Defender Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Personligen skulle jag gilla denna lösningen som ersättare till tgb 20. http://www.geocities.com/Pentagon/Quarters.../lairdcent.html Men man kan ju inte få allt....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Varför för jag sådana 40-talsvibbar.. Volvo HBT all over again.. Fast HBT´n såg ju fräckare ut.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Jo visst är HBT:n fräckare. Men alla halvbandare är fräcka, jag skulle gärna äga en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Vilken av HBTn ? Homon, Bin eller Transan...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 21, 2006 Report Share Posted December 21, 2006 Vilken av HBTn ? Homon, Bin eller Transan...? Ja, jag vet inte, vad tycker du själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted December 22, 2006 Report Share Posted December 22, 2006 Är det ens någon armé som har anammat den lösningen? På sidan verkar det bara vara civila fordon. Då föredrar jag mer säkra kort... Svar ja, på andra sidan vårat klot ligger australien som kör med LR 6x6. En modell som kallas perentie. länk 1 Länk 2 /martiantor Njae...jag tror inte på det. Hellre ett beprövat militärt terrängfordon som är tillverkad i över 26000 exemplar skräddarsydda till 28 olika länders arméer än en uppimpad jeep a´la safaritour/somalisk krigsherre i Mogadishu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted December 22, 2006 Report Share Posted December 22, 2006 fast å andra sidan så har det väl tillverkast några flera landrovers (militär) än 26000. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 22, 2006 Report Share Posted December 22, 2006 Är det någon försvarsmakt som använder Landrover i vårt typ av klimat (kravet är alltså BODEN/ARVIDSJAUR, inte REVINGE)? Jag håller med Maskirovka om att det känns lite "Safari". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 22, 2006 Report Share Posted December 22, 2006 Engländarna? Det finns en arktisk modell som i korthet innebär isolering. För där måste jag erkänna att de brister lite i standardutförande Men å andra sidan är ju inte det 11/13/20 bilarnas starkaste sida heller... Vad gäller i övrigt så vet jag att det provats hårt i nordnorge, men det var ett av engelsmänen utfört arktiska test. Funkade vad jag vet inte sämre än något annat. Diesel kan ju vara kinkiga i kyla, vet inte hur mycket värre de är än bensinare eller om det ens skiljer. jag har ännu bara ägt dieselbilar (singular dessutom). /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted December 22, 2006 Report Share Posted December 22, 2006 Är det någon försvarsmakt som använder Landrover i vårt typ av klimat (kravet är alltså BODEN/ARVIDSJAUR, inte REVINGE)? Jag håller med Maskirovka om att det känns lite "Safari". Skojj att du tog upp Norrländska klimatet i samband med terrängbilar. Jag var på Island i sommras och där körs det uteslutande amerikanskt 4x4 uppe på Vattnajökul och Myrdalsjökul, detta görs året runt. Sedan har ni ju en jäkligt aktiv off-roadklubb uppe i norra Sverige och dessa kör amerikanskt Det var en som skrev om Nissan King Cab, japp! ett bra fordon men lite klent om man jämför med andra i klassen. Ju mer man läser era inlägg och sitter och funderar så finns ta mig tusan ingen självklar ersättare till 11-klassen (11,13 &20). Att ersätta 11 & 13 är ju inga problem då kan man ju ta Landie´s men att ersätta 20 är lite värre... jag skulle nog föredra en vanlig jäkla buss.. stånka lastbilsflak i januari och i Skåne till på köpet är ingen höjdare, visst är det kallt i norrland men här nere i sydstaterna har vi en jääääkla luftfuktighet (danskarnas svett som stänker över till Skåne ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 22, 2006 Report Share Posted December 22, 2006 (edited) Jag skulle vilja slänga in en aningen OT terrängbilsfråga här när alla nördar är samlade. Är själva bilen samma fordon för både tgb 1313(/-14) och tgb 20? Eller är det något mer än flaket (trupptp vs. hytt) som skiljer? Jag kom att tänka på det i samband med problemuppställningen i det föregående inlägget. Edited December 22, 2006 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 22, 2006 Report Share Posted December 22, 2006 Är själva bilen samma fordon för både tgb 1313(/-14) och tgb 20? Eller är det något mer än flaket (trupptp vs. hytt) som skiljer? Jag kom att tänka på det i samband med problemuppställningen i det föregående inlägget. Föreslår Tgb-sidan, där man kan läsa om skillnaderna. Ju mer man läser era inlägg och sitter och funderar så finns ta mig tusan ingen självklar ersättare till 11-klassen (11,13 &20). Att ersätta 11 & 13 är ju inga problem då kan man ju ta Landie´s men att ersätta 20 är lite värre... jag skulle nog föredra en vanlig jäkla buss..Det borde väl gå att byta ut Tgb20 och i viss mån 30 mot Unimog? I alla fall som lastbil, personalen kanske får färdas på något förhoppningsvis mer värdigt sätt. Tycker att det borde gå att konstruera någon sorts rullflak/containerlösning med stolar. Annars har ju t ex holländarna lastbilar gjorda för persontransport där man har stolar och störtbågar som ska skydda dem om bilen välter eller rullar runt. Vissa nämner Pinzgauer upprepade gånger men är den egentligen något bättre än Tgb11/13/20 ur krocksäkerhetssynpunkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted December 23, 2006 Report Share Posted December 23, 2006 Jag vill ha en sån här Eller vilken som av alla de lätt pansrade fyrhjuliga fordon som tillverkas världen över. Baserade på civila chassin eller från scratch som pansarfordon, så är de ju gjorda för väpnade konflikter. Ok, det lär ju aldrig ske i stor skala, men Bushmasterna ovan är ju en minibuss med pansar. 9 soldater med materiel samt mat för tre dagar. I realiteten så har jag inte en aning om vad RiksHvAvd kommer fram till, eller hur fordonsfrågan till lokalförsvarsförbanden skall hanteras. Vänta och se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 27, 2006 Report Share Posted December 27, 2006 Skojj att du tog upp Norrländska klimatet i samband med terrängbilar. Jag var på Island i sommras och där körs det uteslutande amerikanskt 4x4 uppe på Vattnajökul och Myrdalsjökul, detta görs året runt. Sedan har ni ju en jäkligt aktiv off-roadklubb uppe i norra Sverige och dessa kör amerikanskt Nu gör du en LandRover-vän ledsen här. Mina kära kolleger i IslandRovers skulle inte gilla ditt inlägg ovan... En bild på grabbarna också, dock från sommarträffen på visingsö. bild /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted December 27, 2006 Report Share Posted December 27, 2006 (edited) Lite med tanke på inlägget om toyota. Så här kan man få en toyota att se ut om man sätter manken till. Det är alltså bilen som laster ut ut planet och den som är bakom Fyrdjulingen. Toppbetyg för svensk specialstyrka (SvD) KONGO, Beröm till SSG (SoldF) Edited December 27, 2006 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SERG. B Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 (edited) Med risk för att det redan sagts. Är inte problemet egentligen att Sverige behöver ett fordon som fungerar i både freds- och krigstid? Där olika krav för olika situationer utesluter de flesta fordon. Samtidigt som vi behöver stora, robusta, terränggående lastfordon så behövs det också lättare fordon för snabba och billiga transporter inom FM och HV. Det känns som en svår uppgift att matcha dessa kravspecifikationer och köpa in en typ av fordon. Edited December 28, 2006 by SERG. B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted January 3, 2007 Report Share Posted January 3, 2007 Pinzgauer är en mycket bra terrängbil, inget snack om det... Den lär ju dock inte vara mycket bättre krocksäkerhetsmässigt än TGB11/13 så den punkten som värnpliktsrådet tagit upp som ett STOOOOORT problem blir nog inte speciellt mycket bättre. Tycker det ska bli mycket intressant när FM beslutar sig för vilken förmåga (framkomlighet osv.) ersättare till TGB11/13 skall ha. Det är en viss skillnad på hur man bygger deformationszoner på fordon på 70 talet och vad man kan åstakomma idag trots kort nosparti PINZGAUER har ögnat igenom tråden ett par gånger och jag får säga att detta fordon borde vara ypperligt för Hemvärnet, med tanke på dagens och framtida uppgifter så fyller den ett brett spektra av tänkbara roller. enligt vad jag kunde ta fram på internetet så börjar priset per fordon på £70 000. (datum okänt) inte så illa för ett specialbyggt militärfordon, men så är det ett basutrustar fordon. Intressant att veta vad ett splitterskyddat Pinzgauer skulle betinga? Är det någon som vet vad en BUSHMASTER betingar? Australien köpte 200-300 st. också ett väldigt intressant fordon enligt mitt tycke. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted January 4, 2007 Report Share Posted January 4, 2007 Pinzgauer är en mycket bra terrängbil, inget snack om det... Den lär ju dock inte vara mycket bättre krocksäkerhetsmässigt än TGB11/13 så den punkten som värnpliktsrådet tagit upp som ett STOOOOORT problem blir nog inte speciellt mycket bättre. Tycker det ska bli mycket intressant när FM beslutar sig för vilken förmåga (framkomlighet osv.) ersättare till TGB11/13 skall ha. Det är en viss skillnad på hur man bygger deformationszoner på fordon på 70 talet och vad man kan åstakomma idag trots kort nosparti MEN Pinzgauer har dock ändå maximalt 2 dm mellan stötfångare och förarens fötter, vilket inte ger speciellt mycket deformationszon. Det går säkert att flytta deformationszonen bakåt i fordonet med hjälp av kraftiga balkar framför framhjulen, men jag tror inte det är realistiskt... Pinzgauer är väl inte en speciellt ny lösning den heller? Jag skulle inte bli förvånad om den visar sig vara en -70 talskonstruktion i botten. Nej, jag skulle vilja se Land Rover som ersättare för TGB 11/13 (/20) familjen. Å andra sidan kan man ju köra fattigmansstuket med Lada Niva 2131 (femdörrars) utan en massa otäck elektronik högt och lågt. Min Niva tar sig fram där den behöver i varje fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 4, 2007 Report Share Posted January 4, 2007 (edited) Det är en viss skillnad på hur man bygger deformationszoner på fordon på 70 talet och vad man kan åstakomma idag trots kort nosparti Pinzgauer är väl inte en speciellt ny lösning den heller? Jag skulle inte bli förvånad om den visar sig vara en -70 talskonstruktion i botten. Enligt reklambladet Charlie Spartan länkade till introducerades Pinzgauer 1971. Som jämförelse kom serieproduktionen av Volvo C300-serien (Tgb 11, 13, 20) igång först 1974, med en liten förserie 1972 (Källa: Tgb-sidan). Tillägg: GW introducerades 1979. Edited January 4, 2007 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 4, 2007 Report Share Posted January 4, 2007 Det är en viss skillnad på hur man bygger deformationszoner på fordon på 70 talet och vad man kan åstakomma idag trots kort nosparti Pinzgauer är väl inte en speciellt ny lösning den heller? Jag skulle inte bli förvånad om den visar sig vara en -70 talskonstruktion i botten. Enligt reklambladet Charlie Spartan länkade till introducerades Pinzgauer 1971. Som jämförelse kom serieproduktionen av Volvo C300-serien (Tgb 11, 13, 20) igång först 1974, med en liten förserie 1972 (Källa: Tgb-sidan). Men då inställer sig frågan, hur mycket har dagens Pinzgauer gemensamt med den som kom 1971? Är det som att jämföra en Volvo Amazon med en V70? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted January 4, 2007 Report Share Posted January 4, 2007 ...Är det någon som vet vad en BUSHMASTER betingar? Australien köpte 200-300 st. också ett väldigt intressant fordon enligt mitt tycke. Charlie Spartan från wikipedian som vi bägge länkade till: The unit price for the Bushmaster differs slightly between variants, ranging from A$562,878 for the troop carrier variant and A$589,182 for the ambulance variant 3 155 888 resp 3 303 366 svenska pesetas (FOREX) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted January 4, 2007 Report Share Posted January 4, 2007 Tackar 709 Skulle bli en rätt hyfsat stor investering om Försvaret skulle hoppa på den. Läste lite mer om Pinzgauer enligt Wikipedia Så är priset upp till $100 000 beroende på model vilket är 694 370 Kr (Forex), Enligt annan uppgift som jag stötte på på nätet så sattes priset till ca £70 000 och det motsvarar 943 959 Kr vilket som är rätt pris?? vet ej. Hur som helst angående modeltypen krockskydd, mm så nedan är vad jag hittade. Värt att nämna är att den är rätt populär som räddningsfordon på den brittiska ön och säljs även i olika civila varianter. In 1980 Steyr-Daimler-Puch started development on a second generation Pinzgauer. After 6 years of R&D the first second generation Pinzgauer rolled off the assembly line in 1986. In the year 2000 Magna, who bought Steyr-Daimler-Puch sold its rights to the Pinzgauer to Automotive Technik in the UK. They took over production of the Pinzgauer and still make it to this day. The four-wheel-drive Model is now called a 716 and the six-wheel-drive model is now called a 718. The same letter body type designations apply. The new 716 has the same payload rating as the old 712, and the new 718 also has a similarly higher payload capacity. There were a few minor changes to the design of the Pinzgauer: Inline 6 cylinder Volkswagen turbo diesel engine Slightly wider track Slightly bigger tires Disk brakes Standard automatic transmission with optional manual transmission The second generation vehicle went through several minor revisions through its life, unlike the first generation which used the same design throughout production. The first second-generation Pinzgauers were designated P80 (1980). It went through a revision in 1990 (P90), 1993 (P93), and an engine change in 2002. This was a new Volkswagen TDI engine that met the new Euro III emissions requirements. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Enligt texten ovan är även "nya" Pinzen en mer är 20 år gammal konstruktion. Så vad gäller krocksäkerhet är läget fortfarande förvirrat... Men bilar utvecklade på tidigt 80-tal brukar ju inte vara några höjdare med dagens mått mätt. Har sökt på google men inte hitttat något om ämnet. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 (edited) Enligt texten ovan är även "nya" Pinzen en mer är 20 år gammal konstruktion. Så vad gäller krocksäkerhet är läget fortfarande förvirrat... Men bilar utvecklade på tidigt 80-tal brukar ju inte vara några höjdare med dagens mått mätt. Har sökt på google men inte hitttat något om ämnet. "It went through a revision in 1990 (P90), 1993 (P93)". Således är nuvarande design från 1993. Inte 1980. Någon som skrivit till Automative Technik och frågat om krocksäkerheten? Edited January 5, 2007 by Triggerpuller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Trigger Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Vilken av HBTn ? Homon, Bin eller Transan...? Ja, jag vet inte, vad tycker du själv? Den vill jag lätt skumpa runt i när kriget kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Jag roade mig idag med att kolla alla minibussar och andra diverse skåpbilar jag mötte på vägen. samtliga fordon jag såg av någorlunda modern konstruktion hade placerat föraren bakom framvagn och motor. Till skillnad från äldre konstruktioner (t ex folkabussar och gamla japanare). Jag inbillar mig att det till stor del beror på att det är omöjligt att klara ett krocktest, där föraren tar upp krock-krafterna före motor och framvagn. Fundera på hur en vanlig bil ser ut efter en frontalkrock i ca 70 km/h. Från stötfångaren och minst en halvmeter bakåt är totalt mosat. Det är deformationszonen, eller "inbromsningsutrymmet". Bilen ska bromsas från 70 till noll med hjälp av sig själv, vilket innebär otroliga krafter, framför allt om det inte ett deformationsutrymme framför föraren. Pinzgauer (och tgb 11/13/20) har absolut inte bättre krocksäkerhet än en vanlig småbil från 80-talet... Och det spelar ingen roll om man monterar in krockkuddar; de kanske hjälper för baksätespassagerarna För att svara på the Swedes tankegång: Pinzgauer är nog närmast som en 244 med modern motor och ny växellåda (elektronisk kanske t om ) Problemet är grundkonstruktionen som är hopplöst föråldrad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Är förresten krocksäkerheten av ev. ersättare prioritet nummer ett? Är det någon nollvision man måste ha så får man väl helt enkelt köpa in bepansrade SEP, med krockkuddar, flytringar, fallskärmar och en strypt maxhastighet på 25 km/h. Eller skrota försvarets alla fordon och låta alla soldater ta sig fram till fots, med broddskydd på kängorna och reflexer såklart. Det kommer iofs ta en stund för oss att förflytta till operationsområden utomlands men soldaterna riskerar ju iallafall inte att förolyckas i en bilkrock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 En av huvudanledningarna till att man skrotar tgb 11-20 är just krockskyddet (eller bristen därav) Att då titta på ett liknande fordon av ungefär samma generation är väl inte så smart? Visst, tgb 11-20 är en mycket bra terrängfordonsfamilj men fordonen körs oftast på allmän väg och då vill man väl kunna överleva en eventuell kollision, gärna med benen i behåll. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 En av huvudanledningarna till att man skrotar tgb 11-20 är just krockskyddet (eller bristen därav)Att då titta på ett liknande fordon av ungefär samma generation är väl inte så smart? Visst, tgb 11-20 är en mycket bra terrängfordonsfamilj men fordonen körs oftast på allmän väg och då vill man väl kunna överleva en eventuell kollision, gärna med benen i behåll. The Swede Det faktum att fordonen är 30 år gamla lär väl vara huvudanledningen dock. Även om Tgb11-20 hade varit världens mest krocksäkra bil så hade de ju ändå varit tvungen att ersättas, och eftersom VOLVO inte längre tillverkar den typen så måste andra alternativ ses över. Det är väl bara att inse att inget fordon är helt perfekt om man ska ha en standardiserad fordonspark. Jag tror dock Pinzgauern är det bästa alternativet jämnfört med diverse stadsjeepar eller safaribussar som har föreslagits. Då menar jag Pinzgauer a´la 2006, och inte 1971 års model. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
what Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 En av huvudanledningarna till att man skrotar tgb 11-20 är just krockskyddet (eller bristen därav)Att då titta på ett liknande fordon av ungefär samma generation är väl inte så smart? Visst, tgb 11-20 är en mycket bra terrängfordonsfamilj men fordonen körs oftast på allmän väg och då vill man väl kunna överleva en eventuell kollision, gärna med benen i behåll. The Swede Det faktum att fordonen är 30 år gamla lär väl vara huvudanledningen dock. Även om Tgb11-20 hade varit världens mest krocksäkra bil så hade de ju ändå varit tvungen att ersättas, och eftersom VOLVO inte längre tillverkar den typen så måste andra alternativ ses över. Det är väl bara att inse att inget fordon är helt perfekt om man ska ha en standardiserad fordonspark. Jag tror dock Pinzgauern är det bästa alternativet jämnfört med diverse stadsjeepar eller safaribussar som har föreslagits. Då menar jag Pinzgauer a´la 2006, och inte 1971 års model. Förutom krocksäkerhet mm. tror jag dock att bränsleproblematiken samt skyddsnivån är det tyngst vägande skälet till att byta ut fordonen. (och ja, jag vet att man har pratat om att byta till dieselmotorer men det kommer nog aldrig att ske i stor skala....) /What Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.