Jump to content

Recommended Posts

Jag skrev luddigt och du missförstod :ph34r:

Jag är högerskytt och det är dom flesta men i SIB så skjuter jag ofta från vänster axel och det går inte att göra på AUG:en utan lite meck, jobbigt att behöva plocka isär vapnet varje gång man byter hörn  ;)

NI pysslar väldigt mycket med SIB liknande situationer och träning så därför tycker jag att det verkade ologiskt

Ah, då är jag med. :)

lol, jo lite jobbigt kan det vara att mecka isär vapnet när man byter hörn :((

kan det vara så jävligt att oni har olika vapen alternativ?

jaga dårar i skogen och vid vägspärrar välj ak (hos oni nu tydligen steyer aug och inte som hos resten av polisen kort ak5)

göra tillslag hos dåre i lägenhet välj kpist (mp5 eller vad dom nu har)

jaga dårar i skogen och vid vägspärrar välj ak (hos oni nu tydligen steyer aug och inte som hos resten av polisen kort ak5)

skrämma skiten ur vänstervridna ungdomar på schillerska gymnasiet: MP5 valdes, lyckligtvis fick de ingen godkännelse att använda "chockgranater"

Guest Fågel Fenix

En lumpenanekdot (stavning modell ) :huh: men iaf. Denna kommer från ett av mina befäl i FBU

Det var en kille som skulle skojsa lite med en kamrat och drog då sin mora och högg killen i ryggen. :):dong::dong:

Som ni säkert fattar så gick lilla kniven rakt igenom och killen fick ganska ont... :((:((

Hur skall man bära sattyget då ? (det flesta har ju beskrivet det som ngt inte bra)

Med tanke på nedkylning mm ?

Hur skall man bära sattyget då ? (det flesta har ju beskrivet det som ngt inte bra)

"hur" du ska bära det? :D

Du har nog inte så mycket att välja på där! Bär som du blir lärd. 90 ska bäras under fältjackan.. men jag kan omöjligt förstå hur någon kan frysa mer med västen.. själv tycker jag den var varm även på vintern. På sommaren var det ju direkt olidligt... Kanske att man blir kall när man tar av sig den och det kommer fram att man är genomsvett..

Var ute hela dagen idag i snålblåst och ett par minusar, och 94 var väääldigt skön faktiskt. Snacka vindtätt skikt! :)

Enda gångerna man känner att man verkligen har lust att försöka äta upp det satans kroppskyddet är ju om man ska röra på sig. Smidighet? Och alla vet väl hur lustigt man (inte) andas efter att ha sprungit fälttest med kroppskyddet på..

Guest Fågel Fenix

"hur" du ska bära det? :camo:

Du har nog inte så mycket att välja på där! Bär som du blir lärd. 90 ska bäras under fältjackan.. men jag kan omöjligt förstå hur någon kan frysa mer med västen.. själv tycker jag den var varm även på vintern. På sommaren var det ju direkt olidligt... Kanske att man blir kall när man tar av sig den och det kommer fram att man är genomsvett..

Var ute hela dagen idag i snålblåst och ett par minusar, och 94 var väääldigt skön faktiskt. Snacka vindtätt skikt! :)

Enda gångerna man känner att man verkligen har lust att försöka äta upp det satans kroppskyddet är ju om man ska röra på sig. Smidighet? Och alla vet väl hur lustigt man (inte) andas efter att ha sprungit fälttest med kroppskyddet på..

:(( jag för att jag uttrycker mig dumt ;)

Jo..tänkte mer på om man skall ha det närmast kroppen, utan på 90:an eller längst ut, direkt under fältjackan ?

Eller kan man trycka in ngt annat under så att man inte fryser eller blir så blöt ?? :)

Jo..tänkte mer på om man skall ha det närmast kroppen, utan på 90:an eller längst ut, direkt under fältjackan ?

Kroppsskydd 90 bärs direkt under fältjackan, utanpå skjortan och eventuell värmetröja.

/Aron

det finns ju olika varianter på att slippa bära 304 genom att fästa fickorna på skyddsvästen, ett problem som då dyker upp är att man inte kan bära förstärkningsplagg utanpå västen.

detta problem minskar nog då 2000 systemet implementeras för då blir det en o annan ficka att hänga på...

detta sätt att bära utr är vanligt hos vagnsbesättningar men det var en favorit hos många på skytte i kosovo oxå o även om man hatar 304 så måste det vara bättre än att bära kittet på bröstet...

eller? finns säkert många synpunkter. vad talar för att göra så?

Vi hade kroppsskydd 94 och ett lite äldre som är som kroppskydd 94 fast utan bäversvansen, två fickor istället för band över bröstet, "axelklaffar", ingen släpögla på ryggen och bara kardborrefästning (inga plastspänne). Vet inte vad det heter med det är mycket skönare att ha på sig än kroppskydd 94.

Tips: Lägg kroppsskyddet alt. bara plattorna i torkskåp innan stillastående tjänst (post motsv) i kyla.

Och dårarna i skogen skulle aldrig få för sig att ta sig in i en byggnad och förskansa sig där?

Låter bra att man vet sånt få förhand men vet man inte det skulle jag inte begränsa mig

Nu får jag säkert en massa skit av förståsigpåare men om en buse har någon form av kroppsskydd kan man skjuta mot huvudet eller låg mot nedre delen av magen/höftpartiet.

En skyttemetod som kallas "tracking" kan med fördel användas. Det innebär att man inte helt "hämtar hem" rekylen utan skjuter lite högre för varje skott. Ett mitt i bröstet, ett mot övre delen av bröstet/halsen och det sista mot huvudet. Det går fort och med lite träning blir man bra träffsäker. Eftersom man skjuter i nödvärn så är det inga problem att motivera skott mot huvudet.

Problemet är snarasts att komma inom verkansavstånd, dvs inom 15-20 m om buset har en ak så vill man kanske inte direkt anfalla för att komma framåt. Då rekommenderas den bästa taktiken att hålla låg profil och rapportera. På så vis undviks en skjutning överhuvudtaget. Lite pengar i ett rån är inte värt att någon blir skadad för.

På så vis undviks en skjutning överhuvudtaget. Lite pengar i ett rån är inte värt att någon blir skadad för.

Jag anser att det är värt att rånaren blir skadad. han vet väl vad han har gett sig in på. Borde helt klart vara berättigat att ge en sån en kula i pannfläsket.

Jag tror han syftar på polisen, hellre att dom rapportera och håller sig lågt än försöka hamna på lämpligt stridsavstånd för sin sig medan buset har ak.

roninn: Självklart kan man skjuta mot huvudet och under midjan men på samma sätt kan man resonera att om fi ligger har ståvärn så skjuter man dom bara i huvet. Det finns en orsak till varför man lär sig skjuta mot centermass, det är liten chans att träffa i en eldstrid så man skjuter mot det man har störst chans att träffa. Dagens poliser har stora brister inom skyttet och vissa har inte avfyrat sitt vapen på flera år och att kasta in dom i en strid och räkna med ett huvudskott är inte realistiskt.

Med vilka vapen skjuter du med tracking metoden? Jag skjuter praktiskt, nationellt och militärt skytte men har inte hört begreppet. Kanske bara har missat nåt iof eller benämner det annorlunda.

"Eftersom man skjuter i nödvärn så är det inga problem att motivera skott mot huvudet."

Hmm??? Antar att du menar om det enda som syns av buset är midja och uppåt? Annars tycker jag att det låter väldigt svårt att motivera.

.. men jag kan omöjligt förstå hur någon kan frysa mer med västen.. själv tycker jag den var varm även på vintern. På sommaren var det ju direkt olidligt... Kanske att man blir kall när man tar av sig den och det kommer fram att man är genomsvett.. Var ute hela dagen idag i snålblåst och ett par minusar, och 94 var väääldigt skön faktiskt. Snacka vindtätt skikt!  

Så länge man rör sig och inte står stilla någon längre tid så är splittervästen varm. Helt rätt. Men står man stilla en längre tid, då börjar åtminstone jag frysa hund eftersom man är fuktig på överkroppen. Detta fortsätter sedan t.o.m. i tältet efter när du lägger av dig kroppsskyddet så är du dygnsur. Även med en duktig eldare så kan det bli temperatursvackor i tältet och då fryser man för djävligt.

"hur" du ska bära det?

Mitt tips i fredstid:

Vik splitterskyddet på mitten. Vik det ytterligare en gång. Kila ner det i en persedelpåse. Placera persedelpåsen längst bak i det transportfordon som du åker med. I avsaknad av transportfordon, placera den vikta splittervästen i ryggsäcken. Längst ner.

;)

• BlåGul -1
"Eftersom man skjuter i nödvärn så är det inga problem att motivera skott mot huvudet."

Hmm??? Antar att du menar om det enda som syns av buset är midja och uppåt? Annars tycker jag att det låter väldigt svårt att motivera.

Varför det?

Att använda skjutvapen är en sista utväg och den högsta graden av våld du kan utöva mot en annan människa.

Är du berättigad att använda skjutvapen så vill jag alltså påstå att du också är berättigad att skjuta mot överkropp eller huvud - du skjuter för att stoppa, inte för att döda, och det säkraste sättet att snabbt stoppa ett hot är och förblir upprepade skott mot CNS och cirkulationssystemet.

Vågar du inte använda ett skjutvapen för detta, och inte är beredd på de skador vapnet kan ge på offret, så är det nog bättre om du bär batong eller CS-spray.

Vill förtydliga vissa saker; jo, ONI kallas numera mestadels NI. Vet ej varför men kan ha att göra med att de "vanliga" poliserna envisades med att kalla dem ONANI!!! :)

Ett namn som för övrigt hänger kvar!

Vidare så hade TIDIGARE Steyr Aug, numera har de SEGE, dvs kort Ak5. Steyr var alltså innan SEGE:n köptes in och den användes då skjutavstånd kunde fömodas bli av längre karaktär. Alltså de gånger det rör sig om ren eldväxling. Annars har de PSG:n att tillgå.

Ni:s prickskyttar kom förövrigt på andra plats i världen på en polisiär prickskyttetävling. Tyskarna kom tydligen först, sedan NI och efter det sådan sk-t som FBI och annat löske! :D:lol:

Tracking är nått jag lärde mig från SIG ARMS academy i USA, det är väl deras nanmn på metoden. En skjutskola som Sig-Sauer har. Grundmetoden är att sikta mitt i målet eftersom fienden är som störst där dvs störst chans att träffa.

Jag och de allra flesta siktar där, dvs bröstet. MEN då nästan alla busar av kaliber har skyddsväst, oftast med keramplattor bör man vara medveten om att en träff i bröstet inte kanske ger någon effekt överhuvudtaget. Då kan den alternativa "trackingmetoden" vara bra att känna till. så man inte står och matar kulor i bröstplattan på fienden. Sen övar jag rätt mycket så för mig är det inga problem, hur andra lökar gör kan jag inte påverka.

"Always have a plan B if plan A fails"

Vakten F4.

I skjutningar i NÖDVÄRN får polisen skjuta varsomhelst. Syftet är att "för stunden oskadliggöra" (vilket är en väldigt konstig omskrivning) I LAGA BEFOGENHET skall man skjut i benen. Den sista typen (laga befogenhet) har mig veterligen aldrig använts. Med andra ord all skjutning är i nödvärn. I nödvärn finns bara gränsen "uppenbart oförsvarligt" dvs våldet får vara oförsvarligt. Om någon angriper mig med sånt våld ( ex buse med AK som skjuter mot mig) att jag måste skjuta för att överleva så är inte ett skott mot huvudet uppenbart oförsvarligt.

Som alltid är det upp till den enskilde polismannen. Vad skulle du göra om en person håller en kpist i gående färdigställning 7 m framför dig och säger "snutjävel, ska vi leka Malexander?".

Du har vapnet riktat mot honom och har redan skrikit släpp vapnet vilket inte åtlytts.

Nu kanske jag är ute och cyklar men...

Från min skyddsvaktsutbildning hette det ungefär att "om situationen, av överhängade fara, inte tidsmässigt tillåter verbala varningar eller varningsskott så har man rätt att avge verkanseld utan föregående varning."

Verkanseld är ju att bekämpa målet och då får man sikta mot bålen. Skulle man av misstag träffa huvudet så kommer nog ingen säga något om det. Alltså, påstår man att den beväpnade busen "was coming right for me" och skjuter honom i huvudet så kommer man nog undan med det. (Komma undan = inga rättsliga efterspel.)

Men nog verkar det lite cyniskt att skjuta skallen av folk, det gör det. Ett skott mot bålen kommer nog räcka mer än väl.

"I skjutningar i NÖDVÄRN får polisen skjuta varsomhelst."

I nödvärn får vem som helst skjuta varsomhelst!

Det jag menade var att det lät lite på dig som att man skulle utgå ifrån att man ska skjuta folk i huvudet i första hand, personligen skulle jag försöka skjuta i benen, två ben är ju mycket större träffyta än ett huvud. Jag tror f*n inte att jag skulle klara av att träffa skallen på nån i en sån situation. Men om någon sitter i en bil och siktar mot en så skulle man ju sikta mot huvudet/övre delen av bröstkorgen. Det var vad vi fick lära oss i alla fall.

"Verkanseld är ju att bekämpa målet och då får man sikta mot bålen." Verkanseld är att stoppa/oskadliggöra och då ska man eftersträva att skjuta mot benen, iaf för mig i fredstid.

Tracking är nått jag lärde mig från SIG ARMS academy i USA, det är väl deras nanmn på metoden. En skjutskola som Sig-Sauer har. Grundmetoden är att sikta mitt i målet eftersom fienden är som störst där dvs störst chans att träffa.

Jag och de allra flesta siktar där, dvs bröstet. MEN då nästan alla busar av kaliber har skyddsväst, oftast med keramplattor bör man vara medveten om att en träff i bröstet inte kanske ger någon effekt överhuvudtaget. Då kan den alternativa "trackingmetoden" vara bra att känna till. så man inte står och matar kulor i bröstplattan på fienden. Sen övar jag rätt mycket så för mig är det inga problem, hur andra lökar gör kan jag inte påverka.

"Always have a plan B if plan A fails"

Ok, jag ser inte det som en direkt teknik utan att man ändrar riktpunkten med rekylupptagningen dvs om jag avlossar ett magasin snabbeld kan jag mellan skotten ändra riktpunkt utan att sluta skjuta. Antar att det är nåt sånt du menar och det är sånt man pysslar med i praktiskt skytte hela tiden.

Tror vi menar samma sak men jag ser det inte som en teknik utan ett sätt att skjuta.

Jo det är nog detsamma, även jag skjuter praktiskt. Eller dynamiskt som det numera heter.

Amerikaner gillar att ha sin egen lilla grej med sitt eget lilla namn. Ex tracking eller den extremt snarlika Mozambique drill, två i bröstet ett i huvudet. Ja du fattar.

F4 du menar säkert militära regler, dom kan skilja sig från polisiära regler. Ex får poliser inte skjuta varningsskott om inte kraven för VERKANSeld är uppfyllda, dvs man kan inte skjuta varningsskott som en upptrappning.

Vad jag menar är att man skall skjuta för att träffa. Träffar man och inte får effekt får man inte vara främmande för att ändra riktpunkt mot ett mål där man är säker på att få bättre effekt, ex huvudet. Skjuta i ben i all ära men ben är också svårt att träffa och är långt ifrån osäkert att han blir oskadliggjord. Han kanske faller men kan fortfarande verka om han har ett skjutvapen.

Då i princip alla busar har skyddsväst så måste man ha med det i beräkningen om man hamnar i en skjutsituation. Har man då aldrig övat det eller tänkt igenom en sån situation så kommer man garanterat att vara tvåa.

En typ av förberedelse kan vara att i huvudet måla upp olika typer av scenarier och agera därefter. Hamnar man då i en skarp situation så har man redan lite av en plan färdig och man agerar bättre.

Annars tycker jag Lt Payne sammanfattade det hela alldeles utmärkt. Se till att själv överlev allt annat är just då sekundärt.

Verkanseld är till för att skydda dig,inte busen...

Verkanseld är för att avvärja ett hot mot liv eller svårare kroppsskada.

Jag gör inget, bus skjuter min kompis = 1 död

Jag skjuter ihjäl bus innan bus skjuter min kompis = 1 död

Jag skjuter bus i benet innan bus skjuter min kompis = 0 död

Om alla var så trigger-happy som ni verkar vara så hade det nog blivit skottväxling mellan en grupp i min pluton och plutonen som låg inne före oss. Miss av befäl som är rolig men ändå otäck så här i efterhand.

Du skjuter bus i benet, buset skjuter dig. Buset klarar sig, du dör.

Du siktar mot benet, skjuter och missar. Bus siktar mot bröstet skjuter, du dör.

Det handlar inte om att vara skjutglad, eller trigger happy eller om att leka massmördare. Det handlar om att i förväg mentalt gå igenom situationer som kan hända. Genom detta "dagdrömmeri" så är du mer förberedd och förhoppningsvis slipper ens hamna i en skjut situation.

I det ingår att inte vara främmande för den ganska drastiska åtgärden att skjuta någon i huvudet.

Edited by roninn

Träningsaspekten är en viktig del av hur man bör avge verkanseld. Det krävs enormt mycket träning - i skarpa situationer för att träffa rätt under press. I ett skarpt läge bör man inte därför chansa på att göra något annat än att hålla mitt i målet. Om någon riktar en bössa mot dig kommer du skjuta illa nog för att försöka dig på specialiteter som huvudskott eller skott mot benen.

Det är skillnad på

Den som jagar känner igen fenomenet. Jag har själv tävlingsskjutit en hel del, både med pistol och gevär. Har inga större problem att hålla åtminstone nian på 300 m. Jag har dock aldrig skjutit mot ett vilt på det avståndet. Har inga planer på att göra det heller. Ägnar mig inte heller åt att försöka skjuta rådjuren i halsen utan håller på bogen.

Personer med så lite skytteutbildning som värnpliktiga och vanliga poliser bör hålla sig borta från "finesser".

Bowman & Roninn

Jag håller med er båda, det jag menade var i de situationer som buset har skyddsväst och man har skäl att anta att en träff i bröstkorgen inte ger nån verkan. Ska man skjuta i huvet eller benen? Huvet: Garanterat bra verkan, liten träffyta. Benen: Sämre verkan men större träffyta.

Om jag hamnade i en situation där jag var tvungen att skjuta nån så skulle jag nog ändå rikta på största målytan.

Vanliga poliser skjuter måhända illa. Dom jag arbetar mest med är ganska bra skyttar. Min dos träning ligger på runt 100 skott i veckan oftast uppdelat på ett pass varannan vecka. Då övas det både praktiskt och rent polisiärt dvs skränigt bakgrundsljud dålig belysning, blinkade blåljus olika mål, olika avstånd och lite annat som man kastar in för att jävlas med skytten ( ex smatterband precis vid fötterna på skytten eller man har laddat hela magget med blindammo eller lite armhävningar strax innan) till detta kommer lite scenarioträning med FX vapen nån gång i kvartalet.

Om Bowman läst mina tidigare inlägg har jag ALLTID sagt att man skall sikta där målet är som störst MEN ibland räcker inte det. Har man då ingen plan B så är det väldigt svårt att snabbt under extrem press komma på en. Med bra träning i ryggen så har man i alla fall en bättre chans att lyckas med ett huvudskott än om man aldrig tränat för det, aldrig tänkt tanken och inte tror att man kanske nångång eventuell möjligtvis behöver den kunskapen.

Är det svårt att träffa ett huvud på 20 m när busen skjuter automat eld mot en? självklart utan tvivel. Är man då riktigt slug så drar man sig ur skottlinjen och håller sig borta. Hade man varit riktigt slug från början hade man aldrig hamnat i en så dålig duellsituation. MEN eftersom Murphy ibland kan kliva in på scenen så är lite träning på "svåra eller omöjliga" saker bättre än inget alls.

Vad det gäller skarpa situationer med beväpnat bus vet jag ganska väl hur jag reagerar. Det känns precis som när jag övat liknande situationer under kontrollerade former. En plan A en plan B och en tanke på C. När väl situationen är över så går man igenom vad som hände och lägger det i erfarenhetsbanken

The way you train is the way you fight.