Blackadder Posted February 13, 2009 Report Posted February 13, 2009 Vilket anser ni här inne vore bäst i FM då? ett kroppsskydd som man sedan tar en stridsväst över så som vi gör idag eller ett intigrerat skydd/väst tex OTV, Ciras, RAV mfl. Själv bär jag idag en intigrerad väst nästan dagligen på jobbet och jag tycker det är riktigt smidigt och har aldrig upplevt att det skulle vara en nackdel, kanske om man skulle behöva arbeta mycket och bara ska ha ett skydd på sig? Har dock en skyddsväst och stridsväst också men det har använts mer sällan sedan jag köpte min andra väst. Så vad tror ni? 2 västar eller 1 väst? jag föredrar att ha fästsystem på västen hellre än spindelnätet + väst jag hade gärna sett att utbudet var en integrerad väst med fästsystem Ciras motsv + en lättere för dolt bärande motsv P-100 /b Quote
Johnsson Posted April 29, 2009 Report Posted April 29, 2009 (edited) Ni har kanske haft det uppe på annan topic eller här. Jag har kanske missat det men vem är det som godkänner material som kroppsskyd/stridsväst om man tar med det? Dvs som Ciras, Blackhawk och andra västar som nämns i detta forumet? Är det FM eller det förbandet man utbildas och åker mission med? Edited April 29, 2009 by Johnsson Quote
Bo Dahlström Posted May 21, 2009 Report Posted May 21, 2009 (edited) Här kommer en fråga som kanske inte är så lätt att svara på. Det är inte omöjligt att det finns bättre möten att ställa frågan i med. Är det så hoppas jag på några bra tips. Ang frågan. När jag gjorde FN-tjänst 93-94, BA01, hade vi en splitterväst och en skottsäker med keramplatta. Jag tycker splittervästen liknar Kroppsskydd 90A. Men vad den skottsäkra västen var för något vet jag inte men snyggt ljusblå var den. Någon som vet vad respektive vägde? Den ljusblå skottsäkra hade bara en keramplatta. Kroppsskydd 90A verkar väga ~3.5kg. Edited May 21, 2009 by Fu Kjellberg Quote
bushman Posted May 21, 2009 Report Posted May 21, 2009 Här kommer en fråga som kanske inte är så lätt att svara på. Det är inte omöjligt att det finns bättre möten att ställa frågan i med. Är det så hoppas jag på några bra tips. Ang frågan. När jag gjorde FN-tjänst 93-94, BA01, hade vi en splitterväst och en skottsäker med keramplatta. Jag tycker splittervästen liknar Kroppsskydd 90A. Men vad den skottsäkra västen var för något vet jag inte men snyggt ljusblå var den. Någon som vet vad respektive vägde? Den ljusblå skottsäkra hade bara en keramplatta. Kroppsskydd 90A verkar väga ~3.5kg. 90 krpsk fanns ju i flera olika utföranden: 90A är ju disktrasan som vi alla hatar och som passar bäst som svampodling och sittdyna.(splitterskydd) 90B däremot fanns i snyggt FN-blått, helgrönt och M90, dyker upp på HV-övn hos bataljoner med mtrl-ansvarig utan kontakt med verkligheten eller på tradera. väger runt 13 - 15 kilo, och har kevlarplattor som passerat bästföre datum runt 2005. 90P har jag ej sett, bara läst om i någon soldf från 9o-talet. gissar att du tänker på 90B, hade även två fickor fram på bröstet? Quote
The Swede Posted May 21, 2009 Report Posted May 21, 2009 Normalt kroppsskydd för all personal på BA01 var kroppskydd 90A. Viss personal, ex. skyttar på SISU fick väl, om jag minns rätt, ett blått kroppskydd med plattor. Vilken modell detta är vet jag dock inte. Amröj hade ett eget, tror det heter just kroppskydd amröj. Ett grönt som bärs utanpå uniformen. I övrigt så håller jag inte med Bushman i hans sågning av kroppskydd 90A men vad vet jag, jag har ju bara använt det i skarp tjänst i 7 månader. The Swede Quote
Bo Dahlström Posted May 21, 2009 Report Posted May 21, 2009 90B däremot fanns i snyggt FN-blått, helgrönt och M90, dyker upp på HV-övn hos bataljoner med mtrl-ansvarig utan kontakt med verkligheten eller på tradera.väger runt 13 - 15 kilo, och har kevlarplattor som passerat bästföre datum runt 2005. gissar att du tänker på 90B, hade även två fickor fram på bröstet? Jag tror det var en "civil" väst. Rättare sagt ingen väst med M-nummer. Tilläggas kan att den västen inte var personlig utan tilldelades vissa fordon. Vi hade två till våran SISU. Sen var det så vitt jag vet keramiska plattor i västen och inte kevlarplattor. Normalt kroppsskydd för all personal på BA01 var kroppskydd 90A.Viss personal, ex. skyttar på SISU fick väl, om jag minns rätt, ett blått kroppskydd med plattor. Vilken modell detta är vet jag dock inte. Amröj hade ett eget, tror det heter just kroppskydd amröj. Ett grönt som bärs utanpå uniformen. Det är det blåa skroppsskyddet jag tänker på. Kommer du ihåg vikten i jämförelse mellan det och kroppsskydd 90A? Jag gör det inte. I övrigt så håller jag inte med Bushman i hans sågning av kroppskydd 90A men vad vet jag, jag har ju bara använt det i skarp tjänst i 7 månader. Tror inte det går att jämföra att åka bil i 7 månader (jag hade 5 månader i missionsområdet av totalt 8) och springa med den ute i skogen. Jag hade fö inget emot den heller. Ju mer skydd desto bättre vara parollen. Vi hade alltid dubbla västar på oss när vi var skyttar. Quote
The Swede Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 Det är det blåa skroppsskyddet jag tänker på. Kommer du ihåg vikten i jämförelse mellan det och kroppsskydd 90A? Jag gör det inte. Tyvärr, jag hade aldrig det. Quote
eskil Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 90 krpsk fanns ju i flera olika utföranden:90A är ju disktrasan som vi alla hatar och som passar bäst som svampodling och sittdyna.(splitterskydd) 90B däremot fanns i snyggt FN-blått, helgrönt och M90, dyker upp på HV-övn hos bataljoner med mtrl-ansvarig utan kontakt med verkligheten eller på tradera. väger runt 13 - 15 kilo, och har kevlarplattor som passerat bästföre datum runt 2005. 90P har jag ej sett, bara läst om i någon soldf från 9o-talet. gissar att du tänker på 90B, hade även två fickor fram på bröstet? Hur skiljer sig kroppsskydd 90B från 94? Jag har använt en väst som presenterades för mig som kroppsskydd 90H (helikopterväst). Den hade samma kamoflagemönster som fältuniformen och hade två fickor framtill. Den var väldigt lik 94:an, men skiljde sig i vissa detaljer. Quote
swazze Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 90B däremot fanns i snyggt FN-blått, helgrönt och M90, dyker upp på HV-övn hos bataljoner med mtrl-ansvarig utan kontakt med verkligheten eller på tradera.väger runt 13 - 15 kilo, och har kevlarplattor som passerat bästföre datum runt 2005. Vad är felet med att använda 90B skyddet i Hemvärnet? Quote
LeadHead Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 90B däremot fanns i snyggt FN-blått, helgrönt och M90, dyker upp på HV-övn hos bataljoner med mtrl-ansvarig utan kontakt med verkligheten eller på tradera.väger runt 13 - 15 kilo, och har kevlarplattor som passerat bästföre datum runt 2005. Vad är felet med att använda 90B skyddet i Hemvärnet? Jag vet inte men om fetstilade uppgifter ovan stämmer så... Quote
Krook Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 De uppgifter som tillverkarna lämnar är "minst intill"-datum, dvs att de garanterar att skydden håller specarna tills dess. Skydden skyddar ändå efter angivet datum men tillverkaren har inget ansvar. Man får välja mellan ett gammalt skydd eller inget skydd. Själv väljer jag skyddet. /K Quote
swazze Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 Jag vet inte men om fetstilade uppgifter ovan stämmer så... 13-15 kg är inget som dödar en postetta, men däremot finns det annat som gör det. När det gäller datumstämpeln så se Krooks inlägg. Dessutom är de 90B som Hemvärnet förfogar över inte direkt välanvända, vilket borde borga för att kevlaren inte är lika sliten. Quote
Smeghead Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 När det gäller bäst före-datum så brukar tumregeln vara att du bör byta västen efter fem års användande. Nu brukar ju problemet vara att just Krsk 90 passerade sitt bäst före-datum runt millennieskiftet samt att det är omöjligt för en att känna till när/var/hur det krsk som du har fått ut lagrats eller används innan dig. Det kan ha legat oanvänt i ett materielförråd i 15 år och ha i princip oförändrad prestanda eller det kan ha legat ihopknövlat i ett skåp i 10 år och har nu samma skyddsnivå som fuktig wellpapp. Det absolut första du bör göra när du får ut ett krsk, använt eller oanvänt, är att direkt plocka ut vartenda skyddsinlägg och inspektera dessa. Om du upptäcker hål, revor eller förslitningsskador på det skyddande ytterhöljet som oftast brukar vara utav nylon, eller om du öht kan aramidfibrerna så ska du omedelbart byta dessa. Om ytterhöljet har skadats så har aramidfibrerna blivit exponerade för fukt och detta kommer att kraftigt reducera deras prestanda. Detsamma gäller ifall du upptäcker kraftiga veck i inläggen. Nu pratar jag inte om veck som uppstår utav vanligt användande utan sådana som uppstår då krskt inte har förvarats på rätt sätt. Ifall du upptäcker att inläggen ser ut som en misshandlad dagstidning så skall du även då omedelbart byta ut dessa. Veck kan göra så att fibrerna har dragits isär för att skapa små hål inom väven eller rent utav nöts isär. Om splitter, eller kulor för den delen sedan skulle träffa i närheten utav detta område så kan aramidvävens förmåga att sprida ut ha reducerats så kraftigt att resultatet kan få katastrofala följder. Detsamma gäller tilläggsplattor. Dessa bör också inspekteras direkt vid uthämtning. Om dom ser ovanligt slitna ut eller om du ser att dom har sprickor, flisor borta eller bucklor i sig, byt ut dessa omedelbart! Även om tilläggsplattor är hårda så är dessa mycket spröda och känsliga för stötar. En spricka kommer att påverka ett stort område utav tilläggsplattan då kulor stoppas eller bromsas in genom sprida ut deras energi på en större yta genom plattans hårdhet och inte som med aramidväv som använder sig utav dess elastiska förmåga. Har du fått en spricka så kommer du att få en ojämn energifördelning och det finns en stor risk att kulan inte tappat nog med energi för att kunna stoppas utav den bakomliggande aramidväven. Det samma gäller ifall du ser att ytterhöljet har gått sönder och fukt kan ha kommit i kontakt med själva keramiken. Tilläggsplattor bör röntgas en gång per år för att kontrolleras mot sprickor. Du bör också byta dessa efter hemkomst från insats, samt innan ifall du har haft dom under en längre beredskaps- eller utbildningstid. Det är omöjligt att hålla reda på alla stötar eller slag som dina plattor kan ha utsatts för. Ta hand om din mtrl så tar den hand om dig. Quote
bushman Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 Jag vet inte men om fetstilade uppgifter ovan stämmer så... 13-15 kg är inget som dödar en postetta, men däremot finns det annat som gör det. När det gäller datumstämpeln så se Krooks inlägg. Dessutom är de 90B som Hemvärnet förfogar över inte direkt välanvända, vilket borde borga för att kevlaren inte är lika sliten. iom att krook har bättre koll på mtrl-läget än undertecknad, så är jag benägen om att hålla med honom, vad gäller skydd eller ej. om det nu inte vore för att jag sett ett 90B skydd som provsköts, efter att ha legat i förråd i över tio år. det hade används max fem ggr under dessa år, och då i gaten vid ett skyddsobjekt. de genomslagen var ej en munter syn. nu kan jag ej säja varken på vilket avstånd man provsköt på eller vad tillverkaren lovade att västarna skulle klara. det jag dock vet att de inskaffades till IKFN-grper under 90-talet, men att få av dessa grp som övade med dem, då det var "skarp" mtrl och fick aldrig användas under övn. det är en sak att stå post i ett 90B-skydd, det är en helt annan sak att verka i det under skarpt genomsök motsv. i hv gäller ju även "one size fits all", du lär knappast kunna välja och vraka bland "tungvästar". finns roligare saker att göra än att vara 175 cm lång och få en XL-väst att leka i. vad gäller provskjutningen så är den ju ej helt förtroende-ingivande. att hänga en väst på en halvfigur och dra av ett par bulor, från 30 m vallen, ger ej samma resultat som anslag med levande mtrl innuti. men man hade ju hoppats på att inte se hål rakt igenom, bröstplattorna iaf. finns säkert ännu fler invändningar om provskyttet, men faktum kvarstår. de inger ju inte förtroende direkt. men som krook sa: i valet om att ha en tveksam väst, eller ingen tar jag nog också hellre västen. Quote
Göta Lejon Posted September 27, 2009 Report Posted September 27, 2009 En del är för go'a: Fadde testar kroppsskydd Hoppas att han fick bra betalt... Quote
svalan Posted October 3, 2009 Report Posted October 3, 2009 Såg gött ut det där. Har varit tyst ett tag i denna tråden nu. Är det någon som har hört något om uppköpet som låg ute på FMV ang. nya kroppsskydden? Har man hittat nån lämplig tillverkare osv? Quote
sportdykare Posted October 3, 2009 Report Posted October 3, 2009 En av nackdelarna med "systemet" med kroppsskydd (90 eller 94, jag har använt båda), stridsväst 2000 och stridssäck 2000 (stridspackningen) är att man får större delen av vikten vilar på axlarna istället för kring midjan (vikten är inte kanske är så stor jämfört med t ex berghaus-rygsäcken som jägare bär, men det känns efter ett tag). Kroppsskydden (både 90 och 94) lägger i stort sett all sin vikt på axlarna, stridsvästen har ju ett band som går runt midjan (på det bandet har man ju ofta mycket av vikten i form av mag- och handgranatsfickor etc.) men det är inte praktiskt att dra åt detta så hårt att man får ett sorts midjebälte. Stridssäcken (stridspackningen) har ju ett midjebälte, men när man har stridsvästen på sig måste man välja mellan att lägga detta över eller under bältet på stridsvästen. Att lägga detta över bältet på stridsvästen (och alla diverse fickor på detta) gör att midjebältet i praktiken vilar på stridsvästen och man får då belastningen axlarna ändå. Att istället (som jag brukar göra under längre marcher) dra midjebältet under stridsvästens bälte gör att man får lite mer vikt på höfterna men det blir väldigt osmidigt och krångligt. Min tanke på ett lösning är ett nytt kroppsskydd. Jag förklarar det innefrån och utåt: Innerst har man en sorts sele bestående av ett rejält midjebälte och axelband som på en ryggsäck. Detta sitter då i en sorts ram som mestadels finns på ryggsidan. Detta tar upp vikten av kroppsskyddet och gör så att det mesta av vikten läggs på midjebältet. Utanpå detta har vi själva kroppsskyddet med kevlar, armid eller vad man nu gör kroppsskydd av. I detta ska man naturligtvis ha fack/fickor för keramiska plattor, som på kroppsskydd 94. Det skall också finnas minst två "bröstfickor" motsvarande dom som finns på (eller snarare i) stridsvästen. På ryggen ska det finnas en hållare för camelbacken motsvarande den som finns på stridsvästen. Eventuellt några mindre fickor för småsaker t ex sudd, tändsticksaskar, huvudvärkstabletter etc. Utanpå detta har man sedan samma sorts band som finns på stridsvästen som man fäster fickor på. Naturligtvis skall dessa band vara så lika de på stridsvästen att man kan använda fickorna från stridsvästen (man ska inte alltså behöva köpa in nya fickor). Åtminstone några av dessa band skall, till skillnad från de på stridsvästen, gå att öppna så att man kan fästa t ex slidor till knivar och hållare till multiverktyg och liknande, som är gjorda för att fästas i skärpet på byxorna. Det går normalt inte att ha sådant i just skärpet eftersom man då får all utrustning och uniformsjackan över dessa vilket gör dem mycket svåra att komma åt. Bakom nacken skall det finnas en rem likt den som finns på både kroppsskydd 94 och Stridsväst 2000 som en kamrat skall kunna släpa och lyfta soldaten i om han/hon blir skadad. Den skall hålla för hela soldatens tyngd så att man verkligen kan lyfta honom/henne, till skillnad från den på stridsvästen som bara håller för att släpa soldaten i (och ibland inte ens det). I grenen skall det finnas en avtagbar rem (dålig ordval men vad ska jag kalla den?) likt den som finns på Kroppsskydd 94 för besättningsmän på pansarfordon som skall göra att de kan lyftas rakt upp ur sina fordon i fall de blir skadade. Slutligen några små pennhållare motsvarande de som finns på armarna på M90P-uniformen (vilka jag personligen förövrigt älskar så mycket som man någonsin kan älska pennhållare) på lämpligt ställe. Eventuellt utvecklar man detta tillsammans med någon sorts ryggsäck (att ha stridspackning eller motsv. i) som kan fästas utanpå kroppsskyddet så att kroppsskyddets bärsele tar upp vikten av ryggsäcken. Alltså inte som en vanlig ryggsäck med axelremmar och midjebälte, utan med någon form av snabbfäste direkt på kroppsskyddet (och därmed i dess ram). Att ta på sig en vanlig ryggsäck av stridspackningens storlek kommer säkerligen göra att det mesta av dess tyngd lägger sig på soldatens axlar. Dock kanske detta får accepteras eftersom en ovan nämnda (något mer innovativa) lösning säkert skulle bli lite svår att få till på ett enkelt sätt och säkerligen lite dyr. Ett alternativ vore att göra axlarna på kroppsskyddet hårda och låta dem sitta fast i kroppsskyddets ram så att det mesta av lasten som läggs på soldatens axlar flyttas ner till midjan. Huvudtanken med ovanstående system är att det skall vara just ett system och inte ett antal produkter som fungerar bra enskillt men som inte passar bra ihop tillsammans. Naturligtvis kommer detta en soldat som bär det här kroppsskyddet bli mindre smidig i överkroppen/axelpartiet pga ramen i kroppsskyddet men det är man ju ändå normalt inte med dagens lösning. Quote
Shinobi Posted October 6, 2009 Report Posted October 6, 2009 Det här är nästan exakt det du just beskrev, med undantag för själva ryggmes-delen. Dessa västar (samt de flesta liknande modeller) som redan används flitigt de större nationerna som faktiskt har varit i krig, har allt i ett - stridsväst och skyddsväst. Man har som sagt inte någon ram i ryggen som håller upp västen, dock har man ett internt avbärarbältet som man spänner år runt midjan innan man spänner ihop resten av västen. Jag har en sådan här väst och är väldigt nöjd med den. Har dock inte fått prova den med skyddsplattor i, eftersom de kostar för mycket för en fattig soldat som jag, men västen har jag upplevt som helt underbar! Den sitter där man har satt den och ingen annanstans. Jag har alltid undrat, varför utveckla egen utrustning "from scratch", när det finns nationer med långt mer erfarenhet av krig som har fullt fungerande utrustning? Eller är vi bara för stolta för att köpa någon annans grejer? Quote
Blackadder Posted October 6, 2009 Report Posted October 6, 2009 tror det finns flera skäl till varför det tar den tid det tar. Att köpa COTS är ofta en möjlighet men strävan att få det bästa tänkbara gör att man avfärdar det, några skäl till det är som jag ser det att kravspecar får skrivas långt från verkligheten men även att verkligheten ändras fort. titta på Stridsvästen när den projekterades så visst var det ett fall framåt, den hyllades av många men idag, relativt kort tid senare så suger den, nu vill folk ha integrerade västar/bärsystem istället, glöm inte bort att FM uttryckligen krävde att den skulle ha det märkliga infästningssystemet så att det INTE gick för enkelt att köpa egna fickor. (källa Snigel) Det jag däremot inte förstår är om nu tex adykstället eller någon lämplig eagelväst är boad och klar, varför inte då gå ut med det och låta vem som helst köpa det från tillverkaren eller någon lämplig återförsäljare, då slipper man egna hitte-på, det skulle bli avsevärt mycket enklare i min värld att styra upp hela frågan kring egen inköpt mtrl men jag ska samtidigt tala emot mig själv : Tex så köpte jag ett eget safarilandhölster en gång i tiden för dom var ok att använda i fm, problemet är ju att jag sedan måste få av FM godkänd utbildning på safarilandhölstret så att jag inte klämmer mig och brinner upp, den utbildningen gav då bara till MP och specialförband och eftersom jag inte tillhörde något av dom så fick jag inte bära det kan man hävda. FM skulle inte våga friskriva sig på något sätt att om jag blev skjuten pgr av att jag inte skulle få fipplat fram pistolen i tid och detta skulle då havkom kunna härleda till att jag inte hade min pistol i bianchihölstret så skulle någon behöva stå med hundhuvudet, därmot om motsatsen skulle uppstå, att jag fick fram den i tid och räddade livet på mig själv tack vare mitt inköp.. ja då skulle FM inte dra den lessons-learned att alla ska ha Safariland (bara ett exempel, jag vet vilket hölster som delas ut idag) Samma sak med skyddsvästar, jag vet flera typer av västar som används i FM idag, som köpts in med MSS goda minne och som jag skulle kunna köpa för egna pengar, men iom att jag inte har fått ut dom genom fd så får jag inte bära dom. Då återstår för FM att ta fram en väst som alla kan bära, som är billig i inköp, som uppfyller kravspecar vad gäller brandtålighet osv osv plus att dom ska hålla måttet om 10-15 år. /b Quote
sportdykare Posted October 24, 2009 Report Posted October 24, 2009 Det här är nästan exakt det du just beskrev, med undantag för själva ryggmes-delen. Dessa västar (samt de flesta liknande modeller) som redan används flitigt de större nationerna som faktiskt har varit i krig, har allt i ett - stridsväst och skyddsväst. Man har som sagt inte någon ram i ryggen som håller upp västen, dock har man ett internt avbärarbältet som man spänner år runt midjan innan man spänner ihop resten av västen. Jag har en sådan här väst och är väldigt nöjd med den. Har dock inte fått prova den med skyddsplattor i, eftersom de kostar för mycket för en fattig soldat som jag, men västen har jag upplevt som helt underbar! Den sitter där man har satt den och ingen annanstans. Jag har alltid undrat, varför utveckla egen utrustning "from scratch", när det finns nationer med långt mer erfarenhet av krig som har fullt fungerande utrustning? Eller är vi bara för stolta för att köpa någon annans grejer? Den såg rätt bekväm ut... Quote
coolhand Posted October 25, 2009 Report Posted October 25, 2009 Hade det inte varit en kopia av Eagles CIRAS hade det varit annu battre... Quote
Shinobi Posted October 27, 2009 Report Posted October 27, 2009 (edited) Jag är väldigt nöjd med västen, iaf, även om det är en kopia. Men CIRAS ser väl ändå lite annorlunda ut? Det jag inte är så nöjd med är kompaniledningens reaktioner på sagd väst. EDIT: Såg nu att de faktiskt har en nästan exakt likadan också. Men vem har kopierat vem? Edited October 27, 2009 by Shinobi Quote
Spårljus Posted October 31, 2009 Report Posted October 31, 2009 90B däremot fanns i snyggt FN-blått, helgrönt och M90, dyker upp på HV-övn hos bataljoner med mtrl-ansvarig utan kontakt med verkligheten eller på tradera.väger runt 13 - 15 kilo, och har kevlarplattor som passerat bästföre datum runt 2005. gissar att du tänker på 90B, hade även två fickor fram på bröstet? Är detta möjligtvis Kroppsskydd 90B? Har alltid undrat över just denna: Quote
weekendwarrior Posted November 9, 2009 Report Posted November 9, 2009 Jag har väldigt begränsade erfarenheter av kroppsskydd. Vi hade inga under min GU på P18 92-93. I hemvärnet har vi fått ut kroppsskydd 90 (ligger dock i de flesta fall centralförvarat på bat eller komp.) men mig veterligen är det bara insats som använder dom. På en FU kurs tidigare i höst använde vi kroppsskydd 90 och jag upplevde flera nackdelar: Varmt, svettigt, blött. I liggande ställning trycker kragen mot hjälmen. Det hjälpte inte att en kamrat försökte vika ner kragen åt mig. Resultatet blev att jag inte hade full sikt i anläggning med ksp. Möjligt är att rps till viss del kan avhjälpa problemet. Någon hade skyddsglasögon av typ som sitter åt mot panna o.s.v. vilka hjälpte till att hålla upp hjälmen i framkant. Lånade glasögon av annan typ gav inte samma hjälp. Det slutade med att jag helt ruttnade på situationen och tog av mig hjälmen under skjutningen. Trodde jag skulle få skit för det av ÖL, men den enda kommentaren blev att jag inte borde slängt iväg hjälmen så långt (vilket skedde i ren irritation). Jag hoppas verkligen att jag inte behöver uppleva en sådan situation skarpt någon gång. Något att tänka på om och när ett nytt kroppsskydd tas fram. Quote
Shinobi Posted November 10, 2009 Report Posted November 10, 2009 Jag kan säga att nästan ingen på min insatspluton använder den heller. Den ligger mestadels i trossen, eller i undantagsfall ihopvikt på stridssäcken. Jag håller med om att den är otymplig, men det finns faktiskt de som gillar att ha den - just för att den är varm! =OS Quote
2Sharp Posted November 10, 2009 Report Posted November 10, 2009 Jag har väldigt begränsade erfarenheter av kroppsskydd. Vi hade inga under min GU på P18 92-93.I hemvärnet har vi fått ut kroppsskydd 90 (ligger dock i de flesta fall centralförvarat på bat eller komp.) men mig veterligen är det bara insats som använder dom. På en FU kurs tidigare i höst använde vi kroppsskydd 90 och jag upplevde flera nackdelar: Varmt, svettigt, blött. I liggande ställning trycker kragen mot hjälmen. Det hjälpte inte att en kamrat försökte vika ner kragen åt mig. Resultatet blev att jag inte hade full sikt i anläggning med ksp. Möjligt är att rps till viss del kan avhjälpa problemet. Någon hade skyddsglasögon av typ som sitter åt mot panna o.s.v. vilka hjälpte till att hålla upp hjälmen i framkant. Lånade glasögon av annan typ gav inte samma hjälp. Det slutade med att jag helt ruttnade på situationen och tog av mig hjälmen under skjutningen. Trodde jag skulle få skit för det av ÖL, men den enda kommentaren blev att jag inte borde slängt iväg hjälmen så långt (vilket skedde i ren irritation). Jag hoppas verkligen att jag inte behöver uppleva en sådan situation skarpt någon gång. Något att tänka på om och när ett nytt kroppsskydd tas fram. Mycket är en vanesak, bär man västen "över tiden" så brukar den så att säga forma sig lite efter brukaren (eller tvärtom...) Varmt, svettigt, blött kan man nog inte komma ifrån, det ligger ju lite i materialet... det är ju i nte gore-tex direkt Dock kan man ju se det som förstärkningsplagg, det enda vindtäta som FM tillhandahåller till var man... ;) Quote
bushman Posted November 10, 2009 Report Posted November 10, 2009 @spårljus: ja, det bör det vara. men jag tycker den ser lite kort ut, så det kan ev vara 90P också. det skall ha funnits en väst för stridsfordonsförare(personal?), fast i begränsad upplaga. denna skúlle iofs ha haft ett rejält handtag i nacken, för att kunna lyfta ur en skadad ur vagn. finns nog någon gammal balkan räv som kan ge bättre uppgifter om just det skyddet någonsin infördes. känns som det var mer prio i en pebba i bosnien än på skövde skjutfält under början av 90-talet. Quote
Rickard N Posted November 10, 2009 Report Posted November 10, 2009 @spårljus:ja, det bör det vara. men jag tycker den ser lite kort ut, så det kan ev vara 90P också. det skall ha funnits en väst för stridsfordonsförare(personal?), fast i begränsad upplaga. denna skúlle iofs ha haft ett rejält handtag i nacken, för att kunna lyfta ur en skadad ur vagn. finns nog någon gammal balkan räv som kan ge bättre uppgifter om just det skyddet någonsin infördes. känns som det var mer prio i en pebba i bosnien än på skövde skjutfält under början av 90-talet. Du tänker inte på krsk94 nu, det har ett handtag i nacken och blöja så att västen sitter på när man lyfter. Vad jag fattat togs det fram för stridsfordonspersonal, vi fick inte ut det -97 för att det var under införande då har jag för mig, men mekb9 och 10 hade det vet jag. Quote
bushman Posted November 10, 2009 Report Posted November 10, 2009 @spårljus:ja, det bör det vara. men jag tycker den ser lite kort ut, så det kan ev vara 90P också. det skall ha funnits en väst för stridsfordonsförare(personal?), fast i begränsad upplaga. denna skúlle iofs ha haft ett rejält handtag i nacken, för att kunna lyfta ur en skadad ur vagn. finns nog någon gammal balkan räv som kan ge bättre uppgifter om just det skyddet någonsin infördes. känns som det var mer prio i en pebba i bosnien än på skövde skjutfält under början av 90-talet. Du tänker inte på krsk94 nu, det har ett handtag i nacken och blöja så att västen sitter på när man lyfter. Vad jag fattat togs det fram för stridsfordonspersonal, vi fick inte ut det -97 för att det var under införande då har jag för mig, men mekb9 och 10 hade det vet jag. det vill jag inte låta vara osagt. vad jag fattar för skulle kroppsskydd 90P vara med allt det som 94:an har, fast tyngre. det skulle inte ha plattor utan vara som 90B, men allt inbyggt från början. annars är ju likheten slående mellan 90B och 94, om man tar bort fickorna. Quote
Recommended Posts