hur är det med skyddsvästar igentligen, finns det till den "vanlige" infanteristen oxo eller är det bara specialförband som utrustas med dom?

och vilken skyddsnivå har dom klarar dom en kula från en ak4 eller är dom bara till för splitter och vråte???
  • Create New...