Jump to content

Recommended Posts

Kimster två frågor:

Vad är det för skarpbevakning som sköts/sköttes dagligen under två års tid, och hur funkade det med personalförsörjningen?

/me har full förståelse för om det är känsliga uppgifter som inte bör redogöras för här.

Edited by simon
  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Victor__
...själva kunde vi båda upp bortåt miljonen man under fanorna.
Svea Rikes försvarsmakt hade (om jag minns rätt från dokumentären på TV om svenska försvaret) mobiliserat en invasionsstyrka på 800 000 man. Rätta mej gärna om jag har fel.

MVH

Victor 8-/

Svea Rikes försvarsmakt hade (om jag minns rätt från dokumentären på TV om svenska försvaret) mobiliserat en invasionsstyrka på 800 000 man. Rätta mej gärna om jag har fel.

MVH

Victor 8-/

Det är siffor från en svunnen tid...

• Super Administrators
Kimster två frågor:

Vad är det för skarpbevakning som sköts/sköttes dagligen under två års tid, och hur funkade det med personalförsörjningen?

/me har full förståelse för om det är känsliga uppgifter som inte bör redogöras för här.

Militär skyddsvakt och eskort åt FMLOG.

Verksamheten bedrivs fortfarande dock under andra former.

Guest Victor__

MVH

Victor 8-/

Det är siffor från en svunnen tid...

Jag menade inte att vi har det nu utav att vi hade

MVH

Victor :)

Guest Victor__

Formulerade mig nog fel, och ber även om ursäkt för det. Det jag menade var att vi hade en styrka att försvara landet med då vi väntade oss en invasion utav Sverige. Jag skrev även detta

(om jag minns rätt från dokumentären på TV om svenska försvaret)
. Men jag tror på er mer än mig själv, så jag tar av mig hatten för er.

MVH

Victor :surprise:

• 3 weeks later...
Skönt att slippa det uttjattade argumentet "AK4 är bättre för SIB för den skjuter genom väggar blabla..." Snarare ett skäl att inte använda 7.62 i HV:s nuvarande verksamhet.

Nimrod

Nu må jag vara obildad med endast fem år på universitetet och bara 34 års livserfarenhet men jag skämmer ut mig med att fråga - Vad är det du pratar om? Nej, nej, jag är inte alls spydig eller dryg, jag bara undrar vad i herrans namn du menar? OM, jag skriver OM, nu AK4 HAR bättre genomslagskraft så varför ska man inte använda den?

• BlåGul -1

Skönt att slippa det uttjattade argumentet "AK4 är bättre för SIB för den skjuter genom väggar blabla..." Snarare ett skäl att inte använda 7.62 i HV:s nuvarande verksamhet.

Nimrod

Nu må jag vara obildad med endast fem år på universitetet och bara 34 års livserfarenhet men jag skämmer ut mig med att fråga - Vad är det du pratar om? Nej, nej, jag är inte alls spydig eller dryg, jag bara undrar vad i herrans namn du menar? OM, jag skriver OM, nu AK4 HAR bättre genomslagskraft så varför ska man inte använda den?

Vad har universitetsstudier med saken att göra, mer än att man borde kunna fundera lite själv, vilket tydligen inte lyckades? :D

Det som skulle kunna vara besvärligt med en sjuhelsikes genomslagsförmåga är att det kan finnas kamrater eller annat på andra sidan som man inte alls vill skjuta på.

Ungefär så.

Bra eller dåligt?

Tror det tjatats en del om det...

Inget krig kommer att vinnas eller förloras på att man byter eller behåller AK4, så lika bra att välja det alternativ som är bäst för ekonomin.

Genomslag hit och dit, Eldstriderna vinns med understödsvapnen. Folk kan försöka övertyga mig om att en kula mellan ögonen med AK5 gör mindre ont än en kula från en AK4. Sitter skotten där dom ska så spelar det ingen roll. Och erfarenheten säger att det krävs mindre träning för att bli en bättre skytt med mindre kaliber.

Inget krig kommer att vinnas eller förloras på att man byter eller behåller AK4, så lika bra att välja det alternativ som är bäst för ekonomin.

Väldigt sant. Båda vapnen fyller sina syften, dock är AK5an lättare i handhavande/bärande/vårdande mm mm. Men att ak4b skulle vara mer kostnadseffektivt? Dels är väl 7.62 dyrare ammo? (om man bortser fr ev gratisammo) Plus att vi har minst lika mkt ak5or som ligger och dräller på förråd efter alla nedläggningar....

Tillägg: Skulle frågat den där hv generalen när han var ute och svassade under vår skyddsvaktsutb för ett par veckor sen varför vi eg har ak4...men just då kändes det som att jag blivit uppmärksammad tillräckligt av alla höjdarsnubbar (enda tjej i plut, vem tror ni var intressantast att prata med? bha! )

Edited by Fu Pedersen

Särimner>> :lala: fem år på universitet.......

Då kanske du kan svara på VARFÖR man skall använda ett vapen som slår igenom väggar och riskerar träffa tredje man ?

Nej nej jag är inte alls spydig eller dryg.

Då kanske du kan svara på VARFÖR man skall använda ett vapen som slår igenom väggar och riskerar träffa tredje man ?

För att fienden har den fula ovanan att ta skydd bakom väggar och andra föremål kanske?

AK4 eller AK5? Tja, ge mig ett vapen, utbilda mig på det så ska jag göra mitt bästa. Har upptäckt att prestandan och "killingpowern" oftast handlar mer om skyttens förmåga att hantera vapnet än vapnets förmåga.

Gömmer sif Fi bakom en vägg så finns det ju understödsvapen!

För vår nuvarande uppgift duger AK4 gott och väl. Självklart är AK5 ett bra vapen och jag skulle inte gråta om jag fick den istället (har ju trots allt gjort vpl med den) MEN... AK4 med gratisam är billigt och fullgott. Visst finss det "överskottsfemmor" men varför byta ut ett bra, fungerande vapen bara för att det finns ett nyare vapen. Det vore en annan sak om fyran var totalt utsliten och ammunitionen var svår att få tag på...

Det här med att AK5:ans 5,56 inte skulle gå igenom en vanlig innervägg. Är det nån som har testat? Det "känns" som den borde flyga rakt igenom. Alltså, En 13 mm gipsskiva och sen en luftspalt på oftast 45 eller 70 mm och ytterligare en 13 mm gipsskiva. Eller är det betongväggar ni syftar på?

Jag som många andra förstår inte riktigt varför det snackas så mycket om 5an Vs 4an. Båda har sina fördelar. I början var jag negativ som satan till "Bettan" men sen fick man muskler. Nu vette fan om jag skulle vilja byta min haubits mot en ärtbössa...

Träffade på "Kimsters" boys förra sommaren och jag håller med honom. visst stack det lite i ögonen då vi hade samma uppgifter men till oss sa man att eftersom vi är HV sä ska vi ha 4an.

"Kimster"

Nu när man inte längre har de uppgifterna i samma utsträckning som tidigare måste man då lämna tillkaks sin AK5???

En annan intressant aspekt i det hela är ju all avtalspersonal som nu ska bli fråntagna sina kpistar, där kanske 5an med sitt fällbara axelstöd kan spela en vettig roll.

Ja, eller Ak4 fullt ut. Kan inte riktigt se varför FRO´are och Bilkårister inte kan ha Ak?

En annan intressant aspekt i det hela är ju all avtalspersonal som nu ska bli fråntagna sina kpistar, där kanske 5an med sitt fällbara axelstöd kan spela en vettig roll.

Ja, eller Ak4 fullt ut. Kan inte riktigt se varför FRO´are och Bilkårister inte kan ha Ak?

Kanske för att det är ett jaevla jaernspett att asa runt på! ;)

Det som retar gallfeber på mig är avtalspersonalens syn på sig själv och sin roll i krigsförbandet. Bilkårister som ser som taxichaufförer, utan vare sig vapen eller stidsutrustning. De ska ju bara köra sodlaterna på övningen, DE ska ju inte kriga. Eller FRO´are som aldrig har vare sig hjälm eller stridsbältet i annat än näven, de ska ju bara prata i radio! Och alla SRK´are, som springer ivägen på plutonerna, obeväpnade men med stridsbälte, upprepandes det eviga matrat att "oss får man minsann inte skjuta på, vi är sjukvårdare". I mitt gamla krigsförband var alla kustartilleristeroch därmed soldater. Från sjukvårdaren till pjäsapan. Endast markstridsplutonen hade "infanteristrid" som huvuduppgift, men alla var tvungna att kunna det. Det borde gälla även för mitt nya krigsförband, Hemvärnet. *spyr* :D

Det som retar gallfeber på mig är avtalspersonalens syn på sig själv och sin roll i krigsförbandet. Bilkårister som ser som taxichaufförer, utan vare sig vapen eller stidsutrustning. De ska ju bara köra sodlaterna på övningen, DE ska ju inte kriga. Eller FRO´are som aldrig har vare sig hjälm eller stridsbältet i annat än näven, de ska ju bara prata i radio! Och alla SRK´are, som springer ivägen på plutonerna, obeväpnade men med stridsbälte, upprepandes det eviga matrat att "oss får man minsann inte skjuta på, vi är sjukvårdare". I mitt gamla krigsförband var alla kustartilleristeroch därmed soldater. Från sjukvårdaren till pjäsapan. Endast markstridsplutonen hade "infanteristrid" som huvuduppgift, men alla var tvungna att kunna det. Det borde gälla även för mitt nya krigsförband, Hemvärnet. *spyr* :D

Så så, lugn nu, inte hetsa upp sig på "föreningens" medlemmar! *bjuder på ostkaka*

Vad kan man säga... du har rätt! Vi skall dock vara tacksamma för att SRK snart kommer att vara ute ur den här verksamheten. (Frågan är bara om sjv.befattningarna kommer att bli öppna för all personal eller bara SLK...)

Våra Bilkårister har Ak4 som vi andra. Deltar i övningar stor sett hela tiden.

För att fienden har den fula ovanan att ta skydd bakom väggar och andra föremål kanske?

Om man inte vill riskera att träffa tredje man i Rummet brevid och gör detta genom vapen val torde vi hamna på luftgevärsnivån. I strid hinner man troligtvis inte alltid kolla in vilken typ av väggar man har att göra med. En gipsvägg skymmer bara sikten..

Vill man ha genomslag torde AK4:an vara bättre i äldre hus med 3x1tum plank samt 10 cm puts i väggarna.

Om man har ett vapen med bättre genomslagsförmåga än Fi har man en fördel. Tex att du kan skjuta in i ett rum utan att vara vid dörren. Fläska på rakt in i väggen bara om det nu inte är en betong eller flera lager tegel dito.

Grejen med ak5 är väl den ostabila kulbanan, när kulan träffar en sak kan den byta rikting helt och hållet vilket inte är fallet med ak4 som går mer rakt även efter att den slagit igenom en gipsvägg

Har också hört det, visserligen något överdrivet från en infanterist Lt som sa att ett löv kunde ändra på riktingen på 5,56 :banghead: