Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20


Nifelhel

Recommended Posts

Nej danskarna har M-95 Eagle inte H-1

 

Eagle1.jpg

 

M-95 Eagle 4x4 Pansret spejderkøretøj Antal

Bevæbning 7,62 mm maskingevær

Vægt 4,56 t

Fart ca. 100 km/t

Aktionsradius 480 km

Besætning 4-5

 

2st Eagle per Grupp i IP med KSP58 på vore nice ;)

Edited by Hornet
Link to comment
Share on other sites

När jag gick minibussutb i höstas så fick vi lära oss att problemet med dem var att man när gruppen var inlastad inte kunde ha med någon utrustning, för då översteg man maxvikten. Vapen, ryggsäck, soldat och väst väger ju en hel del. Speciellt om man är vältränad 100kg+

 

På en totalvikt av 3.500kg och tjänstevikt på runt 2.000kg borde det väl finnas lämpliga kandidatfordon i b-klass om man tittar på runt?

Link to comment
Share on other sites

Nej danskarna har M-95 Eagle inte H-1

 

Eagle1.jpg

 

M-95 Eagle 4x4 Pansret spejderkøretøj Antal

Bevæbning 7,62 mm maskingevær

Vægt 4,56 t

Fart ca. 100 km/t

Aktionsradius 480 km

Besætning 4-5

 

2st Eagle per Grupp i IP med KSP58 på vore nice ;)

 

Skulle nog hellre ta 2 "Galtar" än 2 Eagle, men smaken är som baken och gräset är ju alltid grönare på andra sidan (sundet)...

 

När jag gick minibussutb i höstas så fick vi lära oss att problemet med dem var att man när gruppen var inlastad inte kunde ha med någon utrustning, för då översteg man maxvikten. Vapen, ryggsäck, soldat och väst väger ju en hel del. Speciellt om man är vältränad 100kg+

 

På en totalvikt av 3.500kg och tjänstevikt på runt 2.000kg borde det väl finnas lämpliga kandidatfordon i b-klass om man tittar på runt?

 

Ja, GW till exempel, lastvikt ca 860Kg och B-kort.

Link to comment
Share on other sites

Nu har samma fordon diskuterats i vänstervarv så det är dags för ett nytt alternativ..

 

Toyota Hilux

 

 

Liten film om dess förträfflighet..

 

En sån per omgång, lastkapaciteten med D-hytt är alldeles tillräcklig..

 

Dyr? Säkert det billigaste alternativet hittils..

 

 

Den är säkert rätt ok, det är dock lite krångligt att få plats med all sambandsutrustning våra förband ska ha: GPS, Iridium, minst två radiostationer samt dator bärbar fält i en så liten hytt. Man skulle kanske skulle kunna ha en låda på flaket med sb-prylar men...

Vad det gäller lastkapacitet så blir det inte mycket kvar av den om man skyddar den sedan (skyddad GW har ca 550Kg, Galten ca 1000Kg)

Link to comment
Share on other sites

Den är säkert rätt ok, det är dock lite krångligt att få plats med all sambandsutrustning våra förband ska ha: GPS, Iridium, minst två radiostationer samt dator bärbar fält i en så liten hytt. Man skulle kanske skulle kunna ha en låda på flaket med sb-prylar men...

GPS och Iridium tar ju ingen plats alls och 2 st Ra480 borde man kunna placera under baksätet eller möjligtvis under framstolarna. Det gick ju att placera en Ra480 bakom passagerarstolen i LandCruiser som har ännu mindre hytt. FMV har ju dessutom köpt in nya TLC70 pick-up för att använda i Afghanistan.

Dessutom måste väl inte alla fordon vara skyddade.

Link to comment
Share on other sites

Ska man sätta skydd på allt man köper in så finns det inga billiga alternativ.

 

Jag tror inte att splitterskydd är det första man tänker på vid ett inköp av nya fordon till HV..

 

Då kanske man ska köpa Skoda Felicia med Dyneéma liner om man vill komma ner i pris..

 

Jag tror inte på att hänga upp sig på GW som det universala botemedlet mot HVs fordonsbrist. Det är dags att öppna ögonen för nya alternativ.

 

Det slutar nog ändå med att vi alltid kommer att få åka inhyrda SL bussar..

Link to comment
Share on other sites

"@logsqd

Jag misstänker att du varit på en så kallad "Terrängtouring", i den terrängen...."

 

 

@Lfskbat

Ännu värre, jag har varit på en av Land Rovers egna banor. :huh: Så visst den var ju helt anpassad för att visa Land Rovers förträfflighet!!

 

Och du har helt rätt i dina påståenden, men det var en j-a skön känsla och köra i terrängen med en sådan komfort. Sen föredrar jag å andra sidan lite robustare grejer om jag ska köra i terrängen privat så att man inte behöver vara rädd för att lämna halva extriören (plastkjolar och annat dravel) kvar i skogen.

 

Defendern har jag inte upplevt som klen (mer än i motorn när man kör på väg), de jag har kört har varit full-lastade och lite till och det har fungerat bra. Har dock bara kört under kortare perioder (några månader i taget) så min erfarenhet är begränsad. Den är iallafall jämförbar med en 11-bil och en tänkbar ersättare till denna enligt min mening. I huvudtaget tror jag att man underskattar fördelarna med att ha ett riktigt robust fordon inom vår verksamhet och då tänker jag främst på de som framhåller minibuss alternativet.

Link to comment
Share on other sites

I huvudtaget tror jag att man underskattar fördelarna med att ha ett riktigt robust fordon inom vår verksamhet och då tänker jag främst på de som framhåller minibuss alternativet.

 

Ska HV/FM dessutom kunna sättas in och verka vid lite mer lokala, fredsmässiga uppdrag, som t.ex efter översvämmningar och stormar så är det ju bra om det finns fordon som går lite längre än vanliga personbilar, utan att man måste plocka fram bangvagnarna så fort det är mer än 20 cm vatten på vägen. Där fungerar ju "vanliga" terrängfordon som Eländewagen och LR nog tillräckligt bra.

Hur står sig en större Landrover eller G-Wagen mot en folkabuss utrymmesmässigt och ekonomiskt?

 

Jag vet, man skulle kunna ta en bil modell folkabuss som erbjuds med 4-hjulsdrift, höja denna, sätta på winch, gps o ett saftigt takräcke med stege a'la Land Rover, så har man ju bägge delar, både buss och viss terrängkorsarförmåga. Mercedes Sprinter skulle kunna vara perfekt! :huh:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Nu har samma fordon diskuterats i vänstervarv så det är dags för ett nytt alternativ..

 

Toyota Hilux

 

 

Liten film om dess förträfflighet..

 

En sån per omgång, lastkapaciteten med D-hytt är alldeles tillräcklig..

 

Dyr? Säkert det billigaste alternativet hittils..

 

 

Den är säkert rätt ok, det är dock lite krångligt att få plats med all sambandsutrustning våra förband ska ha: GPS, Iridium, minst två radiostationer samt dator bärbar fält i en så liten hytt. Man skulle kanske skulle kunna ha en låda på flaket med sb-prylar men...

Vad det gäller lastkapacitet så blir det inte mycket kvar av den om man skyddar den sedan (skyddad GW har ca 550Kg, Galten ca 1000Kg)

 

Fungerar den i afghanistan fungar den säkert i sverige.

 

Så lite bilder av tvivelaktigt ursprung här: http://forum.ebaumsworld.com/showthread.php?t=173869

Link to comment
Share on other sites

@Hornet

Jag är nästan 100% säker att jag så H1 när jag var på jeepträff senast i danmark, det var uppe på Finderup-fältet (Viborg, Jylland). Dessa kanske var del i någon utprovning för de var standard H1 med kapell och cal 50. Den danska värdklubben (4x4) hade visst lyckats boka övningsfältet samtidigt som någon storövning på fältet... Nu vet jag var BALTAP ligger :P

 

@loqsqd

Jag tycker oxå att Land-Rover Defender är jäkligt bra som ersättare till Tgb11, för här har ju Land-Rover flera olika modeller som kanske skulle passa FM ändamål... hjulbaser från 90"-130" och en uppsjö av karossutförande, och som grädde på moset kan den som bekant fås med BMW-diesel. :D

 

För övrigt så spelar det igentligen inte någon roll vilken av de många goda kandidater man köper in men jag skulle passa mig lite för att köpa tex VW Syncro och dylika fordon som är lite väl klena, tänk bara när beväringarna dundrar ut med en Syncro i skogen... stackars underrede. Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser & Land Rover Defender ser jag som mycket goda och potenta kandidater, bra drivlinor, rubusta i sin grund och tål lite slit och hårda tag + att de har några år på nacken och har därmed visat vad de går för.

 

Edit:tillägg

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Ska man sätta skydd på allt man köper in så finns det inga billiga alternativ.

 

Jag tror inte att splitterskydd är det första man tänker på vid ett inköp av nya fordon till HV..

 

Då kanske man ska köpa Skoda Felicia med Dyneéma liner om man vill komma ner i pris..

 

Jag tror inte på att hänga upp sig på GW som det universala botemedlet mot HVs fordonsbrist. Det är dags att öppna ögonen för nya alternativ.

 

Det slutar nog ändå med att vi alltid kommer att få åka inhyrda SL bussar..

 

Försök med Skoda Felicia är väl redan genomförda? ;)

 

 

 

För att adressera minibuss hysterin så upplever jag att många som propagerar hårt för införandet av minibussar aldrig fältlastat sagda fordon. Jag har prövat att klämma in 8 pojkar med stridsutrustning, stridspackning, gruppsutrustning, vatten, mat, eldhandvapen, kulsprutor, granatgevär samt ammunitionseffekter. Efter detta var det lilla förtroende jag ev hade för fordonet borta avseende lastförmåga. Framkomligheten är urusel och upphör fullständigt vid utebliven snöröjning m.m.

 

Toyota Hilux verkar mycket intressant. Andra möjliga alternativ för Hv i södra sverige kanske skulle kunna vara:

 

Iveco M-40

 

Honker 2000

 

Honker 2000

 

Nissan King Cab

 

 

En annan radikal tanke angående antal fordon som borde köpas samt tilldelning av dessa. Om nu all vapen materiel hamnar i centralförvaring. Varför inte centralförvara fordonen också? Lättare för tekniker m.m att genomföra underhåll. Lägre fastighetskostnader?

 

Har man dessutom inte råd att köpa in fordon åt alla förband så varför inte skapa ett antal regionala utbildningscentra där man förvarar låt säga en kompani/bataljonsuppsättning fordon samt samtliga förbands utrustning förutom personlig materiel. Kombinera med ett intilliggande skjut/övningsfält och vi har en bra utbildningsplats dit förbanden kan åka för att öva. Kopplat till Hv:s krympande numerär och en framtida organsiation där enbart kompani/bataljonsförband av vidareutvecklad insatskaraktär ingår kanske det kan vara ett bra koncept.

 

Funkar ju utomlands.

Edited by Triggerpuller
Link to comment
Share on other sites

24+ Insatskompanier á 1 stabspluton+3 plutoner á 4 grupper+1 stabsgrupp

 

5 fordon/pluton (idag 13+20+20 bilar)

1-2 fordon/kompaniledning

=

17 fordon/kompani

*

25

=

425 minibussar/jeepar + ev lastbilar till var IK (vet inte om detta krävs)

 

En del av Sverige kan ha Bv, befintliga, några kan få tilldelat befintliga VW, Ford och Sprinter + ev GW.

Kvar blir ju rätt så många att köpa in, och då har vi inte ens funderat på 20/30 h...

Link to comment
Share on other sites

Ska man sätta skydd på allt man köper in så finns det inga billiga alternativ.

 

Jag tror inte att splitterskydd är det första man tänker på vid ett inköp av nya fordon till HV..

 

Då kanske man ska köpa Skoda Felicia med Dyneéma liner om man vill komma ner i pris..

 

Jag tror inte på att hänga upp sig på GW som det universala botemedlet mot HVs fordonsbrist. Det är dags att öppna ögonen för nya alternativ.

 

Det slutar nog ändå med att vi alltid kommer att få åka inhyrda SL bussar..

Toyota Hilux verkar mycket intressant. Andra möjliga alternativ för Hv i södra sverige kanske skulle kunna vara:

 

Iveco M-40

 

Honker 2000

 

Honker 2000

 

Nissan King Cab

 

Jag har svårt att se vad du får för fördelar med Honker 2000 och M-40 jämfört med t.ex. Hiluxen? Dem lär ju inte vara billigare plus att det torde bli svårare att få fram reservdelar då dem förmodligen inte är standard delar från civila marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Ett ytterligare problem är frågan om hur man ska lösa stabs- och sjuktpfunktionerna. Framkomlighet torde vara viktigt i sjuktpfunktionen och allting sämre än en stabshytt à la stabstgb 1313 eller iaf rabv 2061 är i mina ögon ovärdigt en kompstab.

 

Är det någon som vet huruvida stabs-/radiofordonen ska utgå samtidigt som övriga 11/13 eller om man tänker hålla på dessa lite längre? Om man slaktar de vanliga trupptransportbilarna för reservdelar så borde ju stabsfordonen kunna hållas rullande länge till.

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

För att adressera minibuss hysterin så upplever jag att många som propagerar hårt för införandet av minibussar aldrig fältlastat sagda fordon. Jag har prövat att klämma in 8 pojkar med stridsutrustning, stridspackning, gruppsutrustning, vatten, mat, eldhandvapen, kulsprutor, granatgevär samt ammunitionseffekter. Efter detta var det lilla förtroende jag ev hade för fordonet borta avseende lastförmåga. Framkomligheten är urusel och upphör fullständigt vid utebliven snöröjning m.m.

 

...

 

En annan radikal tanke angående antal fordon som borde köpas samt tilldelning av dessa. Om nu all vapen materiel hamnar i centralförvaring. Varför inte centralförvara fordonen också? Lättare för tekniker m.m att genomföra underhåll. Lägre fastighetskostnader?

 

Har man dessutom inte råd att köpa in fordon åt alla förband så varför inte skapa ett antal regionala utbildningscentra där man förvarar låt säga en kompani/bataljonsuppsättning fordon samt samtliga förbands utrustning förutom personlig materiel. Kombinera med ett intilliggande skjut/övningsfält och vi har en bra utbildningsplats dit förbanden kan åka för att öva. Kopplat till Hv:s krympande numerär och en framtida organsiation där enbart kompani/bataljonsförband av vidareutvecklad insatskaraktär ingår kanske det kan vara ett bra koncept.

 

Funkar ju utomlands.

 

Men lasta då inte i 8 personer utan 6.

 

Det trevliga med minibussar är att de är billiga, hyfsat lika personbilar och det finns civila verkstäder och halkbanor överallt. Det gör det rimligt att göra hela HV rörligt med fordon som är lokalt tillgängliga, som har låg driftskostnad och som fungerar bra för små övningar. En hyfsad tillgänglig transportförmåga för alla överallt.

 

Att centralförvara HV:s fordon skulle fullständigt fördärva de nyttorna. De fordon som är lämpliga att centralförvara är konserverade terrängfordon och pansarfordon från nedlagt invasionsförsvar och insatsförbandens avlagda nästan moderna utrustning som kan behövas vid en framtida beredskapshöjning.

 

Sedan behöver det kompleteras med någon terränggående "ambulans", fordon för kok och tyngre logistik och kanske specialfordon för stabstjänts odyl. Där skulle jag gärna ha samma fina och dyra fordon som i insatsförbanden för att hålla folk familiära med dem.

Link to comment
Share on other sites

Ett ytterligare problem är frågan om hur man ska lösa stabs- och sjuktpfunktionerna. Framkomlighet torde vara viktigt i sjuktpfunktionen och allting sämre än en stabshytt à la stabstgb 1313 eller iaf rabv 2061 är i mina ögon ovärdigt en kompstab.

 

LandRover finns faktiskt med 3 axlar och drivning på 6 hjul för den som kräver större utrymme.

Foley tillverkar sådana varianter. Kolla under 6x6 och bilder.

Ambulans finns som standard från Solihull.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Om UK köper SEP som sitt framtida splitterskyddade multi-fordon ska ju Sverige göra motköp inom den engelska industrin. Då passar väl Pinzgauer som en handske. Vad gäller krocksäkerheten hos dessa fordon så ser de konstruktionsmässigt ut som våra gamla tgb, men det är ju ett modernt fordon så krocksäkerhetstänkande bör ju finnas inbyggd i dom tycker jag.

 

Hemvärnet kan väl ärva de Tgb11/13/20 som är i bäst skick, reservdelar till dom lär ju inte vara en bristvara iallafall.

 

De jeepar ni föreslår tycker jag inte på långa vägar ser ut att kunna ersätta Tgb11/13/20 när det gäller utrymme, lastkapacitet mm. Jag får snarare vibbar av somaliska krigsherrar som åker omkring i gamla Toyota-pickuper med en ksp monterad i bak a´la Black Hawk down..

Link to comment
Share on other sites

...

Hemvärnet kan väl ärva de Tgb11/13/20 som är i bäst skick, reservdelar till dom lär ju inte vara en bristvara iallafall.

 

...

 

 

Jag tror att FM även i detta fall kommer att inkludera Hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

En Landrover måste väl kunna lasta lika mycket som en 11? Stora Defendern känns nog till och med större än en 11.

 

 

Vet ej. Jag tvivlar dock på att det finns en Landroverversion i den här klassen; tgb20_2.jpg eller ens i Tgb13. Det innebär att vi måste köpa in ytterligare minst en fordonstyp. Fördelen med ex Pinzgauer är att en enda fordonstyp och olika versioner av den kan ersätta alla Tgb11/13/20. Exakt samma som Volvos terrängbilsfamilj mao, fast modernare bara...

 

(Pinzgauer är f.ö ingen chansning heller, över 26000 tillverkade och i tjänst i 28 olika krigsmakter)

Link to comment
Share on other sites

20-bilen skrattar lastkapacitetsmässigt och terrängframkomlighetsmässigt åt allt som är billigt och kan köras på B körkort. Vid en sund avveckling av invasionsförsvaret hade man noga sorterat fram de bästa individerna och försett HV och allt annat som är kvar med alla de skulle kunna behöva.

 

Men vad är det egentligen som behövs?

 

Insatsförsvaret skall ut och kriga där det skjuts på riktigt och de skall göra det när det är fred i Sverige. För detta behöver de de bästa fordon som går att köpa någonstans i världen. 11, 13 och 20 bilen är inte relevanta för detta, de är uppenbarligen föråldrade.

 

Grundutbildningen skall förbereda så många rekryter som möjligt för tjänst i insatsförbanden, deras utrustning behöver påminna och helst vara densamma som insatsförbandens utrustning så de lär sig rätt saker och får förtroende för fordonen.

 

Hemvärnet kommer i det bästa rimliga scenariot för försvarets framtid att vara den största delen av "självförsvarsförmågan" med många soldater på många orter som alltid kommer att öva för lite och alltid kommer att ha för lite pengar. De behöver fordon som underlättar övningsverksamheten. Jag håller på att ha huvuddelen av fordonen så nära verksamheten och soldaterna som möjligt, körbara med ett minimum av specialutbildning och service av civila bilmekar är billigt.

 

Sedan är frågan vad HV behöver för fordon för att lösa sina uppgifter vid konflikt och krig. Infanteribrigaderna som hade 11/13/20 bilar ser jag som en stora kakor som skulle kunna glida fram över terrängen oavsett om det fanns vägar eller ej. HV:s uppgifter förefaller följa vägarna, utmed vägarna finns befolkningen och skyddsobjekten. Om fientliga bataljoner och brigader kommer rullande rakt över terrängen är man ändå körda.

 

Vid normalt väglag och ringa sabotage och försåt räcker det med enkla fordon och HV:s styrka är inte att fordonet klarar en IED eller ett finkalibrigt eldöverfall utan att det kommer några fordon till med folk som tar hand om de som utförde eldöverfallet. Helst skall vi vara så många att vi är på förhand och omöjliggör sådan verksamhet, det är för 17 vi som är befolkningen, vår styrka skall vara mängen och inte att vi är ett fåtal proffs med superutrustning. De fåtal proffsen med superutrustningen är insatsförbanden, de som är utomlands eller är vårt kavalleri om vi stöter på en grupp riktiga tuffingar med tung utrustning.

 

Utöver något i minibussklass behövs det en förmåga att klara dåligt väglag, snöstorm, de turer ut i terränglådan som är oundvikliga och tyngre logistik. Men det viktigaste är ändå att klara vardagslogistiken så övandet blir så bra som möjligt och vi smidigt kan flytta många personer mellan många platser med ett minimum av specialpersonal. För sämre väglag kan 11/13/20 bilar vara bra och de finns redan men jag då tråden handlar om ersättare till dem behöver vi för HV:s del gå igenom vilka behovs som finns utöver vardagstransporterna. Jag kan spåna men jag har inte jobbat med det.

 

En ideallösning är samma fordon som insatsförbanden vilket är bra för att hålla folk familiära med utrustningen.

Dumprar är bra för terränggående logistik.

Motorcyklar är inte att förakta.

Varför inte snöscotrar i norra änden av landet?

Lastbilar kan plöja snö, frakta mycket och ha kran för tex snabb utplacering av färdiga betongvärn i moduler och avspärrningar vid skyddsobjekt.

Månne man borde ersätta 20 bilen med en skotare med flak om det är terrängförmågan som är det viktiga?

Eller bara vanliga terränggående jeepar.

 

Det finns uppenbarligen en konflikt mellan terrängframkomlighet och marschtakt på snöfri landsväg om man utgår från vad som finns civilt.

 

I vilket fall kommer det inte att finnas en ersättare till 11/13/20 bilarna då vi har två helt olika uppsättningar av prioriteringar inom FM och båda måste respekteras och uppfyllas för att vi skall få en god förmåga av de satsade pengarna.

Link to comment
Share on other sites

...

Hemvärnet kan väl ärva de Tgb11/13/20 som är i bäst skick, reservdelar till dom lär ju inte vara en bristvara iallafall.

 

...

 

 

Jag tror att FM även i detta fall kommer att inkludera Hemvärnet.

Enligt RiksHvC i söndags, så pågår det en utredning/arbetsgrupp som försöker klura ut vad som behövs.

Link to comment
Share on other sites

...

Hemvärnet kan väl ärva de Tgb11/13/20 som är i bäst skick, reservdelar till dom lär ju inte vara en bristvara iallafall.

 

...

 

 

Jag tror att FM även i detta fall kommer att inkludera Hemvärnet.

Enligt RiksHvC i söndags, så pågår det en utredning/arbetsgrupp som försöker klura ut vad som behövs.

 

Jag har också hört att ett av hans högsta PRIO är ett nytt fordon, tillsammans med ersättning för tjänstgjord tid.

 

Vad jag menar är väl att Tgb skall skrotas rakt av. Hemvärnet inkluderat. Är bilen "ej lämplig för framförande", så är den.

Link to comment
Share on other sites

Vet ej. Jag tvivlar dock på att det finns en Landroverversion i den här klassen; eller ens i Tgb13. Det innebär att vi måste köpa in ytterligare minst en fordonstyp. Fördelen med ex Pinzgauer är att en enda fordonstyp och olika versioner av den kan ersätta alla Tgb11/13/20. Exakt samma som Volvos terrängbilsfamilj mao, fast modernare bara...

 

Se mitt inlägg tidigare i tråden....

LandRover finns faktiskt med 3 axlar och drivning på 6 hjul för den som kräver större utrymme.

Foley tillverkar sådana varianter. Kolla under 6x6 och bilder.

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Nu så är jag väll troligen helt ute och cyklar men.

Kan inte en gammal go Nissan kingcab vara en bra (mindre) utrustningstransport? Om man modifierar den á la sverige dvs.

Min fars kingcab har mycket god framkomlighet, därför undrar jag...

 

(ber om ursäkt ifall mytt inlägg är helt ute, men jag är nyfiken)

Link to comment
Share on other sites

Apropå Land Rover, dessa fanns ju förr i en Cab over Engine-version. Finns de längre? En sådan version skulle ju ge mer lastutrymme och påminna om 11 och 13 bilen, men samtidigt behålla en del reservdelskommonalitet med den vanliga varianten..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Vet ej. Jag tvivlar dock på att det finns en Landroverversion i den här klassen; eller ens i Tgb13. Det innebär att vi måste köpa in ytterligare minst en fordonstyp. Fördelen med ex Pinzgauer är att en enda fordonstyp och olika versioner av den kan ersätta alla Tgb11/13/20. Exakt samma som Volvos terrängbilsfamilj mao, fast modernare bara...

 

Se mitt inlägg tidigare i tråden....

LandRover finns faktiskt med 3 axlar och drivning på 6 hjul för den som kräver större utrymme.

Foley tillverkar sådana varianter. Kolla under 6x6 och bilder.

/martinator

 

Jag såg dem, jag tycker bara dom inte verkar riktigt funkis.

En dylik sak kanske duger till att skjutsa omkring turister på zafari men jag har svårt att se att den fungerar lika bra som tgb20 under mer fältmässiga förhållanden. Är det ens någon armé som har anammat den lösningen? På sidan verkar det bara vara civila fordon. Då föredrar jag mer säkra kort...

Link to comment
Share on other sites

Är det ens någon armé som har anammat den lösningen? På sidan verkar det bara vara civila fordon. Då föredrar jag mer säkra kort...

 

Svar ja, på andra sidan vårat klot ligger australien som kör med LR 6x6.

En modell som kallas perentie.

länk 1

Länk 2

 

/martiantor

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...