Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20


Recommended Posts

Sitter här och nynnar lite på ledmotivet till "the neverending story". Eftersom jag är närmare 30 än 20, således gammal och bitter vidhåller jag en tgb11 2.0. Kommer dessa Benz-bussar på något sätt ingå i "krigsorganisationen" eller är det bara skjutfältstaxi?

Appropå husvagnar så har (hade?) LSS en civil Kabe med militära registreringsskyltar. Såg gulligt ut när den drogs av en mörkblå Volvo 945 även den med militära skyltar.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi ska också komma ihåg att Hummern i mångt och mycket tillhör fordonsgeneration TGB13 med allt vad det innebär av säkerhet och ergonomi. Det är trångt i en hummer. Fordonet är dessutom designad med s

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.  

Satt idag och tittade på bilder av cykelskytteförband.... Det var ingen vidare terrängframkomlighet/komfort/plats för grejer/osv där heller... Men dom löste sin uppgift i skogen ändå.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Det fanns cykelspaningsförband också, ge mig en vettig cykel och anpassa framryckningskraven per dygn till rimlig nivå så visst.

300 km med full stridsutrustning samt ryggsäck och nödvändig gruppmateriel är sannolikt inte en helt realistiskt framryckningstakt per dygn..

 

Cykel funkade vad jag minns till allt möjligt i indokina för ett halvt sekel sedan, men i avsaknad av djungel och med hänsyn till dagens stridsförlopp samt tekniska lösningar känns det inte riktigt trovärdigt.

 

Även om det vore en mer terränggående lösning än inget alls/inhyrd buss/sprinter.

Link to post
Share on other sites

Rapport från TGB-träsket! Under den senaste SÖF'en rasade växellådan på första tropps 20'a efter ca 5 km, vid kontroll av klistermärke gick garantin på sagda bil ut 1984 (Fräscht! Då var jag -3 år gammal!). Blev utbytt mot en annan 20'a som klarade sammanlagt bedömt 300km tp under helgen utan vidare problem.

I övrigt hade plutonen haveri på en 13 där bladfjädringen helt gav upp (terränggående, på min ära). Utöver min plutons glädje hade 1'a plut haveri på en 13 av okänd anledning efter ca 70km motorväg (som pga nämnda fordons värdelöshet bara kunnat tas i 45 km/h).

 

Ge mig en Sprinter. Nu. Nyss.

Link to post
Share on other sites

Rapport från TGB-träsket! Under den senaste SÖF'en rasade växellådan....

I övrigt hade plutonen haveri på en 13 där bladfjädringen helt gav upp...

1'a plut hade haveri på en 13 av okänd anledning efter ca 70km motorväg...

Är du säker på att det inte bara var handhavandefel av en värdelös Hv/Avtalare?

 

Vår ena förare fick skäll av någon officer/tekniker för att vattenpumpen rasade på en bv nyss. För det ingår ju i förarens uppgifter att röntga den efter sprickor.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Teknikerna som följde efter frågade först varför vi hade så mycket personal (sammanlagt 16 pers inkl. förare) på 20'an. Svaret "det här är vårt insatsfordon" föll inte i så god jord.

 

Det hela har gått så långt att delar av förbandet funderar på sabotage för att tvinga fram en ny fordonsflotta.

Link to post
Share on other sites

Teknikerna som följde efter frågade först varför vi hade så mycket personal (sammanlagt 16 pers inkl. förare) på 20'an. Svaret "det här är vårt insatsfordon" föll inte i så god jord.

 

Det hela har gått så långt att delar av förbandet funderar på sabotage för att tvinga fram en ny fordonsflotta.

 

Men TGB20 skall väl kunna transportera 20 personer? :eeh:

Link to post
Share on other sites

 

Teknikerna som följde efter frågade först varför vi hade så mycket personal (sammanlagt 16 pers inkl. förare) på 20'an. Svaret "det här är vårt insatsfordon" föll inte i så god jord.

 

Det hela har gått så långt att delar av förbandet funderar på sabotage för att tvinga fram en ny fordonsflotta.

 

Men TGB20 skall väl kunna transportera 20 personer? :eeh:

 

Övningsledningen ville att personalen skulle åka inhyrd buss för att det inte skulle bli problem om något fordon gick sönder under framryckningen. Kompaniet valde trots det att skicka sin personal på sina ordinarie fordon. Därav teknikerns fråga. Att sedan det endast var ett eget fordon som gick sönder och övriga fordon som gick sönder var inlånade säger kanske inte så mycket om hur bra kompaniet vårdar utan att den totala fordonsparken är väldigt gammal.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Teknikerna som följde efter frågade först varför vi hade så mycket personal (sammanlagt 16 pers inkl. förare) på 20'an. Svaret "det här är vårt insatsfordon" föll inte i så god jord.

 

Det hela har gått så långt att delar av förbandet funderar på sabotage för att tvinga fram en ny fordonsflotta.

 

Påminner mig om när min halvtokiga kemilärare på högstadiet demonstrerade hur man labbar. ...sedan tvättar man händerna noga och torkar av dem i gardinerna för vi vill ha nya gardiner. (Torkar demonstrativt händerna i gardinen) Vi hade nya gardiner till vårterminen.

 

Det finns dock en poäng med att öva med den skarpa utrustningen så man vet vad den går för.

Link to post
Share on other sites

Jag minns första SÖFen med Bv206, en klarade av 4 dagar resten havererade. Min grupps Bv rasade 50m från garageplan. Nostalgi ;)

 

Vi skall tydligen ha ett par Sprinter nära förestående, förhoppningsvis redan till SÖFen.

Link to post
Share on other sites

"Men...varför har ni så mycket personal på fordonet?"
"För att det är en 20-bil."
"..........."

"..........."

*tekniker börjar grotta*

 

Jag skiter egentligen i hur och varför bilarna går sönder. Som det är nu är det ingen som vågar sätta emot när jag vill slå vad om att en kärra (minst) inte kommer klara första dagen. Och jag vet att situationen är likadan på GGS/K och /T-förband, det är lika skamligt där.

Link to post
Share on other sites

Jag minns första SÖFen med Bv206, en klarade av 4 dagar resten havererade. Min grupps Bv rasade 50m från garageplan. Nostalgi ;)

 

Vi skall tydligen ha ett par Sprinter nära förestående, förhoppningsvis redan till SÖFen.

 

Känns som att vår plutons skall vara överlyckliga som fick i det närmaste fabriksnya BV's. Vår instruktör hade, under sin 25+ år som utbildare, bara sett så fräscha BV206 i baltikum, när han var där och utbildade balterna på den utr som vi skickade över.

Link to post
Share on other sites

Vi fick en lånevagn inför nästa KFÖ då en av våra behövde besöka verkstad. Lånevagnen var sprojlans ny och hade bara gått några hundra mil. Och här blir man tilldelad vagnar som är trasiga och saknar tillbehör direkt från Stockholm.

Link to post
Share on other sites

Är det inte bättre att vagnar/fordon man har på övning står är de som är gamla och slitna. Medans de som är gamla men fina står snällt och väntar?

Link to post
Share on other sites

 

Är det inte bättre att vagnar/fordon man har på övning står är de som är gamla och slitna. Medans de som är gamla men fina står snällt och väntar?

 

Det blir demoraliserande när man lär sig att fordonen är skrot.

 

 

Dessutom övar man på fel sätt. Underhållsresurser och logistik övas aldrig på riktigt om inte materielen håller avsedd kvalitet. Truppen vågar inte använda prylarna fullt ut av rädsla för att de ska gå sönder, alternativt är överdrivet ovarsamma eftersom prylarna ändå bara är skit.

 

Materiel ska omsättas.

 

 

Edit: Grisfingrar

Edited by Knekt
Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
  • Super Administrators

bg_band2.jpg

Den här tråden är 11 år gammal och har 51 sidor.

Jag har därför delat av inläggen som handlar om Hemvärnets nya Personbil 8 till en ny tråd.

http://forum.soldf.com/topic/51372-hemvaernets-personbil-8-pb-8/

 

Anledningen är att PB 8 är en realitet och nytt fordon, inte spekulationer, allmänt ogillande eller önskningar som denna tråd till största del handlar om.

 

Ser ni inlägg som skall flyttas till den tråden, vänligen underrätta oss genom anmäl eller PM.

 


--------------------
REGLER

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Då börjar det ju trilla in lite nya fordon på förbanden, har själv fått ta emot några terrängbil 141 (GW300) för ett par veckor sedan.

Mer fordon är på väg in med terrängbil 152 ( GW300 6x6 med flak) samt fjärrspaningsterrängbil 1511 (GW300 6x6 vapenplattform). Kul att se att vi äntligen får ett dugligt lätt terränggående spaningsfordon, något vi inte haft sedan 1111: bilen.

 

http://fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-avropar-patrullbilar/

Då börjar det ju trilla in lite nya fordon på förbanden, har själv fått ta emot några terrängbil 141 (GW300) för ett par veckor sedan.

Mer fordon är på väg in med terrängbil 152 ( GW300 6x6 med flak) samt fjärrspaningsterrängbil 1511 (GW300 6x6 vapenplattform). Kul att se att vi äntligen får ett dugligt lätt terränggående spaningsfordon, något vi inte haft sedan 1111: bilen.

 

http://fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-avropar-patrullbilar/

Link to post
Share on other sites

Då börjar det ju trilla in lite nya fordon på förbanden, har själv fått ta emot några terrängbil 141 (GW300) för ett par veckor sedan.

Mer fordon är på väg in med terrängbil 152 ( GW300 6x6 med flak) samt fjärrspaningsterrängbil 1511 (GW300 6x6 vapenplattform). Kul att se att vi äntligen får ett dugligt lätt terränggående spaningsfordon, något vi inte haft sedan 1111: bilen.

 

http://fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-avropar-patrullbilar/

Nja...

TGB 14(X) är Unimog.

TGB 15(X) är GW.

Tredje siffran (X) betecknar vilken variant det är.

Link to post
Share on other sites

 

Då börjar det ju trilla in lite nya fordon på förbanden, har själv fått ta emot några terrängbil 141 (GW300) för ett par veckor sedan.

Mer fordon är på väg in med terrängbil 152 ( GW300 6x6 med flak) samt fjärrspaningsterrängbil 1511 (GW300 6x6 vapenplattform). Kul att se att vi äntligen får ett dugligt lätt terränggående spaningsfordon, något vi inte haft sedan 1111: bilen.

 

http://fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-avropar-patrullbilar/

Nja...

TGB 14(X) är Unimog.

TGB 15(X) är GW.

Tredje siffran (X) betecknar vilken variant det är.

 

Nej, FMV har rätt, du har fel.

 

Tgb 14 är GW 4x4

Tgb 15 är GW 6x6

Tgb 16 är Galten

Tgb 17 är Unimog

Link to post
Share on other sites

 

 

Då börjar det ju trilla in lite nya fordon på förbanden, har själv fått ta emot några terrängbil 141 (GW300) för ett par veckor sedan.

Mer fordon är på väg in med terrängbil 152 ( GW300 6x6 med flak) samt fjärrspaningsterrängbil 1511 (GW300 6x6 vapenplattform). Kul att se att vi äntligen får ett dugligt lätt terränggående spaningsfordon, något vi inte haft sedan 1111: bilen.http://fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-avropar-patrullbilar/

 

Nja...

TGB 14(X) är Unimog.

TGB 15(X) är GW.

Tredje siffran (X) betecknar vilken variant det är.

Nej, FMV har rätt, du har fel.

Tgb 14 är GW 4x4

Tgb 15 är GW 6x6

Tgb 16 är Galten

Tgb 17 är Unimog

Så är Tgb 1411 SPS en 4x4 fjärrspaningsterrängbil men minskydd eller en GW 4x4 med skydd, för att se någon logik i det hela.

Trodde att en av det bästa nyheterna med nya GW:n var att den var förberedd för att bli SPS, efter byte av vissa paneler samt dörrar mm?

Link to post
Share on other sites
  • 9 months later...

FMV berättar om detta samt visar bilder på tgb 152 och prototypen till fjärrspaningsterrängbil 1511 under följande länk:

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-avropar-patrullbilar/?p=4

 

Någon om vet mer och kan visa bilder på tgb 141 och tgb 1411 sps?

Link to post
Share on other sites

Skvaller.

 

Eftersom Hv lagt lite för mycket på PB8 så blir det färre än planerat. Så det kommer att vara plutonee runt om i landet som får hålla tillgodo med Tbg11 13 20 ännu några år, oavsett hur trafikfarlig den må vara.

 

Tur vi inte ens har folk till två plutoner, så tgb kan stå och rosta i frid.

Link to post
Share on other sites

Skvaller.

 

Eftersom Hv lagt lite för mycket på PB8 så blir det färre än planerat. Så det kommer att vara plutonee runt om i landet som får hålla tillgodo med Tbg11 13 20 ännu några år, oavsett hur trafikfarlig den må vara.

 

Tur vi inte ens har folk till två plutoner, så tgb kan stå och rosta i frid.

känns som ganska gravt räknefel från någon, de borde ju vare sig vara okänt hur många PB8 som behövs och hur mycket varje kostar, sen borde ju en mellanstadieelev kunna räkna ut hur mycket summan blir. Sen är ju frågan om tur är rätt ord om ni inte ens har folk till två ? plutoner i er(t) ?.

Edited by speculatores
Link to post
Share on other sites

Skvaller.

 

Eftersom Hv lagt lite för mycket på PB8 så blir det färre än planerat. Så det kommer att vara plutonee runt om i landet som får hålla tillgodo med Tbg11 13 20 ännu några år, oavsett hur trafikfarlig den må vara.

 

Tur vi inte ens har folk till två plutoner, så tgb kan stå och rosta i frid.

 

Varför inte mejla Rikshemvärnsavdelningen på HKV och fråga istället?

Link to post
Share on other sites

Skvaller.

Eftersom Hv lagt lite för mycket på PB8 så blir det färre än planerat. Så det kommer att vara plutonee runt om i landet som får hålla tillgodo med Tbg11 13 20 ännu några år, oavsett hur trafikfarlig den må vara.

Tur vi inte ens har folk till två plutoner, så tgb kan stå och rosta i frid.

känns som ganska gravt räknefel från någon, de borde ju vare sig vara okänt hur många PB8 som behövs och hur mycket varje kostar, sen borde ju en mellanstadieelev kunna räkna ut hur mycket summan blir. Sen är ju frågan om tur är rätt ord om ni inte ens har folk till två ? plutoner i er(t) ?.

 

Fick det förklarat som att de i slutändan kostat mer än tänkt, så det blir färre bara. Skrev ju "skvaller".

 

Tur ska läsas tragiskt. Eller sorgligt. Eller tråkigt.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • Guest Våfflan
      By Guest Våfflan
      Tja, jag fick tag på en bild på ett fordon som verkar användas av Svensk militär men ingen jag frågar verkar veta vad fordonet i fråga heter, så då undrar jag om någon av ni vet vad namet är?
       
      https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/s720x720/10456254_10152864639224989_7219111022248914127_n.jpg
       
      Ett svar skulle vara väldigt uppskattat!
    • By FurirJönsson
      Hej, jag har hör från två olika håll hört att tgb 30/40 ska genomgå remo bla motor och automatlådan. Någon som vet nåt eller är det önskedrömmar?
      Ha're
      Furir Jönsson
    • By M_Persson
      Hej!
      Efter att polarn köpt en Valp av 65:ans årsmodell så blev jag sugen att köpa en TGB 11 ist.
       
      Har dock några frågor...
      Visst får jag köra den på vanligt B-kort?
      Någon som kan säga någon medel förbrukning av soppa?
      Vad kostar skatt o försäkring?
      Vad är det för skillnad mellan modellerna?
      Finns det någon modell med bara ett flak?
      Finns det några vanliga kända fel?
      Och sen minns jag från min egen tid i lumpen när jag körde TGB 30 o skulle slänga på snökedjor så var man tvungen att ha på alla 4 hjulen pga att något inte skulle gå sönder med drivningen... Gäller även det TGB 11?
    • By w2k
      Hej,
       
      är det någon som sitter på instruktionsboken till Tgb30/40 i PDF-format? Har googlat som en galning och hittat nästan alla andra, men den är svårfunnen. Döda länkar från 2007 är närmaste jag har kommit. Observera att det är den svenska versionen och inte exporten jag är ute efter.
       
      Tack på fh.
    • By weekendwarrior
      Då och då läser man eller hör talas om militära fordon som fåtts eller köpts som överskott av frivilligorganisation och brukats under utbildning/övning med civil registrering.
       
      Är det någon här som har erfarenhet av det?
       
      Jag skulle vilja veta hur det går till, vem fordonen registreras på, hur de försäkras, var de tankas, hur de underhålls och vad det kostar mm?
×
×
  • Create New...