Jump to content

TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN

Minimi

Recommended Posts

Nu har jag sett en bild på Försvarsmaktens nya jeep. Det är ett Sydafrikanskt monsterfordon som heter Galten... (Har tyvärr igen direkt info om den, men den ser i alla fall tuff ut! :) )

Något som vet något mer?

Tidigare namn på tråden "Humwee my ass! - Här diskuteras Galten" /Henke

Edited by henke
Förtydligat ämnet för bättre sökbarhet/Henke

Jag har åkt en del sydafrikanska minskyddade fordon, och om denna är hälften så bra som dom kan jag bara gratulera FM!

Dom lär inte vara lika smidiga som valpar, men dom är extremt hållbara, och starka. Framför allt är dom dieseldrivna, något som alltid är välkommet.

• Forumsledning

Senaste PROTEC från FMV har information om ett nytt lätt lufttransporterbart fordon (typ Jeep) AUVERLAND, men det är tillverkat av SNAA Auverland i Frankrike.

SydAfrika är väl inte helnöjda med de motköp som Sverige lovat i samband med JAS köpet. Och vad kan man annars köpa från sydafrika? FMV får öppna plånboken... Men så illa är det inte, Sydafrika tillverkar en hel del bra militärfordon.

Värre då om det skulle bli thailändsk kyckling om JAS säljs till Thailand och de får som de vill. Nu har väl,vad jag kan minnas, importförbudet på kyckling upphört efter fågelsjukan och det är dax att tina det frysta kycklingarna som inte kremerades....

Tja sydafrika tillverkar ju en godkänd attackhelikopter....

Men självklart ska man inte köpa Hummern den är ju lite gammal vid det här laget. Borde finnas mycket bättre europeiska fordon.

Sedan får man väl påminna våra vänner på fmv, att man inte måste lågprioritera prislappen på kalaset. Jag gillar ju bepansrade teräng-vidunder, men ibland måste man vara realist och inse att framtiden ligger i civila maskiner lätt modifierade för militära behov vid internationell tjänst, inte fordon optimerade för att användas i fullskaligt krig.

Mina favoriter är mercedes g-wagen, landrover och möjligen toyota landcruiser (den primitivaste).

Att hummern är gammal ser jag inte som det stora problemet, alternativen är ofta lika gammla eller äldre, tex landrover och g-wagen. Dess stora problem är dess brädd, hade den varit smalare hade den faktiskt varit bäst!

Det är ju helt klart att man måste köpa in ett stort antal fordon om man har ambitioner på att faktiskt sätta upp en BG 2008, frågan är när,vad och hur.

1100 man som sverige tänker bidra med kräver en hel del nyinvesteringar.

Fattar inte hur man tänker klara rekrytering med det lilla antal värnpliktiga som man tar in varje år, men det är ju inte mitt problem...

Orginal beteckning är RG-32M och är baserad på Mamban. Dom kommer troligtvis att tillverkas av Alvis, som äger hägglunds.

Sverige har beställt 2 prototyper och har för avsikt att köpa 200st om försöken går bra. Info finns på Alvis hemsidor.

http://www.alvis.plc.uk/news/NewsItem.cfm?id=200180

Edit:lika bra att länka...

Edited by Vinter

Orginal beteckning är RG-32M och är baserad på Mamban. Dom kommer troligtvis att tillverkas av Alvis, som äger hägglunds.

Sverige har beställt 2 prototyper och har för avsikt att köpa 200st om försöken går bra. Info finns på Alvis hemsidor.

http://www.alvis.plc.uk/news/NewsItem.cfm?id=200180

Edit:lika bra att länka...

ehh, vi har väl redan beställt iaf 20st, de klarade ju testerna galant :winner:

1 st Galt finns just nu på Livgardet för ca 3 veckors tester/utvärdering, därefter kommer den att befinna sig på K3 för ytterligare utvärderingar. Har provsuttit den, den är riktigt härlig! Skall se om jag kan fixxa fram lite bilder på den.

Enligt länken var köpet klappat och klart förra året. Det kan ju betyda att det håller på att levereras?

Det finns plats för en tak monterad ksp, men det är ett väldigt kompakt fordon.

http://www.defense-update.com/products/r/RG-32M.htm

http://www.wordiq.com/definition/RG-32

Med beväpning

http://www.armyrecognition.com/moyen_orien...DEX_2005_01.jpg

Edit:hittade bild

Edited by Vinter

Internationella ingenjörkompaniet vid Ing 2 i Eksjö skall utrustas med något som kallas HMPV HeavyMineProtectedVehicle.

Jag hoppas att det är den här man snackar om. :wub:

Motivationen att söka EN04 ökar ytterligare ett snäpp!

Fett snygg!

Ser ut som en vanlig Range rover fast bepansrad och med breddade hjulaxlar och större däck! Förtroendeingivande och bra.

jag måste säga att den är betydligt mycket större än jag trodde...

Samma här. När jag såg bilden på den med beväpning höll jag på att smälla av!

Galten my ass, snarare Mammuten!

/Lord

Edited by Lord

jag måste säga att den är betydligt mycket större än jag trodde...

när jag såg bilden på alvis hemsida trodde jag den var i storlek med en GW eller däromkring... men den är fan skitstor! me likes :D

Så jävla stor är den inte.

Kikade lite på en som stog på P4 i höstas och den är väl något större än en MB Geländewagen.

Rymmer 4 eller 5 pers.

Den bilen som det står om i senaste PROTEC verkar rätt skön.

The Swede :Malaj:

• henke changed the title to TERRÄNGBIL 16 - OMC RG32M GALTEN