Vikström Posted July 18, 2006 Report Share Posted July 18, 2006 Vilka tyska, amerikanska och franska modulsystem är under utveckling idag? Boxer, FRES, VBCI (som säkert kommer vara klart och operativt innan 2014), amerikanerna kommer påbörja sin utvärdering av det moduluppbyggada stridsfordonet i FCS senast 2011. FRES har fortfarande inte valt vilket fordon man ska ha, kan mycket möjligt bli SEP... VBCI är inte modulär, men den har modulärt pansar sargklösning upphör! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 18, 2006 Report Share Posted July 18, 2006 Boxer, FRES, VBCI (som säkert kommer vara klart och operativt innan 2014), amerikanerna kommer påbörja sin utvärdering av det moduluppbyggada stridsfordonet i FCS senast 2011. Boxer saknar bandfordon, och hur du kan säga att FCS skulle vara en motsvarighet förstår jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted July 19, 2006 Report Share Posted July 19, 2006 Boxer, FRES, VBCI (som säkert kommer vara klart och operativt innan 2014), amerikanerna kommer påbörja sin utvärdering av det moduluppbyggada stridsfordonet i FCS senast 2011. Boxer saknar bandfordon, och hur du kan säga att FCS skulle vara en motsvarighet förstår jag inte. FCS kommer innehålla ett stridsfordon som bygger på moduluppbyggnad, som enligt planen kommer ha en version med band och en med hjul. Jag drog lite förstora växlar med utländska projekt, men SEPen var lovad redan 2008. Att skjuta upp ett projekt med 6år har jag svårt att försvara ekonomiskt. Särskilt eftersom försvaret betalar utvecklingskostnaderna. SEPen är säkert jättebra, men varför envisas vi med att bygga egna fordon, när resten av europa insett att det inte är ekonomiskt hållbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted July 19, 2006 Report Share Posted July 19, 2006 FCS kommer innehålla ett stridsfordon som bygger på moduluppbyggnad, som enligt planen kommer ha en version med band och en med hjul. Vilket av dem? Jag kan bara se en familj av olika fordon, inte ett fordon med olika lastmoduler som SEP m fl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted July 19, 2006 Report Share Posted July 19, 2006 ... SEPen är säkert jättebra, men varför envisas vi med att bygga egna fordon, när resten av europa insett att det inte är ekonomiskt hållbart. Helt enkelt därför att det inte finns någon motsvarighet i världen just nu, och varför inte försöka om man har kunskapen, Hägglunds har visat att dom kan förut... Att sen stora nationer som Storbrittaninen kommer och knackar på vår dörr och ber att få vara med betyder att vi får ett fordon anpassat för oss, med stora delar av utvecklingen betald av andra... Angående förseningen av lanseringen kan jag sätta hatten på att det beror just på GB:s intresse, FMV bromsar sin process för att de två nationerna ska hinna samköra sina behov/krav så att det inte slutar med två egentligen olika fordon men med samma yttre utseende. Något som skulle bli bra mycket dyrare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 24, 2006 Report Share Posted July 24, 2006 Med oprativt avses att systemet skall vara ute på förbannden samt ingå i stridsgrupper osv. Jmf med cv90. Hur lång tid tog det innan samtliga Norrlandsbrigader utbildade på det systemet från och med att systemet var med på den första övningen? I dagsläget har det arbetats ganska många år med att ta fram SEP och olika testmodeller samt undersöka olika lösningar för saker och ting. Produktutveckling för morgondagens FM tar mycket lång tid och när systemen väl är ute i fält är det sällan den allra mordernaste tekniken som är där ute, utan testad och väl beprövad teknik som är ute i skogen. Personligen är jag övertygad om att SEP kommer att bli mycket bra. Ett system som kommer att användas av betydligt fler FM än den svenska. Bara att se på CV90-systemet. Det systemet har dominerat ganska så hårt på den internationella marknaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 som är ute i skogen. Personligen är jag övertygad om att SEP kommer att bli mycket bra. Ett system som kommer att användas av betydligt fler FM än den svenska. Bara att se på CV90-systemet. Det systemet har dominerat ganska så hårt på den internationella marknaden. Precis. Jag tror det är bättre att lyssna in GB, och att det tar längre tid, men att vi får kränga destu mer vagnar internationellt i slutändan. Har vi för bråtom och ser bara till oss själva så blir den lätt som med strv S. Som man sa i programmet om Top Tanks: Strv är så anpassad för svenska behov, att ingen annan ville köpa den. Och det blir dyrt. Vi bakar, alla köper bullar, vi äter gratis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted August 1, 2006 Report Share Posted August 1, 2006 Hittade denna Vet inte om det är någon nyhet men om man kollar dateringen så..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted August 1, 2006 Report Share Posted August 1, 2006 Hittade denna Vet inte om det är någon nyhet men om man kollar dateringen så..... http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18891&st=90# :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted August 2, 2006 Report Share Posted August 2, 2006 Hittade denna Vet inte om det är någon nyhet men om man kollar dateringen så..... http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18891&st=90# :P Hmm Där var man pucktvå IGEN, tyckte dateringen på nyheten var färsk. Men det var tydligen ingen nyhet. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 Hittade denna Vet inte om det är någon nyhet men om man kollar dateringen så..... http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18891&st=90# :P Hmm Där var man pucktvå IGEN, tyckte dateringen på nyheten var färsk. Men det var tydligen ingen nyhet. :( Får då rapportera att det visst är en nyhet, 500 millar för byggande av två trupptransport och två "lastväxlare", en hjul och en band av vardera för direkt leverans till FMV. Inte likt det som avses tidigare. Kallas inom industrin för förserievagnar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 Hittade denna Vet inte om det är någon nyhet men om man kollar dateringen så..... http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18891&st=90# :P Hmm Där var man pucktvå IGEN, tyckte dateringen på nyheten var färsk. Men det var tydligen ingen nyhet. :( Får då rapportera att det visst är en nyhet, 500 millar för byggande av två trupptransport och två "lastväxlare", en hjul och en band av vardera för direkt leverans till FMV. Inte likt det som avses tidigare. Kallas inom industrin för förserievagnar... Ajdå, länkat till fel inlägg.... Rätt länk skulle vara denna... http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=474593 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 Ham. Pucktrea ändå då... Men visserligen en mycket trevlig nyhet som tål att upprepas tyst för sig själv sent om nätterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted August 16, 2006 Report Share Posted August 16, 2006 Ham. Pucktrea ändå då... Men visserligen en mycket trevlig nyhet som tål att upprepas tyst för sig själv sent om nätterna. det är det. Har en sambo här hemma som ligger och mummlar om SEP på nätterna och dess överlägsenhet osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snotra Posted February 19, 2007 Report Share Posted February 19, 2007 http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/2701 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 19, 2007 Report Share Posted February 19, 2007 http://www.haggve.se/Hagglunds/ReadMore.asp?Pid=2&id=245 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted February 20, 2007 Report Share Posted February 20, 2007 Vilka är de brittiska fordon den är tänkt att ersätta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted February 21, 2007 Report Share Posted February 21, 2007 (edited) Vilka är de brittiska fordon den är tänkt att ersätta? Google är din vän... I kort kan man säga att Britterna vill göra samma sak med sitt projek FRES som Svenskarna vill med SEP. Edited February 21, 2007 by GeBe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saerdna Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Om jag fått siffrorna rätt så är SEP 3 decimeter smalare och en halvmeter kortare än CV90. Är detta för att den skall bli lättare att transportera eller är det FRES-specifikationer som man har anpassat sig till? Totalvikten på SEP Tracked är ju dessutom en bra bit lägre än på CV90, betyder det att vi inte kommer se en pansarskyttevariant med 40mm akan eller en stridsvagnsvariant med 120 mm kanon? Att den är kortare kan jag väl förstå eftersom motorerna hamnat ovanför banden men känns den inte lite "klen" i övrigt? Är rollmodulerna begränsade till utrymmet bakom föraren/förarna eller är det hela utrymmet mellan banden/hjulen som kan upplåtas för en modul? /Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Om jag fått siffrorna rätt så är SEP 3 decimeter smalare och en halvmeter kortare än CV90.Är detta för att den skall bli lättare att transportera eller är det FRES-specifikationer som man har anpassat sig till? Totalvikten på SEP Tracked är ju dessutom en bra bit lägre än på CV90, betyder det att vi inte kommer se en pansarskyttevariant med 40mm akan eller en stridsvagnsvariant med 120 mm kanon? Att den är kortare kan jag väl förstå eftersom motorerna hamnat ovanför banden men känns den inte lite "klen" i övrigt? Är rollmodulerna begränsade till utrymmet bakom föraren/förarna eller är det hela utrymmet mellan banden/hjulen som kan upplåtas för en modul? /Andreas Det är utrymmet bakom föraren som är utbytbar. och vilka moduler som kommer att skapas är upp till en beställer att avgöra... Sedan får man kanske se till VAD som SEP-fordonen skall nyttjas till och i vilka del av linjerna den kommer att finnas. Att ha den som tungt mekaniserad beväpnad enhet kanske inte är beställarnas huvudsyfte... Dock är det en stor fördel med SEP att det går att använda samma fordon till flera olika moduler så att fordonets uppgifter kan skräddarsys för varje "mission". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 Totalvikten på SEP Tracked är ju dessutom en bra bit lägre än på CV90, betyder det att vi inte kommer se en pansarskyttevariant med 40mm akan eller en stridsvagnsvariant med 120 mm kanon? Att den är kortare kan jag väl förstå eftersom motorerna hamnat ovanför banden men känns den inte lite "klen" i övrigt? Har SEP någonsin varit tänkt för en roll som stridsfordon motsvarande IFV eller hårdare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 (edited) Om jag fått siffrorna rätt så är SEP 3 decimeter smalare och en halvmeter kortare än CV90.Är detta för att den skall bli lättare att transportera eller är det FRES-specifikationer som man har anpassat sig till? Totalvikten på SEP Tracked är ju dessutom en bra bit lägre än på CV90, betyder det att vi inte kommer se en pansarskyttevariant med 40mm akan eller en stridsvagnsvariant med 120 mm kanon? Att den är kortare kan jag väl förstå eftersom motorerna hamnat ovanför banden men känns den inte lite "klen" i övrigt? Är rollmodulerna begränsade till utrymmet bakom föraren/förarna eller är det hela utrymmet mellan banden/hjulen som kan upplåtas för en modul? /Andreas SEP:s mått är så vitt jag vet grundade på att den skulle kunna transporteras av våra Tp84:or. Att sedan SEP skulle på sikt ska avläsa våra CV9040 tror jag inte är det som i första hand är tanken. Det jag tror den är mest avsedd att ersätta är våra PBV302A och dels fylla tomrummet som försvann/försvinner när vi skrotade/skrotar PBV 401 av olika modeller. Sedan så ska de också på sikt ersätta Patgb 203A, men efter som det är ett ganska nyinköpt fordon så kommer det nog att rulla ett tag till. Detta är vad jag snappat upp, någon annan kan kanske mer om projektet. Det första förband som ska få fordonet är så vitt jag vet den nya Lätta Mek bataljonen. Vad man där väljer för vapensystem är ju en intressant fråga. Men om man går efter den lilla bild som finns om SEP:s moduler så visar den moduler som. Ledning, Trupptransport a'la M113, Ambulans, Artur, Bergning, Und samt någotågot som ser ut som ett lättare vapensystem, möjligvis 10-20mm. Edited March 19, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 Om jag fått siffrorna rätt så är SEP 3 decimeter smalare och en halvmeter kortare än CV90.Är detta för att den skall bli lättare att transportera eller är det FRES-specifikationer som man har anpassat sig till? Totalvikten på SEP Tracked är ju dessutom en bra bit lägre än på CV90, betyder det att vi inte kommer se en pansarskyttevariant med 40mm akan eller en stridsvagnsvariant med 120 mm kanon? Att den är kortare kan jag väl förstå eftersom motorerna hamnat ovanför banden men känns den inte lite "klen" i övrigt? Är rollmodulerna begränsade till utrymmet bakom föraren/förarna eller är det hela utrymmet mellan banden/hjulen som kan upplåtas för en modul? /Andreas SEP:s mått är så vitt jag vet grundade på att den skulle kunna transporteras av våra Tp84:or. Att sedan SEP skulle på sikt ska avläsa våra CV9040 tror jag inte är det som i första hand är tanken. Det jag tror den är mest avsedd att ersätta är våra PBV302A och dels fylla tomrummet som försvann/försvinner när vi skrotade/skrotar PBV 401 av olika modeller. Sedan så ska de också på sikt ersätta Patgb 203A, men efter som det är ett ganska nyinköpt fordon så kommer det nog att rulla ett tag till. Detta är vad jag snappat upp, någon annan kan kanske mer om projektet. Det första förband som ska få fordonet är så vitt jag vet den nya Lätta Mek bataljonen. Vad man där väljer för vapensystem är ju en intressant fråga. Men om man går efter den lilla bild som finns om SEP:s moduler så visar den moduler som. Ledning, Trupptransport a'la M113, Ambulans, Artur, Bergning, Und samt någotågot som ser ut som ett lättare vapensystem, möjligvis 10-20mm. Titta på specen på SEP och titta sedan på lastutrymmet i hercan ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 Totalvikten på SEP Tracked är ju dessutom en bra bit lägre än på CV90, betyder det att vi inte kommer se en pansarskyttevariant med 40mm akan eller en stridsvagnsvariant med 120 mm kanon? Att den är kortare kan jag väl förstå eftersom motorerna hamnat ovanför banden men känns den inte lite "klen" i övrigt? Har SEP någonsin varit tänkt för en roll som stridsfordon motsvarande IFV eller hårdare? Mig veterligen så har den från början setts som ersättare till BV/Tgb20 och nödlösningarna 401/501, d.v.s. att stödroller i pansar/mekförbanden och att utgöra stommen i infanteriets fordonspark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 Titta på specen på SEP och titta sedan på lastutrymmet i hercan ;) Vaför bygger då Säkbat från flyget och Lätt mek bat på SEP då de ska anses som lutfmobila med våra herkor. Säkbat flyg har ju just valt att använda Piranhan fram till att SEp kommer så att ska kunna öva på en plattform som kan lastas i Tp84.an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
syte johansson Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 Titta på specen på SEP och titta sedan på lastutrymmet i hercan ;) Vari ligger problemet? För mig ser det ut som om den passar in i lastutrymmet i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted March 19, 2007 Report Share Posted March 19, 2007 Hos FMV finns en del intressant info om bakrund, mål, teknologier mm. för SEP-projektet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saerdna Posted March 20, 2007 Report Share Posted March 20, 2007 (edited) Har googlat lite och hittade följande ganska färska dokument: http://www.publications.parliament.uk/pa/c...nce/159/159.pdf Lite citat från rapporten: "The requirement is challenging. There is a tension between the vehicle weight requirement, its upgrade potential over its lifetime and the ability to transport it by air. Additional armour has already increased the weight requirement of FRES from 17 tonnes to between 20–27 tonnes. If the requirement is continually revised a vicious circle of delays to the programme could result. The expected In-Service-Date for FRES has slipped from 2009 to “the early part of the next decade”: the Systems House doubts that it will be achievable before 2017. The MoD will now not announce a target In-Service-Date for FRES until the programme has passed its Main Gate assessment. " Det är alltså bara den 8-hjuliga SEP-varianten som kan bli aktuell för britterna och det är väl därför som Hägglunds spottade ut den varianten så här i elfte timmen. Å andra sidan så borde de ju ha tid att få fram en tyngre bandgående variant med tanke på de förseningar som FRES-projektet redan lider av. Lite konstigt också att britterna valde bort det elektriska drivsystemet. Om man nu skall anskaffa fordon som inte kommer vara operativa förrän om tio år så borde man väl kunna ta det tekniksprånget? "The increased weight specification in turn resulted in the MoD dropping its requirement that the Utility vehicle be transportable by a C-130J Hercules transport aircraft and instead specifying that it be transportable by the proposed C-130J replacement, the A400M. There is no nation in the world today that has a plan for being able to produce a vehicle that light which has the degree to be able to be transported in a C-130J and to be able to have the protective mobility when it is deployed and goes on operations" Förutom sverige då eller? SEP:s mått är så vitt jag vet grundade på att den skulle kunna transporteras av våra Tp84:or.Att sedan SEP skulle på sikt ska avläsa våra CV9040 tror jag inte är det som i första hand är tanken. Det jag tror den är mest avsedd att ersätta är våra PBV302A och dels fylla tomrummet som försvann/försvinner när vi skrotade/skrotar PBV 401 av olika modeller. Har inte CV90 ersatt PBV302? Finns det något som är bättre med ett 17-tonsfordon än ett 25-tonsfordon mer än att man kan få in det i en Hercules (priset kanske) ? Tycker ändå att SEP är lite klen. En CV90 är ju inte ohanterbart stor och tung men det går ju att få till rätt slagkraftiga varianter ändå (120mm-kanon). Någon som vågar sig på att gissa hur tung beväpning en SEP (lätta varianten) kan utrustas med? Titta på specen på SEP och titta sedan på lastutrymmet i hercan ;) @ FK Satan: Förstår ej vad du menar, den går väl in eller? /Andreas Edited March 20, 2007 by Saerdna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted March 20, 2007 Report Share Posted March 20, 2007 Det är alltså bara den 8-hjuliga SEP-varianten som kan bli aktuell för britterna och det är väl därför som Hägglunds spottade ut den varianten så här i elfte timmen. Å andra sidan så borde de ju ha tid att få fram en tyngre bandgående variant med tanke på de förseningar som FRES-projektet redan lider av. Lite konstigt också att britterna valde bort det elektriska drivsystemet. Om man nu skall anskaffa fordon som inte kommer vara operativa förrän om tio år så borde man väl kunna ta det tekniksprånget? Det är inte utan för utan som brittiska och amerikanska militärer inte kan komma överens om vilka som är sämst på materielanskaffning, MoD eller DoD. Eftersom britterna därtill är de som verkar driva "electic armour" hårdast, just för fordon i den aktuella storleksklassen, så ter sig diesel-el drift som ännu mera lämpligt. Det var väl MoD som kom på att man listigt nog skulle utesluta akan i EF Typhoon, vilket efter mycket om och men väl blev att man behöll akan som barlast, fast utan ammunition. Även om jag vill minnas att man lagt in en brasklapp om att "skulle det behövas kan vi utbilda personalen på akan, uppgradera mjukvaran etc. etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saerdna Posted March 21, 2007 Report Share Posted March 21, 2007 Eftersom britterna därtill är de som verkar driva "electic armour" hårdast, just för fordon i den aktuella storleksklassen, så ter sig diesel-el drift som ännu mera lämpligt. Vad är "electic armour" egentligen? /Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.