Jump to content

Ak5:an i HV


wolfie666

Recommended Posts

Fast å andra sidan så har man ju nyss lagt ut pengar på AK4B, så det kan ju vara anledningen.

Många Ak5 är ju samtidigt väldigt slitna! Men Ak5 är alla gånger ett bättre vapen.

 

 

Av de nästa 190 000 karbiner som ligger/låg på lager är det ett fåtal som inte är i nyskick.

För mig är det en stor dumhet att skrota dessa bössor. Kanske det inte är bäst för Hv att byta just nu.

Men det kan vara ett alternativ i framtiden. Att magasinera en större del av de kvarvarande karbinerna tar inte så stor platts.

Det som kan vara ett problem kanske är den höga säkerhetsrisken att ha handäldvapen liggande på ett ställe för en mindre armé.

 

men jag är ingen lager nisse så jag kanske har helt fel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Av de nästa 190 000 karbiner som ligger/låg på lager är det ett fåtal som inte är i nyskick.

Antingen så har jag haft otur och mest råkat på detta fåtal. Eller också så har vi lite olika definitioner av "nyskick". ;-)

Link to comment
Share on other sites

Källan är från insidan av "firman" och synnerligen pålitlig. Samma källa har även nämnt att RiksHvC funderar på att ta bort granatgevären eftersom han anser att soldater i Hemvärnet inte kan hantera vapensystemet.

Vad jag vet (vilket är begränsat) så är det väll inga problem med GRG i HV. Det är ju bara dumt att ta bort det lilla pansarvärn som HV har (bortsett från pskott)

 

Det är ytterst korkat att ta bort GRG från HV - det är det enda understödsvapen som kan användas inte bara i pansarvärn utan även som småskaligt artilleri, rök och lys mm. Och vad är det som säger att man inte snabbt kan skala upp en utbildningsinsats i samband med att man ser behov av ökad hemvärnsberedskap. GRG är det mest värdefulla vapnet vi har förutom AK4.

Link to comment
Share on other sites

Av de nästa 190 000 karbiner som ligger/låg på lager är det ett fåtal som inte är i nyskick.

Antingen så har jag haft otur och mest råkat på detta fåtal. Eller också så har vi lite olika definitioner av "nyskick". :)

 

 

de jag fick se och jag kommer inte att tala om var (då det kanske inte vore så smart) var så att säga helt nymålade med det "nya" aluminiumaxelstödet och låg fint i dess trälåda. Det antal som jag fick se på en och samma gång var nog inte mer än ca 300-400 bössor. Men om man ska gå efter de PDF:er som redovisats här på forumet om AK5C, där det framgåtts att vi skulle ha ca 190 000 bössor på lager. Om de alla är i det skick som jag såg, då de benämndes vid tillfäller (2000) att vara bössor som låg i lager för om ryssen skulle komma. så ligger vi bra till.

Sedan har jag under FM-dagar och olika mailutväxlingar med FM/FMV fått klart för mig att många av de AK5:or som ligger maganiserade sedan de renoverades första gången och fick det nya axelstödet alldrig har lämnat lådan, och nu snakkar vi många, med finsk stavning och betoning. ;-)

Link to comment
Share on other sites

de jag fick se och jag kommer inte att tala om var (då det kanske inte vore så smart) var så att säga helt nymålade med det "nya" aluminiumaxelstödet och låg fint i dess trälåda. Det antal som jag fick se på en och samma gång var nog inte mer än ca 300-400 bössor. Men om man ska gå efter de PDF:er som redovisats här på forumet om AK5C, där det framgåtts att vi skulle ha ca 190 000 bössor på lager. Om de alla är i det skick som jag såg, då de benämndes vid tillfäller (2000) att vara bössor som låg i lager för om ryssen skulle komma. så ligger vi bra till.

Sedan har jag under FM-dagar och olika mailutväxlingar med FM/FMV fått klart för mig att många av de AK5:or som ligger maganiserade sedan de renoverades första gången och fick det nya axelstödet alldrig har lämnat lådan, och nu snakkar vi många, med finsk stavning och betoning. ;-)

Att det finns oanvända vapen i förråd tror jag nog. Det jag blev fundersam över var ditt tvärsäkra påstående om att det bara var ett fåtal som inte var i nyskick. Vidare så säger pdf:en "190 000 in stock", vilket torde betyda det totala antalet AK5or i FM. Riktigt så många torde alltså inte ligga i förråd.

Link to comment
Share on other sites

Källan är från insidan av "firman" och synnerligen pålitlig. Samma källa har även nämnt att RiksHvC funderar på att ta bort granatgevären eftersom han anser att soldater i Hemvärnet inte kan hantera vapensystemet.

Den som är nyfiken kan med enkelhet Maila på [email protected] eller [email protected].

Ok, då har RiksHVCh ändrat sig sen i somras. Då skulle de inte ta in vapen i kasun.

Link to comment
Share on other sites

de jag fick se och jag kommer inte att tala om var (då det kanske inte vore så smart) var så att säga helt nymålade med det "nya" aluminiumaxelstödet och låg fint i dess trälåda. Det antal som jag fick se på en och samma gång var nog inte mer än ca 300-400 bössor. Men om man ska gå efter de PDF:er som redovisats här på forumet om AK5C, där det framgåtts att vi skulle ha ca 190 000 bössor på lager. Om de alla är i det skick som jag såg, då de benämndes vid tillfäller (2000) att vara bössor som låg i lager för om ryssen skulle komma. så ligger vi bra till.

Sedan har jag under FM-dagar och olika mailutväxlingar med FM/FMV fått klart för mig att många av de AK5:or som ligger maganiserade sedan de renoverades första gången och fick det nya axelstödet alldrig har lämnat lådan, och nu snakkar vi många, med finsk stavning och betoning. :-P

Att det finns oanvända vapen i förråd tror jag nog. Det jag blev fundersam över var ditt tvärsäkra påstående om att det bara var ett fåtal som inte var i nyskick. Vidare så säger pdf:en "190 000 in stock", vilket torde betyda det totala antalet AK5or i FM. Riktigt så många torde alltså inte ligga i förråd.

 

 

Nej det var lite slarvit av mig. men om man räknar på det (och det har jag gjort) så när pdf:en var skriven så hade vi ca 7500 vänpliktiga och ca 1000 snubbar uta internationellt så om man drar av ca 10 000 karbiner från de där 190 000 så återstår det ändå ca 180 000 som finns i olika föråd runt om i sverige. Hur många Hv snubbar finns det i sverige? ca 42 000 lägg då till de olika kontraktsanställda så kommer du kanske upp i 50 000 snubbar/snubbor. Om nu 40 000 går till AK5C/D så återstår då 140 000 av de 180 000. Av alla dessa bössor så borde det inte vara något problem att finna det antal som skulle behövas för Hv och de kontraktsanställda. Det skulle bli en redigt massa pupprer över.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

Lite OT, men GRG är på väg bort och är redan borta från många förband i FM. Argumentet "HV kan inte hantera systemet" skulle jag gärna vilja ha skriftlig källa på. Är väl få ställen som GRG används så mycket och finns det något förband som har så många skyttar som HV?

Link to comment
Share on other sites

Fick höra från en som sitter i TOEM arbetsgruppen att GRG kräver god utbildning, och det går inte att alla skall lära sig. Det blir för många med dålig kunskap enligt den personen.

 

Med det och era disussioneren tolkning:

Så detta att GRG ska vara påväg bort kan kanske grunda i att dom funderar på att göra GRG till befattningsspecifikt. Och således kommer inte alla få utbildning på det, ungefär som med prickskyttarna.

Link to comment
Share on other sites

Har grg någonsin varit någonting annat än ett befattningsspecifikt vapen? När det gäller att verkligen kunna strida med vapnet? En annan sak är det att skjuta med det, i betydelsen "förhoppningsvis kunna sätta en bumpa i ett stridsfordonsmål 100 m bort, från en förberedd eldställning", kan vilka trattbassar som helst göra efter att ha läst reglementet och övat lite ladda/ptr ur...

Link to comment
Share on other sites

Lite OT, men GRG är på väg bort och är redan borta från många förband i FM. Argumentet "HV kan inte hantera systemet" skulle jag gärna vilja ha skriftlig källa på. Är väl få ställen som GRG används så mycket och finns det något förband som har så många skyttar som HV?

Vad ersätts GRG av då? P-skott? Lyckas det fylla alla GRG:ets funktioner?

Link to comment
Share on other sites

Lite OT, men GRG är på väg bort och är redan borta från många förband i FM. Argumentet "HV kan inte hantera systemet" skulle jag gärna vilja ha skriftlig källa på. Är väl få ställen som GRG används så mycket och finns det något förband som har så många skyttar som HV?

Vad ersätts GRG av då? P-skott? Lyckas det fylla alla GRG:ets funktioner?

 

Inget. Bäst före datumen på P-skotten går ut i dagarna dessutom. På det vanliga förbanden börjar man styra om till GRG.

Link to comment
Share on other sites

Visst finns det säker många Ak5 som är i nyskick och många av dom kommer troligen bli Ak5C eller D. Men många av dom Ak5 jag sett under min GU och därefter har vart bedrövligt slitna. Men hur många av det totala antalet som är nyskick och hur många som är "slut" är för mig okänt :rolleyes:

Edited by FK_Selle
Link to comment
Share on other sites

Visst finns det säker många Ak5 som är i nyskick och många av dom kommer troligen bli Ak5C eller D. Men många av dom Ak5 jag sett under min GU och därefter har vart bedrövligt slitna. Men hur många av det totala antalet som är nyskick och hur många som är "slut" är för mig okänt :Malaj:

 

Det skulle iofs kunna vara så att anledningen till att så många slitna vapen förekommer på förband är att det är mer eller mindre samma vapen som har körts på utbildningsförbanden sen modellen infördes. Speciellt med tanke på att man har lagt ner en massa förband sen 90-talet och framåt skulle det inte förvåna mig ett dugg om man bara har ersatt de vapen som ansetts utslitna med andra "begagnade" vapen istället för att låta alla bössor som faktiskt finns tillgängliga rotera runt mellan utbildningsorganisationen och "långtidsförvaring", som man mig veterligen gör med t.ex. stridsfordon (för att dom inte ska rosta/torka/gegga ihop).

Link to comment
Share on other sites

En orealistisk lösning vore förstås att Hv-personal fick köpa loss sin gamla GU ak5:a, är trots allt mer eller mindre samma sak som när Hv-personal i skiftet mellan mauser till ak4/m45 fick köpa loss mausern.

(150:- för en 1890-tals variant med ekstock i slutet av 80-talet :Malaj:)

 

Nackdel:

Vapenlicens lär krävas? (och därmed vapenskåp osv)

Logistisk mardröm att lista ut var Kalle's vapen är (även om det inte är slutförbrukat), troligen har ett vapen flera brukare osv.

 

Fördel:

Försvaret slipper destruktionskostnaden och vapnen fortsätter göra nytta.

Link to comment
Share on other sites

Visst finns det säker många Ak5 som är i nyskick och många av dom kommer troligen bli Ak5C eller D. Men många av dom Ak5 jag sett under min GU och därefter har vart bedrövligt slitna. Men hur många av det totala antalet som är nyskick och hur många som är "slut" är för mig okänt :Malaj:

 

Det skulle iofs kunna vara så att anledningen till att så många slitna vapen förekommer på förband är att det är mer eller mindre samma vapen som har körts på utbildningsförbanden sen modellen infördes. Speciellt med tanke på att man har lagt ner en massa förband sen 90-talet och framåt skulle det inte förvåna mig ett dugg om man bara har ersatt de vapen som ansetts utslitna med andra "begagnade" vapen istället för att låta alla bössor som faktiskt finns tillgängliga rotera runt mellan utbildningsorganisationen och "långtidsförvaring", som man mig veterligen gör med t.ex. stridsfordon (för att dom inte ska rosta/torka/gegga ihop).

 

 

Är inte en orimlig tanke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hur lång tid skulle de ta att svetsa fast en skena på AK5 egentligen? Skulle de kosta allt för mycket?

Ersätt ksp58b med 90 sätt fast rödpunkten på den sen blir många glada.

 

Alla skulle nog tjäna på de i längden.

 

 

Varför ersätta 58an med 90an?

 

58an är ju även idag ett utav dom understöds vapen som används internationellt och GU utbildas på... ser ingen som helst anledning att ta in 90an istället (skulle möjligtvis vara i SiB,men 58an funkar minst lika bra)

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är osmart att hänga kvar på ak4b i HV o inte gå över till ak5, den är ju effektivare överlag.

Sen att vagnar inte tillkommit till hv är också en sjuk sak. Av alla vagnar som bara står där...

 

Fast å andra sidan kostar ju vagnar som rullar mycket mer än vagnar som inte rullar.

Pengar finns det ju inte alltför gott om.

Behov i förhållande till uppgift är en annan möjligt orsak...

Link to comment
Share on other sites

Hur lång tid skulle de ta att svetsa fast en skena på AK5 egentligen? Skulle de kosta allt för mycket?

Ersätt ksp58b med 90 sätt fast rödpunkten på den sen blir många glada.

 

Alla skulle nog tjäna på de i längden.

Varför ersätta 58an med 90an?

 

58an är ju även idag ett utav dom understöds vapen som används internationellt och GU utbildas på... ser ingen som helst anledning att ta in 90an istället (skulle möjligtvis vara i SiB,men 58an funkar minst lika bra)

Därför att 58b är tung, inom nästan alla aspekter, kulorna så mycket dyrare. 58b har högre genomslagskraft de ända positiva typ.

58an funkar skit fint på fordon då tyngden inte har så stor betydelse. Men 90 är enligt mej, bättre på så många fler punkter.

 

Nu åter till AK5. En rail på den, rödpunktsikte och handskydd för vapenlampa som försvaret redan har skulle spara en massa pengar.

Vi behöver ett "lättare" vapen, vi behöver vapenlampa, vi behöver spara pengar. Detta är svaret! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hur lång tid skulle de ta att svetsa fast en skena på AK5 egentligen? Skulle de kosta allt för mycket?

Ersätt ksp58b med 90 sätt fast rödpunkten på den sen blir många glada.

 

Alla skulle nog tjäna på de i längden.

Varför ersätta 58an med 90an?

 

58an är ju även idag ett utav dom understöds vapen som används internationellt och GU utbildas på... ser ingen som helst anledning att ta in 90an istället (skulle möjligtvis vara i SiB,men 58an funkar minst lika bra)

Därför att 58b är tung, inom nästan alla aspekter, kulorna så mycket dyrare. 58b har högre genomslagskraft de ända positiva typ.

58an funkar skit fint på fordon då tyngden inte har så stor betydelse. Men 90 är enligt mej, bättre på så många fler punkter.

 

Om vi ska gå OT en snabbis.

 

Varför inte mötas halvvägs? :rolleyes:

http://www.fnhusa.com/products/firearms/mo...amp;mid=FNM0042

Link to comment
Share on other sites

Hört talas om ak5C?

Man kan ju undra hur mycket ironi de var i den där texten. Jag menar ju nu ett billigare allternativ till IP och HV.

Handskydden kommer ju att "tas bort" säkert ur FM då AK5C har rail. Så varför inte låta oss ta vara på den?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle bli väldigt förvånad om vi fick AK5 nu när vi " nyss" fått AK4b. Dom höga herrarna som bestämmer skulle aldrig ge oss den eftersom då skulle bytet till AK4b framstå som onödigt.

Men vänta... Det var det ju!!!!!

Kanske, å bara kanske får vi ut AK5 inom 10 år, å då har dom som nu ligger i förvar hunnit skrotats, så det blir till å handla in nya, som givetvis blir dyrt. Låter det typiskt FM? Japp!

Link to comment
Share on other sites

Snälla FM, ge oss HV/IP killar den här istället!

 

AK5 HV/IP

th_39027_AK5.IP_2_122_465lo.jpg

 

Den väger nästan ett kilo mindre än våran Ak4b

...får plats med 10 skott mer i våra mag (40(4mag) skott mer till varje soldat

...ammon är billigare

...vi slipper hylsfångaren som bara orsakar eldavbrott

...vi löser frågan med lampan på ett billigt sätt

...lättare att rengöra(mindre delar)

... vi har fasta rikmedel ifall att rödpunktsiktet skulle krasha ihop

 

Finns de någon som helst anledning varför vi inte borde ha den? :navy:

Edited by Yohn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...