Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är iofs ett berg med amerikanska soldater som varit i Gulfen som önskar M14 tillbaka. (oklart hur nöjda de skulle vara efter ett par dagar dock :)) En idé jag hört dryftas är att det skulle finnas två eller fler skarpskyttar med M14 per grupp.

Dessutom finns det pansarbrytande am i 5.56.

• Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Oj oj Stene, vilket resonemang...Måhända uppfyller Gamla Bettan kraven och är naturligtvis bättre än ingenting, men om du kikar runt lite i världen så ser du att i stort sett alla västliga arméer idag använder 5.56 som personligt ehv. Du vill väl ändå inte påstå att endast Svenska HV har synat bluffen och sitter inne med den eviga sanningen, eller hade du bara lite otur när du tänkte?

Nu ska du inte vara sådan, Mungojerrie.

Både 7,62 och 5,56 är i mina ögon ytterligheter. 7,62x51mm var det första försöket att krympa ner gammaldags gevärsammunition (.30-06) till modern karbinammunition. Tyvärr så var man lite för fixerad av utgångsenergin och skapade en ammunition som är lite för kraftig och tung för en automatkarbin.

5,56x45mm å andra sidan var mer tänkt att användas i de "lätta karbiner" som kom att fylla tomrummet efter M1-karbinen. Lagom stor hylsa, men med lite för liten kula. Med den nyare SS109-kulan blev den bättre, men inte helt perfekt.

Ryska 7,62x39mm blev nog en av de bättre kompromisserna hittills, fastän hylsan kanske är i kortaste laget.

Ja, men om jag har förstått saken rätt så är den stabil.

Edited by eskil
Posted
Oj oj Stene, vilket resonemang...Måhända uppfyller Gamla Bettan kraven och är naturligtvis bättre än ingenting, men om du kikar runt lite i världen så ser du att i stort sett alla västliga arméer idag använder 5.56 som personligt ehv. Du vill väl ändå inte påstå att endast Svenska HV har synat bluffen och sitter inne med den eviga sanningen, eller hade du bara lite otur när du tänkte?

Nu ska du inte vara sådan, Mungojerrie.

Både 7,62 och 5,56 är i mina ögon ytterligheter. 7,62x51mm var det första försöket att krympa ner gammaldags gevärsammunition (.30-06) till modern karbinammunition. Tyvärr så var man lite för fixerad av utgångsenergin och skapade en ammunition som är lite för kraftig och tung för en automatkarbin.

5,56x45mm å andra sidan var mer tänkt att användas i de "lätta karbiner" som kom att fylla tomrummet efter M1-karbinen. Lagom stor hylsa, men med lite för liten kula. Med den nyare SS109-kulan blev den bättre, men inte helt perfekt.

Ryska 7,62x39mm blev nog en av de bättre kompromisserna hittills, fastän hylsan kanske är i kortaste laget.

Oki men vad anser du om 6.5 ammon? . För mig att jänkarna provade ut den i afganistan.

Borde ju vara en god kompromiss mellan 5.56 och 7.62.

Posted
Oki men vad anser du om 6.5 ammon? . För mig att jänkarna provade ut den i afganistan.

Borde ju vara en god kompromiss mellan 5.56 och 7.62.

Jag antar att det är 6.5mm Grendel och inte vår svenska 6.5x55mm Mauser du menar?

Jag tror att antingen den eller 6.8mm Remington är så nära idealet man kan komma när det gäller karbinammunition. Skilnaden mellan dem är ganska liten med tanke på vad de är tänkta att ersätta. Jag skulle säga Remington ifall man bara ska använda den i karbiner, Grendel ifall man ska ha samma ammunition i kulsprutan också.

På vilket sätt är det dåligt?

Eftersom den inte kommer att tippa runt när den träffar något. En stor del av verkan hos så små kulor beror på den effekten.

• Forumsledning
Posted

..och med det så slutar vi diskussionen 5.56 kontra 7.62 osv..

Det finns specika trådar för just ammobabbel.

Denna tråd berör HV och AK5 alltså ett förband kontra vapen..

/ BlåGul

• 1 month later...
Posted

Det är inte vapnet som gör skillnaden det är skytten. Finns för o nackdelar me ak5 vs ak4.

Mot en ak5 IMO

AK4

-

laddar söligare

har mindre mag kapacitet

värre att vårda

+

bättre genomslags kraft

Posted

"laddar söligare"

Njae

Jag tycker inte att det är så stor skillnad, men då har jag tränat en del i ungkarlslyan. :rockon: När det gäller omladdnig så finns det en fördel med AK4, man behöver inte vara lika rädd om magasinet om det är lite skit i magasinsbrunnen. Det är bara att mosa på. Alla som har haft Ak5 i lumpen har säkert varit med om att man har varit stressad och slagit i magasinet vapå hela magasinsbotten går ur och sprider ammo över en själv.

Posted
En anpassning till de övriga värnpliktiga i landet och för att ha rätt grund för utlandstjänst.

Tror inte att C HV har ändrat sig sen i somras, man kan aldrig vara riktigt säker, men jag tror inte det.

Posted
Jag vill inte spä på något rykte om AK5..meen dom nyutbildade "korttidarna" ska få utbildning på just AK5...

http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang...ws&id=35339

I början på nästa år träffas man igen i Falun för att få utbildning på automatkarbin 5 (Ak 5). En anpassning till de övriga värnpliktiga i landet och för att ha rätt grund för utlandstjänst.

Ja men om dom går med i HV så kommer dom få AK4 där. Det är väl för att ha fått känna på vapnet ifall dom skulle söka utlandstjänst dom får utbildning på det? Precis som många andra vpl får utbildning på AK4 dagarna innan muck ifall dom söker sig till HV.

Posted
"laddar söligare"

Njae

Jag tycker inte att det är så stor skillnad, men då har jag tränat en del i ungkarlslyan. :Malaj: När det gäller omladdnig så finns det en fördel med AK4, man behöver inte vara lika rädd om magasinet om det är lite skit i magasinsbrunnen. Det är bara att mosa på. Alla som har haft Ak5 i lumpen har säkert varit med om att man har varit stressad och slagit i magasinet vapå hela magasinsbotten går ur och sprider ammo över en själv.

Jag har haft AK5 B och AK5CF, CF slår AK4an med häst längder i reload time. Har man CF så använder man mest plast mag så de blir inga sådana fall om man är stressad, är ju sista skott spärr oxo som hjälper en omladdning.

• 1 month later...
Posted

Det finns uppgifter som påvisar att flertalet tusen AK5 kommer att gå i skrot. Detta efter att Rikshemvärnschefen fattat beslut att inte ombeväpna Hemvärnet.. Tackade alltså nej till ett synnerligen bra erbjudande.

Med enkla medel kan en skena svetsas fast på AK5an för att flytta över riktmedlet från 4an.

Posted

Fast om det inte är lite drygt 30.000 AK5 så kommer inte alla i HV få en AK5. Om du tar en titt på hur debatten går när det gäller att ett fåtal ska få pistol. Tänk dig då AK5. Borde inte dessa AK5 desutom vara rätt slitna?

Posted
Fast om det inte är lite drygt 30.000 AK5 så kommer inte alla i HV få en AK5. Om du tar en titt på hur debatten går när det gäller att ett fåtal ska få pistol. Tänk dig då AK5. Borde inte dessa AK5 desutom vara rätt slitna?

Alla behöver inte få, räcker om jag har :surprise:

Posted

Tänk sedan alla utbildning som kommer behövas... grundutbilda en hel hög på AK5, sedan fräscha upp alla andra... Och i dagsläget finns det inte ens pengar till att bedriva ordentlig vapentjänst på AK4B...

Posted

Som sagt, Rikshemvärnschefen har fått frågan. Med andra ord finns det tillräckligt många AK5.

Med tanke på att det soldater som gör introkursen idag är födda mellan 86-80 så borde det inte vara några problem ang färdigheter på ak5.

Det som måste omutbildas i förbanden idag har överlag mycket dålig vapen hantering som det är idag. Bedömer det inte som något problem.

Övertiden så kommer det inte vara några problem. Få i krigsförbanden är inte grundutbildade på AK5.

Posted

Enligt uppgift från FMV så kommer FM att behålla 40000 AK5C/D. Resten blir "surplus to requirement" och ska förmodligen skrotas.

Posted
Som sagt, Rikshemvärnschefen har fått frågan. Med andra ord finns det tillräckligt många AK5.

Med tanke på att det soldater som gör introkursen idag är födda mellan 86-80 så borde det inte vara några problem ang färdigheter på ak5.

Det som måste omutbildas i förbanden idag har överlag mycket dålig vapen hantering som det är idag. Bedömer det inte som något problem.

Övertiden så kommer det inte vara några problem. Få i krigsförbanden är inte grundutbildade på AK5.

Och redan i somras tyckte han inte att det var aktuellt att byta till ak5 eftersom det investerats en hel del i ak4 med moifiering och lås.

Posted

Finns det någon källa till detta med de erbjudna AK5orna?

C HV kommer nog inte bli så poppis om han tackat nej till detta..

JS

Posted

JS

Stämmer det så har karln tappat all respekt.

Källa frågas, kom!

Posted (edited)
Skulle behöva köpas in 30000 lås då också, om inte FM har massa kasuner över.

Alla vapen ska ju ändå snart centralförvaras.... kanske inte alla men dom flesta. så några 30000 lås behövs absolut inte. Men det skulle inte förvåna mig att detta är ett av argumenten till att hv inte ska ha AK5an.

Edited by tias
Posted

JS

Stämmer det så har karln tappat all respekt.

Källa frågas, kom!

Ja jag skulle också gärna vilja veta källan här..... men om det nu är så så verkar det ju vara ett av dom dummaste besluten som blivit tagna i försvarsmakten ever.... och där har tagit många konstiga beslut ;)

Posted
Skulle behöva köpas in 30000 lås då också, om inte FM har massa kasuner över.

Alla vapen ska ju ändå snart centralförvaras.... kanske inte alla men dom flesta. så några 30000 lås behövs absolut inte. Men det skulle inte förvåna mig att detta är ett av argumenten till att hv inte ska ha AK5an.

Vad har du för källa på det?

Posted

Fast å andra sidan så har man ju nyss lagt ut pengar på AK4B, så det kan ju vara anledningen.

Många Ak5 är ju samtidigt väldigt slitna! Men Ak5 är alla gånger ett bättre vapen.

Posted
Källan är från insidan av "firman" och synnerligen pålitlig. Samma källa har även nämnt att RiksHvC funderar på att ta bort granatgevären eftersom han anser att soldater i Hemvärnet inte kan hantera vapensystemet.

Vad jag vet (vilket är begränsat) så är det väll inga problem med GRG i HV. Det är ju bara dumt att ta bort det lilla pansarvärn som HV har (bortsett från pskott)