Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20


Recommended Posts

Under pågeånde slutövning så fick jag en order från HKV med instruktioner gällande hur man skulle handha Sprintern tillsvidare (skickades via IS MARK). Där stod det att fordonet inte fick framföras med högre hastighet, och om man upplevde några bekymmer så skulle man omedelbart avbryta färden.

Men att det var växellådan som spökade visste jag inget om. Problemen som beskrevs i handlingarna var att fordonet blev bångstyriga och att man tappat kontrollen över dem...

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi ska också komma ihåg att Hummern i mångt och mycket tillhör fordonsgeneration TGB13 med allt vad det innebär av säkerhet och ergonomi. Det är trångt i en hummer. Fordonet är dessutom designad med s

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.  

fick samma. i det jag läste stod det att en framvagn hade skurit och därför fick den inte köras i mer än 30. En i våran grupp fick köra den i 30 från kvarn till tidaholm via jönköping. seg färd :baskerHV:

 

ICXJ klart slut

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Som nymuckad ledningsgrpch kan man tänka tillbaka på tiden med tgb 13, synd att byta ut den hehe. Det var en härlig känsla under ASÖ 05 och åka med snökedjor i 30 km/h.

 

Skämt åsido så bör tgb bytas ut. De börjar bli gamla å slitna. Jag har inget förslag men jag hoppas att det blir som någon skrev att man köper in befintliga bilar men kanske modifierar de ngt om det behövs.

 

På mitt förband sa befälen först att vi var troligen sista eller näst sista kullen som hade tgb 13. Men vid muck hade väl Försvaret ännu mindre pengar och de skulle vara kvar till minst 2008.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Som ny på detta eminenta forum så halkade jag snabbt in på denna tråd. På vår senaste IP-övning så disskuterades just ersättare till 13-och 20-bilarna. Det kan vara svårt att hålla sig på en rimlig ekonomisk nivå när man disskuterar detta ämne (vilket syns i vissa av trådens inlägg...) men jag har en fundering som följer:

 

Kan man tänka sig en kombination av 2-6 Geländewagen (alt. Land Rover) plus ett par Unimog. Önskemål finns inom vår IP att det ska finns fordon till varje grupp (G-wagen) samt ngt ledningsfordon och trossfordon(Unimog), vi får ju trots att det går trögt mer mtrl. framöver. Kan det vara en ekonomiskt realistisk tanke?

 

G-wagen för en grupp? Kanske mindre grupper eller ett extra säte där bak enligt civil modell. Allt utöver personlig packning går i trossen dvs en-två Unimoger.

 

Utrustningsnivåerna och skyddsnivåerna går ju att som standard höja åtskilligt på dessa fordon om det finns pengar över...

 

Är jag helt galet ute?

Link to post
Share on other sites

Unimog är stor, tung och ännu dyrare än G-wagen. Är dessutom latbilsreggad och betydligt mer svårkörd än ett lättare fordon. Är enligt min mening knappast ersättare till 11/13, men väl till 30/40.

 

 

/martinator

Link to post
Share on other sites

Jag personligen är ju en kraftig förespråkare för LandRover. Och om inte jag minns helt fel så har jag sett en bild på en LR pickup med svensk flagga som använda i utlandstjänst någonstans.

 

Jag ska se om jag kan hitta bilden.

Link to post
Share on other sites

När det gäller priser på G-wagen så visst är det dyrt med 300´ men vad får du för fordon under den kostnaden? Tvivlar på att ex. vis Sprinten (detta ök) eller Land Rover är mycket billigare eller ens en japansk pickup. Land Rover har jag förövrigt som personlig favorit men ser ett tydligt Mercedesspår i FM:s tidigare inköp med Sprinten, GW och en och annan Mercedeslastbil.

 

När det gäller Unimog så är nog priset dess största nackdel. Storleken ligger mitt emellan en 13-bil och en 30-bil. Lite bredare och högre än en 13-bil men inte alls så bred som 30/40-bilarna. lastytan är mindre på en Unimog än på en 30/40-bil eftersom Unimogen är kortare. Själv tycker jag att de är lättkörda om man inte väljer de allra värsta modellerna med massor av växlar och hydraulfunktioner. Unimogen är lastbilsreggad men det ska ju finnas Bilkårister i IP så en eller ett par Unimoger borde fungera i organisationen. Unimogen är även vanlig i flera av EU:s försvar.

 

Varken GW eller Unimog fungerar som en rak ersättare till 13/20-bilarna utan min tanke är att det är en kombination som ska ersätta den funktion som dessa bilar har idag. :D

Link to post
Share on other sites

EN LR defender kostare lite över 300' om vi pratar 110:an. En G-wagen är nog det dubbla. Dessa priser är ju dock konsumentpriser och inte vad staten betaler. Fast med det ekonomiska tänkandet som de ligger inne med så ger de väl 800' för en Defender och 1,6 för en G-wagen.

 

/martinator

LR Defender 110:a

Edited by martinator
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
En tänkbar ersättare för tgb 11-20 torde vara denna splitterskyddade Pinzgauer. (Bl.a. upphandlad av Nya Zeeland.) Designen känns dock föga innovativ och inte helt olik tgb 13...

 

Håller med, Pinzgauern verkar vara perfekt. En modernare variant av Tgb 11/13/20 helt enkelt. Även britterna kör med denna variant, 4x4 varianten kostade dom nästan 0,5 milj/st. Ett plus är väl att den även verkar vara amfibisk.

 

Pinzgauer hemsida

 

6x4 variant

 

Som haubitsdragare

 

Haubits igen

 

NH90 lyfter 4x4 variant

 

Simmande

 

Som vapenplattform

 

pinxgauer.jpg

 

pinz2.jpg

 

pinz1.jpg

 

home4.jpg

Link to post
Share on other sites

Pinzgauer är en mycket bra terrängbil, inget snack om det... Den lär ju dock inte vara mycket bättre krocksäkerhetsmässigt än TGB11/13 så den punkten som värnpliktsrådet tagit upp som ett STOOOOORT problem blir nog inte speciellt mycket bättre. Tycker det ska bli mycket intressant när FM beslutar sig för vilken förmåga (framkomlighet osv.) ersättare till TGB11/13 skall ha.

Link to post
Share on other sites
  • 10 months later...

Jag röstarför TGB faktiskt, varför slänga bort dessa fina underverk? Istället kan man ju köpa in den nya vagnen som ser likadan ut (pinzgauer) och komplettera bilparken. För att få pengar kan man ju ta betalt för alla skador beväringarna gör :/

Edited by Schmutte
Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
Jeep Wrangler har för kort hjulbas och dålig markfrigång... *muttrar* civil j*vla stadsjeep ;)

 

Jag vet att det är postat för hundra år sedan men jag kan inte släppa att man trampar på alla terrängbilars fader!

Jeep Wrangler är en helt ok terrängbil, det är absolut ingen jäkla kärring-suv som L-R Disco, eller Volvos "Wanna-bee" XC någonting... eller Porsche-smäcket.

 

Wrangler-Stela axlar, spiraler runt om, 6:a på 4.0l, insprut, rubust så in i vassen... tål mycket stryk! (själv ägare till två och har ägt jeep sedan 1984, allt från Willys MB till Jeep Wrangler)

 

 

När det gäller Pinzen så är den helt ok, lite klen med centralrörschassie och individuell hjulupphängning. Stort sett samma som 11:an så mitt val hade nog varit på Defender eller Land-Cruiser.

Link to post
Share on other sites

 

Jeep Wrangler har för kort hjulbas och dålig markfrigång... *muttrar* civil j*vla stadsjeep ;)

 

Jag vet att det är postat för hundra år sedan men jag kan inte släppa att man trampar på alla terrängbilars fader!

Jeep Wrangler är en helt ok terrängbil, det är absolut ingen jäkla kärring-suv som L-R Disco, eller Volvos "Wanna-bee" XC någonting... eller Porsche-smäcket.

 

Wrangler-Stela axlar, spiraler runt om, 6:a på 4.0l, insprut, rubust så in i vassen... tål mycket stryk! (själv ägare till två och har ägt jeep sedan 1984, allt från Willys MB till Jeep Wrangler)

 

 

När det gäller Pinzen så är den helt ok, lite klen med centralrörschassie och individuell hjulupphängning. Stort sett samma som 11:an så mitt val hade nog varit på Defender eller Land-Cruiser.

 

 

Något system för ersättning av TGB 11/13 bilarna m fl får vi inte se. Snarare en mångfald av ersättare, Auverland, Galten, G-wagen m fl. Sorgligt att inse att bilden av ett hav av TGB individer som mötte en på 1980-talets regements besök är över. Förr mängd nu spets.... Men TGB 11/13 är jäkla bra terrängbilar! :eeh:

Link to post
Share on other sites
...

När det gäller Pinzen så är den helt ok, lite klen med centralrörschassie och individuell hjulupphängning. Stort sett samma som 11:an så mitt val hade nog varit på Defender eller Land-Cruiser.

Jag är inte säker på att jag förstår den här delen.

Menar du att ett centralrörschassie skulle vara klenare än andra typer av chassie och att individuell hjulupphängning är klenare an stela axlar?

Eller menar du att kombinationen av centralrörschassie och individuell hjulupphängning är klenare än andra konstruktioner?

Menar du att Tgb 11 var klen?

Link to post
Share on other sites
Jag är inte säker på att jag förstår den här delen.

Menar du att ett centralrörschassie skulle vara klenare än andra typer av chassie och att individuell hjulupphängning är klenare an stela axlar?

Eller menar du att kombinationen av centralrörschassie och individuell hjulupphängning är klenare än andra konstruktioner?

Menar du att Tgb 11 var klen?

 

Tgb 11 är inte klen då den är rambyggd som övriga "vanliga" terrängbilar, dessutom har den portalaxlar med diffar vilket är ett jäkla stort + vid terrängkörning. Pinzen däremot har centralrörschassie (som tyska pansarbilar från 2:a världskriget (typ Puma mfl)). Detta tror jag minskar lastkapaciteten avsevärt jämfört mot en konventionell tgb. Individuell hjulupphängning är klenare än stela axlar. Fordonstillverkare bygger förvisso fler och fler tgb med individuell hjulupphängning, men det är för att köpare (civila) är kräsna när det gäller konforten. Om man ser till terrängframkomlighet OCH hållbarhet så är stela axlar bättre. Det är därför många som håller på med terrängkörning på sin fritid konverterar modernare bilar genom att ta bort den individuella hjulupphängningen och ersätta den med stela axlar... typ 11A-axlar från tgb 11/13. Hade jag haft slantarna så hade jag monterat 11-axlar på min Nissan King Cab ,O Besiktningen hade fått krupp :D

 

Om ni inte tror mig så är ni välkomna upp till Ränneslätt till pingsthelgen så kan vi tillsammans räkna hur många av de 400 terrängbilarna som har individuell hjulupphängning... Sorry kom på att jag ska vara med på CC07 :clap:

Edited by Lfskbat
Link to post
Share on other sites
Jag vet att det är postat för hundra år sedan men jag kan inte släppa att man trampar på alla terrängbilars fader!

Jeep Wrangler är en helt ok terrängbil, det är absolut ingen jäkla kärring-suv som L-R Disco, eller Volvos "Wanna-bee" XC någonting... eller Porsche-smäcket.

 

De två första modellerna av Discon I och II hade samma drivlina som Defendern och Rangen I.

Dvs ram och stela axlar. Det var först på Disco III och Range II som man frångick det. Spiralfjädrar har OneTen, senare Defender haft sedan tidigt 90-tal. Vet inte men vad jag sett är detta tidigare än wranglern fick sina?

 

/martinator

Edited by martinator
Link to post
Share on other sites

@martinator

Första Discon, Range och definitivt Defender är bra tgb. Du har helt rätt, Rover hade spiraler före Wrangler. Wrangler fick spiralfjädring med TJ modellen, YJ hade vanliga bladfjädrar fram och bak.

 

När det gäller ersättare till 11,13 och 20 så är "Moggen" (Unimog) en god kandidat, förvisso svindyr och svintung. Om man nu ska hålla "low cost" så kan man ju köpa in begnagat från någon annan... det hade jag varit nöjd med, men FM hade nog inte gillat att ha någon annans otvättade kalsonger.

 

Skulle gärna se "Mulit Fuel" truckar och Land-Rover 110 och 90. :D

Link to post
Share on other sites

Kan inte riktigt hålla med om den senaste Discons terrängegenskaper även om det rent tekniskt är som ni säger. Körde en splitter ny Disco i sommar på en terrängbana, blev väldigt imponerad! Visst det är all elektronik som gör den fantastisk(alltså inget för militärt bruk). Men oj vilken bil att köra i terräng med!! Lungt och fint, inga stötar eller skakningar, hela tiden jämn och fin gång bara att ratta på. Att köra i terränglådan med en Disco är bekvämare än att köra en Defender på asfalt!

 

Det enda som hindrade mig från att köra på samma sätt som med en LC eller Defender (fast bekvämare) var prislappen. Man får väl nästan tre defender på en Disco...

 

Defender och Moggen helt rätt kombination som ersättare till11/13/20-serien enligt min mening. Kanske det nya terrängfordonsexprimentet JCB utvecklar kan bli något? Ser väldigt lovande ut.

Link to post
Share on other sites

För en oinvigd är det inte uppenbart vad 11/13/20 bilarna egentligen har/hade för roller.

 

Jag skulle gissa att det vore ok med Galtar + Hjul SEP + Dumprar med speciella logistikflak eller växelflak.

 

För HV håller jag på fyrhjulsdrivna minibussar med elektronisk antisladd och antispinn för att främst ta sig fram på hala vägar med mindre vana förare och tillräcklig terränggång för att kunna parkera på en röjd och flack vägslänt eller en oplöjd åker. Och så någon form av terränggående lastbil typ dumper.

 

Men det här är bara gissningar, jag har inte jobbat med det så jag vet inte.

Link to post
Share on other sites

Är inne på samma sak som Magnus Redin, behöver vi verkligen ersättare? Var inte TGB 11/13/20 en del av det nu nerlaggda invasionsförsvaret? Nu när försvaret prioriterats om och ändrat inriktning så kanse det räcker med tex minibuss och galtar. Om inte så återinför möjligheten till trupptransport på lastbilsflak. En härlig upplevelse med låga lemmar, avdomnade ben, krossade klockspel, isande kyla och dödsångest :P

 

/martinator

Edited by martinator
Link to post
Share on other sites

När jag gick minibussutb i höstas så fick vi lära oss att problemet med dem var att man när gruppen var inlastad inte kunde ha med någon utrustning, för då översteg man maxvikten. Vapen, ryggsäck, soldat och väst väger ju en hel del. Speciellt om man är vältränad 100kg+

Link to post
Share on other sites
Om inte så återinför möjligheten till trupptransport på lastbilsflak. En härlig upplevelse med låga lemmar, avdomnade ben, krossade klockspel, isande kyla och dödsångest :P

 

Sist jag åkte lastbilsflak (i december för 12 år sedan) upplevde jag det som om jag fått en limousin framkörd. Dessutom sov jag gott i knäet på den som satt bakom (eller framför om man ser till färdriktningen)..

Men det beror väl helt på vad man varit med om innan... :baskerHV:

 

/E

Link to post
Share on other sites
Som ny på detta eminenta forum så halkade jag snabbt in på denna tråd. På vår senaste IP-övning så disskuterades just ersättare till 13-och 20-bilarna. Det kan vara svårt att hålla sig på en rimlig ekonomisk nivå när man disskuterar detta ämne (vilket syns i vissa av trådens inlägg...) men jag har en fundering som följer:

 

Kan man tänka sig en kombination av 2-6 Geländewagen (alt. Land Rover) plus ett par Unimog. Önskemål finns inom vår IP att det ska finns fordon till varje grupp (G-wagen) samt ngt ledningsfordon och trossfordon(Unimog), vi får ju trots att det går trögt mer mtrl. framöver. Kan det vara en ekonomiskt realistisk tanke?

 

G-wagen för en grupp? Kanske mindre grupper eller ett extra säte där bak enligt civil modell. Allt utöver personlig packning går i trossen dvs en-två Unimoger.

 

Utrustningsnivåerna och skyddsnivåerna går ju att som standard höja åtskilligt på dessa fordon om det finns pengar över...

 

Är jag helt galet ute?

jag har hört att vi ska få GW
Link to post
Share on other sites

@Fu johansson

Det där med GW gäller bara för att det är brist på 1112 och ska då endast eventuellt tillföras IK ledning och kommer därför ej på plut. Troligen bara 1 GW på IK och då endast som lån således. Så går det när man vansinnesskrotar och paniksäljer, FM :)

 

Åter till Pinzgauer! Personligen tycker jag att 11-systemet (C303, 306 osv) är bra kandidater och skulle gärna se att vi behöll dessa fordon, kanske med utbytt drivlina så de faller in i miljötänkandet (Diesel från Volvo?). Kruxet är väl krocksäkerheten, detta borde väl gälla Pinzgauer också Byggd på samma sätt och därför lite väl utsatt förare och gristryne (passagerare bredvid förare). Skulle gärna se att vi gjorde som Danskarna, leasar fordon... Brodern i söder har GW och till viss del även Hummer H1, dock troligen endast i mindre antal och som "vapenbärare" för cal 50. Sist jag såg broder danmarks grönklädda grabbar så hade dom Hummer i spaningsförbanden (mekförband)... men det var väl en 5-6 år sedan :baskerHV:

 

@logsqd

Jag misstänker att du varit på en så kallad "Terrängtouring", i den terrängen kan en Disco ses som en väldigt robust terrängbil. Som jeepgalning har jag dock flera viktigta kriterium... Finns ombyggnadskit för chassie? Går det att höja bilen ex 3"? Finns robusta stålfälgar 15x10"? Kan hjulhusen rymma minst 33" terrängdäck? Håller drivlinan för större däck? Är all "bling-bling" känslig för fukt (det blir en del lerbad!), finns konverteringssatser till ex Cheva 350 V8 med automatlåda?

 

Discon har konstant fyrhulsdrift av en anledning! Det är inte för att det är något positivt, snarare tvärt om. Både Range-Rover och Discon (gäller troligen även Defender) har djuriskt klena bakaxlar och för att avlasta dessa så har man gjort bilen med konstant 4x4, axlarna pallar inte vridet. Min erfarenhet av de 3 Landie´s och 2 Range jag ägt.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • Guest Våfflan
      By Guest Våfflan
      Tja, jag fick tag på en bild på ett fordon som verkar användas av Svensk militär men ingen jag frågar verkar veta vad fordonet i fråga heter, så då undrar jag om någon av ni vet vad namet är?
       
      https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/s720x720/10456254_10152864639224989_7219111022248914127_n.jpg
       
      Ett svar skulle vara väldigt uppskattat!
    • By FurirJönsson
      Hej, jag har hör från två olika håll hört att tgb 30/40 ska genomgå remo bla motor och automatlådan. Någon som vet nåt eller är det önskedrömmar?
      Ha're
      Furir Jönsson
    • By M_Persson
      Hej!
      Efter att polarn köpt en Valp av 65:ans årsmodell så blev jag sugen att köpa en TGB 11 ist.
       
      Har dock några frågor...
      Visst får jag köra den på vanligt B-kort?
      Någon som kan säga någon medel förbrukning av soppa?
      Vad kostar skatt o försäkring?
      Vad är det för skillnad mellan modellerna?
      Finns det någon modell med bara ett flak?
      Finns det några vanliga kända fel?
      Och sen minns jag från min egen tid i lumpen när jag körde TGB 30 o skulle slänga på snökedjor så var man tvungen att ha på alla 4 hjulen pga att något inte skulle gå sönder med drivningen... Gäller även det TGB 11?
    • By w2k
      Hej,
       
      är det någon som sitter på instruktionsboken till Tgb30/40 i PDF-format? Har googlat som en galning och hittat nästan alla andra, men den är svårfunnen. Döda länkar från 2007 är närmaste jag har kommit. Observera att det är den svenska versionen och inte exporten jag är ute efter.
       
      Tack på fh.
    • By weekendwarrior
      Då och då läser man eller hör talas om militära fordon som fåtts eller köpts som överskott av frivilligorganisation och brukats under utbildning/övning med civil registrering.
       
      Är det någon här som har erfarenhet av det?
       
      Jag skulle vilja veta hur det går till, vem fordonen registreras på, hur de försäkras, var de tankas, hur de underhålls och vad det kostar mm?
×
×
  • Create New...