Fu Kjellberg Posted November 28, 2009 Report Posted November 28, 2009 Intressant att se en kapten i A-stan med en Warrior RICAS compact. Länk till Warrior RICAS compact. Quote
Kurtan Posted November 28, 2009 Report Posted November 28, 2009 Inte för att RICAS är mycket att hänga i granen, men det är ju trots allt en BA/PC modell bättre. Way to go! Quote
Bandkrängning Posted November 28, 2009 Report Posted November 28, 2009 Vet att det testats nya kroppsskydd på P4/Kvarn. Vet inget annat än att det är nån ny modell som testats. (tillsammans med annan ny utrustning) Någon som har en aning? Quote
JTS Posted November 28, 2009 Report Posted November 28, 2009 Vet att det testats nya kroppsskydd på P4/Kvarn. Vet inget annat än att det är nån ny modell som testats. (tillsammans med annan ny utrustning)Någon som har en aning? Alla som sysslat med sådana tester har sannolikt skrivit under på affärsmässig tystnadsplikt, alltså är det inget som dom som har en aning diskuterar på ett öppet forum. Quote
Grenadier Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 Det pratas ju ofta om hur dåligt KS90 är, men finns det någon faktisk data i sammanställd form som talar om exakt hur dålig det är? Quote
hajjper Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 Det pratas ju ofta om hur dåligt KS90 är, men finns det någon faktisk data i sammanställd form som talar om exakt hur dålig det är? Det är väl inget större fel på KS90? Det gör väl det jobb det är tillverkat för? Sen att åldersträcket är passerat? (kanske på alla) så att tillverkaren inte längre kan garantera 100% funktion är en annan femma.. Quote
Grenadier Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 Det pratas ju ofta om hur dåligt KS90 är, men finns det någon faktisk data i sammanställd form som talar om exakt hur dålig det är? Det är väl inget större fel på KS90? Det gör väl det jobb det är tillverkat för? Sen att åldersträcket är passerat? (kanske på alla) så att tillverkaren inte längre kan garantera 100% funktion är en annan femma.. Det är ju just det jag funderar på. V50=450 m/sek, vad motsvarar det egentligen IRL. Pratar vi sekundärsplitter eller primärsplitter. Vissa säger ju att KS90 är fullständigt värdelöst och mest bara skyddar mot mygg, så man undrar ju. Ett annat argument mot KS90 är att det skulle göra mer skada än nytta vid direktträff med kulvapen. Hur ligger det till där? Quote
Emil Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 Det pratas ju ofta om hur dåligt KS90 är, men finns det någon faktisk data i sammanställd form som talar om exakt hur dålig det är? Det är väl inget större fel på KS90? Det gör väl det jobb det är tillverkat för? Sen att åldersträcket är passerat? (kanske på alla) så att tillverkaren inte längre kan garantera 100% funktion är en annan femma.. Det är ju just det jag funderar på. V50=450 m/sek, vad motsvarar det egentligen IRL. Pratar vi sekundärsplitter eller primärsplitter. Vissa säger ju att KS90 är fullständigt värdelöst och mest bara skyddar mot mygg, så man undrar ju. Ett annat argument mot KS90 är att det skulle göra mer skada än nytta vid direktträff med kulvapen. Hur ligger det till där? Har sett en KS90 som det exploderat en Försvarsladdning 21 framför den hade faktiskt stoppat ett splitter av 16 som träffade den, (axelpartiet stog tydligen emot mer stryk än bröstdelen. Men den är ju inte byggd för sånt, däremot ska den ju stå pall för sekundärsplitter något som jag köper, däremot är det väl få soldater som inser hur viktigt det är med skydd mot just sekundärsplitter. Quote
eskil Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 (edited) Det är ju just det jag funderar på. V50=450 m/sek, vad motsvarar det egentligen IRL. Pratar vi sekundärsplitter eller primärsplitter. Vissa säger ju att KS90 är fullständigt värdelöst och mest bara skyddar mot mygg, så man undrar ju. Ett annat argument mot KS90 är att det skulle göra mer skada än nytta vid direktträff med kulvapen. Hur ligger det till där? V₅₀=450 m/s betyder att västen stoppar hälften av "alla" splitter i hastigheter upp till 450 m/s. Med "alla" splitter menas i det här fallet de referensprojektiler som man använder vid testningen och som väger 1,1 gram (17 grain). Om det gäller primär- eller sekundärsplitter är omöjligt att svara på. Den stoppar båda, frågan är bara hur långt bort från explosionen man måste vara för att vara säker på det. Edited March 17, 2011 by eskil Quote
hajjper Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 Angånde träff med skjutvapen så vill jag se en studie av FOI eller någon som faktiskt blivit skjuten när KS90 burits. Annars tror jag det bara är skitsnack att det skulle förvärra någon skada. Quote
GC1 Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 Framför allt kan man ju fråga sig om det är värt att bära skottsäkert i alla lägen när den förkrossande majoriteten av skador uppkommer av splitter.... Quote
2Sharp Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 Jag vill lyfta några tankar i debatten, jag är absolut ingen fena på ballistiskt skydd men då jag har jobbat med att sälja ballistiskt skydd har jag gjort några amatörmässiga försök att läsa på lite samt att diskutera med tillverkare av densamma. Så utan att presntera en absolut sanning kommer lite av mina tankar.. K94 må inte vara av dålig kvalité, men det är ålderstiget och det medför ju inte helt otippat att det är lite tyngre än vad ett modernt kroppsskydd väger men med samma skyddsnivå. Dessutom är det ju inte avsett att bäras av avsuttna infanterister, tanken är ju att det skall bäras av folk som inte behöver vara rörliga på samma sätt som en infanterist. detta gör det ju otympligt och kanske onödigt täckande av kroppen. Ett problem med att testa kroppsskydd amatörmässigt enligt min uppfattning är, bl.a, att har du inte rätt medium bakom kroppsskyddet kommer du inte att få "rätt" resultat. Mao om du skjuter på en exponerad platta kommer den inte att uppvisa samma rsultat som om du hade västen med avsedd platta buren som den skall bäras och utsätts för samma påverkan. Platt och väst samarbetar ju med att ex: plattan splittrar proj./stannar upp den och västen tar upp det trubbiga våldet som fördelas på en större yta. Inslaget i kroppen spelar ju stor roll hur skadad du blir, även om du inte får ett hål i kroppen så kan du ju skadas så svårt att du avlider pga av det trubbiga våldets inträngning i kroppen. Jag vill hävda att för en lekman så är det helt onödigt att ens försöka sig på att skjuta, hugga, explodera/hoppa på en skyddsväst/kroppsskydd för att förstå vad den tål, utan tvekan tilhör jag också lekmän. Kan man/jag fastslå vilken skyddsklass en väst har så hade jag varit nöjd med det, inte mycket annat man kan göra anser jag. Även om majoriteten av skador är via splitter så är jag övertygad om att man bör bära skottsäkert vid de flesta tillfällena. Det hade varit trist att få ett hål i sig som undantaget som bekräftar regeln.. Dock hade det ju varit mycket sympatiskt om det fanns en större möjlighet att anpassa utrustningen efter verksamheten. Jag hoppas att det finns när PBSUS samt ny stridsväst är infört. Jag håller med om att införandet av det är på tok för sent etc. men nu är ju verkligheten sådan att det inte kommer några raket-snabba lösningar i vår Svenska militära verksamhet. Uhm ja, några tankar i förvirringen... nu skall jag äta Quote
Blackadder Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 Kan bara hålla med 2sharp i allt, Har tidigar länkat till en rapport som FOI gjort där dom skjutit på levande(nåja) grisar http://www2.foi.se/rapp/foir1111.pdf Det är intressant då det påvisas hur påverkad en soldat som träffas kan bli, det finns även lite data om användningen av Ringer eller RescueFlow i rapporten. För den som vill läsa mer så sök på "behind armor blunt trauma" (BABT) så hittar ni en massa rapporter /b Quote
Guest Triggerpuller Posted March 17, 2011 Report Posted March 17, 2011 (edited) Stämmer det att Kroppsskydd 94 inte använder "Chock Absorbers" bakom tilläggsplattorna? Edited March 17, 2011 by Triggerpuller Quote
Marksman2011 Posted June 11, 2011 Report Posted June 11, 2011 Är det någon som har sett inslaget från en livesändning i amerikansk tv där man visar en eldstrid mellan bankrånare (tror jag det var) som bär kroppskydd och polis? I filmklippet kan man tydligt se hur en av rånarna går längs en gata och hur han blir träffad upprepade gånger av polisens kulor utan att det stoppar honom. Han fortsätter bara gå framåt och skjuter vilt omkring sig med ett automatvapen. Har för mig att dom får stopp på honom genom att skjuta honom i benen. Någon som vet något om händelsen och om man eventuellt kan få tag på inslaget någonstans? Sorry om det var lite OT. Ny här på forumet! En klassisk scen, bankrånet i Hollywood som går snett och utvecklar sig till den värsta eldstriden amerikansk polis varit involverad i under modern tid. Bankrånarna har AK47:or med trummagasin och importerade "Armour piercing bullets". De har sytt in Kevlar i alla sina kläder de bär som stoppar polisens 9mm Beretta skott och hagelbössor. Polisen skjuter till sist rånarna i fötterna och underfbenen, den ena rånaren tar sitt liv efter hans AK47:a fått elduppehåll och den andre rånaren låter polisen förblöda till döds. Idag är ju Kevlar ett gammalt material och har ersatts av Dyneema, detta material är 15 gånger starkare än stål. Sök på Youtube på "Hollywood shootout" exempel Quote
martinator Posted June 14, 2011 Report Posted June 14, 2011 Sök på Youtube på "Hollywood shootout" exempel De resultat man får på den sökningen är väl till största delen dramatiserade efterkonstruktioner. Du har ingen specifik länk? /m Quote
Nifelhel Posted June 14, 2011 Report Posted June 14, 2011 @martinator Sök på north hollywood shootout så finner du bilder ifrån händelsen. @marksman2011 Välkommen till forumet! Mycket riktigt så är Kevlar gammalt och uppfanns 1965 av DuPont. Dock är Kevlar ett varumärke och har utvecklats under tiden. Det är släkt med bla Twaron. På samma sätt som Dyneema och Spectra är släkt. Dyneema är oxå gammalt i dagligt tal då det såg dagens ljus 1990. Phillips och Mătăsăreanu hade 2 rumänska AIM(typ av ak47), 1 Norinco typ 56(typ av ak47), 1 halvautomatisk HK91(ak4). 1 Bushmaster Ar15 modell samt 1 Beretta 92F. Mătăsăreanu förblödde pga att ambulansen vägrade, enl sop, att åka in i vad som benämndes "hot zone". Jag har full förståelse för det. Man får väl räkna med att det var ytterst kaotiskt i informationsflöde osv. Man får inte heller glömma att dom båda hade stoppat i sig fenobarbital som är ett långtidsverkande lugnande. Och så heter det eldavbrott! Quote
weekendwarrior Posted May 3, 2012 Report Posted May 3, 2012 Jag tänkte använda tråden till några frågor om kroppsskydd till er som gjort GU (vpl), GMU, US, eller är GSS/K, GSS/T eller Hv-soldater: I vilken omfattning övar/övade ni med KS? Vilken typ av KS? För Hv-soldater även följande frågor: Har du/ni fått ut KS? När fick du/ni ut KS? Nytt eller beg KS? Hur förvaras ditt/era KS? Har du fått ut KS personligen på förråd eller har kompaniet fått ut batchar? Jag kan berätta att tidigare under min tid som Hv-soldat fick vi ut batchar kompanivis med KS i olika strl. KS90 är det vi fått ut. Vi använder i princip aldrig KS under övning. Numera får de ut KS personligen över disk vid utrustning på förråd, att förvara hemma. Skydden ser nya och fräscha ut. Quote
Grenadier Posted May 3, 2012 Report Posted May 3, 2012 I vilken omfattning övar/övade ni med KS? I Halland övade mitt förband alltid med KS, medan vi i Östergötland aldrig övar med det. Halland - ett dåligt skydd är bättre än inget. Östergötland - KS gör med skada än nytta. Vilken typ av KS? KS90. Har vid skarp skyddsvaktstjänst fått låna KS94. För Hv-soldater även följande frågor: Har du/ni fått ut KS? Ja När fick du/ni ut KS? Vid pårustning 2006. Nytt eller beg KS? Beg. Hur förvaras ditt/era KS? Tidigare - Dubbelvikt i en ryggsäck i garderoben. Nu - På en galge i förråd Har du fått ut KS personligen på förråd eller har kompaniet fått ut batchar? Personligt KS90 Quote
Blanco Posted May 3, 2012 Report Posted May 3, 2012 >I vilken omfattning övar/övade ni med KS? Vi bar KS i all tjänst utanför kasern >Vilken typ av KS? KRSK90 >För Hv-soldater även följande frågor: >Har du/ni fått ut KS? Ja >När fick du/ni ut KS? Vid HV-inryck >Nytt eller beg KS? Minns inte >Hur förvaras ditt/era KS? I hemmet, men KRSK94´or finns tillgängliga för lån på plutonerna >Har du fått ut KS personligen på förråd eller har kompaniet fått ut batchar? Som jag minns det fick jag det personligen Quote
709 Posted May 3, 2012 Report Posted May 3, 2012 (edited) Splitterskydd 90 gäller detta, sen om det kan kallas KS... GU (vpl) Infanteriet 94-95, alla hade det alltid, för så var det sagt... Hemvärnet, insatspluton 2006- I vilken omfattning övar/övade ni med KS? Förr hade de flesta, numera få. Jag hade det slaviskt fram till en varm sommar 2010 då jag fick värmeutslag, sen dess enstaka tillfällen, så numera är den i botten på trossen. Visst är den skön mot skav och slag, men jag blir osmidig och varm och känner att den stjälper mer än den hjälper. För Hv-soldater även följande frågor: Har du/ni fått ut KS? Ja, om Splitterskyddet som sagt räknas När fick du/ni ut KS? Med övrig utr 2006. Nytt eller beg KS? Beg Hur förvaras ditt/era KS? Galge Har du fått ut KS personligen på förråd eller har kompaniet fått ut batchar? Personligt (Skånska gruppen) Enstaka KRSK94 finns i kompaniförrådet. Enstaka soldater brukar dessa (unga, starka gossar under 30), samt för VIP vid personeskort. Edited May 3, 2012 by 709 Quote
Claaren Posted May 6, 2012 Report Posted May 6, 2012 (edited) Under GU Krsk90 bars vid all tjänst där övrig stridsutrustning bars. Krsk94 med plattor bars vid all skarp vaktjänst Under SOU Krsk90 alternativt Krsk94(utan plattor) för vissa som fått ut dem bärs som under GU, har vi stridsutrustning bärs även kroppsskydd. Ända undantaget är vid vintertjänst då de får ligga kvar i skåpet. Förvaring På galge i skåpet, både nu under SOU samt under GU Egna slutsatser/ tyckanden Ja det är varmt och svettigt att bära, man blir tyngre samt mer klumpig. Dock väljer jag att bära de just pågrund utav dessa anledningar, det blir inte mindre varmt/svettigt/bökigt osv när man står där i ett annat land med Krsk94 och därför är de lika bra att bli van nu. Dock vet jag att att gemföra krsk90 med Krsk94 med plattor inte riktigt går så är de ändå mer likt än att köra utan något. Sen att de är gamla och har passerat sitt bäst före datum är ju en helt annan fråga. Edited May 6, 2012 by Claaren Quote
weekendwarrior Posted May 6, 2012 Report Posted May 6, 2012 Splitterskydd 90 gäller detta, sen om det kan kallas KS... Sorry, egen förkortning= egen lathet i fingrarna. Quote
Rickard N Posted May 7, 2012 Report Posted May 7, 2012 Splitterskydd 90 gäller detta, sen om det kan kallas KS... Vilket är splitterskydd 90? Quote
ShyGuy Posted May 7, 2012 Report Posted May 7, 2012 GSS/K på LG Krsk94 med förstärkningsplattor Quote
709 Posted May 7, 2012 Report Posted May 7, 2012 Splitterskydd 90 gäller detta, sen om det kan kallas KS... Vilket är splitterskydd 90? Ok, det heter Kroppsskydd 90. http://www.soldf.com/kroppsskydd90a.html Quote
REALIN Posted May 27, 2012 Report Posted May 27, 2012 (edited) Ja det är verkligen dags för ett nytt kroppsskydd. Det nya kommer ju snart (KS12), det lär ju dock dröja några år tills Hv får den. Edited May 27, 2012 by REALIN Quote
Guest Posted June 2, 2012 Report Posted June 2, 2012 (edited) Under min GMU nyttjade vi KS90A över tiden. När jag senare tog anställning byttes det ut mot KS94K. Vi har nu börjat ha på oss 94/K med tillhörande plattor även under kaserntjänst just för att vänja kroppen vid belastningen. Under övningar så är det ganska olika. KS ska med men ibland används inte plattorna och ibland används dom. Vi har även tillhörande flytväst till samt "flytkuddar" som går att plocka ut ur själva KS. Dock har inte vi M/90 camouflag då jag antar det är för vi ska smälta in mot färgen på stridsbåtarna etc. http://img220.imageshack.us/img220/8707/skydd8mc.jpg Edited June 2, 2012 by Guest Quote
Grenadier Posted December 12, 2012 Report Posted December 12, 2012 (edited) Kastar lite bensin på glöden med en mailkonversation med FMV: Jag frågade om följande Bristande skyddsförmåga, mögelsporer och skottskada förvärrar skottskada. Fick då följande svar: Hej Vad FMV har lärt efter tester på ”gamla” skydd är att skyddsnivån inte försämras på något sätt med åren. Självklart förutsätter det att skydden är förvarade enligt anvisning. Mögelsporer har jag inte hört något om och skulle det så vara handlar det om felaktig förvaring. Förvärrad skottskada vid användande av skydden är helt orimligt, skydden är tillverkade utifrån gängse standarder och används av militär/Polis mfl och det finns ingen erfarenhet av sådana skador. Hoppas du är nöjd med svar, Mvh/ _____________Försvarets Materielverk___________ Project engineer, personal equipment Edited December 12, 2012 by Grenadier 1 Quote
709 Posted December 12, 2012 Report Posted December 12, 2012 (edited) Hej Säg till gnällspikarna att HTFU. De försöker bara hitta på ursäkter att slippa bära det. Hoppas du är nöjd med svar, _____________Försvarets Materielverk___________ Förnamn Efternamn, Project engineer, personal equipment Edited December 12, 2012 by 709 Quote
Recommended Posts