Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20


Nifelhel

Recommended Posts

Förutom krocksäkerhet mm. tror jag dock att bränsleproblematiken samt skyddsnivån är det tyngst vägande skälet till att byta ut fordonen. (och ja, jag vet att man har pratat om att byta till dieselmotorer men det kommer nog aldrig att ske i stor skala....)

 

/What

 

Bränsleproblematiken löses väl vilket fordon man än väljer, men skyddsnivån? Menar du att FM ska ska ha en fordonspark där alla fordon är bepansrade? Det ser jag faktiskt inga behov av, skyddsnivån i en Pinzgauer, Tgb11 eller stadsjeep är väl detsamma, dvs ingen skyddsnivå alls...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Pinz'en har långt från samma terrängtagningsförmåga som 11 serien. Anledningen är att den är uppbyggd med svängande halvaxlar som Tatra. Detta gör att den inte har alls samma markkontakt som 11 serien. Dessutom tror jag att den här diskussionen har börjat svänga åt att vi ska ersätta bilarna med likvärdiga bilar och inte mer ändamålsenliga bilar. Eller är fordonsbehovet likadant nu, i dagens krig som för 40 år sedan?

//Janne

Link to comment
Share on other sites

Pinzgauer kan tydligen fås både med och utan splitterskydd/ skydd mot finkalibrig eld.

 

Om Krocksäkerheten så kan man bara spekulera hur den är, eftersom den fortfarande är i produktion och utvecklas så kan man misstänka att vissa krockskyddsföbättrande egenskaper smygits in, den säljs civilt.

 

 

Konstruktionen vinner fortfarande kontrakt, nu senast NZ så dålig borde den inte vara.

 

bäst skulle vara om Pansarskyddade fordon köptes in. Men jag tror att så inte kommer vara fallet, sådana fordon tenderar att bli dyra i inköp.

 

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Äööhh...sluta tjöta om Pinzgauern nu.

Har inte läst alla åtta sidor i tråden med hoppar in här.

Vad jag vill se är ett "lätt" obepansrat fordon. Ett lättare splitterskyddat. Och ett med lite fetare bepansring.

 

Det obepansrade(tgb), skulle kunna vara. Toyota Landcruiser, Landrover Defender, Mercedes Geländewagen och liknande även om GW:n inte är den jag vill ha där i första taget.

 

Det mindre splitterskyddade har vi t.ex. RG32M Galten. Fortsätt köpa in fler om de visar sig va bra i NBG. Annars testa och byt till någan av de Norska/danska motsvarigheterna.

 

De större med mer bepansring är SISU och patgb 203 just nu. Och de får vi klara oss med till SEP:en är klar.

Link to comment
Share on other sites

Äööhh...sluta tjöta om Pinzgauern nu.

Har inte läst alla åtta sidor i tråden med hoppar in här.

Vad jag vill se är ett "lätt" obepansrat fordon. Ett lättare splitterskyddat. Och ett med lite fetare bepansring.

 

Det obepansrade(tgb), skulle kunna vara. Toyota Landcruiser, Landrover Defender, Mercedes Geländewagen och liknande även om GW:n inte är den jag vill ha där i första taget.

 

Det mindre splitterskyddade har vi t.ex. RG32M Galten. Fortsätt köpa in fler om de visar sig va bra i NBG. Annars testa och byt till någan av de Norska/danska motsvarigheterna.

 

De större med mer bepansring är SISU och patgb 203 just nu. Och de får vi klara oss med till SEP:en är klar.

 

 

Auverland verkar ju vara ett fordon FMV köpt in... Varför inte denna pärla i det lätta tgb gardet nu även med fyra dörrar!

KÖP!!!!

 

http://www.jeep.com/en/wranglers/gallery.html

Link to comment
Share on other sites

Äööhh...sluta tjöta om Pinzgauern nu.

Har inte läst alla åtta sidor i tråden med hoppar in här.

Vad jag vill se är ett "lätt" obepansrat fordon. Ett lättare splitterskyddat. Och ett med lite fetare bepansring.

 

Det obepansrade(tgb), skulle kunna vara. Toyota Landcruiser, Landrover Defender, Mercedes Geländewagen och liknande även om GW:n inte är den jag vill ha där i första taget.

 

Det mindre splitterskyddade har vi t.ex. RG32M Galten. Fortsätt köpa in fler om de visar sig va bra i NBG. Annars testa och byt till någan av de Norska/danska motsvarigheterna.

 

De större med mer bepansring är SISU och patgb 203 just nu. Och de får vi klara oss med till SEP:en är klar.

 

 

Auverland verkar ju vara ett fordon FMV köpt in... Varför inte denna pärla i det lätta tgb gardet nu även med fyra dörrar!

KÖP!!!!

 

http://www.jeep.com/en/wranglers/gallery.html

 

 

 

Auverland ser riktigt trevlig ut. Men en sån liten passar nog inte så många andra än LBB. Den är väldigt liten.

Link to comment
Share on other sites

Vad har Jeep Wrangler med Auverland att göra?

Så vitt jag vet är Jeep amerikanskt medan Auverland är Franskt.

Det är möjligtvis inte så att du blandar ihop med de gamla Willys Overland?

 

Jag tänkte närmast på att köpa in JEEP och inte Auverland. Nya Wrangler är en riktig klättrare enl de som kört den, vidaren finns den i 4 dörrar nu också eller fyra utgångar... Auverland jeeparna ser sjukt klena ut.... Troligen snorbilliga i inköp...

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på dagens förutsättningar där strid i bebyggelse blir allt vanligare är det ju självklart FM ska köpa in Hummer H2. Komplett med surroundsoundsystem, DVD, XboX360, kromade sidebars, blått neonljus undertill, sådana där gigantiska kromade fälgar med navkapslar som roterar mot rullriktningen med några lövtunna lågprofildäck... Pettingfilm på fönstren (fungerar ju som laminering i nödfall), motivlackade av "gatans konstnärer" för det perfekta urbana camouflaget. Perfekta fordon för Botkyrkas HV IP.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på dagens förutsättningar där strid i bebyggelse blir allt vanligare är det ju självklart FM ska köpa in Hummer H2. Komplett med surroundsoundsystem, DVD, XboX360, kromade sidebars, blått neonljus undertill, sådana där gigantiska kromade fälgar med navkapslar som roterar mot rullriktningen med några lövtunna lågprofildäck... Pettingfilm på fönstren (fungerar ju som laminering i nödfall), motivlackade av "gatans konstnärer" för det perfekta urbana camouflaget. Perfekta fordon för Botkyrkas HV IP.

 

/E

 

 

Det fordonet finns väl, Galten. endast som fattas där är väl barnballonger, saftblandare och en Wii spelare för kidsen. :baskerFN:

 

Nej Wrangler är nog lite för bra för vårt försvar, Auverland är såååå mkt bättre. Att US använt och använder Wrangler är ju trams, Heja Auverland med fladdrande canvas och dörrlöshet!

Link to comment
Share on other sites

(EDIT: Detta inlägg gäller endast Hemvärnets 13- och 20-bilar)

 

Oavsett hur mycket jag vill ha nya fordon kommer jag alltid till två stopp:

 

1 Idag har endast IP "egna" fordon. Tgb20/Bv206 för persontransport. Militäriska och fina. Duger alldeles utmärkt till oss idag. BEFINTLIGA.

 

2 "Övriga" Hv har inte några fordon. Behöver de några?

 

 

Det mesta jag tänker har redan nämnts i tråden, av olika personer, men det blir mest ändå bara "jag vill ha", "fordon X är coolt". Jag har skrivit ett likadant inlägg.

 

Alltså, vad är det fordonen skall vara till för?

 

Fredstida transport från vapenkassunen/samlingsplatsen till övningsobjektet eller övningsfältet? I Skåne duger gula länstrafikbussar alldeles utmärkt. Många sådana tillgängliga lör-sön när vi övar. Borde funka prima i resten av landet.

 

Minibuss, LandRover/jeeptyp (käften nu Lfskbat :rolleyes:) , Pinzgauer eller Bushmaster/SISU/Piranha, är de alternativ som verkar komma fram.

 

Vilka är ekonomiskt försvarbara i fredstid och vilka är lämpliga i krigstid, beroende på vad Hv skall göra?

 

Det som skall ersättas är:

-privat personbilar i "inte så rörliga" 20/30 h

-Tgb20 (samt 13) i "uttalat rörliga" 60 h

 

Räkna på en Bushmaster till ett IK. Bara ett exempel. SISU kostar 5.6 milj enligt SoldF. Om vi behåller fyra grupper på en pluton och tre plutoner skytte i ett IK.

Med modifieringar för svenskt bruk, 4 milj/styck.

En pluton = 4x4 milj= 16 milj (då får PC, stf mfl åka i några lite utspridda, annars 20 milj)

 

Ett kompani = 16x3 = 48 milj svenska pesetas. Tillkommer sjuktransport samt givetvis ledningsbilar. Säg 65 miljoner.... Jo, sen ska vi ha förare för dessa. Vad kostar en SISU-utbildning ? Någon :baskerKav: som vet?

 

Och då har vi fortfarande inte motoriserat "vanilla" Hv.

 

Minibuss blir ju lite billigare, men försök motorisera 25 BATALJONER med en minibuss/grupp... Jag vägrar sätta mig i en Hertzbuss. Åka lastbilsflak hade jag kunnat köpa, för det är militärt, men ickemilitär minibuss vid en checkpoint? Njae.

 

Känns som om Hv måste ändras lite.

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på dagens förutsättningar där strid i bebyggelse blir allt vanligare är det ju självklart FM ska köpa in Hummer H2. Komplett med surroundsoundsystem, DVD, XboX360, kromade sidebars, blått neonljus undertill, sådana där gigantiska kromade fälgar med navkapslar som roterar mot rullriktningen med några lövtunna lågprofildäck... Pettingfilm på fönstren (fungerar ju som laminering i nödfall), motivlackade av "gatans konstnärer" för det perfekta urbana camouflaget. Perfekta fordon för Botkyrkas HV IP.

 

/E

 

 

Det fordonet finns väl, Galten. endast som fattas där är väl barnballonger, saftblandare och en Wii spelare för kidsen. :baskerKav:

 

Nej Wrangler är nog lite för bra för vårt försvar, Auverland är såååå mkt bättre. Att US använt och använder Wrangler är ju trams, Heja Auverland med fladdrande canvas och dörrlöshet!

 

Galten kan ju köra i terräng, så jag ser inte riktigt likheterna mellan den och en H2. Dessutom är väl Galten bara hälften så stor som en H2a? (Ok, kanske inte).

Auverlanden är ju optimerad för att kunna flygas in med hkp, emedan Wranglern är designad för att erbjuda civilister terrängkörningsförmåga, därav fladdrig canvas på den ena och lädersäten och klimatanäggning på den andra. Däremot behöver väl knappast de som i dag brukar tgb 11, 13 och 20 kunna transportera bilen med hkp, till det har vi ju redan auverland. Vad som behövs är en eller kanske två olika fordon med större eller mindre terrängkörningsförmåga, med eventuell möjlighet till splitterskydd (ser inte behovet av ännu en familj splitterskyddade/minskyddade fordon i bil-klassen. Behöver man det finns ju redan Galten) Pansar kostar, dels i inköp, dels så kostar det ju slitage och drivmedel att släpa omkring på pansar. Skulle man vilja öka skyddsnivån kanske man ska se om det går att köpa in extra pansarkit, men normalt lär väl inte HV och andra nationella enheter som behöver någon form av enklare transport med viss skogskörningsförmåga pansar. Eller är jag fel ute?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Sen är ju JEEP och för övrigt det flesta fordon från USA kända för sin otroliga kvalité.... väl ihopskruvade bilar med hög finnsih, eller var det tvärt om? Har även hört att rostskyddet är helt otroligt bra för just svenska förhållanden, öken och torka. Vägsalt har vi ju inte heller.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Det mesta jag tänker har redan nämnts i tråden, av olika personer, men det blir mest ändå bara "jag vill ha", "fordon X är coolt". Jag har skrivit ett likadant inlägg.
Minibuss blir ju lite billigare, men försök motorisera 25 BATALJONER med en minibuss/grupp... Jag vägrar sätta mig i en Hertzbuss. Åka lastbilsflak hade jag kunnat köpa, för det är militärt, men ickemilitär minibuss vid en checkpoint? Njae.

Nu ska jag vara så där tråkig igen. :baskerKav:

 

Är inte "Jag vägrar sätta mig i en Hertzbuss" just ett fall av "jag vill ha", "fordon X är coolt"? HV insats har fordon för att de "skall med egna fordon kunna genomföra omgrupperingar om 300 km per dygn inom MD område" som nuvarande P(TOEM) säger. Inte för att ha fordon vid checkpoint eller någon annan "stridsuppgift", utan just för att kunna förflytta sig. Då spelar det mindre roll vad det är för färg på fordonen, eller om de egentligen ägs av Hertz.

 

Som det är idag så finns det GU-förband som utnyttjar inhyrda minibussar för personaltransport. Varför ska då inte HV kunna göra detsamma?

Link to comment
Share on other sites

Minibuss blir ju lite billigare, men försök motorisera 25 BATALJONER med en minibuss/grupp... Jag vägrar sätta mig i en Hertzbuss. Åka lastbilsflak hade jag kunnat köpa, för det är militärt, men ickemilitär minibuss vid en checkpoint? Njae.

Nu ska jag vara så där tråkig igen. :rockon:

 

Är inte "Jag vägrar sätta mig i en Hertzbuss" just ett fall av "jag vill ha", "fordon X är coolt"? HV insats har fordon för att de "skall med egna fordon kunna genomföra omgrupperingar om 300 km per dygn inom MD område" som nuvarande P(TOEM) säger. Inte för att ha fordon vid checkpoint eller någon annan "stridsuppgift", utan just för att kunna förflytta sig. Då spelar det mindre roll vad det är för färg på fordonen, eller om de egentligen ägs av Hertz.

 

Som det är idag så finns det GU-förband som utnyttjar inhyrda minibussar för personaltransport. Varför ska då inte HV kunna göra detsamma?

 

Lite mer vad gemene man tänker. OM DET ÄR DE ENDA fordon vi kommer att synas i. Vad vi kan och vad folk tror att vi kan blir då helt skilda saker tror jag.

Ett militärfordon, eller iallafall en kolonn militärmålade (dvs mörkblå) med kronskyltar är alltid något. En kolonn Hertzbussar som vi trillar ur med Ak och Ksp i högsta hugg är inte något.

 

 

Du är inte tråkig. Diskussionen är fri.

Link to comment
Share on other sites

Sen är ju JEEP och för övrigt det flesta fordon från USA kända för sin otroliga kvalité.... väl ihopskruvade bilar med hög finnsih, eller var det tvärt om? Har även hört att rostskyddet är helt otroligt bra för just svenska förhållanden, öken och torka. Vägsalt har vi ju inte heller.

 

/martinator

 

 

Nja tror nog att USAS tunga garde dvs fordon optimerade för militärt bruk och dito är rätt bra grejs. Som bekant har ju USA´s försvarsmakt Humvee som enhetsfordon men har även andra för mer nischade uppdrag. Wrangler är en - inte bara en discojeep...

 

Och handen på hjärtat, fordon från frankrike och Sydafrika har väl inte sååå fin kvalitet ..ärligt...

Link to comment
Share on other sites

Vad vi kan och vad folk tror att vi kan blir då helt skilda saker tror jag.

Ett militärfordon, eller iallafall en kolonn militärmålade (dvs mörkblå) med kronskyltar är alltid något. En kolonn Hertzbussar som vi trillar ur med Ak och Ksp i högsta hugg är inte något.

Det viktiga borde inte vara "vad folk tror". Det viktiga borde vara hur krigsförbandsvärderingen går. De tittar inte så mycket på utseende som på förmåga.

 

Men även så, så torde "vad folk tror" påverkas mer av ert uppträdande efter det att ni har gjort avsittning än av färgen på era fordon. För trots allt så löser ni ju era uppgifter till fots, fordonen är ju bara ett sätt att ta sig till FAP motsv.

 

Om det nu är så viktigt för er att åka med militära regnummer (kronskyltade är även Hertzbussarna, annars lyder de inte under militära vägtrafikförordningen) så får ni väl åka militär storbuss i fredstid och inhyrd minibuss när det är på riktigt. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

En del är nog inne på rätt spår här..

Vad är Hv?

Ett krigsförband som ska kunna mobilisera på några timmar eller som dagens vpl förband som ska vara gripbara på några år?

 

1. varför behövs fordonen?

Vid stora påfrestningar för samhället typ KATASTROFER.

Vid ofred/krigstid.

 

2. Finns det vid dom tidpunkterna chans att det bitvis är dåliga eller obefintliga vägar?

till mycket stor sannolikhet

 

3. Hur stora styrkor behöver förflyttning?

Stridspar/grupp/pluton/kompani?

 

Om vi ska se det på dagens frekvent utförda uppgifter så skulle en träningsoverall i brandsäkert tyg med stövlar duga utmärkt.

Men det är _inte_ direkt Hv's huvuduppgift.

 

Vi finns för att samhället skall ha en chans då det ofattbara inträffar.

Och jag tror _inte_ en fyrhjulsdriven minibuss klarar kraven.

Och det är väl defintivt fel att springa till hertz för en näve minibussar timmarna efter att en damm sprängts i luften.

För antingen har juniorfotbollslaget dom på träningsläger 20mil söderut eller så totalvägrar hertz för att dom vill inte hyra ut till några nötter som skall _till_ katastrofområdet..

 

50 eller 100mille spelar ingen större roll, det kommer att svida om dom ska byta ut fordonen vilket dom blir tvungna till då dom kravsätter Hv nu samt genom budgetnerskärnigar drar ner på resten.

 

Det blir ett mycket intressant år 2007, för då får vi veta vem som ska försvara "för sverige in i (fram)tiden".

Jag håller på något som är ca 60bataljoner och kostar nästan ingentig per tidsenhet.

Link to comment
Share on other sites

@tinhead

 

Du verkar ha missat det där med det insatta insatsförsvaret... Dagens vpl utbildas inte för att vara gripbara "på några år", de ska i många fall kunna användas direkt. Och då kommer vissa av dem att åka minibuss, tro inte annat. Även under invasionsförsvarets tid så var det så, det var många förband mer kvalificerade än dagens HV som då hade civila inkallade fordon.

 

Beträffande vägarnas framkomlighet, get real. Hur stor är sannolikheten att vägarna är totalförstörda överallt? Visst, Gudrun ställde till ett problem. Men där hade det nog inte spelat någon roll vilket fordon man än hade, man hade lik förbannat suttit fast tills vägarna röjts.

 

Dessutom, bara för att det är inhyrda minibussar så behöver det inte betyda att man springer till Hertz när det smäller. Titta på en normal garnision idag, det finns gott om bilar som är mer eller mindre permanent inhyrda. Det är nämligen lustigt nog billigare att hyra bilar från Hertz på årsbasis än att FM skulle äga bilarna själv. Så det skulle mycket väl kunna finnas "civila" minibussar för HVs behov som är ständigt tillgängliga, precis som tgb20 är idag. Med den skillnaden att minibussarna förmodligen skulle ha högre mekanisk tillgänglighet.

 

Skulle det nu vara så att det enda sättet att ta sig in i ett katastrofområde skulle vara bandgående fordon så torde andra förband än HV bli aktuella ändå.

Link to comment
Share on other sites

Minns inte i vilken tråd det var här på soldf. Men det konstaterades i den att VPL under GU inte får användas.

Således kan dom bara använda VPL som muckat..

Att mobilisera ett par kompanier av dom samt dra igång deras fordon, mtrl mm.

Tjaa även om det är ett insatsförsvar så tar det tid.

Om något år finns det lite bättre styrkor i beredskap, men någon direkt numerär är det inte att tala om..

 

Ta gudrun, eller katrina eller ännu värre säg att en damm går sönder eller en jordbävning i en stad med 100 000. Vi skall kunna stödja samhället, vi skall ta oss fram om HKV/OPIL/Regering så beordrar. Har vi då bara tillgång till en gammal minibuss och en pickup så blir det underkänt.

 

Att det finns fordon på förband för GU, det är sant. Men hur länge tror du att dom ställer in GU för att Hv behöver fordonen?

Om det ens finns i närheten. Dom flesta Hv komp har lång väg till närmsta förband. Samt att GU förband brukar vara ute på övning. Hur ska sådant hanteras?

 

Vilka andra förband än Hv har organisation, är tränade och en numerär som gör det möjligt att lösa uppgiften?

Samt mobiliserar på några timmar.

Link to comment
Share on other sites

@tinhead

 

Läs vad jag skrev en gång till. Skrev jag att HV skulle använda bilar som används av GU? Nej, jag skrev att FM redan idag använder sig av en hel del förhyrda fordon. Alltså skulle man kunna göra det även för HV. Beträffande avstånden till regementena, var har ni era fordon idag? Vad är det som säger att det på samma plats inte skulle kunna stå en långtidshyrd minibuss istället för en tgb20?

 

Beträffande insatstider för olika typer av krigsförband, visst där har HV idag ett visst försteg framför de flesta krigsförband. Men det handlar inte om år som du skrev först. Beträffande IA06 och de kommande beredskapsförbanden så torde HV ligga i efterhand.

 

Att använda vpl under GU går i många fall alldeles utmärkt om det är Gudrun-scenariot som gäller. Däremot inte enligt den nya lagen om stöd till polisen i samband med terroristbrott motsv. Fast i det fallet är det knappast HV som blir inkallat heller i och för sig, men det finns det andra trådar vi kan fortsätta i.

 

Men för att återgå till fordonsfrågan, är det alltså det inte helt troliga scenariot "jordbävning i en stad med 100 000" som ska vara dimensionerande för HVs fordonsbehov? Eller är det det långt troligare scenariot "30 mil landsvägsmarsch om dygnet", som råkar vara vad P(TOEM) ställer krav på?

 

edit: rätt namn på rätt plats... :rockon:

Edited by KD803
Link to comment
Share on other sites

undra hur twintip kom in i bilden??

 

Iaf..

Dom flesta, tjaa nästan samtliga inhyrda fordon är för att lösa GU transport behov.

Således är svaret jo, Hv får bryta arm om dom.

 

Beträffande beredskapsförband så lär dom alltid vara efter på grund av att Hv finns överallt, dom är redan på plats.

 

Jag ser Hv som en "brandkår" fast med andra uppgifter, brandkåren har alltid en massa dyr utrustning på hyllan/lager bara för att det kan hända en dag att det behövs. Och om den dagen tyvärr kommer så finns det inte tid att köpa in, ringa runt och låna ihop under den första mest intensiva delen.

 

Men du har rätt i att allt kokar ner i kraven..

Vad är det Hv skall klara av?

30mil fordonsmarsh enligt (P)TOEM.

Finns det fler klara krav?

Finns det krav som dyker upp då man tolkar olika måldokument? exempelvis vid naturkatastrofer?

 

Ska det brukas olika fordon vid fred och krig?

När hela härvan är utredd och man vet vilka krav det är, först då hittar man rätt sorts eller sorter av fordon.

Allt annat om GW, SISU osv är mest en önskediskussion.

Link to comment
Share on other sites

undra hur twintip kom in i bilden??

 

Iaf..

Dom flesta, tjaa nästan samtliga inhyrda fordon är för att lösa GU transport behov.

Således är svaret jo, Hv får bryta arm om dom.

Idag är det så ja. Idag har även HV tgb. Om nu tgb ska utgå, är det då omöjligt att tänka tanken att det kan hyras in, på långtidsavtal, fordon för att ersätta dessa?

Beträffande beredskapsförband så lär dom alltid vara efter på grund av att Hv finns överallt, dom är redan på plats.

HV finns inte överallt. Framförallt finns inte HV i färdiga förband överallt, alltid. Även HV kommer att kräva tid för att samlas, organiseras osv såvida inte hemvärnsberedskap är anbefalld. Jämför det med förband som redan befinner sig på sin "samlingsplats"... Sedan är det självklart så att i vissa delar av landet så kommer nog ett HV-förband (eller mer troligt delar av flera) att kunna komma på plats före ett beredskapsförband, men sedan är det frågan om vad detta kan utnyttja. Det var t ex inte HV som stöttade det civila samhället med teleförbindelser efter Gudrun...

Jag ser Hv som en "brandkår" fast med andra uppgifter, brandkåren har alltid en massa dyr utrustning på hyllan/lager bara för att det kan hända en dag att det behövs. Och om den dagen tyvärr kommer så finns det inte tid att köpa in, ringa runt och låna ihop under den första mest intensiva delen.

Se ovan, det är inte frågan om att köpa in eller låna ihop fordon. Utan om at t använda de redan inhyrda fordon avsedda för HV-förbanden ifråga.

Men du har rätt i att allt kokar ner i kraven..

Vad är det Hv skall klara av?

30mil fordonsmarsh enligt (P)TOEM.

Finns det fler klara krav?

Finns det krav som dyker upp då man tolkar olika måldokument? exempelvis vid naturkatastrofer?

Kraven på rörlighet är tämligen tydliga. Insatsdelarna ska med egna fordon kunna förflytta sig 300 km/dygn. Övriga delar ska kunna göra detsamma med tillförda fordon. That's it...

Ska det brukas olika fordon vid fred och krig?

När hela härvan är utredd och man vet vilka krav det är, först då hittar man rätt sorts eller sorter av fordon.

Allt annat om GW, SISU osv är mest en önskediskussion.

Varför skulle det vara olika fordon? Minibussar fungerar i bägge fallen. Kraven finns redan i P(TOEM), den härvan är redan utredd. Men du har rätt i att SISU är en önskedröm för HV, möjligtvis med undantag för vissa synnerligen specialiserade delar som t ex en CBRN-pluton.

Link to comment
Share on other sites

Sen är ju JEEP och för övrigt det flesta fordon från USA kända för sin otroliga kvalité.... väl ihopskruvade bilar med hög finnsih, eller var det tvärt om? Har även hört att rostskyddet är helt otroligt bra för just svenska förhållanden, öken och torka. Vägsalt har vi ju inte heller.

 

/martinator

 

 

Nja tror nog att USAS tunga garde dvs fordon optimerade för militärt bruk och dito är rätt bra grejs. Som bekant har ju USA´s försvarsmakt Humvee som enhetsfordon men har även andra för mer nischade uppdrag. Wrangler är en - inte bara en discojeep...

 

Och handen på hjärtat, fordon från frankrike och Sydafrika har väl inte sååå fin kvalitet ..ärligt...

 

Det har jag inte sagt heller, men du sätter först upp orimligt höga kvalitets krav för Galten i tråden om denna, och sedan föreslår du en av de sämre ihopskruvade bilarna i världen som tänkbart alternativ. Har ingen aning om hur REP-behovet på Hummern ser ut, men med extra pansar så lär de inte hålla särskilt bra.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Sen är ju JEEP och för övrigt det flesta fordon från USA kända för sin otroliga kvalité.... väl ihopskruvade bilar med hög finnsih, eller var det tvärt om? Har även hört att rostskyddet är helt otroligt bra för just svenska förhållanden, öken och torka. Vägsalt har vi ju inte heller.

 

/martinator

 

 

Nja tror nog att USAS tunga garde dvs fordon optimerade för militärt bruk och dito är rätt bra grejs. Som bekant har ju USA´s försvarsmakt Humvee som enhetsfordon men har även andra för mer nischade uppdrag. Wrangler är en - inte bara en discojeep...

 

Och handen på hjärtat, fordon från frankrike och Sydafrika har väl inte sååå fin kvalitet ..ärligt...

 

Det har jag inte sagt heller, men du sätter först upp orimligt höga kvalitets krav för Galten i tråden om denna, och sedan föreslår du en av de sämre ihopskruvade bilarna i världen som tänkbart alternativ. Har ingen aning om hur REP-behovet på Hummern ser ut, men med extra pansar så lär de inte hålla särskilt bra.

 

/martinator

 

Som fan läser bibeln... Jag har inte sagt nått om att Huwvee skulle vara en konkurrent till sydafrikanen Galten i denna tråd. Galten har en egen tråd som sagt. Jag har ställt Wrangler mot Auverland. Med rimlig lätthet skulle Wrangler bli en bra slit och släng bil istället för fransmannen Auverland. Det var det jag försökt framföra. Väl så bra faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

För er som tvivlar på Auverland så kan jag bara meddela att det är en mycket robust liten sak.

Det man kan tycka är ett problem är att den just är så liten, så det lite trångt när det skall mekas.

 

Jag tror att Auverland kan vara ett mycket bra fordon inte bara för LBB, utan också AJB och olika spaningsdelar (t.ex. spaningsplutoner inom Mek med fler) inom försvaret. Då inte Bv 206/309 kanske är det bästa valet. Både nationellt och internationellt. Dels tror jag att Auverland kan passa Hv bra också, om de känner att de behöver mindre tgb:ar till ytövervakning o.s.v.

 

Det jag tycker saknas är ett större fordon som ligger i mellan tgb 13 och 20. Som kan fungera som ett ”moderfordon” åt förbandstyper som jag beskrev ovan. Men också som ett ”packåsna” för våra Hv-bataljoner och lättare trossenheter inom insattsförsvaret. Detta fordon kan vara en Pinzgauer eller litye om byggda Unimogs. Vilket man väljer är inte så viktigt för mig, utan att man väljer ett fordon av det här typen. Sedan ska det vara bra skit så klart.

 

Sedan behövs det en standardiserad personterrängbil inom FM. (alltså både Hv och insattsförsvaret) Här har jag inte häller något krav på vilken bil man väljer utan att man väljer. Tycker personligen mer om Toyotan än Geländewagen, men bara det är bra skit så är jag nöjd. Sedan tycker jag att varianten som insattsfötrsvaret väljer bör vara splitterskyddad runt förar/passagerarhytten. Sedan kan det diskuteras på vilken nivå detta skydd ska ligga.

Den enklaste modellen i detta fall kan vara att dörrar tak och fordonsgolvet säkras upp med kevlar. Detta skall inte ses som en helt splitterskyddad modell av fordon som Galten.

Utan som ett extra skydd utöver den egna skyddsutrustning man själv bär, för att skapa de där extra sekunderna som kan vara livsavgörande när du kanske behöver lämna fordonet snabbt. Tex. Om man får en handgranat kastad mot bilen eller motsvarande, följt av eldgivning från dold platts.

 

Detta är de fordonstyper som jag tycker fattas/bör bytas ut inom försvaret. För att ta över de åldrande tgb 11-30. Utöver detta tycker jag att vi bör klara oss med den ny inskaffade Galten,

samt med våra 203A:or och våra CV9040:or av olika modeller.

 

tack för ordet.

3924

 

Edit: staver kratta, rätta det värsta

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

 

Jag är inte säker på att jag förstår den här delen.

Menar du att ett centralrörschassie skulle vara klenare än andra typer av chassie och att individuell hjulupphängning är klenare an stela axlar?

Eller menar du att kombinationen av centralrörschassie och individuell hjulupphängning är klenare än andra konstruktioner?

Menar du att Tgb 11 var klen?

 

Tgb 11 är inte klen då den är rambyggd som övriga "vanliga" terrängbilar, dessutom har den portalaxlar med diffar vilket är ett jäkla stort + vid terrängkörning. Pinzen däremot har centralrörschassie (som tyska pansarbilar från 2:a världskriget (typ Puma mfl)). Detta tror jag minskar lastkapaciteten avsevärt jämfört mot en konventionell tgb. Individuell hjulupphängning är klenare än stela axlar. Fordonstillverkare bygger förvisso fler och fler tgb med individuell hjulupphängning, men det är för att köpare (civila) är kräsna när det gäller konforten. Om man ser till terrängframkomlighet OCH hållbarhet så är stela axlar bättre. Det är därför många som håller på med terrängkörning på sin fritid konverterar modernare bilar genom att ta bort den individuella hjulupphängningen och ersätta den med stela axlar... typ 11A-axlar från tgb 11/13. Hade jag haft slantarna så hade jag monterat 11-axlar på min Nissan King Cab :rodna: Besiktningen hade fått krupp :wub:

 

Om ni inte tror mig så är ni välkomna upp till Ränneslätt till pingsthelgen så kan vi tillsammans räkna hur många av de 400 terrängbilarna som har individuell hjulupphängning... Sorry kom på att jag ska vara med på CC07 :rodna:

Varför skulle ett centralrörschassie minska lastkapaciteten? Ett centralrörschassie blir lättare än ett lika styvt chassie byggt som ett konventionellt fyrkantigt ramverk, och därför borde det istället vara möjligt att utnyttja viktbesparingen till ökad last.

Självklart blir en individuell hjulupphängning inte lika hållbar som en stel axel av motsvarande vikt, och fordonet därför mindre pålitligt. Men lika självklart ger individuell hjulupphängning bättre följsamhet mot underlaget och därmed bättre terrängframkomlighet än stela axlar.

Link to comment
Share on other sites

Men lika självklart ger individuell hjulupphängning bättre följsamhet mot underlaget och därmed bättre terrängframkomlighet än stela axlar.

 

Nja, inte helt självklart. En stel axel medger bättre axelartikulation, längre fjädringsväg, vilket faktiskt ger bättre följsamhet mot underlaget. Det är tex det som LandRover i mångt och mycket lever på. Är dock stor skillnad på blad (tgb-serien), parabolic och spiralfjädrar (nyare LR). Med spiralfjädrar kan du få upp till en meter fjädringsväg och extremt bra markkontakt. Bilden visar extremfall, men generellt upplever jag att stel axel ger bättre följsamhet.

 

Bild på sådant

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...