Jump to content

Recommended Posts

ONI samt Piketen har numera AK5 SEGE, som den polisiära versionen heter, att tillgå som ett utrustningsalternativ. Samma vapen har särskilda beredskapspolisen samt så skall ett antal av detta vapen tillföras utryckningsstyrkorna/ÖVS som ett alternativ till MP5.

Vidare kan jag förtälja att ONI( eller NI) tidigare hade Steyer AUG som sitt kraftigare alternativ till MP5, men denna skall numera vara utbytt till sagda SEGE. Steyrn kunde man även se på bilder från jakten vid Malexander. Kan tilläggas att ONI då använde Uniformer med det danska camou mönstret.

SEGE?!?! Den heter CGA5P, Carl Gustaf Automatkarbin 5 Polis.

Ja det stämmer att piketstyrkorna och NI har CGA5P, som "Särskilt förstärkningsvapen".

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vid händelsen i Malexander, så plockades det ut vapen i från polisens beredskapslager. Dessa lager bestod då av AK4 och M45B, dessa vapen delades ut till vanliga poliser som Särskilt förstärkningsvapen. Då situationen krävde det.... Det är svaret på varför folk har sett poliser med dessa vapen i media. :)

En skyttemetod som kallas "tracking" kan med fördel användas. Det innebär att man inte helt "hämtar hem" rekylen utan skjuter lite högre för varje skott. Ett mitt i bröstet, ett mot övre delen av bröstet/halsen och det sista mot huvudet. Det går fort och med lite träning blir man bra träffsäker. Eftersom man skjuter i nödvärn så är det inga problem att motivera skott mot huvudet.

Sedan finns även följande metod:

"The standard failure-to-stop drill (Mozambique Drill) is two shots to the chest; assess; one shot to the head if needed."

Är det bara jag som betvivlar att man "är i stridbart skick" efter en 9- eller 5,56 mm-kula i bålen på 15 meters håll, med eller utan skyddsväst?

Min gissning är att man ligger dubbelvikt på marken stönande och kippandes efter andan.

Har dock ej provat, men skönt är det garanterat inte!

Ett ganska känt fall från USA är en man som fortsatte att strida efter 33 9mm träffar i bålen samt 2 hagelslugs genom bröstet. Karln i sig var redan "död" men slogs ändå. Det finns tusentals fall där människor tagit flertal träffar i centrala regioner och ändå fortsatt att strida.

På PHS datorer finns en kort filmsekvens där en man skjuts av polis x antal gånger i bröst och rygg och fortsätter att strida. Polisen tömmer sitt tjänstevapen i mannen och tvingas att ladda om och fortsätta skjuta innan han till sist faller.

En kula i en skyddsväst har samma anslags energi som rekylen, dvs långt ifrån säkert att man ens faller. Återigen från USA finns filmer där folk skjuter varandra i bröstet ( only in America)med skottsäker väst och de svajar knappt till.

Man bör knappast räkna med att få effekt med en träff, hoppas på det ja men inte räkna med det.

På PHS datorer finns en kort filmsekvens där en man skjuts av polis x antal gånger i bröst och rygg och fortsätter att strida. Polisen tömmer sitt tjänstevapen i mannen och tvingas att ladda om och fortsätta skjuta innan han till sist faller.

Det där känner jag till och vi tog upp det i tråden om Personal Defense Weapon. Det var när polisen hade Walther PP som tjänstevapen och killen som blev skjuten var visst rejält påtänd och kände förmodligen ingen smärta.

:)

Filmen jag tänker på är amerikansk och en polis har stoppat en pickup. föraren kommer ut och det börjas skjuta. Polisen skjuter mer eller mindre kontaktskott utan effekt. Mannen visste att han hade cancer och skulle dö därför "brydde" han sig inte hur han dog.

Att Waltern var kass vet nog alla men just den situationen känner jag inte till. Engelska SAS har en bra metod skjut tills killen faller, punkt.

Guest Lt. payne
Verkanseld är till för att skydda dig,inte busen...

Verkanseld är för att avvärja ett hot mot liv eller svårare kroppsskada.

Jag gör inget, bus skjuter min kompis = 1 död

Jag skjuter ihjäl bus innan bus skjuter min kompis = 1 död

Jag skjuter bus i benet innan bus skjuter min kompis = 0 död

Om alla var så trigger-happy som ni verkar vara så hade det nog blivit skottväxling mellan en grupp i min pluton och plutonen som låg inne före oss. Miss av befäl som är rolig men ändå otäck så här i efterhand.

Vakten F4:

"Triggerhappy" är mitt sätt att överleva till nästa dag..

Det är det primära,riktar någon ett vapen mot mig så måste personen också ta konsekvenserna av min överlevnadsinstinkt.

Om det hade blivit skottväxling mellan er grupp och förra plutonen

så har ni missuppfattat situationen!Är/var ni så osäkra på vad ni sysslade med skulle ni inte haft skarp ammunition tillgänglig.

INSTRUERA,ÖVA,PRÖVA! :sniper:

ONI samt Piketen har numera AK5 SEGE, som den polisiära versionen heter, att tillgå som ett utrustningsalternativ. Samma vapen har särskilda beredskapspolisen samt så skall ett antal av detta vapen tillföras utryckningsstyrkorna/ÖVS som ett alternativ till MP5.

Vidare kan jag förtälja att ONI( eller NI) tidigare hade Steyer AUG som sitt kraftigare alternativ till MP5, men denna skall numera vara utbytt till sagda SEGE. Steyrn kunde man även se på bilder från jakten vid Malexander. Kan tilläggas att ONI då använde Uniformer med det danska camou mönstret.

Ja det stämmer att piketstyrkorna och NI har CGA5P, som "Särskilt förstärkningsvapen".

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vid händelsen i Malexander, så plockades det ut vapen i från polisens beredskapslager. Dessa lager bestod då av AK4 och M45B, dessa vapen delades ut till vanliga poliser som Särskilt förstärkningsvapen. Då situationen krävde det.... Det är svaret på varför folk har sett poliser med dessa vapen i media. :huh:

Ursäkta, använde talspråk, CG-SEGE. ;)

För att föra ämnet lite närmre kroppsskydd, så är det i USA olagligt för straffade personer att inneha kroppspansar i alla dess former.

Denna lagstiftning tillkom efter den kända "bepansrade dårar med AK47 rånar bank"-scenariot.

För att föra ämnet lite närmre kroppsskydd, så är det i USA olagligt för straffade personer att inneha kroppspansar i alla dess former.

Denna lagstiftning tillkom efter den kända "bepansrade dårar med AK47 rånar bank"-scenariot.

Känns som ett slag i luften då det finns så mycket kroppspansar på drift att brottslingar kommer att skaffa det utan att bry sig om lagstifting.

En bättre variant hade varit om dom som köper kroppspansar måste registrera sig så att om någon skulle flippa och polisen behöver ingripa så kan dom vara förvarnade om att personen äger kroppspansar.

Återigen förbehåller jag mig rätten att vara ute och cykla men är inte alla typer av kroppsskydd förbjudna i USA? För civilpersoner alltså....

Edited by Raptor

Vid händelsen i Malexander, så plockades det ut vapen i från polisens beredskapslager. Dessa lager bestod då av AK4 och M45B, dessa vapen delades ut till vanliga poliser som Särskilt förstärkningsvapen. Då situationen krävde det.... Det är svaret på varför folk har sett poliser med dessa vapen i media. :uzi

Ursäkta, använde talspråk, CG-SEGE. ;)

No worries!! :)

Hur många av er grabbar hade fortsatt framåt efter att ha fått en hammare slagen i revbenen? Det är vad jag har hört att "skott i västen" Känns som. Vi vet att plattan till 94:an klarar en 7.62 AP, men enligt vissa källor gör tyvärr inte människan i västen det pga intryckning-chockverkan. Vi vet att det finns exempel på människor som trots avsevärda sårskador fortfarande kan göra motstånd. Enligt en tidigare tråd på det här forumet konstaterade vi att man är inte utslagen förrän man själv anser sig vara det. Alltså måste sårskadan påverka nervsystemet så att det inte fungerar över huvud taget. Vi kan då alltså konstatera att det enda säkra sättet att slå ut en människa är att förstöra de meknismer som eventuellt kan komma till slutsatsen att " jag är INTE utslagen/svårt skadad"....Detta tror jag har diskuterats förr här va?

Kroppsskyddet ger en alltså större möjligheter att komma till föregående slutsats och inge hopp för soldaten att han/hon har större möjlighet att klara en eventuell träff, splitter eller kula....Intalar man sig att man dör direkt vid eventuell träff eller liknande så är det kanske så, oavsett hur bra eller dåligt skyddet är.

Danne

...då är det igentiligen chocekn som dödar...

men en ny fråga är om sverige i händelse av krig har tillräckligt med västar till sin arme elelr om det bara är gourmé-förband som får dom? :P

Hur många av er grabbar hade fortsatt framåt efter att ha fått en hammare slagen i revbenen? Det är vad jag har hört att "skott i västen" Känns som. Vi vet att plattan till 94:an klarar en 7.62 AP, men enligt vissa källor gör tyvärr inte människan i västen det pga intryckning-chockverkan. Vi vet att det finns exempel på människor som trots avsevärda sårskador fortfarande kan göra motstånd. Enligt en tidigare tråd på det här forumet konstaterade vi att man är inte utslagen förrän man själv anser sig vara det. Alltså måste sårskadan påverka nervsystemet så att det inte fungerar över huvud taget. Vi kan då alltså konstatera att det enda säkra sättet att slå ut en människa är att förstöra de meknismer som eventuellt kan komma till slutsatsen att " jag är INTE utslagen/svårt skadad"....Detta tror jag har diskuterats förr här va?

Kroppsskyddet ger en alltså större möjligheter att komma till föregående slutsats och inge hopp för soldaten att han/hon har större möjlighet att klara en eventuell träff, splitter eller kula....Intalar man sig att man dör direkt vid eventuell träff eller liknande så är det kanske så, oavsett hur bra eller dåligt skyddet är.

Danne

I 94:an finns en keramplatta som inte buktar ut vid träff. Tar man däremot en vanlig väst utan platta(dvs en kevlarväst som tål typ9mm) eller en med metallplatta. Där kan man vid träff få en utbuktning på andra sidan av västen, vilket kan ge sår-, tryck- och chock-skador. Fördelen med den stora plattan i 94:an är att trycket har större yta att fördelas på, kontra en liten platta som polisen har i sina västar. Den står iofs bara emot 39B.

...då är det igentiligen chocekn som dödar...

men en ny fråga är om sverige i händelse av krig har tillräckligt med västar till sin arme elelr om det bara är gourmé-förband som får dom? :P

Mig veterligen finns det bara kroppsskydd 94 till utlandsmissionen och vakter idag. Vi andar får inga för det finns inte.. :(

Edited by Nifelhel

Känns som ett slag i luften då  det finns så mycket kroppspansar på drift att brottslingar kommer att skaffa det utan att bry sig om lagstifting.

En bättre variant hade varit om dom som köper kroppspansar måste registrera sig så att om någon skulle flippa och polisen behöver ingripa så kan dom vara förvarnade om att personen äger kroppspansar.

Absolut inte ett slag i luften. Helt plötsligt kan polisen göra sökningar i brottsregister pga att de ser en människa bära kroppsskydd. De kan även sätta dit brottslingar "dubbelt" pga att de burit kroppsskydd. De kan även dra in en människa i häktet och få en massa mysiga tillstånd till husrannsakan tack vare brott mot kroppsskyddslagen. Al Capone fälldes väl pga skattebekymmer?

I svar på Raptors inlägg så är det inte generellt olagligt att köpa, inneha eller bära kroppsskydd i USA. Jag reserverar mig dock för enstaka delstatslagstiftning som eventuellt förbjuder det.

Känns som ett slag i luften då  det finns så mycket kroppspansar på drift att brottslingar kommer att skaffa det utan att bry sig om lagstifting.

Absolut inte ett slag i luften. Helt plötsligt kan polisen göra sökningar i brottsregister pga att de ser en människa bära kroppsskydd. De kan även sätta dit brottslingar "dubbelt" pga att de burit kroppsskydd. De kan även dra in en människa i häktet och få en massa mysiga tillstånd till husrannsakan tack vare brott mot kroppsskyddslagen. Al Capone fälldes väl pga skattebekymmer?

I svar på Raptors inlägg så är det inte generellt olagligt att köpa, inneha eller bära kroppsskydd i USA. Jag reserverar mig dock för enstaka delstatslagstiftning som eventuellt förbjuder det.

Självklart är det bra att polisen får ännu en sak att sätta dit brottslingar för men det hade ändå inte hindrat det som hände i north hollywood vilket lagen stiftades för. Polisen vill inte ha eldstrider med brottslingar som bär kroppspansar och det kommer den här lagen inte att förhindra.

Brottslingarnas vapen är formodligen inte inköpta på lagligt vis och dom saknar säkert concealed carry permit men dom som bär vapen i syfte att använda dom är inte dom som åker fast i spontana visitationer utan det är som som tar med sig vapnen för att skjuta folk eller utföra rån. Dom brottslingarna kan man inte hindra att dom tar på sig kroppspansar i det syftet så är lagen ett slag i luften. Visst kan dom sätta dit billy-bob vid krogbråket för att han är dömd tidigare och hade skyddsväst men jag tror inte polisen jublar för det.

Jämför med England där man i princip totalförbjudit civila att inneha vapen men vapenbrott och brott med vapen har ökat massivt sen dess i mycket högre takt än innan så förbudet har inte begränsat dom kriminella på nåt sätt.

Verkanseld är till för att skydda dig,inte busen...

Verkanseld är för att avvärja ett hot mot liv eller svårare kroppsskada.

Jag gör inget, bus skjuter min kompis = 1 död

Jag skjuter ihjäl bus innan bus skjuter min kompis = 1 död

Jag skjuter bus i benet innan bus skjuter min kompis = 0 död

Om alla var så trigger-happy som ni verkar vara så hade det nog blivit skottväxling mellan en grupp i min pluton och plutonen som låg inne före oss. Miss av befäl som är rolig men ändå otäck så här i efterhand.

Vakten F4:

"Triggerhappy" är mitt sätt att överleva till nästa dag..

Det är det primära,riktar någon ett vapen mot mig så måste personen också ta konsekvenserna av min överlevnadsinstinkt.

Om det hade blivit skottväxling mellan er grupp och förra plutonen

så har ni missuppfattat situationen!Är/var ni så osäkra på vad ni sysslade med skulle ni inte haft skarp ammunition tillgänglig.

INSTRUERA,ÖVA,PRÖVA! :D

"Om det hade blivit skottväxling mellan er grupp och förra plutonen

så har ni missuppfattat situationen!Är/var ni så osäkra på vad ni sysslade med skulle ni inte haft skarp ammunition tillgänglig."

Snacka inte skit, de inblandade visste precis vad de sysslade med, tyvärr var det mer än vad man kan säga om våra kära befäl, en grupp bevakade ett förråd och förrådsgubbarna utlöste larmet och insatsen åkte på det! Hur man än vänder och vrider på det så är det svårt att lägga ansvaret på soldaterna.

Men du har rätt, dom kunde ju ha sagt "Nej tack, jag vill inte ha någon ammunition eftersom jag kan komma att hamna i en situation där jag skjuter nån, jag tar hellre risken att bli skjuten själv!" ,O

Låter som ett avsteg från triggerhappy-filosofin?

• 4 months later...

Återupplivar en gammal tråd..

Jag gjorde precis fältförsök i trädgården på hur det känns att hamna under skarp beskjutning!

Jag iklädde mig mitt kroppsskydd 90, polaren ställde sig med sitt kraftiga luftgevär (2 Confirmed på kråkor tidigare idag :wacko::) ) på ca 5m, jag vände ryggen till och han sköt. Första skottet hade jag skyddet ganska pösigt, och då kändes det nästan ingenting alls. Andra skottet stramade jag upp västen, och den gången gjorde det RIKTIGT ont! När jag sen sköt min polare så fick han ett rött märke, ca 3 cm. i diameter och lite upphöjt+ kraftig smärta.

Slutsats: ju pösigare kroppsskyddet sitter, desto mer skydd har jag. Därmed borde ett Kroppsskydd 94 vara effektivare än 90, efersom det sitter ytterst. =mer kläder mellan mig och splittret.

Jake the fucked up veteran snake.

Återupplivar en gammal tråd..

Jag gjorde precis fältförsök i trädgården på hur det känns att hamna under skarp beskjutning!

Jag iklädde mig mitt kroppsskydd 90, polaren ställde sig med sitt kraftiga luftgevär (2 Confirmed på kråkor tidigare idag ,O  :navy: ) på ca 5m, jag vände ryggen till och han sköt. Första skottet hade jag skyddet ganska pösigt, och då kändes det nästan ingenting alls. Andra skottet stramade jag upp västen, och den gången gjorde det RIKTIGT ont! När jag sen sköt min polare så fick han ett rött märke, ca 3 cm. i diameter och lite upphöjt+ kraftig smärta.

Slutsats: ju pösigare kroppsskyddet sitter, desto mer skydd har jag. Därmed borde ett Kroppsskydd 94 vara effektivare än 90, efersom det sitter ytterst. =mer kläder mellan mig och splittret.

Jake the fucked up veteran snake.

Är du dum på riktigt??? Varför förstöra Försvarsmaktens utrustning? Det är ju för f*n mina och andra skattebetalare som får betala för att du leker och förstör. Och vad ville du få ut av testet med ett luftgevär? Jag är tämligen säker på att FMV redan har gjort alla nödvändiga tester med samtliga kroppskydd som FM har köpt in. Så lägg ner med att vara korkad och testa redan utprovad utrustning samt att förstöra den samma. :huh:

:D ----------- :ak:8-/

Edited by Nifelhel

Är du dum på riktigt??? Varför förstöra Försvarsmaktens utrustning? Det är ju för f*n mina och andra skattebetalare som får betala för att du leker och förstör. Och vad ville du få ut av testet med ett luftgevär? Jag är tämligen säker på att FMV redan har gjort alla nödvändiga tester med samtliga kroppskydd som FM har köpt in. Så lägg ner med att vara korkad och testa redan utprovad utrustning samt att förstöra den samma. :navy:

:huh: ----------- :D8-/

För det första: Tror du att kroppsskyddet går i sönder om man skjuter på det med ett luftgevär?

För det andra: Tror du att jag gjorde ett "riktigt" försök, eller tror du att det var något i stil med Jackass?

För det tredje: Tror du att jag inte betalar skatt?

För det fjärde: Tror du inte att jag har verkligen HAR förstört BETYDLIGT dyrare saker än ett kroppskydd 90 med i riktiga övningar med försvarsmaktens välsignelse?

För det femte: Tror du att vi är helt nyktra?

För det sjätte och sista: Har du indianer i passet den här veckan eller?

Jake the flakjaktesting snake.

1: Ja fibrerna i Aramidväven kan gå sönder vilket kan leda till att, du kan få en sämre skyddsnivå där skadan har uppkommit.

2: Ja det var ju definitivt ett test a la "jackass". Tanken att prova är för mig helt okänd, även om jag skulle vara dyngrak.

3: Kan jag inte svara på. Men det tror jag. Och eftersom du betalar skatt borde du väl tänka till lite. Vill du verkligen at dina surt betalade skattepengar skall gå till lek å ploj? Jag vill inte att mina skall gå dit iaf.

4: Har du säkert. Men har du förstört nåt med FMs välsignelse, ja då hade det antagligen ett syfte. Men jag tror inte att FM har gett dig välsignelse att leka å prova skyddsnivån på deras kroppskydd.

5: Spelar ingen roll om du var nykter eller onykter. Ingen annan än du är ansvarig för dina handlingar. Kan du inte ta hand om dig själv när du är onykter, tycker jag att du bör hålla dig borta från alkohol...

6: Eeh? Vet inte vad du syftar på, men indianer osv får du hålla på med själv...

Hmmm, man får tydligen skjuta kråkor med luftvapen nuförtiden, eller?

Ingen aning, men jag är 3 sek ifrån att meka på nåt slags IR-sikte på nån AK och tok-mejja-ned skathelvetena som huserar i trädet utanför mitt hus och inte har lärt sig kommandot "manaöver för i h-te!!!*

Korkade skator.. :angry:

EDIT: lägger, för säkerhets skull, till att "skator" i detta inlägg avser FÅGLAR, och inget annat. *harkel*

Edited by Gotcha

Scenen med rånarna i USA togs upp i en annan tråd. Man konstaterade att inte ens hagelbössorna bet på rånarna, som var försedda med AK47 el. dyl (AKM?) och ganska saftiga kroppsskydd.

Lösningen blev att ett par polisen snabbt tog sig till en närbelägen vapenaffär, och fick till låns några M16 och några lådor am... Dessa bössor gjorde relativt snabb sak med rånarna.

Har sökt den tråden men med klent resultat...Någon som vet ...

Hmmm, man får tydligen skjuta kråkor med luftvapen nuförtiden, eller?

Ingen aning, men jag är 3 sek ifrån att meka på nåt slags IR-sikte på nån AK och tok-mejja-ned skathelvetena som huserar i trädet utanför mitt hus och inte har lärt sig kommandot "manaöver för i h-te!!!*

Korkade skator.. :((

EDIT: lägger, för säkerhets skull, till att "skator" i detta inlägg avser FÅGLAR, och inget annat. *harkel*

Testa att hänag upp något fågel likande i trädet som ser dött ut det bruka få dem att dra dit pepparn växer ialla fall ett tag.. Eller skaffa dig ett luftvapen, jag knäpte en mås för ett tag sedan hemma hos mor och far. Den sket på deras bil... Skulle han inte ha gjort.

:angry: