Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20

Recommended Posts

• Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi ska också komma ihåg att Hummern i mångt och mycket tillhör fordonsgeneration TGB13 med allt vad det innebär av säkerhet och ergonomi. Det är trångt i en hummer. Fordonet är dessutom designad med s

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.  

man kan inte ens jämföra defender med en tgb 11,13 mm.

defender klarar sig inte en minut om man jämför..

Är du säker? Defendern klara tex sidolut (40°) betydligt bättre än TGB:n, den klara brantare backar (50°) än TGB:n.

Inte helt oväsäntligt, även om alla är överens om att sidolut är den sista utvägen...

Den är snabbare och bättre på väg, den är krocksäkrare, vilket FM efterfrågar.

/martinator

Vet inte om det är rätt tråd så BG för väl flytta om så krävs.

Iaf Jag hittade en artikel om Öb:s syn på Hv och där sa han följande om Hv:s fordon eller snarare brist på sådana. " spåren av hopslagningar av förband börjar det bli glest med hemvärn i delar av landet. Svaret på det är ökad rörlighet. När ÖB får veta att det vanliga hemvärnet saknar egna fordon lovar han att FM ska se över möjligheterna att öka motoriseringen." Min fråga är hur kan Öb vara ovetande om fordonsläget i Hv. Det är ju inte direkt någon nyhet att "vanliga" Hv är allt annat än mobilt.

Min fråga är hur kan Öb vara ovetande om fordonsläget i Hv. Det är ju inte direkt någon nyhet att "vanliga" Hv är allt annat än mobilt.

Om man låtsas att man inte vet, behöver man inte agera innan man blir upplyst. - Gammalt politikerordspråk

:D

/E

• 3 months later...
Om man jämför vadå?

Terrängkörning ja då tgb 11/13 bättre.

Allt annat då är defendern bättre

tgb 11,13,20 är oslagbara i terrängen och det är ju de de är ämnade för idag. För att köra på väg kan man ju lika gärna kunna ta enminibuss eller något liknande. Landrover sätter sig fast på en stubbe direkt. De funkar inte i längden..

Beror på hur man ser det.

Jag skulle vilja påstå att Defendern (eller livvärdig) är betydlig mera lämpligare än tgb 11/13 för militära syften.

Hur ofta kör militären ut och grisar i skogen? Oftast handlar det om vägtransport med tillfälliga behov av att kunna köra på dåliga skogsvägar eller i terrrängen.

Tgberna är kompromislösa terrrängmaskiner, men tyvär så har man gett avkall på allt annat för att uppnå detta.

Till exempel:

Jag har en landrover defender 110 pickup årsmodel -97 (skiljer sig inte speciellt mycket från den militära verisonen). Mitt brukande av denna bil är kombinerad gårdsbil och pendlarbil. Jag skulle nog kunna påstå att mitt brukarmönster påminner om det som militären skulle ha.

Jag kör ca 80% landsväg resten är ut i skogen med motorsåg/grannplantor/röjsåg osv. på dåliga traktorstigar/hyggen, eller så kör jag stängselstolpar på åkern osv.

Visst skulle det sitta fint med en tgb 11 när jag åker i skogen jag skulle då kanske komma några meter till, men det är inte rimligt att man skall hålla på att byta fordon beroende på terrängen.

Om man bara skall kolla på terrängframkomligheten så är det ju bättre att vi åker traktor.

Edited by Defender
Hur ofta kör militären ut och grisar i skogen? Oftast handlar det om vägtransport med tillfälliga behov av att kunna köra på dåliga skogsvägar eller i terrrängen.

Tgberna är kompromislösa terrrängmaskiner, men tyvär så har man gett avkall på allt annat för att uppnå detta.

Tror du tänker fred å ungefär som vi haft det dom senaste 200åren...

Tänk dig däremot krig, elände sprängda vägar, broar och en söndertrasad infrastruktur.

Det är där FM skall verka. (huvuduppgiften)

Och jag tvivlar på att en traktor är så optimal i den terrängen...

Tänk dig däremot krig, elände sprängda vägar, broar och en söndertrasad infrastruktur.

Lustigt nog åker den brittiska försvarsmakten, som ägnar sig åt krig på riktigt, Land Rover och inte tgb 11/13/20. Jag undrar vad de vet som inte vi gör...

Sprängda broar :baskerPa:

Jag har heller aldrig sett det enorma behovet av TG förmåga utan är ganska säker på att Landrovers och standardlastbilar med 4WD hade kunnat lösa uppgiften lika bra. Det hade kanske varit möjligt att köpa mera fordon istället (det fanns inte ens tillräckligt med TGB20 till dom 10st 77-brigaderna (mej veterligt))

Min jämförelse med traktorer var bara för att belysa hur dumt det kan bli om man låter en prioritering styra helt och hållet. Och ja jag tror att en traktor har bättre framkomlighet än tgb i den terräng du beskriver.

Jag tror att för Invasionsförsvaret så hade nog landrover varit ett bättre val än tgberna, för det nya hemvärnet så är det ett utmärkt val.

P.S så kan jag tilläga att jag är en stor fantast av tgb familjen.

@Defender

Håller med dig att LR 110 & 90 skulle sitta som en smäck för FM (Hv), problemet är väl ersättare till Tgb20... f-n vet om LR 131/127 räcker till?!?!

Land Rover få dock se till att fixa så att inte ramarna rostar så förbannat... men det är väl kirrat kan tro?!?

@709

Blev inte syrak för att du bad mig hålla käften :rockon: du vet ju min ståndpunkt när man kallar alla 4 by 4 för JEEP (reg varumärke). Jag håller dock med dig ang Hv fordon i nuläget. 11-systemet är godtagbart, slantar saknas tydligen då de drar ner igen. Vanliga Hv klarar sig gott med inhyrda fordon inför övningar. Det är skönare att glida fram i en buss från länstrafiken än att hoppa på ett 20-bilsflak mellan Helsingborg och Revinge... IP/K har ju fordon så vi ska ju inte gnälla... alternativet blir väl HERTZ och hur hallon är det? :rockon:

Edited by Lfskbat

Landrover har fixat problemet med rostande rammbalkar, det var framförallt perioden -73 till -80 (ca) då man hade en dum konstruktion och dåligt materiall som ställde till det.

Jag håller med dig att ersätta 20bilarna kan bli svårt, trevligast vore två stycken landrover för att ersätt en 20bil.

@Defender

Det lär bli dyrt... Jag skulle gärna se tgb20 kvar ett tag till + 3-4 LR 110 som support/ komp. Off the record... de RR och LR jag haft har förvisso varit mellan 59 & 79 så det stämmer nog med ramarna, vill du diskutera vidare på 4x4 fronten så kan jag rekomendera ett forum där ALLA inte skäller så in i h-e (i motsats till...vilket är ett helt unikt forum där personagreppen haglar).... jeepsweden.com = ett snällt forum där alla har en gemensam nämnare och är vänliga mot varandra.

Väl bekomme....

Lfskbat

Edited by Lfskbat

Jag håller med dig att det skulle nog bli för dyrt att bytta ut 20bilarna mot landrover. Men jag tror att man skulle kunna använda plutonerna bättre om man hade ett fordon per grupp.

P.S

tack för inbjudan jag brukar vara inne där och läsa ibland

som en liten notis bara...

efter att F7 upphörde med sin vpl utbildning så har HV i Skaraborg fått "låna" en hel del fordon däreifrån.. bla en del "Dallas jeepar"... hur är de jämfört med samtida LR? (jo, jag är medveten om att det är ganska gamla bilar vid dethär laget, därför jag undrar hur de är jämfört med LR av motsvarande årsmodell)

Dallas, mm det är lumpen minnen det. Mitt omdöme är väl inte översvallande, jag tror inte att de skulle passa speciellt bra. De allra flesta jag träffade på var mer eller mindre på väg att bryta ihop. Det enda alternativet som jag ser det om man vill använda Dallas är om man kan plocka ut några "fräscha" ur något gammalt mobförråd. En dallas jeep är inte jämförbar med någon av terrängbilarna när det kommer till terrängkörning, detsamma skulle jag tro gäller för en jämförelse med en landrover. I det senare fallet finns det dock lite bättre "jämförbarhet". Tycker inte att man ska byta till ett gammalt och "slitet" system, då kan vi lika gärna ha kvar terrängbilarna. Ska man byta så bör man byta till något nytt som håller ett tag framåt, annars måste vi byta snart igen.

Octavius

De är onekligen ganska häftiga, men tydligen drar de över 4 liter milen och går dessutom på bensin, vilket antagligen talar emot dem i framtiden. Versionen med skåp på flaket är nog inte så dum för trupptransport och materieldito. Dessutom låter de ganska manligt. :)

• 3 weeks later...

Titta! http://www.thalesgroup.com.au/content/video/bushmaster.mpg

Kör i vatten = Småland

Kör över stockar = Småland

Kör på asfalt = tja, Småland när det inte blåser eller regnar....

Fyller en funktion i allt Hv sysslar med och är alltså en värdig ersättare till 13 och 20-bilarna.

Jag vill ha, med eller utan en Aussie cooler....

:eeh:

Länkar till några bilder:

http://i175.photobucket.com/albums/w151/MA..._Bushmaster.jpg

http://i175.photobucket.com/albums/w151/MA...07/IMGP1188.jpg

http://www.stridspitt.se/public/bushmaster1.JPG

Edited by 709
Kör i vatten = Småland

Kör över stockar = Småland

Kör på asfalt = tja, Småland när det inte blåser eller regnar....

Fyller en funktion i allt Hv sysslar med och är alltså en värdig ersättare till 13 och 20-bilarna.

Jag vill ha, med eller utan en Aussie cooler....

:camo:

Småland småland...åå resten av landet speciellt i norr där det är kallt på vintern? :eeh:

Klarar dom av att bygga bilar som klarar vinter?`

Fast den såg ju trevlig ut.. :)

• 3 months later...

RiksHvC framförde under göteborgsövningen vilka krav de ställer på efterföljaren iaf

Alla skall få plats

All mtrl skall få plats

och det skall inte se ut som ett t****r-lass

tydligen har de ambitionen att hitta ett fordon som uppfyller dessa krav till 2010

Ett rykte jag har hört (från anställda inom FM) är att det ska göras försök med Sprint och GW på några insatsplutoner efter årsskiftet. Men som sagt det är bara lösa rykten. Finns det någon på forumet som kan bekräfta eller förneka dessa försök?

Guest Triggerpuller

Något som jag undrar över är dock vilken slags målbild folk har avseende Hv-IP:s terrängbilar. I dagsläget används ju troppfordon (Tgb 20) och gruppfordon (Tgb 11/13).

Skall det fortsätta så eller skall man införa fordon som bara tar en omgång som basfordon? (TLC, GW m fl)

Har hört mycket konstiga saker nere i söder, bla att vi ska ha minibussar och en pickup. Motiverades med att vi inte har så stort behov av terränggående fordon i södra skåne...

Att vi skulle får GW är föga troligt rent ekonomiskt. eller?

Jag tror på SEP, då softskins är vad det är...

Personligen tror jag inte på att modda upp fordon från den civila marknaden.

If it´s worth doing, it´s worth doing right. Att bygga från grunden är nog den bästa långsiktiga lösningen....

Menar inte att vi nödvändigtvis ska utveckla något själv, men att köpa ett fordon utvecklad av militärer för militärer.

Edited by HA1

Det där med GW till Skånska IP/IK var bara ett lån för att klara bristen på ledningsbilar i en försöksorg i NV Skåne... dvs ett insatskomp/Hvbat.

Någon på denna tråd nämnde Flygvapnets "Dallas Jeepar", dvs Jeep J20, Jeep Honcho... om dessa skulle dricka 4 liter milen så har flygvapnet gjort något med dom för även med V8 360 cui och Quadra-Track (konstant 4X4) så pimplar dessa inte så mycket.

Nissan Patrol har ju funnits som 9-personers 4x4 (High roof-modell) kanske skulle varit något?

SEP till hv är bara att glömma... Det kommer att ta lång tid att fixa förarbevis till SEP...

Ett fordon till hv måste vara:

1, Billigt

2, lite underhåll och driftsäkert

3, Enkelt att utbilda på

4, gå att köra på dåliga skogsbilvägar

5, ta mycket packning

jag tror att LR med "flaket" från de nuvarande "dallas" (altså det täckta flaket med fönster och sånt) skulle duga aldeles utmärkt till FM...

i den terräng vi verkar i idag så har vi inget enomrt behov av TG förmåga (nån nämnde krog med sprängda väggar och sånt, då är ju helt klart bandgående det vi skall satsa på, så det argumentet köper jag inte)

LR är ett beprövat fordon som är i tjänst i många länder och det har löst sin uppgift mycket väl (som sagt, skall man ut i värre terräng än LR klarar så kan vi lika gärna satsa på bandgående i form av BV206 eller liknande)

och med lätt modifiering (täckt trupp utrymme ala "Dallas") så bör det nästan vara optimalt då det både rymmer packning eller en komplett skyttegrupp (av HV standard)

något mer avancerat än så tror jag faktiskt inte behövs...

det är bara dumt att göra som vi alltid gjort och uppfinna hjulet på nytt... ta lärdom av de som faktiskt krigat mer än oss de senaste 200 åren (tex storbritannien), funkar LR där lär det funka minst lika bra för oss.