Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20

Recommended Posts

Tgb 11 är svår att hitta en ersättare till, då 11:an är speciellt framtagen för FM. Men ett sånt dyrt projekt vill ingen ta på sig idag :(     Men som sagt 11:an börjar att närma sig pensionsålder...  ???

Jeep Wrangler har för kort hjulbas och dålig markfrigång...  *muttrar* civil j*vla stadsjeep   ;)

• Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi ska också komma ihåg att Hummern i mångt och mycket tillhör fordonsgeneration TGB13 med allt vad det innebär av säkerhet och ergonomi. Det är trångt i en hummer. Fordonet är dessutom designad med s

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.  

Jag tror Hummerns nackdelar överdrivs, den har rugigt bra framkomlighet. Trots bredden är den smidig, efter vad jag har sett. Tror inte dom där extra centimetrarna är avgörande. Snarare är det priset som talar emot den.

Flyttat från "Vilken ser ni som ersättare till 11:an "./Ken

För att kasta in lite ved på brasan. Har någon kollat in italiens jeepar. Vet ej om de är något att ha, men de finns både som cab, täckta och pansrade. De heter fiat men jag tror det är IVECO som står bakom dom. Cab varianten heter Fiat VM 90 T och den pansrade Fiat VM 90 P.

Det finns rätt mycket tillverkare av jeepar, man behöver inte ha den coolaste utan det är funktion som räknas(talar kanske lite mot Fiat :) ).

Fiat VM 90 P.

Skeda29.JPG

Fiat VM 90 T

wm90t.jpg

vm90_explo_kosovo.jpg

Ambulans

wm90ambu.jpg

Byta ut 11-bil mm mot splitterskyddat? Visst, men vad ska alla befälen göra då när de inte orkar gå/cykla till matsalen, garaget etc? Dessutom är nog SEP motsv dyrare än 11-bil vilket skulle medföra att inte varje befäl skulle kunna få ut en egen och därmed tvingas att samåka. Det går ju inte...

Guest stor och tung

ja.. vad kan vara bra ersättare till 11/13/20..

bepansrade saker .. allt skall vara bepansrad .. min å splitterskyddad... bra bilar till detta ... ex. RCCEE, HMMWV, mamba... sedan om detta är dyrt det är en annan sak .. men all utr som fm skall köpa skall vara bepansrat.. är det någon annan som har en synpunkt om det????

sedan skall även alla lastbilar vara min,splitterskyddad.. men det är ju redan alla dom som nu förtiden skickas ut av swedint.. å då ersätter man ju 30/40 bilarna också ..

-----------------------------------------------------------

Istället för att skriva ett nytt inlägg direkt under ditt senaste kan du klicka på knappen "Ändra" uppe till höger.

The Swede

BLÅGUL

Guest stor och tung

ahh .. kan inte sluta skriva men ändå .. vad är fördelen med att scania eller volvo byggger dom nya fordonen till FM .. Jo de kan massproduceras på 1 år .. man säger att man har ca 1 års förberedelse tid idag innan kriget bryter ut.. vilket gör att alla gamla lastbilar. p93,p113,fl10 m.m ersätts snabbt till nya fräscha fm12, sc124 med mera ... å de har bättre terrängframkomlighet än 30/40 bilar iaf ...

ahh .. kan inte sluta skriva men ändå .. vad är fördelen med att scania eller volvo byggger dom nya fordonen till FM .. Jo de kan massproduceras på 1 år .. man säger att man har ca 1 års förberedelse tid idag innan kriget bryter ut.. vilket gör att alla gamla lastbilar. p93,p113,fl10 m.m ersätts snabbt till nya fräscha fm12, sc124 med mera ... å de har bättre terrängframkomlighet än 30/40 bilar iaf ...

Hmm, håller inte riktigt med dig.

Har kört de flesta terängfordonen inom försvaret och funnit 30/40 bilen vara djävligt bra. Visst, det skakar och rister och slår i axlarna men vilka lutningar den kan ta(60% stigning och 40% sidolutning).

Det klarar inte de civila bilarna.

Skall jag ut i lite värre terräng så tar jag 30/40 bilen före en halvcivilversion av volvo/scania vilken dag som helst.

I Bosnien uppskattade jag dock Scania/Volvos kör- , last-egenskaper och komfort då konvojer kunde vara upp till en vecka långa. De funkade bra på taskiga vägar och ko/getstigar men överhänget bak och den höga tyngdpunkten gjorde dem värdelösa i terräng.

/Ken

Guest stor och tung

Håller inte riktigt med dig om de dåliga väg egenskaperna hos scania/ Volvo... brukar vara så med bilar att dom klarar mer än vad man tror .. brukar vara föraren som sätter begränsningar och inte bilen .. min pluton har med scania/volvo.. varit i den mest jävliga terräng du kan tänka dig.. å då var det ändå tung last på .. plutonen åkte förresten nästan aldrig på robusta vägar utan åkte i dålig terräng hela tiden ... sedan om man nu tycker att lastbilarna inte håller tillräkligt bra egenskaper i terräng så bör man kolla mer åt dumpers hållet, vilket det även görs ...

Har du kört 30/40 bilen i dålig terräng någon gång?

Har själv gjort det och är grymt imponerad av vad den klarar.

Har 6 utlandsmisioner på olika transportgrupper bakom mig och kan lugnt säga att de civila bilar man satt terrängdäck på och driftsatt framaxeln på inte har samma terrängprestanda som 30/40 bilen.

Jag vet att bilarna klarar mer än man tror, har varit i de situationerna ett antal gånger men som sagt de civila bilarna är inte riktigt gjorda för att ta samma stryk som en riktig terränglastbil. De blev vi varse i Bosnien när ramar vred sig och balkar brast vilket resulterade i olyckor.

Hur dumprar är som ett alternativ kan jag inte utala mig om då jag inte har någon erfarenhet av dem.

Någon på forumet som kanske vill berräta lite om deras erfarenhet av dumprar och om det är något för försvaret förutom att sätta kanoner och haubitsar på?

/Ken

Guest stor och tung

Visst har jag kört 30/40 bilar... :) ...

varför använder ex. tolo plutoner, mek trossar inte 30/40 bilar?? .. sedan finns det ju skillnader på civila lastbilar ex . p, s, F, FH, FM m.m som skiljer sig rätt mycket :) civila lastbilar behöver ju inte vara låg gående saker direkt å med dålig terränggång.. sedan är väl tgb serien ett samarbete mellan scania å hägglund på 30/40 å sedan volvo 11,20.. sedan finns det ju alltid modifierade civila lastbilar för militärt bruk .. ex den här. pansargbg.jpg

bra pjäs det där..

nog om lastbilar å så ... vad tycker du borde ersätta 11/13/20 bilarna .. å tycker du att dom borde vara skyddade eller skall det vara de med klassisk rörram å papp väggar?? eller skall det vara skyddade bilar som skyddar besättningarna å har god terrängframkomlighet??

BUDDHA tycker säkert att 11:an borde ersättas med hans koreanska leksaks-jeep......

Eller vad säger du Kenne? Fram med vinkelslip, migsvets och sprayfärg. Visa upp protypen så bedömmer vi....

Danne

BUDDHA tycker säkert att 11:an borde ersättas med hans koreanska leksaks-jeep......

Eller vad säger du Kenne? Fram med vinkelslip, migsvets och sprayfärg. Visa upp protypen så bedömmer vi....

Danne

Ingen dålig idé :D

nog om lastbilar å så ... vad tycker du borde ersätta 11/13/20 bilarna .. å tycker du att dom borde vara skyddade eller skall det vara de med klassisk rörram å papp väggar?? eller skall det vara skyddade bilar som skyddar besättningarna å har god terrängframkomlighet??

I ett land som Sverige där alla fordonen i FM är krigsplacerade och tillhör något förband så anser jag att de skall vara avpassade efter förbandets behov. Behovet i krig är att vara skyddad samt att kunna ta sig från punkt a till punkt b.

Dvs. det du säger i slutet.

Ett problem är att de flesta bepansrade jeeparna blir för tunga/otympliga att ge sig ut i terrängen med.

Ett fordon som verkar lovande är DURO från Bucher.

Finns som 4x4 och 6x6 samt är fullt moduliserad. Den finns även i lätt pansrade versioner(klarar vanlig 7.62).

En fördel den har är att om man skall frakta prylar så går den att få med endast pansrad förarhytt.

Dock sitter man ovanpå framhjulen vilket inte är så sunt om man kör på minor.

bucher1.jpg

bucher6.jpg

duro_p_troop.gif

Min erfarenheter av terrängbilar är lika med noll. Dock har jag tittat lite på mowag's hemsida. deras eagle (recce) finns i flera utföranden. Patrull/eskortfordon, två olika, samt en för ArtObs eller vad man ska kalla det. Bilen är grundad på HMMWV-chassit. 10cm bredare, bepansrad, och NBC skyddad. Läste någonstans att den ska klara vanlig 7,62 överallt, och 7,62AP på avstånd över 80 meter. används bl a av danskarna. 5,5 ton fullt utrustad. 125 km/h.

eagle_01.jpg

eagle_10.jpg

ArtObs utförande:

skdt_06.jpg

Undrade till sist bara om någon har koll på hur kunniga Mowag är, tjänstgjort på Piranha eller dyl?

/Toll

Guest Hanfot

Bara för att göra alla lagom besvikna.

det har tagits fram en ersättare för Minibuss/tgb.

Den kallas "sprinter", kan inte märket. Den tar 6st pers har taklucka med fäste för ksp samt inne i bilen fästen för ak5. Ej ak4. Samt ett stort lastutrymme där bak. Den ser ut som en minibuss.

Ännu ett "softskin" som jag inte vet om jag gillar.

Tycker att det kommit många olika förslag till ersättare för tgb 11,13/14 och 20 serien.

Det som saknas är dock en beskrivning om vad de skall användas till. I denna tråden har det kommit förslag på fordon som tar allt mellan 3-4 upp till 20 man och lastar från ett par hundra kilo till 4 ton.

En ersättare till ovanstående fordon enligt min mening skall kunna ta i ptp version minst 8 man(1 mer än 11-bilen) upp till 18 man(20-bil). Lastförmågan bör vara minst 1 ton upp till 4 ton för de större varianterna. de bör finnas i en mängd konfigurationer, såsom ren godstp, ptp, ambulans, mp bil, radio, ledningsbil, repbil, etc.

dvs den skall ersätta 11,13/14 och 20 bilarna samt inkräkta på 30/40 bilarna territorium då dessa snart utgår och ingen riktig terräng maskin finns som ersättare.

Är det någon som har andra idéer om vad ersättaren bör kunna göra?

/Ken

Om man skulle sammanfatta tråden ska detta fordon ha följande egenskaper:

-skottsäkert

-terränggående

-8-18 personer last

-mellan 1 och 4 ton godslast

-ha stark motor

-vara snabb

-vara underhålls-säker (enkelt underhåll)

-inte fastna mellan svenska träd :D

-vara hyfsat billigt

Det går säkert att ordna ett sådant fordon, inte billigt dock, men vem ska sköta prioriteringarna på de här egenskaperna och hur "mycket" av varje egenskap

behövs?

Jag tror att det kanske inte är så smidigt att försöka hitta ett

fordon som har allt detta. Kanske borde man titta efter två st.

Då har man åtminstone reducerat 3-4 typer (11, 13, 20 och 30/40) till två nya effektiva fordon.

Danne

Om man skulle sammanfatta tråden ska detta fordon ha följande egenskaper:

-skottsäkert

-terränggående

-8-18 personer last

-mellan 1 och 4 ton godslast

-ha stark motor

-vara snabb

-vara underhålls-säker (enkelt underhåll)

-inte fastna mellan svenska träd :)

-vara hyfsat billigt

Det går säkert att ordna ett sådant fordon, inte billigt dock, men vem ska sköta prioriteringarna på de här egenskaperna och hur "mycket" av varje egenskap

behövs?

Jag tror att det kanske inte är så smidigt att försöka hitta ett

fordon som har allt detta. Kanske borde man titta efter två st.

Då har man åtminstone reducerat 3-4 typer (11, 13, 20 och 30/40) till två nya effektiva fordon.

Danne

Du beskrev just DURO:n.

Artikel om Duro

http://www.4x4mag.co.uk/septfeatures/septduro.htm

Tillverkaren

http://www.bucherguyer.ch/vehicles/duro/na...tion/frames.htm

Här är en länk till några som byggt en buss på duro chassi

http://www.gtyrfingsson.is/sven/jok2s.htm

Rapid deployment variant (SF?)

http://dsei.janes.com/show_daily/news13Sep2001_003037.shtml

Lite mer info finns här.

http://www.sovereign-publications.com/bucher.htm

lite på svenska

http://www.berco.nu/terrang/Duro/

Bilder på civila varianter med skåp och växelflak.

http://www.berco.nu/levterr.htm

/Ken

hmm, var kanske lite ivrig där.

Det blir ju flera modeller av samma fordon.

Där det mesta skall vara gemensamt förutom vilken modul du sätter bakom hytten.

Duron har 3 grundmodeller, 4x4 kort hjulbas, 4x4 lång hjulbas och 6x6. Dessa är helt lika konstruerade förutom längd och antal axlar.Däremot är axlarna utbytbara mellan alla modeller.

Det man monterar bakom förarhytten är helt modulärt och kan bytas mellan olika fordon etc.

En fordonstyp med flera modeller där alla reservdelar är gemensamma.

/Ken

SSG använde ju defenders när dom var i Afghanistan´. Dom var ju pansarplåtbeklädda och med radio 180/480 racks...

Dom var också Grönmålade i Standardgrön vilket iofs inte var så vackert. Dom modifierades i Miloverkstaden i Skövde och som värnpliktig där så såg man dom köras runt på kvällarna och dom verkade gå bra...

Det var iofs ganska mycke hysch -hysch. Vi kunnde bla inte vårda våra lastbilar under en tid då. :D

sa jag själv på någon annan tråd...

• 1 year later...

Men vi har ju redan dom nya fordonen. Mercedec Sprinter och Geländerwagen.

Sprintern är väl den enda bilen i försvaret som man kan få upp felet "köra i felsäkert läge" på. Prova att backa med öppen förardörr eller byt ut backlampan mot en lampa med två poler på. *suck*

Någon på FM inköp måste vara mutad.

MOWAG Eagle

/Toll

MOWAG Eagle lider av att vara för tung. Det verkar också som danskarna börjat anse den olämplig för sin huvuduppgift (spaning) pga dålig utsikt... förmåga i terrängen var tydligen också en besvikelse.

Bara hörsägen förstås...

Ett alternativ vore kanske att låta Volvo licensproducera Hummern (är det inte GM som äger Volvo Personbilar idag, och är det inte så att dom också äger ritningarna till Hummern?).

M1114 (splitter och minskyddad) vore ju ett intressant alternativ för utlandstjänst åtminstone... minskydd är iallafall i mina ögon ett måste, för förr eller senare...

Att tro att SEP (eller andra pansarfordon) kommer att ersätta alla andra lätta fordon är lite... konstigt.

DOH :baskerKav:

Borde kanske kolla datumet på posten jag citerar...

Edited by Backis