Jump to content

Recommended Posts

Det som retar gallfeber på mig är avtalspersonalens syn på sig själv och sin roll i krigsförbandet. Bilkårister som ser som taxichaufförer, utan vare sig vapen eller stidsutrustning. De ska ju bara köra sodlaterna på övningen, DE ska ju inte kriga. Eller FRO´are som aldrig har vare sig hjälm eller stridsbältet i annat än näven, de ska ju bara prata i radio! Och alla SRK´are, som springer ivägen på plutonerna, obeväpnade men med stridsbälte, upprepandes det eviga matrat att "oss får man minsann inte skjuta på, vi är sjukvårdare". I mitt gamla krigsförband var alla kustartilleristeroch därmed soldater. Från sjukvårdaren till pjäsapan. Endast markstridsplutonen hade "infanteristrid" som huvuduppgift, men alla var tvungna att kunna det. Det borde gälla även för mitt nya krigsförband, Hemvärnet. *spyr* :angry:

Då jag som ordonnans kör med min AK 4:a (kassunförvarad eftersom jag som

friv. inte är betrodd med att ha den hemma) monterad på min mc i ett fodral

så kan jag inte låta bli att tycka att det vore skönt med ett något mindre

otympligt vapen. Jag vill fortfarande inte ha det på mig när jag kör med tanke

på fall och liknande. Det är ganska råddigt med ett 1014 mm långt järnspett

på hojen. Det går ganska snabbt att få fram den men det skulle kunna

gå ännu bättre. Den typ av strid som jag skulle kunna tänka hamna i

löser jag rätt bra med ett kompaktare vapen. På skjutbanan har jag

inget att anmärka på AK 4:an.

Samtidigt är jag skjutledare och på Upplandsgruppen där jag är verksam

har de bestämt att alla friv. ska behärska AK 4. På basdagarna och andra

skjuttillfällen så kan man tydligt rangordna villigheten att bekanta sig med

vapnet: FMCK, viljan finns oftast där även om det kan gnällas lite om att

de inte kan ta med en sådan best på hojen, en del tvärvägrar. FRO, de

flesta tvärvägrar och den grupp som tvärt om slänger sig över vapnen

är oftast så totalt inkompetenta och faktiskt i flera fall så farliga så att

vi måste plocka av dem från skjutbanan. Det finns några få lysande undantag

hos dem. Bilkårister, försök få en 50-årig sur bilkårist att skjuta AK. Det går

bara inte. De står i en liten grupp bakom och gnäller över det idiotiska

påhittet att de förväntas kunna skjuta tillbaka om det händer något

skarpt. De kör ju bil, de krigar inte. Hundförarna ser vi inte ens röken av.

• Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det här med att AK5:ans 5,56 inte skulle gå igenom en vanlig innervägg. Är det nån som har testat? Det "känns" som den borde flyga rakt igenom. Alltså, En 13 mm gipsskiva och sen en luftspalt på oftast 45 eller 70 mm och ytterligare en 13 mm gipsskiva. Eller är det betongväggar ni syftar på?

Skydd för finkalibrig eld är:

70 cm trä

20 cm betong

25 cm tegelmur

1 cm stål

Hur många husväggar består av 70 cm trä?

Hur många husväggar består av 20 cm betong? (yttervägg kanske men innervägg?)

Hur många husväggar består av 25 cm tegelmur (yttervägg kanske men innervägg?)

Hur många husväggar består av 1 cm stål?

Så vitt jag vet så innefattar finkalibrig eld 5.56 likaväl som 7.62.

Spelar väggsnacket någon större roll i debatten?

Edited by Fu Pedersen

Det här med att AK5:ans 5,56 inte skulle gå igenom en vanlig innervägg. Är det nån som har testat? Det "känns" som den borde flyga rakt igenom. Alltså, En 13 mm gipsskiva och sen en luftspalt på oftast 45 eller 70 mm och ytterligare en 13 mm gipsskiva. Eller är det betongväggar ni syftar på?

70 cm trä

20 cm betong

25 cm tegelmur

1 cm stål

Håller med!

å andra sidan så har jag svårt att tro att man skulle få någon vidare verkan genom att skjuta ak på en husvägg för att slå ut folk på insidan, det har man pskott grg eller ksp till. hur många mag tror ni att man måste skjuta mot en murad vägg för att vara säker på att man träffat något på insidan?

Grejen med ak5 är väl den ostabila kulbanan, när kulan träffar en sak kan den byta rikting helt och hållet vilket inte är fallet med ak4 som går mer rakt även efter att den slagit igenom en gipsvägg

@Snabeldraken och Marcuzt

Allt som sägs av div bef är inte sanningar utan långt ifrån.

5,56 är stabilare än att den påverkas av ett löv. En gipsvägg beronde på tjocklek osv kan påverka de flesta handeldvapenkalibrar beroende på vinkel, anslags osv.

Vår svenska 7.62 är ingalunda någon supergrej...den spittras lätt vid träff i mjuka mål. Och då kan ni snabbt lista ut verkan i ett lite hårdare mål.

70 cm trä

20 cm betong

25 cm tegelmur

1 cm stål

Syftet med måtten är väl ändå att veta vad som stoppar eldhandvapen när man bygger skydd åt sig själv och sina kamrater. Inget annat!

Det är bra att veta vad som krävs för att stoppa en kula. :)

Väggsnacket har alltid funnits och kommer inte försvinna den närmaste framtiden som jag ser det. Foll kommer alltid att tjata om det även om de inte har någon erfarnehet/kunskap om det.

Med risk för att halka in på ett annat hett ämne som debatterats måååånga gånger förut vill jag trots allt säga att AK 5 inte är i närheten av att vara ett så robust och pålitligt vapen som AK 4. Dock är det otympligare och tyngre - vilket ger att man måste öva mer (och vara lite starkare) för att kunna hantera det. Det största problemet med dessa två vapen är dock att 99% av de som nu söker till HV är grundutbildade på femman - och därför måste lära om med ett helt nytt vapen. Detta är dock hanterbart.

Jag trivs bra med fyran, och känner mycket större förtroende för den än femman (som jag grundutbildades med). Jag väntar hellre 10-15 år till med fyran tills det försvarsmaktsgemensamma vapnet kommer, och slipper femman helt och hållet - än jag vill ha in femman i HV.

Vad gäller behagliga vapen (korta, lätta och sexiga) så är det kul - men jag ser inte behovet av dom i HV nu (för den del av HV jag pysslar med, dvs. den vanliga). Bilkårister SRK, FRO, Hundförare och annat löst folk får fan ta till sig vad som gäller och lära sig knallpåken dom får ut. Vill dom inte det får dom pyssla med sin hobby i civila kläder.

Edited by BertilXerxes
Med risk för att halka in på ett annat hett ämne som debatterats måååånga gånger förut vill jag trots allt säga att AK 5 inte är i närheten av att vara ett så robust och pålitligt vapen som AK 4. Dock är det otympligare och tyngre - vilket ger att man måste öva mer (och vara lite starkare) för att kunna hantera det.

Jag respekterar hur du uppfattar de olika vapnen Bertilxerxes.

Mina personliga erfarenheter och uppfattning om dessa två vapen är precis tvärtom dock. Jag upplever AK5 mer pålitlig än AK4.

Med risk för att halka in på ett annat hett ämne som debatterats måååånga gånger förut vill jag trots allt säga att AK 5 inte är i närheten av att vara ett så robust och pålitligt vapen som AK 4. Dock är det otympligare och tyngre - vilket ger att man måste öva mer (och vara lite starkare) för att kunna hantera det.

Jag respekterar hur du uppfattar de olika vapnen Bertilxerxes.

Mina personliga erfarenheter och uppfattning om dessa två vapen är precis tvärtom dock. Jag upplever AK5 mer pålitlig än AK4.

Precis samma här, jag tycker att ak5 är bättre i alla avseenden förutom skarpskytte rollen. Iaf de som spelar roll. Jag syftar inte på "balla" egenskaper utan det som jag tycker är viktigt för mig som soldat. Sen så gillar jag ak4 annars men helst 5:an.

Det lär inte hända på ett tag även om det hade funnits ak5 över. Bara organisatoriska kostnaderna hade de inte pallat me.

Det lär inte hända på ett tag även om det hade funnits ak5 över. Bara organisatoriska kostnaderna hade de inte pallat me.

Kostar säker lika mycket att förvara dom AK5 som fanns på nu nedlagda förband, det är vilja som saknas inte pengar.

Kostar säker lika mycket att förvara dom AK5 som fanns på nu nedlagda förband, det är vilja som saknas inte pengar.

Visst skulle det nog kunna bli hyfsat billigt att ge HV kassunförvarade AK5or utan rödpunktsikte. Men är det det HV vill ha nu när man fått vapen med RPS?

Syftet med måtten är väl ändå att veta vad som stoppar eldhandvapen när man bygger skydd åt sig själv och sina kamrater. Inget annat!

Det är bra att veta vad som krävs för att stoppa en kula. :)

Väggsnacket har alltid funnits och kommer inte försvinna den närmaste framtiden som jag ser det. Foll kommer alltid att tjata om det även om de inte har någon erfarnehet/kunskap om det.

Fullt medveten om det men just nu var själva poängen att 5.56 ej slår igenom sämre än vad 7.62 gör om vi snackar bebyggelse och väggar.

Jänkarna verkar ju vara ganska intreserade utav att byta bort 5.56 mot 6.8 eller 6.5 om jag minns rätt (brukar läsa Janes på biblioteket därav)

Fast där är det väl inte penetrationen det klagas på utan att det är för dålig stopping power.

Visst skulle det nog kunna bli hyfsat billigt att ge HV kassunförvarade AK5or utan rödpunktsikte. Men är det det HV vill ha nu när man fått vapen med RPS?

Man plockar helt soníka av RPS:et från AK4:an, sen monterar man den på AK5:an :)

Man plockar helt soníka av RPS:et från AK4:an, sen monterar man den på AK5:an :)

Visst kan man göra det, men inte utan att modifiera AK5orna. Och då börjar vi prata pengar.

Fullt medveten om det men just nu var själva poängen att 5.56 ej slår igenom sämre än vad 7.62 gör om vi snackar bebyggelse och väggar.

Har du något belägg för detta påstående?

Har du något belägg för detta påstående?

Kan inte hänvisa till ngra skrivelser om det är det du syftar på...om vi däremot använder logik...

Om vi sedan ska utreda hur mkt mer vägg en 7.62 går igenom än en 5.56 så kommer det säkert bli en viss skillnad. Men hur ofta dyker det upp bebyggelse där 5.56 stoppas?

Jag vet att de flesta har goda erfarenheter av femman, och dåliga av fyran - speciellt vad gäller funktionssäkerhet. Dock måste det nog sägas till fyrans försvar att mycket (om inte till och med det mesta) som har med dess funktionsstörningar att göra går att härleda till hylsfångaren. Lyckas man få till den så att den sitter bra (och har tur nog att få ut ett vettigt ex från förrådet) så kommer man inte att ha några problem att prata om. Jag börjar nog komma upp i kring 1500-2000 skott skjutna med min AK - och då har jag haft ett (1) eldavbrott, och det var samma dag jag hämtade ut den då den var full med förrådsfett. Med femman var dock eldavbrott mer regel än undantag - men å andra sidan verkar det som om jag hade fått tag i ett måndagsexemplar där. Dessutom var detta på vapenfettets tid, den kanske funkar bättre på CLP?

Jag vet att de flesta har goda erfarenheter av femman, och dåliga av fyran - speciellt vad gäller funktionssäkerhet.

Vad då "de flesta"? Själv tycker jag att det är jämnt skägg mellan de båda, i alla fall nu med de nya magasinen till AK5. Med de gamla magasinen upplevde jag att AK5 fick eldavbrott oftare än AK4 pga olika matningsfel.

• BlåGul -1
Vaddå för nya magg? Är det plastmaggen du menar?
Till det yttre i princip likadana plåtmagasin som alltid.

Kika efter en liten stämplad ring bak på patronföraren.

Sedan tror jag att vi kan gå ifrån babblandet om huruvida ak4/5 slår igenom väggar.

Det är nog inte avgörande för om HV ska få byta vapen. ;-)

Med risk för att halka in på ett annat hett ämne som debatterats måååånga gånger förut vill jag trots allt säga att AK 5 inte är i närheten av att vara ett så robust och pålitligt vapen som AK 4. Dock är det otympligare och tyngre - vilket ger att man måste öva mer (och vara lite starkare) för att kunna hantera det. Det största problemet med dessa två vapen är dock att 99% av de som nu söker till HV är grundutbildade på femman - och därför måste lära om med ett helt nytt vapen. Detta är dock hanterbart.

Jag trivs bra med fyran, och känner mycket större förtroende för den än femman (som jag grundutbildades med). Jag väntar hellre 10-15 år till med fyran tills det försvarsmaktsgemensamma vapnet kommer, och slipper femman helt och hållet - än jag vill ha in femman i HV.

Vad gäller behagliga vapen (korta, lätta och sexiga) så är det kul - men jag ser inte behovet av dom i HV nu (för den del av HV jag pysslar med, dvs. den vanliga). Bilkårister SRK, FRO, Hundförare och annat löst folk får fan ta till sig vad som gäller och lära sig knallpåken dom får ut. Vill dom inte det får dom pyssla med sin hobby i civila kläder.

:clap::clap::clap: Håller med i allt! :rolleyes:

Jag tror ärligt talat inte att det är nån större vits med att ombeväpna HV till AK5. Kostnad, tid (vi vet ju alla hur lång tid mtrltillförsel tar i FM) är bara några faktorer. Känns som om vi pårecis kommer hinna få ut den lagom tills det är dags för nästa enhetsvapen (som skall ersätta AK5 & AK4). Känns onödigt, liksom. Vill lägga mina skattepengar på annan materiel och utbildning istället.

Edited by Bushi LG

*snip*

*snip*

Kan inte hänvisa till ngra skrivelser om det är det du syftar på...om vi däremot använder logik...

Om vi sedan ska utreda hur mkt mer vägg en 7.62 går igenom än en 5.56 så kommer det säkert bli en viss skillnad. Men hur ofta dyker det upp bebyggelse där 5.56 stoppas?

De måtten du hänvisar till är väl tilltagna för att stoppa ALL finkalibrig eld. Jag vet genom empiriska tester att 7.62 har högre penetrationsförmåga än 5.56. Det är absolut inget konstigt.

Det finns bebyggelse överallt som stoppar 5.56. Tex en vanlig lägenhetsdörr m/Daloc "säkerhetsdörr" splittrar upp en 5.56 skptr 5 till småflis. De flesta väggar stoppar oxå 5.56.

5.,56 kommer alltid vara känsligare än 7.62 för yttre påverkan. Liksom 7.62 kommer vara gentemot 12.7 osv osv.

@dxl

Vilka är det som vill byta?

Den grupp inom Green Berets som har tjatat till sig 6.8SPC? Och 6.5 Grendel är inget som heller kommer väljas vad jag förstått.

Det är ett fåtal som vill ha dessa. Och som det ser ut nu så kommer det inte bli fler. 6.8SPC har blivit en fluga såsom 5.7x28 blev. Man har de senaste drygt 120åren exprimenterat med olika 6mm derivat, men man har kommt fram till 5.56 och 7.62 för dom funkar. Den 6mm som varit funkis är vår 6.5x55, men den valdes brt i samband med viss NATOanpassning.

Apropå dålig "stopping power". Det har vissa enheter löst genom att köpa in 77grains matchkulor istället för att köra med M855 62grains(eller är det 63gr?) FMJ. Man har då haft "one shot-one kill" ut till över 400meter med M4 karbiner.

Så mycket är nys och BS som vandrar runt, tyvärr.

Ak4 är något mer stryktålig än ak5 inget konstigt med det.

I övrigt tycker jag att Hemvärnet bör läggas ned.

Bygg upp en ny org och tilldela varje skyttegrupp 1st 7.62 till en skarpskytt och resten kan få 5.56.

Se så sluta diskutera väggars motstånd mot kulor osv ut och rulla sten eller nåt annat nyttigt...

Tänker bara tala för mig själv i rollen som FROare med ett B-avtal i hemvärnet. Som signalist har jag varit placerat i bataljonsstaben med obefintliga möjligheter att ta mig ut och försvara mig själv. Numer sitter jag som signalist i en kompanistab och skulle vid senaste övningen ha M/45A som personligt vapen trots att jag inte har hanterat en sådan än mindre har formell utbildning med tillhörande säkerhetsprov på vapnet. Men Kompanichef ansåg att alla skulle bära vapen så jag bar vapnet med tomt magasin i.

Vi hade flera moment där vi fick anfall mot grupperingsplatsen men som jag såg det var mitt vapenbärande helt värdelöst p.g.a. flera anledningar

1. Inga eldställningar hade delats ut.

2. Ingen som skulle leda försvarsstriden var utsedd.

3. Naturligt nog övades aldrig besättandet av eldställningar.

4. När någon pluton befann sig på gruperingsplatsen såg det ut som fria kriget när vi skulle försvara oss när ingen ledde försvaret.

5. När staben var ensam kvar på plats så blev det rena kaoset, skjutglad avtalspersonal sköt i alla riktningar då ingen ledde försvaret.

Jag tog upp dessa saker med min gruppchef så han kunde ta med sig dessa saker till utvärderingen i efterhand. Blir det ingen ändring nästa år kommer jag att vägra bära vapen, alternativet är att jag blir en nolla.

I försvarsstriden är ett mindre vapen att föredra och min huvudtjänst är att serva med samband och då vill inte jag bära runt på en otymplig tung klump till personligt vapen. Det är inte strid jag skall bli kung på, jag skall bli kung på att se till att chefen kan vara kung på att leda sitt förband.

J.K Nilsson

Detta ökar mina fördomar om avtalsorganisationerna. Lägg ner skiten och utbilda hemvärnsmän istället! Vad har avtalsorganisationerna för existensberättigande över huvud taget? Gör folket till riktig HV-personal med specialutbildning istället!

*sorry - nu gick det mer än lovligt off topic.*

Edited by BertilXerxes
Detta ökar mina fördomar om avtalsorganisationerna. Lägg ner skiten och utbilda hemvärnsmän istället! Vad har avtalsorganisationerna för existensberättigande över huvud taget?

?

J.K Nilsson

Edit: Sid 37 i HVnytt 4, 2005 funderas det om enhetsbeväpning AK 4 i HV. "Späda lottor, MC.ordonanser och flygförare kan knappast använda ett så tungt och klumpigt vapen, Dessvärre är 'Kpist Ny' struken av ekonomiska skäl. Antalet ak 4:or med infällbara kolvar är bara 500, så de räcker inte långt. Om lottorna får ak 5 blir insatssoldaterna sura."

Vilka funderingar: Sura insatssoldater...

Andra funderingar: T-tröja grön får inte användas till M/90...

Edited by JK Nilsson
  • BlåGul -1

Detta ökar mina fördomar om avtalsorganisationerna. Lägg ner skiten och utbilda hemvärnsmän istället! Vad har avtalsorganisationerna för existensberättigande över huvud taget?

?

J.K Nilsson

Edit: Sid 37 i HVnytt 4, 2005 funderas det om enhetsbeväpning AK 4 i HV. "Späda lottor, MC.ordonanser och flygförare kan knappast använda ett så tungt och klumpigt vapen, Dessvärre är 'Kpist Ny' struken av ekonomiska skäl. Antalet ak 4:or med infällbara kolvar är bara 500, så de räcker inte långt. Om lottorna får ak 5 blir insatssoldaterna sura."

Vilka funderingar: Sura insatssoldater...

Andra funderingar: T-tröja grön får inte användas till M/90...

Har du inte utbildning på kpisten bör du väl ändå tala om det redan vid kasunen så sliper du nog ta ut den.

Sedan hämtar du en AK4 istället. Har du inte utbildning på den så skaffar du dig det.

Vad är det som gör att du ser dig som lite finare än alla andra, såpass mycket finare att du inte ens ska behöva ha kompetens för att försvara dig själv, men framförallt din chef och dina kamrater?

Det är trångt och bökigt att ha en AK4... usch ja.

Kanske bättre att sitta hemma på kammaren med radioapparaturen då.

Det finns säkerligen redan idag folk i det "vanliga" hemvärnet som klarar av att köra tgb20, prata i radio, lägga förband och rasta en hund.

Vill man inte tillhöra ett militärt förband bör man inte ha militär utrusning och militär uniform.

Trams.

Och "t-tröja grön", d.v.s grön t-shirt går fint att använda till övriga 90-systemet. T.o.m. som yttersta plagg om inte chefen sagt någonting annat. Vad det nu har med det här att göra.