Jump to content

Ak5:an i HV


wolfie666

Recommended Posts

Eldavbrott på AK5 och AK4 beror enligt min erfarenhet på felaktigt handhavande, dålig vård och utslitna delar.

 

Lite som ett kondomargument

 

"Kondomen är inte 100% säker för den kan gå sönder"

 

Shore...men funkar den som den skall så är det 100 procent säker...

 

Lite som din jämförelse att det inte funkar för att ngt strular...precis...men det ska ju inte strula...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lite som ett kondomargument

 

"Kondomen är inte 100% säker för den kan gå sönder"

 

Shore...men funkar den som den skall så är det 100 procent säker...

 

Lite som din jämförelse att det inte funkar för att ngt strular...precis...men det ska ju inte strula...

Även om det är ett kondomargument så skall man följa det.

Vårda vapnet!

Jag har nästan aldrig problem med AK4B dom gånger jag haft det har det berott på handhavandefel samt för mycket skit i patronläget samt lite sand som kilat fast sig vid utdragarklacken.

Många många har alldelens för lite CLP om ens något, en sak som vapenteknikern var speciellt ondsint över vid en kontroll för något år sedan.

 

Jag tror inte det blir bättre med AK5, jag har dock aldrig använt det vapnet mer än fått prova en gång vid en förevisning.

Men det vapensystemet har säkerligen samma problem om det brukas och ovårdas på samma sätt som jag sett många AK4B göras.

 

Enda 2 vapen jag känner till som pallar med sand, gyttja, avsaknad av smörjning och andra saker är AK47 och k-pist, varav den senare skrotas tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Lite som din jämförelse att det inte funkar för att ngt strular...precis...men det ska ju inte strula...

 

Nej och strular det i alla fall... fasten det inte skall det... så gör det det enl. min erfarenhet på grund av de orsaker jag nämnde i tidigare post :)

Link to comment
Share on other sites

Kan tyvärr instämma med dem som anser AK4 driftsäkrare än Ak5. Gjorde GU med AK5 och har sedan dess använt den varannat år ungefär på olika FB kurser.

Ak4 har använts i HV sedan 92. Driftsäkerheten är betydligt bättre på AK4, är min erfarenhet. Problemen har varit som tidigare nämnts.

 

Jag är också vänsterskytt och de eldavbrott jag fått med AK4 beror på hylsor som åker tillbaka vid magasinbyte pga hylsfångaren. Speciellt vid stridsskjutningar/övningar. Ja har ännu inte upplevt eldavbrott med skarp ammunition som inte kommer av hylsfångaren eller bufferten som nu är borta.

 

Jag förespråkar trots detta AK5 till HV. OM vi får behålla rödpunktsiktet.

 

Men jag behåller hellre AK4B och får bra sambandsutrustning och mer övningstid för de pengarna. Spelar liten roll om jag har 4an eller 5an om jag är dårligt tränad och inte kan hantera vapnet ifråga.

 

Sedan snackas det om att plocka hylsor. Hur lång tid tar det då? 5-10min? Vården på AK5 är betydligt enklare och trots tillägget med hylsplockning går det åt mindre tid än vård av Ak4.

 

JS

Link to comment
Share on other sites

Sedan snackas det om att plocka hylsor. Hur lång tid tar det då? 5-10min? Vården på AK5 är betydligt enklare och trots tillägget med hylsplockning går det åt mindre tid än vård av Ak4.

 

JS

Good point, Proto. Det ska man tänka på!

 

Krook sätter upp fingret i luften och spår: Ingen AK 5 till HV de närmaste åren men dock infällbart axelstöd till AK 4:an inom 18 månader.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Snälla inga fler inlägg där tillförlitligheten mellan ak5 och ak4 jämförs. Som det ser ut nu så kommer ämnet ingenstans.

Vi har alla olika erfarenheter av vapnen osv.

Fundera på detta: G3/ak4 har, och har haft, långt fler användare än vad FN FNC/ak5 någonsin kommer att ha. Det är skillnad på kvalitet!!

 

inskjutbart axelstöd! Ett infällbart axelstöd skulle inte funka till ak4 i fredstid.

 

 

F.ö. kan nämnas att kunniga på fabriken anser att den svenska ak4 är den bästa G3 någonsin, men samtidigt den dyraste.

Link to comment
Share on other sites

Nej, han tänker på hylsfångaren. Du kan inte vika in axelstödet när pungen är monterad. Därav att det inte funkar i fredstid.

 

Det är ju i så fall bara ännu en anledning att smälta ner och göra plogbillar av skiten. - Elefantpungen alltså.

Link to comment
Share on other sites

Och om man beställer infällbara axelstöd till HV kan man inte få dem "spegelvända"? Enkel lösning som inte borde kosta mer?

 

... iofs, men blir det inte jefvligt knöligt när det skall ligga mot ryggen vid "på ryggen gevär".

 

Dessutom borde det bli rätt jobbigt att fälla in och ut iom at det då blir in mot kroppen (för högerskyttar)

Link to comment
Share on other sites

Vanesak skulle jag säga, jag hade inga problem med ak5s "felvända" axelstöd (är vänsterskytt). Faktiskt så att jag aldrig funderade över det. Sen hade vi Krsk90 så att det skulle vara knöligt upplevde jag inte heller. Ända saken med ak4 är i så fall att jag som vänsterprasslare skulle vilja slipa ner "tumhållaren" på pistolgrepet, men då får väl ngn tuppjuck..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Diskussionen är i alla fall vid liv inom hvmedinflytandets nationella sfärer och dunderkäpp5 ska tydligen finnas tillgänglig i tillräckligt antal.

/M

Precis. Det finns säkert ak5or till HV så de räcker lagret runt. Och om de finns ett mer kosteffektivt vapen där ute så borde vi ju faktiskt använda det. (i detta fall ak5) De borde ju egentligen inte finnas någon (förutom hemvärns cheferna) som stoppar användadet.

Link to comment
Share on other sites

Och om de finns ett mer kosteffektivt vapen där ute så borde vi ju faktiskt använda det. (i detta fall ak5)

Vad får dig att tro att AK5 är mer kostnadseffektiv än AK4?

 

Det som kan göra femman mer kostnadseffektiv - och som jag ser som den enda vettiga anledningen att överhuvudtaget prata om att ombeväpna till femman - är att i stort sett alla nya hvsoldater gjorde GU med femman och redan har handgreppen i ryggmärgen. Man sparar alltså övningstid.

 

I övrigt ser jag inte många skäl till att byta bort ett så bra vapen som fyran mot femman.

Link to comment
Share on other sites

...vi slipper hylsfångaren som bara orsakar eldavbrott

 

Vill ni slippa hylsfångaren så är det väl bara så att fixa så att någon hög snubbe inom HV beslutar att den inte ska användas mer.

Finns ju många andra länder som använder G3 utan hylsfångare, så varför kan inte vi?

 

Om det nu inte, mot all förmodan, finns ett syfte med hylsfångaren....

 

mina 5 ören...

Link to comment
Share on other sites

OT

1. Hylsfångare fyller funktionen att göra just det den heter, samlar praktiskt hylsorna så du slipper jaga hylsor över hela övningsområdet efter avslut.

2. Tillser att soldaten till höger om dig inte riskerar att förlora synen på vänster öga samt är orsaken till att vi kan öva i civiliserad SIB terränglåda utan att hylsorna slår in fönster(har hänt utan pung), skrapar lacken på bilar motsv.

Sen finns det fler saker att säga om elefantpungen, men det sker rimligen i annan tråd.

/OT

Link to comment
Share on other sites

2. Tillser att soldaten till höger om dig inte riskerar att förlora synen på vänster öga samt är orsaken till att vi kan öva i civiliserad SIB terränglåda utan att hylsorna slår in fönster(har hänt utan pung), skrapar lacken på bilar motsv.

Ak5ans hylsor slängs inte ut rakt åt höger utan snett framåt ungefär 20-25 grader från där den kastas ut. Så detta ska nog inte vara nått problem. Har kört SIB med den och fick inte en hylsa på mej änns. Själv klart så ska man ha skyddsglasögon också i SIB främst för att inte få flis från kulan, men också för hylsorna.

 

Som sagt... de ända som är jobbigt att plocka tom hylsor... men de får man ju i alla fall göra på grund av att KSP, vissa Ak4OR med hylsbufert mm.

Plocka tomhylsor tar inte så mycket övningstid som vissa tror.

Link to comment
Share on other sites

2. Tillser att soldaten till höger om dig inte riskerar att förlora synen på vänster öga samt är orsaken till att vi kan öva i civiliserad SIB terränglåda utan att hylsorna slår in fönster(har hänt utan pung), skrapar lacken på bilar motsv.

 

Problematiken med att skjuta Ak4B utan hylsfångare stannar inte bara vid skytten brevid dig utan tomhylsan kan tryckas rakt bak efter den lämnat vapnet. Var med om det när jag var skjutledare för några månader sedan. Skytten som sköt fyra skott fick tomhylsorna att åka: 1 st snett fram, 1 st rakt i sida och 2 rakt bak varav den ena träffade honom i hjälmen.

 

(Och ja, skjutningen gick till enligt SäkI, då man får skjuta utan hylsfångare för att kontrollera ett vapen som råkar ut för eldavbrott pga hylsfångaren.)

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att ak4/G3/ag3 funkar i resten av världen för hundratusentals andra användare UTAN hylsfångare. Men inte i lilla sverige, ytterst märkligt må jag säga. :rockon:

 

OM nu "problemet" är tomhylsor i luften, använd skyddsglasögon.

 

Eventuella lackskador, bucklor, hylsor i terränglådan, hylsor ögat osv är INTE hållbara argument till att man skall ha kvar hylsfångaren. Med att ha den kvar så lär man in ett felaktigt beteende som kan få oanade konsekvenser i en skarp situation.

 

Och kastar vapnet olika, byt utdragare + fjäder, kollar utkastaren och släng bort hylsfångaren. Eller så beordrar man skytten att träna och lära sig hålla i vapnet. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog lov att hålla med Nifelhel lite här. Har skjutit massor med AK4 både med och utan hylskontainer utan några som helst problem. Kanske läge att lämna in vapnet till en tekniker som får titta på det då det verkar vara något fel på det. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att ak4/G3/ag3 funkar i resten av världen för hundratusentals andra användare UTAN hylsfångare. Men inte i lilla sverige, ytterst märkligt må jag säga. :huh:

 

OM nu "problemet" är tomhylsor i luften, använd skyddsglasögon.

 

Eventuella lackskador, bucklor, hylsor i terränglådan, hylsor ögat osv är INTE hållbara argument till att man skall ha kvar hylsfångaren. Med att ha den kvar så lär man in ett felaktigt beteende som kan få oanade konsekvenser i en skarp situation.

 

Och kastar vapnet olika, byt utdragare + fjäder, kollar utkastaren och släng bort hylsfångaren. Eller så beordrar man skytten att träna och lära sig hålla i vapnet. :)

 

Att skjuta med Ak4:an utan hylsfångaren är inget större problem utan det är när man skjuter B-varianten som problemen uppstår. Det som ställer till problem är att hylsbufferten inte existerar på B-varianten.

 

Problemet med att tomhylsan kastar olika beror inte på vapnet då den har varit inne på grundtillsyn i januari samt kontrollerades efter skjutningen efter ev fel. Sedan att skytten skulle vara oerfaren och inte veta hur man håller vapnet är bara dåliga antagningar från din sida. Skytten är en erfaren skytt som både tävlingsskjuter samt innehar jägarlicens. Hannär en av de bästa skyttar som jag har sett under mina 15 år inom FM.

 

Visst kan vi använda skyddsglasögon när vi skjuter, men vad sker då din stridskamrat har missat att tagit på sig sina under all stress vid ett eldöverfall och du träffar honom i ögat med en tomhylsa.

 

Man kan tycka vad man vill om hylsfångaren (är inte förtjust i den heller) men oavsett hur mycket vi klagar och gnäller på den så kommer vi aldrig att slippa den. Det är bara att gilla läget!

 

 

 

Jag får nog lov att hålla med Nifelhel lite här. Har skjutit massor med AK4 både med och utan hylskontainer utan några som helst problem. Kanske läge att lämna in vapnet till en tekniker som får titta på det då det verkar vara något fel på det. :Malaj:

 

Har även jag skjutit en massa med Ak4:an och har inte varit med om detta bekymmer förrän för 2 1/2 år sedan då vi fick ut B-varianten.

Link to comment
Share on other sites

@Jocha

Vad har hylsbufferten för enda syfte? Jo att hindra tomhylsorna att bli defekta, så man kan ladda om dessa till lösskjutnings ammunition.

Vapnet är byggt från början för att fungera UTAN hylsbuffert + hylsfångare. Dessa tillför bara funktionsstörningar på vapen.

 

Jag har varit med om många vapen som varit inne på GT, besiktning, service, whatever. Bara för att tolken till utdragaren anger att vapnet är godkänt betyder det inte per automatik att den är fungerar som den skall. Det har jag erfarenhet av!

Nej det är inte "dåliga antagningar från min sida" att skytten håller dåligt i vapnet. Jag har stött på detta fenomen många gånger. Även jag har en viss erfarenhet av skytte och vapen. Är det inget fel på vapnet då är det dax att ta en titt på användaren. Likadant med datorer, bilar, kameror etc. Men det är ju alltid lättare att skylla på en död pryl. :Malaj:

Att man tävlingsskjuter och innehar jaktlicens betyder inte att man kan hantera en ak4/ak5/mp5 osv.

 

Otur om han "missat" att ta på sig sina skyddsglasögon. Men det samma gäller ju hörselskydd och dessa skall vara påtagna. Då kan det ju vara lämpligt att ta på sig båda två samtidigt. Eller hur?

Jag använder ALLTID skyddsglasögon då jag bara har en syn. Det spelar liksom ingen roll att inga tomhylsor kommer flygande, det finns en massa annan skit i luften som är minst lika skadlig. När en olycka e framme spelar det ingen roll om det är övning eller skarpt.

 

Om ingen använder skyddsglasögon i fred. Vad händer sen när det blir skarp tjänst utan hylsfångare???

Det man tränar in, sitter när det blir skarpt! Det direkt dåligt att lära in felaktiga beteenden.

 

 

Som sagt vapnet fungerar bäst utan extra skit på. Resten av världen vet det, men det e klart dom är ju ute i verkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Visst kan vi använda skyddsglasögon när vi skjuter, men vad sker då din stridskamrat har missat att tagit på sig sina under all stress vid ett eldöverfall och du träffar honom i ögat med en tomhylsa.
Skyddsglasögon vid all vapenhantering? Infört på LV6 sedan en vpl fått en hylsa i ögat i samband med patron ur. Vidare så skyddar glasögonen även vid en (osannolik) hyls/pipsprängning
Link to comment
Share on other sites

Sverige är, så vitt jag vet, det enda landet i världen som använder/använde hylsbufferten.

Hur klarar sig alla andra utan hylsfångare och buffert?

Hur gör norrmännen t.ex?

 

Hur de andra klarar sig vet jag inte då jag endast har kunskap av Ak4:an och inte de andra ländernas G3:a eller G3 varianter.

 

@Jocha

Vad har hylsbufferten för enda syfte? Jo att hindra tomhylsorna att bli defekta, så man kan ladda om dessa till lösskjutnings ammunition.

Vapnet är byggt från början för att fungera UTAN hylsbuffert + hylsfångare. Dessa tillför bara funktionsstörningar på vapen.

 

Jag har varit med om många vapen som varit inne på GT, besiktning, service, whatever. Bara för att tolken till utdragaren anger att vapnet är godkänt betyder det inte per automatik att den är fungerar som den skall. Det har jag erfarenhet av!

Nej det är inte "dåliga antagningar från min sida" att skytten håller dåligt i vapnet. Jag har stött på detta fenomen många gånger. Även jag har en viss erfarenhet av skytte och vapen. Är det inget fel på vapnet då är det dax att ta en titt på användaren. Likadant med datorer, bilar, kameror etc. Men det är ju alltid lättare att skylla på en död pryl. :Malaj:

Att man tävlingsskjuter och innehar jaktlicens betyder inte att man kan hantera en ak4/ak5/mp5 osv.

 

Otur om han "missat" att ta på sig sina skyddsglasögon. Men det samma gäller ju hörselskydd och dessa skall vara påtagna. Då kan det ju vara lämpligt att ta på sig båda två samtidigt. Eller hur?

Jag använder ALLTID skyddsglasögon då jag bara har en syn. Det spelar liksom ingen roll att inga tomhylsor kommer flygande, det finns en massa annan skit i luften som är minst lika skadlig. När en olycka e framme spelar det ingen roll om det är övning eller skarpt.

 

Om ingen använder skyddsglasögon i fred. Vad händer sen när det blir skarp tjänst utan hylsfångare???

Det man tränar in, sitter när det blir skarpt! Det direkt dåligt att lära in felaktiga beteenden.

 

 

Som sagt vapnet fungerar bäst utan extra skit på. Resten av världen vet det, men det e klart dom är ju ute i verkligheten.

 

Visst hindrade hyllsbufferten hylsorna att bli defekta men denna gjorde även att tomhylsan sköts snett framåt också

 

Visst kan jag hålla med om att man kan anta att om det inte är fel på vapnet beror felet på en oerfaren skytt. Dock kan man inte förutsätta att detta alltid är så. Den person jag hänvisade till har 8 års erfarenhet på Ak4 och kan hantera sitt vapen. Visst är det inte en garanti att man vet hur man ska bete sig för att man är tävlingsskytt eller jägare men oftast vet de hur man ska bete sig när man skjuter (så som riktning, skjutställning o dyl).

 

Visst är det synd om man glömmer att ta på sig skyddsglasögonen eller hörselskydden, men i dagens FM är hörselskydden mer prioriterat än skyddsglasögon. Står till och med i SäkI att hörselskydd skall bäras men inget om skyddsglasögon vid strid (förutom vid särskilda aktiviteter ex SIB). Men håller med dig helt om att det bästa vore om alla hade skyddsglasögon då man som du skriver bara har en syn.

 

Visst fungerar vapnet bättre utan hylsfångare, men med tanke på att säkerhetsreglerna är som de är i FM är det som jag skrev tidigare att bara gilla läget. I krig är det andra regler som gäller och förmodlingen lättare att motivera vissa skador.

 

Om man ska skippa hylsfångaren bara för att man lär in ett felaktigt beteende inför ett skarpt läge kan man likväl skippa de andra reglerna som ex 70 mils vid överskjutning av trupp eller hörselskydd.

 

Visst kan vi använda skyddsglasögon när vi skjuter, men vad sker då din stridskamrat har missat att tagit på sig sina under all stress vid ett eldöverfall och du träffar honom i ögat med en tomhylsa.
Skyddsglasögon vid all vapenhantering? Infört på LV6 sedan en vpl fått en hylsa i ögat i samband med patron ur. Vidare så skyddar glasögonen även vid en (osannolik) hyls/pipsprängning

 

Att Lv6 har infört att alla värnpliktiga och officerare har fått ut skyddsglasögon är ett mycket bra beslut tycker jag. Dock är det ett eget beslut som chefen Lv6 har tagit. Borde vara för hela FM.

 

Fråga: Används skyddsglasögonen vid all aktivitet på regementet eller är det bara vid vapenhantering?

Link to comment
Share on other sites

Visst hindrade hyllsbufferten hylsorna att bli defekta men denna gjorde även att tomhylsan sköts snett framåt också

Hylsbuffertens enda uppgift är så vitt jag vet att "spara" på hylsan så den går att "laddas" om till lös ammunition.

för att citera från artikeln från en arménytt om AK4 som finns att hitta här

...hylsbufferten förhindrar att hylsan slår i utkastaröppningens bakkant och förhindrar därmed att hylsan bucklas. Dessa kan då laddas om till lös ammunition.

Att hylsan kastas åt något visst håll är en bieffekt och inget som man tänkte på när man satte dit den.

 

Visst vore AK5 toppen att få, men AK4 duger och gör jobbet väl. Jag är ytterst tveksam till att jag blir en bättre soldat med AK5 än AK4. Får jag mer övningstid med AK5 självklart blir jag bättre soldat då... Fast får jag mer övningstid med AK4 så kommer jag ju å andra sidan bli ännu bättre än vad jag är nu med just AK4... Sammanfattningsvis så tror jag att om man ska få den fördel som lägre vikt ger så ska man öva betydligt mer än vad HV gör.

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...