Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20


Nifelhel

Recommended Posts

jag har sett bilder på LR med sjukvårdshytt (iaf sjuktransport om inget annat) och jag tror den varianten används av bla england och tjeckien...

vad jag sett på bilder så verkar det att stoppa på ganska många olika moduler på flaket på den, och även om den inte är lika stor volymmässigt som TGB 11 och 13 så tror jag nog att den skulle kunna lösa samma uppgifter.

fördelarna som jag ser är som sagt att den är välbeprövad, det är lätt att hitta reservdelar till den iom ett väl utvecklat civilt verkstadsnät, den klarar tillräcklig terräng för det den kan tänkas användas till (värre terräng = BV206/motsv) och det går att fixa splitterskydd på den om behovet finns.

 

nu finns det ju säkert andra fordon som är både nyare och bättre, men då blir det genast mycket dyrare och förmodligen mindre beprövat (vilket vi sett med sprinter och Galten hur det slutar)

skall vi bara tillföra HV nya bilar och låta US osv köra Patria och liknande så räcker minibussar bra så då behöver vi inte ens snacka om ersättare.

Link to comment
Share on other sites

okej. Men får man verkligen plats med krejorna och trupp i en LR i Militärvariganten. finns den som sjukvårdTp också?

SJVTP finns också:

ambulance01.jpg

 

Har någon koll på vad det skulle kosta att köpa in begagnade fordon från Storbrittanien ist för att köpa helt nya LR?

 

Och vad skulle det kosta att köpa in TLC 70 eller kanske Hilux D-cab?

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Skall vi bara tillföra HV nya bilar och låta US osv köra Patria och liknande så räcker minibussar bra så då behöver vi inte ens snacka om ersättare.

 

Jo, uppenbarligen eftersom du föreslår minibussar som potentiella ersättare. Pröva först att lasta en minibuss med en grupp och all dess materiel. Du kommer att behöva två minibussar per grupp och då är det betydligt mer ekonomiskt att köpa Hilux. Samt att man får en betydligt bättre terrängframkomlighet.

 

Två dm snö på vägarna och minibussförbanden sitter fast.

Link to comment
Share on other sites

ja, nu har vi ju sällan 2dm snö i denhär änden av landet så det skall jag inte argumentera med dig om...

och vad gäller utrustningen så... jo, lite tight blir det förstås...

 

men en LR per grupp blir ju i stort samma problem eller?

blir svårt att få plats med en hel grupp och dess utr i den också, och jag tycker inte Hilux eller Landcruiser verkar så mycket större volymmässigt...

så det problemet får nog (tyvärr) lösas med släpkärra eller en särskilld packgrupp som tar med gruppernas övriga utr förutom de mest vitala prylarna..

och det är väl ett ökande problem iom att man tillför grupperna mer och mer utrustning för olika situationer...

hur som helst blir allt en kompromiss, det går knappast att komma ifrån om vi inte skall utveckla ett specialfordon, men då blir det ju svindyrt.... och knappast ekonomiskt hållbart heller...

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
ja, nu har vi ju sällan 2dm snö i denhär änden av landet så det skall jag inte argumentera med dig om...

och vad gäller utrustningen så... jo, lite tight blir det förstås...

 

men en LR per grupp blir ju i stort samma problem eller?

blir svårt att få plats med en hel grupp och dess utr i den också, och jag tycker inte Hilux eller Landcruiser verkar så mycket större volymmässigt...

så det problemet får nog (tyvärr) lösas med släpkärra eller en särskilld packgrupp som tar med gruppernas övriga utr förutom de mest vitala prylarna..

och det är väl ett ökande problem iom att man tillför grupperna mer och mer utrustning för olika situationer...

hur som helst blir allt en kompromiss, det går knappast att komma ifrån om vi inte skall utveckla ett specialfordon, men då blir det ju svindyrt.... och knappast ekonomiskt hållbart heller...

 

Problemet med minibuss är också att man kanske får in allt i den. Men sedan är totalvikten överskriden och bakdelen tar nästan i backen. Genom att sprida ut vikten på två fordon blir det högst troligt marginaler i rätt ända och behovet av packgrupp med eget fordon försvinner. Hilux D-Cab kan lasta 790 kg på flaket.

 

En lösning för södra sveriges IP blir 10 st Hilux D-Cab per pluton och några D-Cab samt X-Cab med sjukvårdstpmodul på flaket till insatskompaniledningen. Kompletterat med en eller tre lastbilar.

 

Ca 10-12 miljoner per kompani. Tillkommer gör då extrautrustning som ledningssystem, radio, GPS m.m.

 

Troligtvis lite saftiga underhållskostnader med ca 50 fordon per kompani dock. 980 liter diesel för att flytta kompaniets 45 Hilux 30 mil längs landsväg. Och då tillkommer ev lastbilars förbrukning.

 

EDIT: La till bränsleförbrukning.

Edited by Triggerpuller
Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
10 fordon per pluton i ett stridande förband låter som en logistisk mardröm.

 

Hur många fordon har en Galt-pluton i NBG? När alla är tillbaka från verkstan, menar jag. :surprise:

Link to comment
Share on other sites

Ingen Hilux precis, Men köp in denna typ av landrover och sedan bygg på bakdelen enligt vårt behov

 

landroverrenfc7.jpg

 

 

 

 

Färdig version som tar upp................................................... Förslag till bakdel

till 8 personer......................Lite kallt för oss kanske :happy:

 

landroverhelkarossvo4.th.jpg .......... landroverpassod2.th.jpg ............landroverhj0.th.jpg

 

 

 

 

Misstänker att det finns en hel del väldigt duktiga Företag som skulle kunna bygga flera olika versioner av utmärkta bakdelar till ett Hemvärns fordon. med en boggie bakdel så kan den lasta rätt mycket.

Ps Mattsson utmärkt länk du la upp :D

 

Charlie Spartan

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Man kanske skulle göra om HV rent grupp vis också?

Så att man har 6mana grupper då behöver man inte lika stora fordon.

En skyttegrupp på 6man är knappast ovanligt i FM så det vore rätt logiskt.

 

Hellre plocka bort en hel grupp istället. 8-mannagrupper är i mina ögon en av Hv:s få organisatoriska fördelar. Jag tror inte att man ska byta till 6-mannagrupper bara för att exv Psk har det, dom använder ju en helt annan stridsteknik som fokuserar på uppsutten strid och är med 18 man i avsutten version väldigt begränsade. Och även där skulle jag helst klämma in ett extra säte i 9040 istället för pskottshållarna så man kunde få med riktiga skyttegrupper på 8 man såsom norrmännen har. Eller i brist på annat göra 7-mannagrupper med chef och två trissomgångar.

 

På norrländska IP borde 13-mannagrupper funka ypperligt med Bv, plats finns ju.

Link to comment
Share on other sites

Köttet på en terrängbilsburen skyttepluton åker väl normalt tgb 20?

 

10 fordon per pluton i ett stridande förband låter som en logistisk mardröm.

 

Hur många fordon har en Galt-pluton i NBG? När alla är tillbaka från verkstan, menar jag. :rolleyes:

 

Ingen aning, men någonstans antar jag att de förband som använder Galten inte är tänkta att verka enligt principen "köttmur av skyttesluskar", vilket HV, som ju är dagens representant för "vanligt hederligt infanteri" måste göra.

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

 

Info om Defender model

 

 

(SW) County & XS specification

9 individual seats and cubby box

 

 

Defender 110

 

 

List price

(£)

 

 

CO2

Offset

 

 

VAT

(£)

On the road price

(£)

XS Station Wagon

23,823.19

£130.00

£4,191.81

£28,495.00

 

Källa Land Rover Defender

 

Den Svenska hemsidan hade inte samma information om de olika modelerna.

Försökt hitta info om model med boggie men inte hittat någon från officiella hemsidan så jag antar denna version är special beställda

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Boggie modelen är konstruerad av landrover special vehicles, vilket är landrovers egna ombyggnads firma. Sen finns det lite andra firmor som också bygger om till boggie.

 

Annars så är väl Australiensarnas Perentie ganska intressan

http://www.4wdonline.com/Perentie/Perentie.html

 

Här står lite mer om Landrover.

http://www.army-technology.com/contractors...cles/landrover/

Link to comment
Share on other sites

Roligt att den här tråden vaknat till liv igen!

 

6X6-varianten är specialbyggd, inte LR orginal. Australiens armé har ett antal i sin fordonspark kallade Land Rover Perentie. Vilka de nu har ett projekt där de ska hitta en ersättare. Kommer inte ihåg vad projektet kallas. Ah, tappade tråden där...

 

Jag har mitt favorit koncept för IP: Fyra LR( eller liknande TLC, GW. etc.) plus en eller två Unimog med släp, fem till sex fordon. Hittar inget lämpligt alternativ till Unimog till skillnad från LR där exempelvis GW finns i liknande konfigurationer.

 

Hur tänker jag då: Jo, idag finns redan minst två förmodligen fler varianter som tillverkas av LR eller företag med kontrakt med LR som kan ta åtta + två soldater . De sitter då åtta där bak längs med sidorna och två fram rättvända. Kommer inte ihåg namnet på de olika varianterna förutom den splitterskyddade varianten som kallas "Snatch". Dessa användes ursprungligen på Nordirland och idag i Irak.

 

Alltså kan de användas som gruppfordon med totalt åtta soldater plus stridspackning (de två platser som inte är besatta) och kanske ett tolv tält på taket. Unimogen/Unimogerna ska bära den övriga utrustningen samt en liten stab. Det är alltså Unimoger med dubbelhytt för totalt fem personer per fordon som kan lasta cirka tre-fyra ton (U4000 alt U5000). På släpet som Moggarna drar finns plutonens förläggningsmtrl. släpen kan lämnas vid plutonscampen eller vid kompanicampen och uppdragsutrustningen är lastade på fordonen så att de kan serva plutonens fyra grupper vid uppgifter som kräver annan eller mer utrustning än den vanliga stridsutrustningen.

 

Om, vilket jag inte tror, det finns intentioner till en ökad skyddsförmåga så finns det som jag tidigare nämnt splitterskyddade versioner av LR och GW att köpa från "hyllan". Vet ej om det har levererats splitterskyddade unimoger från fabrik än, men jag vet att Mercedes har haft "erbjudanden" för detta i militär press.

 

Kostnadsläge: LR går att få till hyfsade priser de finns redan hos ett antal nationers försvarsmakter och är alltså en mängdvara. Unimogerna dyrare men inte orimligt dyra, dessa är även de väldigt vanliga runt om i världens försvarsmakter. Prismässigt någonstans mellan minibussar och riktiga militärfordon som Buschmasters och Dingos eller BAE Mamba eller modernare Nayala (Galtens storebror). Dock avsevärt närmare minibussar än de senare.

 

För IK är det bara att hänga med, med lämpligt antal LR-trupp, LR-vanlig kombi, LR-ambulans och Unimoger för trossen (exvis med lastväxlare och släp).

 

Som synes ett favoritämne att spekulera i :clap:

/logsqd

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Toyota Hilux den "visade" upp sig nyligen...

http://www.aftonbladet.se/bil/article1136722.ab :banghead:

 

Så länge som Toyota får tummen ur arslet och installerar ett antisladdsystem går det nog bra. Men i den här debatten skall man nog mest se beteckningen Toyota Hilux som representant för en fordonstyp. Man kan lika gärna skriva Mazda BT-50 eller Mitsubishi L200.

 

Men det borde gå att få väldigt låga styckpriser om man köper ca 800-1000 fordon. Plus att service och dylikt kan ske på den lokalt belägna auktoriserade bilverkstaden som en del av ett integrerat underhållsavtal med säljaren. Och det krävs bara B-körkort för att få köra dom.

 

@logsqd: Unimog med bepansrad hytt har köpts av bl a Tyskland och Estland så det är nog COTS.

Edited by Triggerpuller
Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se så att det blir rätt:

 

1. Hemvärnsinsatsplutoner (Tgb) har organisatoriskt 1 x Tgb 13 MT och 2x Tgb 21 INF UTF MT. Diskussion har förts om en ytterligare Tgb 13 MT för hundekipagen, men det har inte utmynnat i någonting bestämt (har för mig att det recenserats som en olycklig lösning).

2. Hemvärnsinsatsplutoner (Bandvagn) har organisatoriskt 4 x Bv 206 MT och 1 x Tgsläpkärra 1T MT.

3. Hemvärnsinsatskompaniledningarna har organisatoriskt 2 Pb 4p MT, 1 x Tgb 21 INF UTF MT, 1 x Tgb 30 Kran 1T MT samt 1 x Ratgb 1112 MT.

 

och

 

1. Man har inte avviserat ngra förändringar hos Insatspluton Bandvagn. Dessa är de som gäller för alla insatsförband norr Dalälven. Varje insatskompani söder Dalälven skall ha en pluton med bandvagnar.

2. Jag har inte hört något om eventuella förndringar kring fordone på insatskomapniledningarna (blivande stabs- och tross enheter, insatskompani). Logiskt vore nog att ersätta 1112 med Rabv N om Dalälven.

3. Erstättning för Tgb 11/13/21 blir standardfordon. Enligt nuvarande informationsläge så gäller VW Caravelle 4x4 med en per grupp. Jag tror detta är ett resultat av att man inte riktigt kollat vad VW erbjuder, och tror att man landar på Transporter 4MOTION med plats för 9 man (inklusive förare). Kompletterar man med en Transporter pickis med dubbelhytt så är det en mycket funkis lösning.

 

Dock kommer FMV behöva göra en upphandlig på fordonen, så vad som verkligen införskaffas kan man inte sia om i dagsläget.

 

Alla hopp om Galtar/Patgb/Otokar etc. är nog bara drömmar. Eventuellt kanske försöksplutoner sätts upp vid vissa förband som erhåller fordon enligt detta, men inget för resten av oss att hålla andan efter.

 

Källor- Utkast (P)TOEM Ny, (P)TOEM 2005, samtal med insatskompaniledningschef, samt Rikshemvärnschefens föredragning vid HvSS v43

Edited by Hans Engström
Link to comment
Share on other sites

@ Hans Engström

Fjärde fordonet till insatsplutonerna har väl börjat komma ut till vissa plutoner i form av 13-bilar och andra fordon.

De insatskompaniledningar jag har stött på har alla haft helt olika sammansättningar av fordon. Förmodligen beroende på tillgång vid "hemma regementet".

 

Ersättningen för Tgb 11/13/21 blir standard fordon, skriver Hans Engström, givetvis blir det så. Det är ju dagens melodi både bland FM och politiker. Vilket väl i de flesta fall är riktigt, speciellt när det gäller hemvärnets fordon och dess användning.

________________________________________________________________________________

________

 

Men, utifrån vad jag har sett och erfarit av hur fordonen används idag så är det min mening att Caraveller inte är lämpliga standardfordon. Det finns andra standardfordon på ungefär samma kostnadsnivå som är lämpligare, mer robusta ex.vis LR med återförsäljare och verkstäder i Sverige och en lång och gedigen erfarenhet av militära fordon.

 

Vanliga svenssonbilar fungerar inte i militärverksamhet om det inte enbart används till transport till och från övningarna, enligt min erfarenhet. Ska fordonen användas i den militära verksamheten vid eskorter, larmstyrkor, VCP, etc. så kommer dessa VW-bussar och pickisar vara slutkörda, repiga, buckliga och inne på verkstad huvudelen av tiden efter ett par år. Det finns problem idag med driftsäkerheten på dagens fordon med VW-bussar så kommer det säkert bli än sämre.

 

Sen tycker jag att när jag ser militärer åka omkring i civila fordon exvis vaktstyrkor så får det mig att tänka på ett fotbollslag på väg till en match och inte militär verksamhet. Är bilden vi visar upp när vi rör oss i samhället viktig? Ett ord som jag hört en hel del de senaste åren är "show force"...

 

VW-buss: Kommer bortalaget redan? -Nej, det ser ut som någon form av militärföreningen som är ute och åker... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...