Jump to content

Ak5:an i HV


wolfie666

Recommended Posts

Snälla FM, ge oss HV/IP killar den här istället!

 

AK5 HV/IP

th_39027_AK5.IP_2_122_465lo.jpg

 

Den väger nästan ett kilo mindre än våran Ak4b

...får plats med 10 skott mer i våra mag (40(4mag) skott mer till varje soldat

...ammon är billigare

...vi slipper hylsfångaren som bara orsakar eldavbrott

...vi löser frågan med lampan på ett billigt sätt

...lättare att rengöra(mindre delar)

... vi har fasta rikmedel ifall att rödpunktsiktet skulle krasha ihop

 

Finns de någon som helst anledning varför vi inte borde ha den? :D

 

FM och regeringen orkar väl helt enkelt inte krånga motsv.. :navy:

 

Är det någon större prisfråga som är boven kanske?

 

TiLLäGG:

Dessutom ser det ut som ett helt exemplariskt vapen. Bra egenskaper som b.la. löser många problem.. Jag skulle personligen vilja se mer av detta vapen runt om i Sveriges Hv förb.

Edited by Schmutte
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Prisfrågan skulle kunna vara inköp av vapenlås och modifiering av ak4 till ak4b. Prisfrågan skulle vidare kunna vara inköp av vapenlås och modifiering av vapen enl. ovan alternativt att få på rail på någon befintlig ak5. Det är iaf vad rikshvchefen har sagt.

Link to comment
Share on other sites

Onekligen dyrare att införskaffa nya vapen, istället för att använda sådana som redan finns. Logistiken med att få ut vapnen på förband blir säkert inte heller billig. Och oddsen att man köper särskilda vapen till insats - och inte till hela HV är antagligen rätt dåliga också. Alltså blir det ännu dyrare. Sedan ska alla utbildas om från Ak4 till Ak5, också en kostnad. Slutar man använda Ak4:an så ska de in, och förvaras eller destrueras - ännu mer pengar.

 

Går antagligen att hitta precis hur många kostnadsskäl som helst att låta oss nöta ut Ak4:orna innan vi får något annat.

 

Men ja, jag skulle hellre ta en Ak5:a också, vilken dag som helst..

Link to comment
Share on other sites

Nja, sett till hur omutbildningen man får/fick från ak5 till ak4/kpist m45, så torde det räcka med att dyka upp på ett baskrav.

Sen behöver, något höftat, kanske 2-10 soldater(vilka mer eller mindre är på utdöende iaf) per bataljon omutbildas till ak5, resten hade den som personligt vapen under sin gu.

 

Distribution, vapenlås, logistik(amsorter) och ev. rälsar är bättre skäl för att inte byta, inte bra skäl, men bättre...

 

/M som efter 11år utan att röra en ak5 sköt baskravet med större precision och snabbare med ak5(a) än ak4/ak4b.

Link to comment
Share on other sites

Sen behöver, något höftat, kanske 2-10 soldater(vilka mer eller mindre är på utdöende iaf) per bataljon omutbildas till ak5, resten hade den som personligt vapen under sin gu.

 

Nja, det vet jag väl inte direkt.

Tror de flesta hos mig är grundutbildade på AK4. Sen att 5:an är lätt att lära om till är ingen nackdel.

Link to comment
Share on other sites

Ja, instämmer, vi får nog vänta en 10-15 år till innan AK5 är majoritetens GU-vapen. Dessutom ska det utbildas skjutledare på det vapnet.

 

FU Skjutinstruktörskurs v711 innefattande skjutledare AK4b och AK5.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ja jo, en kurs gör inte så mycket skillnad när det finns bra mycket fler skjutledare idag. Alltså utbildandet av skjutinstruktörer kommer även det ta tid. Det finns fler kurser som gått, men inte så många som skulle täcka behovet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag håller med Krook Inte nog med att man måste ta viktig övningstid till att vårda vapnet med sina kamrater istället för hemma nu när vapen ska förvaras i kasun. Får vi AK5, så kommer ju en massa tid gå till att plocka tomhylsor. Nä behåll AK4 och släng på den lite mer saker så den blir tyngre än vad den redan är så kanske man kan få hemvärnsrådet att fatta beslut i att alla HV soldater ska få gymkort så att man kan gymma upp sin styrka så att man kan hålla vapnet i anlägning i åtminståne en minut....

 

 

edit

(sence the irony please)

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Strax efter det att HV får AK 5 så kommer man att börja klaga på driftsäkerheten på AK 5:an och framför allt att man måste plocka hylsor efter användning.

/K

Driftsäkerheten? Jag har aldrig vart med om att en extra patron har fastnat i loppet på en AK5, även med lösskjutningsanordning.

Vet ej om detta beror på pungen eller ej.

"Allt du sa"

Höjden av ironi finner inga gränser från dej dxl. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Strax efter det att HV får AK 5 så kommer man att börja klaga på driftsäkerheten på AK 5:an och framför allt att man måste plocka hylsor efter användning.

/K

Driftsäkerheten? Jag har aldrig vart med om att en extra patron har fastnat i loppet på en AK5, även med lösskjutningsanordning.

Vet ej om detta beror på pungen eller ej.

Du kanske inte har varit med om så mycket då?

Jag har haft mindre problem med AK4 än med AK5.

Ja, hylsbufferten kan vålla problem, framförallt om den är lite felmonterad, men det är peanuts jämfört med alla bekymmer som AK5:an dras med.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft mindre problem med AK4 än med AK5.

Ja, hylsbufferten kan vålla problem, framförallt om den är lite felmonterad, men det är peanuts jämfört med alla bekymmer som AK5:an dras med.

Kan du utveckla det där?

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft mindre problem med AK4 än med AK5.

Ja, hylsbufferten kan vålla problem, framförallt om den är lite felmonterad, men det är peanuts jämfört med alla bekymmer som AK5:an dras med.

Kan du utveckla det där?

Eldavbrott, eldavbrott, eldavbrott.

Utdragarfel, mtrlfel, mtrlutmattning, utkastarfel, frammatningsfel, mm mm.

 

Grejerna är slitna men även med nya vapen så är eldavbrott vanligen förekommande.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft mindre problem med AK4 än med AK5.

Ja, hylsbufferten kan vålla problem, framförallt om den är lite felmonterad, men det är peanuts jämfört med alla bekymmer som AK5:an dras med.

Kan du utveckla det där?

Eldavbrott, eldavbrott, eldavbrott.

Utdragarfel, mtrlfel, mtrlutmattning, utkastarfel, frammatningsfel, mm mm.

 

Grejerna är slitna men även med nya vapen så är eldavbrott vanligen förekommande.

 

/K

 

Lustigt, jag hade aldrig nånsin några bekymmer med AK5:an. Har snarare haft fler eldavbrott och krångel med AK4:an :/

Link to comment
Share on other sites

Ja, hylsbufferten kan vålla problem, framförallt om den är lite felmonterad, men det är peanuts jämfört med alla bekymmer som AK5:an dras med.

 

/K

:/ Du menar kunde vålla problem? Nu "slipper" vi ju hylsbufferten med ak4B. Så idag kan man ju stryka det minuset från ak4:ans saldo.
Link to comment
Share on other sites

Eldavbrott på AK5 och AK4 beror enligt min erfarenhet på felaktigt handhavande, dålig vård och utslitna delar.

 

Handhavande och vård är lätt fixat, gör om gör rätt, och utslitna delar byts ut.

 

Jag tror inte att det i antal eldavbrott mellan vapnen är så stor skillnad.

 

EDIT: Jag kan iofs haft tur med de vapen jag fått ut

Edited by Morkaii
Link to comment
Share on other sites

Eldavbrott på AK5 och AK4 beror enligt min erfarenhet på felaktigt handhavande, dålig vård och utslitna delar.

Som sagt, när jag ser en extra patron i loppet på en ak5 med lösskjutnings anordning så kanske jag börjar tvivla lite på den.

Hade bara ett eldavbrott på min Ak5, de var med lösskjutnings anordning nar jag kom åt marken lite.

 

Jag tvivlar inte på att ak4an funkar skit bra utan pungen med skarp. Men snälla... Säg ett bra argument varför ak4an är ett bättre som standard infanterivapen än ak5 som håller alla pro ak4. Kraften i den kompenserar knappast för vikten och rörligheten med den som de är nu.

Link to comment
Share on other sites

Eldavbrott på AK5 och AK4 beror enligt min erfarenhet på felaktigt handhavande, dålig vård och utslitna delar.

 

Handhavande och vård är lätt fixat, gör om gör rätt, och utslitna delar byts ut.

 

Jag tror inte att det i antal eldavbrott mellan vapnen är så stor skillnad.

 

EDIT: Jag kan iofs haft tur med de vapen jag fått ut

Njae.

 

Med skarp am har jag aldrig fått eldavbrott med någondera.

Jag vidstyrker din uppfattning, med undantaget lös ammunition, som i kombination med hylsfångaren ställt till det flera gånger - men då får man ju öva på eldavbrotts åtgärder i alla fall.

 

Jag är kluven i frågan "Ak4 eller Ak5 i Hv", jag gillar bägge och hanterar bägge utan bekymmer.

Men visst, får jag välja mellan ett händigt och ett otympligt vapen, ja då blir det väl Ak5.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, ni väljer att tro att jag inte har fog för det jag skriver. Tro det ni. Tyvärr kommer ni nog bli visare om ni ombeväpnas.

Jag har ganska bra fog för min kritik mot AK 5 och det är faktiskt fler än jag som inte tycker att den håller måttet.

 

Men den är ju smidig, framför allt i kortad version. Alltid något.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, ni väljer att tro att jag inte har fog för det jag skriver. Tro det ni. Tyvärr kommer ni nog bli visare om ni ombeväpnas.

Jag har ganska bra fog för min kritik mot AK 5 och det är faktiskt fler än jag som inte tycker att den håller måttet.

 

Men den är ju smidig, framför allt i kortad version. Alltid något.

 

/K

 

Jag väljer nog att stå på Krooks sida här...

 

Mina erfarenheter av AK4 och AK5 är till AK4:s fördel. Under alla år jag haft AK4 har jag haft färre eldavbrott än jag hade under 10 månader med AK5...

Tåligare är den också... alltid nåt...

AK4 är det vi har och det vi har det har vi.

När det komemr ett nytt ehv till Hv tror jag inte att det blir AK5 utan ett helt nytt enhetsvapen till hela FM...

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, ni väljer att tro att jag inte har fog för det jag skriver. Tro det ni. Tyvärr kommer ni nog bli visare om ni ombeväpnas.

Jag har ganska bra fog för min kritik mot AK 5 och det är faktiskt fler än jag som inte tycker att den håller måttet.

 

Men den är ju smidig, framför allt i kortad version. Alltid något.

 

/K

 

 

Jag väljer nog att stå på Krooks sida här...

 

Mina erfarenheter av AK4 och AK5 är till AK4:s fördel. Under alla år jag haft AK4 har jag haft färre eldavbrott än jag hade under 10 månader med AK5...

Tåligare är den också... alltid nåt...

AK4 är det vi har och det vi har det har vi.

När det komemr ett nytt ehv till Hv tror jag inte att det blir AK5 utan ett helt nytt enhetsvapen till hela FM...

 

 

Vore det inte bättre om bara IP eller IS har Ak5 i den utsträckning som behövs?

Och Ak4 till resterande Hv gubbar? Båda har ju fördelar, men eftersom det oftast är IP/IS som kör SiB och Ak5 är smidigare så är den ju bättre lämpade för dom..

Ak4 är inget dåligt vapen som passar Hv dessutom..

 

Dels tror jag att när FM byter ehv så kommer inte Hv att få del av den, utan kommer få kvoten av Ak5:or...

Link to comment
Share on other sites

Vore det inte bättre om bara IP eller IS har Ak5 i den utsträckning som behövs?

Och Ak4 till resterande Hv gubbar? Båda har ju fördelar, men eftersom det oftast är IP/IS som kör SiB och Ak5 är smidigare så är den ju bättre lämpade för dom..

Ak4 är inget dåligt vapen som passar Hv dessutom..

Dels tror jag att när FM byter ehv så kommer inte Hv att få del av den, utan kommer få kvoten av Ak5:or...

Knäskydd gör att man kan öva SIB bättre och bli bättre på den arenan. Att byta till AK5 är jag tveksam till om det verkligen gör så att man i ett svep blir bättre. Man måste ha en grund först och när man väl har den grunden så ska man bli bra för att sedan bli bättre och sedan ännu bättre och kanske då, kan den skillnad som en infällbar kolv och mindre kaliber/rekyl ger komma soldaten till godo... Jag skulle inte säga nej till AK5 men jag tror inte att jag skulle bli bättre på att kriga i staden för det.

Link to comment
Share on other sites

Vore det inte bättre om bara IP eller IS har Ak5 i den utsträckning som behövs?

Och Ak4 till resterande Hv gubbar? Båda har ju fördelar, men eftersom det oftast är IP/IS som kör SiB och Ak5 är smidigare så är den ju bättre lämpade för dom..

Ak4 är inget dåligt vapen som passar Hv dessutom..

 

Dels tror jag att när FM byter ehv så kommer inte Hv att få del av den, utan kommer få kvoten av Ak5:or...

Nu vet inte jag vad IS står för men att ha både AK4 och 5 i HV skulle krångla till det lite grann i alla fall. Om en IP-soldat ska återhämta i 30h-kompaniet ett år, ska denne då lämna in AK5:an och plocka ut en 4b i stället för att sedan byta igen när IP är aktuellt igen?

Och borde inte staben och fordonsförare de som först ska ha AK 5 då de har större behov av ett smidigare vapen än hvgrupperna som går med AK:n i handen?

 

Om målet är att ha det smidigt och bra i SIB så borde alla beväpnas med KSP90 B. Då skulle det bli bra, eller?

 

Nä, ett kortare axelstöd (gärna fällbart) till AK 4 så skulle många problem vara ur världen. Med ett byte till AK 5 så skulle några problem vara ur världen men nya mer allvarliga problem skulle tillkomma.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Ja, det här med driftsäkerhet brukar variera lite med vem man frågar men för egen del har AK5:an alltid varit mer pålitlig än AK4:an. Jag sköt cirka 5000 skott med AK5:an i lumpen och hade ett klick med ett slarvigt laddat magasin lösplugg. Eldavbrottet avlöstes med att man drog i manöverhantaget en gång. Jag sköt några hundra skott med AK4:an, mestadels med lösplugg och hade flera eldavbrott med inte mindre än 3 olika AK4:or. Hade cirka 4 klick med lösplugg och 2 med skarpt. Det jag märkte var att AK4:an var jobbigare att åtgärda eldavbrotten på. Detta är mina observationer med de vapen jag skjutit.

 

Jag tror på tanken om att ha ett vapen i FM rakt igenom. Och för de som känner mig så vet ni att jag tror på AK5:an. Sedan tror jag att man hade kunnat välja ett bättre 5,56 mm vapen än AK5, men det är en annan diskussion.

Link to comment
Share on other sites

Jag förespråkar helt klart ak5 på alla plan, har inte haft särsilt många eldavbrott med den, och i de fall man har det så är de snabbt avhjälpta, på en ak4 tar det bra mycket längre tid att åtgärda eldavbrott. Lägg dessutom till att alla vänsterskyttar tvingas använda fel handgrepp på vapnet för att undvika att tomhylsor forsar in i patronläget. Nu finns det säkert vissa som hävdar att i skarp situation så har man inte hylsfångaren på och det är helt riktigt men i slutändan så agerar man så som man tränat.

Link to comment
Share on other sites

Jag förespråkar helt klart ak5 på alla plan, har inte haft särsilt många eldavbrott med den, och i de fall man har det så är de snabbt avhjälpta, på en ak4 tar det bra mycket längre tid att åtgärda eldavbrott. Lägg dessutom till att alla vänsterskyttar tvingas använda fel handgrepp på vapnet för att undvika att tomhylsor forsar in i patronläget. Nu finns det säkert vissa som hävdar att i skarp situation så har man inte hylsfångaren på och det är helt riktigt men i slutändan så agerar man så som man tränat.

?????????????????????????? Nu får du allt utveckla ovanstående resonemang.

Jag är själv vänsterskytt och har aldrig haft ovanstående problem.

Ja, jag ÄR ordinarie hemvärnsman ,fast jag är placerad som Sbgrpch.

Edited by larsev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...