Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Efter att polarn köpt en Valp av 65:ans årsmodell så blev jag sugen att köpa en TGB 11 ist.

 

Har dock några frågor...

Visst får jag köra den på vanligt B-kort?

Någon som kan säga någon medel förbrukning av soppa?

Vad kostar skatt o försäkring?

Vad är det för skillnad mellan modellerna?

Finns det någon modell med bara ett flak?

Finns det några vanliga kända fel?

Och sen minns jag från min egen tid i lumpen när jag körde TGB 30 o skulle slänga på snökedjor så var man tvungen att ha på alla 4 hjulen pga att något inte skulle gå sönder med drivningen... Gäller även det TGB 11?

Link to post
Share on other sites

Du får köra tgb 11 på B-kort.

Någon tgb 11 med flak har jag inte sett, det går ju dock att bygga om den.

Vanliga fel brukar väl vara oljeläckage i hjulväxlarna.

Du behöver inte sätta drivkedjor på båda axlarna, dock på båda hjulen på samma axel.

 

The Swede :)

Link to post
Share on other sites

Skatten är som för alla andra BENSIN-bilar. Dvs relativt låg. Är bilen mer än 30 år blir det ingen skatt = veteran

 

Försäkring är ju helt och hållet beroende på var du bor, hur gammal du är, om den står i garage, på tomt eller på gatan. Om du tänkte ha den hel eller halvförsäkrad, hur många mil du kör/år. kort sagt det är omöjligt att säga. Allt från 2.000-22.000 kronor skulle jag gissa. Och nej, det är inte som jag försöker vara lustig. De där bolagen bara funkar så.

Edited by martinator
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
Hur är det med TGB 13 då, får jag köra den på vanligt B kort?

 

TGB 13 har en totalvikt på 4400kg = lastbilsreggad (C-kort)

 

Dock ska det enligt uppgift gå att skriva ner maxlasten så totalvikten hamnar under 3500Kg, detta eftersom tjänstevikten faktiskt ligger under "den magiska" gränsen. Så jag tror det ska gå att regga den som lätt lastbil alt. personbil.

Link to post
Share on other sites
Hej!

Efter att polarn köpt en Valp av 65:ans årsmodell så blev jag sugen att köpa en TGB 11 ist.

 

Har dock några frågor...

Visst får jag köra den på vanligt B-kort?

Någon som kan säga någon medel förbrukning av soppa?

Vad kostar skatt o försäkring?

Vad är det för skillnad mellan modellerna?

Finns det någon modell med bara ett flak?

Finns det några vanliga kända fel?

Och sen minns jag från min egen tid i lumpen när jag körde TGB 30 o skulle slänga på snökedjor så var man tvungen att ha på alla 4 hjulen pga att något inte skulle gå sönder med drivningen... Gäller även det TGB 11?

 

 

några svar...

fråga 1 : ja

fråga 2: tja.. 11 bilen runt 2-2,5 lit / mil... 20 bilen får du lägga på en lit till

fråga 3: ingen aning

fråga 4:11 bil = 4 hjul + litet skåp bak, 13 bil= 6 hjul+stort skåp bak, 20 bil= 6 hjul + flak för personaltransport

fråga 5 : se fråga 4

fråga 6: som tidigare sagts..portalaxlarna läcker gärna olja, kopplingen är ju samma som i volvo 164 an så att slira på den under körning straffar sig.., motorerna lär ha en begränsad livslängd med dagens oblyade bensin trots blyersättnings medel...

 

/John ( tgb förare i hv-insats)

Link to post
Share on other sites

Terrängkedjor borde ju fungera så att om man spärrar mellandiffen så kan man köra med kedjor på en axel, om inte så måste man ha på båda. Mellandiffen finns för att ta upp skillnader i varvtal mellan fram och bakaxel. Om skillnaden på dessa blir för stor pga tex heffaspinn på en axel så pallar inte mellandiffen med. På tex en LR så får det skilja max 5% i rotationshastighet mellan fram och bakaxel. Ananrs obra för mellandiff.

 

/martinator

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Skulle hellre regga den som C, bara och plocka bort övervikt annars för och regga som B, men som lastbilsreggad tjänar du på, skatt osv..

 

De går väl på blytillsatt bränsle om jag inte minns fel. Minns att det inte var vanligt 95 eller 98 oktan, soppa i den...

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Hej!

Efter att polarn köpt en Valp av 65:ans årsmodell så blev jag sugen att köpa en TGB 11 ist.

 

Har dock några frågor...

Visst får jag köra den på vanligt B-kort?

Någon som kan säga någon medel förbrukning av soppa?

Vad kostar skatt o försäkring?

Vad är det för skillnad mellan modellerna?

Finns det någon modell med bara ett flak?

Finns det några vanliga kända fel?

Och sen minns jag från min egen tid i lumpen när jag körde TGB 30 o skulle slänga på snökedjor så var man tvungen att ha på alla 4 hjulen pga att något inte skulle gå sönder med drivningen... Gäller även det TGB 11?

11 bilen..

B kort

Ingen skatt (30 års regeln), billi att försäkra (veteran).

Grundutförande o aluzinkad. Finns äldre modeller utan oljekylning (problem).

Civilt hette den "Laplander", fanns me flak o div påbyggnader. (Räddningsv o Telev).

11 bilen e lättare än 30 o har diffar på axlarna så kedjor fram räcker, behövs dock sällan.

sdw555a.jpg

Link to post
Share on other sites
11 bilen e lättare än 30 o har diffar på axlarna så kedjor fram räcker, behövs dock sällan.

 

Nu är jag inte med, spärrar ute i axeln påverkar ju inte skillnaden i varvtal mellan främre och bakre axel. Påverkar bara höger respektive vänster hjul på SAMMA axel. Vad jag skrev var att MELLANDIFFEN på många bilar inte pallade för för stora varvtalsskillnader.

Link to post
Share on other sites

Ursäkta en yngling - men jag hänger faktiskt inte med i vad en del skriver här.

Med risk för att verka petig skulle jag uppskatta om skribenterna kunde precisera vad de de menar med "Diff". Menar de differentialväxel, differentialbroms, differentialspärr eller något helt annat?

Någon differentialväxel mellan fram- och bakaxel kan jag personligen inte minnas att jag sett på en Tgb 11. För övrigt så måste jag hävda att en diff-växel som inte tål en varvtalsskilnad på 5% är inte värd namnet - jag antar därför att det på det fordon det handlade om rör sig om någon typ av slirkoppling istället. Och då borde inte en axel kunna spinna loss - det är ju bland annat det som slirkopplingen är till för att förhindra.

Att drivlinan på en Tgb 30 inte tåler att bilen körs med terrängkedjor bara på en axel har jag svårt att tro - det måste funnits en annan förklaring till att ni inte skulle göra det.

Link to post
Share on other sites
Ursäkta en yngling - men jag hänger faktiskt inte med i vad en del skriver här.

Med risk för att verka petig skulle jag uppskatta om skribenterna kunde precisera vad de de menar med "Diff". Menar de differentialväxel, differentialbroms, differentialspärr eller något helt annat?

 

Oftast brukar man väl benämna diff som diffspärr/differentialspärr... eller???

Link to post
Share on other sites

Håller med om att det inte har med fyrhjulsdriften att göra om man får eller inte får kör med kedjor på ena axeln på TGB 30/40. Körde nog 50-100 mil så i Älvdalen utan problem och det var då ingen som sa nått om det

Link to post
Share on other sites

ang snökedjor: jag säger inte att det MÅSTE vara så på 11-bilen, vara egentligen en fråga baserad på andra 4-hjulsdrivna bilar jag kommit i kontakt med.

 

 

Diff = diffrential. En grunka som är till för att ta upp varvtalsskillnader mellan två samankopplade axlar.

Diffspärr = en spärr som låser diffen och ger samma egenskaper som hel axel

sen finns det en uppsjö varinater på ämnet, TORSENdiff (torque-sens), diffbroms, haldex har en varinat mm.

 

Föe en snajdig bild i falsh kolla

http://www.mcnamaradiffs.com.au/difflockmech.html

 

/martinator

LandaRover ägare.

Link to post
Share on other sites

Personligen är jag fullkomligt allergisk mot användandet av "diffad" som benämning på en bromsad eller spärrad differential. Diff är förkortning på differential, alltså måste diffad betyda "axel med differential".

 

Om inte annat så kan ingen veta vilket man menar om man använder "diffad" för diffspärrad eller diffbromsad.

 

Problemet med hastighetsskillnad mellan fram- och bakaxel gäller modernare personbilar med så kallad fyrhjulsdrift (lamell/slir/elände).

 

Ex: Mittdiffen består av en massa lameller som ligger väldigt nära varandra, varannan sitter på axeln som går till framaxeln och resten sitter på axeln som går till bakaxeln.

I normalfall är 95% av drivningen fram och 5% bak. När framhjulen börjar spinna så uppstår det friktionsvärme i mittdiffen p.g.a. hastighetsskillnaden. Värmen får oljan i diffen att tjockna och pressas då "fast" mellan lamellerna och tvingar dem och därmed fram och bakaxel att rotera någorlunda lika snabbt.

Nackdelarna med detta är att om har hastighetsskillnad mellan fram och bakaxel och bra grepp, t.ex. olika stora däck eller snökedjor på bara en axel, eller bara en axel i bromsrullarna hos Bilprovningen. Ja då blir det varmt och snart ras i mittdiffen.

Men det är ett billigt system för att låta Svensson tro att hans nya Volvo skulle vara fyrhjulsdriven.

 

Detta gäller inte för fordon med riktig fyrhjulsdrift, t.ex. Audi Quattro med torsen-diff eller kungens terrängbilar m/ä.

Link to post
Share on other sites

Är allergisk mot folk som slänger sig med ordet FYRHJULSDRIFT utan att veta vad det pratar om.

Audi Quattro är VÄLDIGT LÅNGT FRÅN FYRHJULSDRIFT...........Torsen diff är inte fyrhjulsdrift. Torsendiff är en diffbroms, en billig och svenssonapassad kompromiss istället för LÅSBAR DIFF. Så att man kan sätta klistermärket 4WD eller QUATTRO på sin låtsas jeep.

 

klargörande:

FYRHJULSDRIF:

Uppnås när man kan spärra (inte bromsa) diffarna i

Mittdiffen

Framaxeln

Bakaxeln

 

TREHJULSDRIF

Uppnånås när man kan spärra (inte bromsa):

Mittdiffen

Bak ELLER fram AXEL

 

TVÅHJULSDRIFT:

Uppnås när man kan spärra (inte bromsa):

Mittdiffen.

 

Enhjulsdrift:

Utan spärrbara diffar.

 

kort sagt: det finns väldigt få bilmodeller som erbjuder FYRHJULSDRIFT.

 

Nu lägger vi ner pajkastningen och OT.

/martinator

Edited by martinator
Link to post
Share on other sites

martinator: Håller inte med.

 

Fyrhjulsdrift = drivning på fyra hjul. Detta uppnås även utan spärrbara diffar så länge alla hjul är i kontakt med underlaget och friktionen däremellan är tillräckligt hög.

Se det så här, om nån frågar dig om din LR är fyrhjulsdriven, svarar du då nej om du vid just det tillfället inte har fram-, mitt- och bakdiff spärrade?

 

Vidare så får du isf påpeka att infon om Personterrängbil 5 på www.soldf.com är felaktig eftersom det står att man kan "koppla i 4wd" men framaxeln saknar diffspärr.

I min värld är kriteriet för "riktig" fyrhjulsdrift en bil med en öppen, spärrbar eller bromsbar "vanlig" mittdifferential till skillnad från olika slirkopplingar som bara driver på bakhjulen "ibland"

 

Detta må vara OT, men pajkastning får stå för dig. Om jag har verkat dryg eller gjort dig eller någon annan arg med mina inlägg och formuleringar så ber jag om ursäkt, detta har inte varit min mening. Jag försöker bara diskutera och förmedla mina (verkliga och inbillade) kunskaper i området till de som saknar dem och likväl ta till mig kunskaper som andra har och jag saknar, det är väl lite det som sådana här forum går ut på?

 

Tillägg: Alla audi quattro har inte torsen, tidigare har vakumstyrda spärrar mitt och bak (trehjulsdrift?). Torsen är en i mina ögon fullkomligt genialisk lösning då den är helt mekanisk och fungerar helt utan förarens inblandning (för civilister som bara vill ha fördelarna med fyrhjulsdrift men inget annat handhavande än tvåhjulsdrift). Enda gångerna den fungerar dåligt är om ett hjul har noll (eller nära) friktion eller är i luften, vilket inte inträffar ofta om vi fortfarande håller oss till Audi då dessa bilar inte är några terrängbilar. Inträffar det ändå så kan hjulet i fråga bromsas (automatiskt) av ABS-systemet och därmed överförs dubbla bromsmomentet (eller vad den specifika torsen-diffen nu är konstruerad för) till motsatt hjul/axel. Dessutom finns det även spärrbara torsendiffar.

 

Torsen är inte en billig och svenssonapassad kompromiss, snarare DYR.

Tittar man ex. på VAG-bilar så är det de större dyrare (A/S 4-8, passat) som har torsen medan A/S 3, Golf och liknande har Haldex.

 

Slutklämmen: Vad har Humvee/Hummer för (spärrbara naturligtvis) diffar? :D

 

Några bilar med torsen Källa: Toyoda-Koki Automotive Torsen North America, Inc; tillverkare av Torsen.

Link to post
Share on other sites
Torsendiff är en diffbroms, en billig och svenssonapassad kompromiss istället för LÅSBAR DIFF.

Det kan jag faktiskt inte hålla med om.

En Torsen-diff är som jag ser det en äkta differentialväxel - till skilnad mot olika typer av slirkopplingar som av skickliga marknadsförare (helt lögnaktigt givetvis) ibland kallas mellandiffar.

 

Att få bilar på marknaden kan kallas fyrhjulsdrivna håller jag med om.

Link to post
Share on other sites

@ volvo viking

11, 13 och 20-bilen har ingen mellandifferential. Likaså har inte serie landroverna eller valpen.

 

Det är därfär man bara kör dom på bakhjulsdrift på dessa bilar i vanliga fall, med andra ord så när man lägger i fyrhjulsdriften så kan man inte få någon varvtalskilland mellan kardanerna.

Link to post
Share on other sites
@ volvo viking

11, 13 och 20-bilen har ingen mellandifferential. Likaså har inte serie landroverna eller valpen.

 

Det är därfär man bara kör dom på bakhjulsdrift på dessa bilar i vanliga fall, med andra ord så när man lägger i fyrhjulsdriften så kan man inte få någon varvtalskilland mellan kardanerna.

 

Intressant! Ja då är det ju bedömt obra att ha kedjor på bara en axel.

Link to post
Share on other sites

:}

 

Seg även med ADSL men väl värd att vänta på, mycket underhållande bildserie!!

 

Jag har mycket begränsade erfarenheter av tgkörning men jag tror f*n jag hade löst det där smidigare...

 

Bild 1 & 2: Spade gräv kanske?

Bild 3: :)

Bild 4: Dubbelwire? Flackare vinkel? Dra/winscha med med 2 jeepar och en TLC ist. för bara en?

Bild 9: Kapa upp isen framför?

osv osv...

Link to post
Share on other sites

Den bildserien är fin, ibland undrar man hur fan folk tänker.

Angående mellandiff så kan man ju säga som generel regel att det är bara bilar med permanet fyrhjurlsdrift som har en sådan, de flest andra saknar denna funktion (då den är relativt onödig).

 

Jag har hört att kronan planerade att 30-bilarna skulle ha fördrivnig, och därför så var kravspecen på drivline komponenterna satta väldigt högt, nån som vet?

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Guest Pansarjägare

@ volvo viking

11, 13 och 20-bilen har ingen mellandifferential. Likaså har inte serie landroverna eller valpen.

 

Det är därfär man bara kör dom på bakhjulsdrift på dessa bilar i vanliga fall, med andra ord så när man lägger i fyrhjulsdriften så kan man inte få någon varvtalskilland mellan kardanerna.

 

Intressant! Ja då är det ju bedömt obra att ha kedjor på bara en axel.

 

Tvärt om! Om du kan få olika hastigheter på axlarna är det obra att bromsa den ena eller lägga kedjor på den och på så sätt få stor hastighetsskillnad på axlarna. Detta förstör centraldiffen som inte är avsedd för stora skillnader i hastighet utan mer för att klara av den skillnad som uppstår när bakaxeln tar ett snävare spår i kurvor. Tgb 11/13/20 har ett helt stelt system som inte bara är enkelt=tåligt utan även enkelt=tungkört. När framhjulsdriften är ilagd blir det spänningar i drivlinan som vill bromsa framhjulen och spinna bakhjulen vid svängar. Därför skall framhjulsdrift bara användas vid halt väglag då hjulen kan utljämna spänningarna.

Link to post
Share on other sites

Läste på ett annat forum att fyrhjulsdriften går i (om man innan bara har tvåhjulsdrift) då man bromsar häftigt. Hade ingen aning om att elvorna hade den funktionen. /Gusten :worthy:

 

Edit: Förtydligade.

Edited by Gusten
Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to Terrängbil 11 - Volvo C303

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By lansen
      Undrar om någon har uppgift om hur många G-wagen som Försvarmakten köpt in?
      När började dessa inköp?

      När är utfas av Tgb11/13 beräknad ur Försvarsmakten? har frågat förr men inte lyckats få något svar. Finns ersättare till dessa? Är MB Sprint en av dem (hemska tanke..) Visa gärna bilder på dessa ersättare!
    • By granQ
      Diskuterart lite.. förarens fönster går det att öppna? Och hur var det med valpen?
    • By donSisu
      Kikade lite på BJM som tydligen köpten en av FMVs packet innehållande en massa fordon bland annat och började fundera över hur många versioner det finns av tgb11.

      Bla finns omnämt "posbesttgb 1117A".
      http://www.bjm.se/batch/lot_a/pages/M5180-111713.htm
      Aldrig hört talas om någon "postbesttgb1117A, någon annan som har det och kan förklara när, var, hur den användes?
      Kan tänka mig att man stoppat in någon typ av TNS (TröghetsNavigeringsSystem), gyro, kompass mm i den och kastat ut den på någon stab. (Art?)
      Rätt lustigt igentligen. Finns säkert någon som gjort GU som "posbstgrpch" och "posbestsoldat" eller liknande! ;) Med egen BTU kod och allt...lite ironiskt då man idag kastar på någon soldat en GPS och talar om för han att ta rätt på vart han är själv, och inte vänta på att "posbestgrp" kommer förbi och upplyser han! :P

      Annars finns omnämt ratgb1112A, som jag är mycket bekant med då jag hade två på gruppen under MA01, men vad är ratgb1113A och ratgb1114B?
      (1114B har aluzink-kaross istället för vanlig plåt på ratgb1114A???)
      Vad skiljer dessa modeller åt?

      Vad känner ni mer till för versioner av tgb11?

      Slut Kom

      //donSisu

    • Guest martin_67
      By Guest martin_67
      någon som känner till var man kan köpa tgb11? svara gärna med (PM) helst i södra sverige
    • By Nifelhel
      Det pratades högt och lågt om HMMWV i en annan tråd, så jag tänkte att ta upp ämnet på ett bredare plan

      Vilken terrängbil vill ni se som ersättare till 11, 13 respektive 20? ???

      Puch Pinzgauer gör bra fordon, Hummern är lite för stor och tung (dock manlig :cool: ) etc.
      Själv tycker jag att Landrover Defender kan vara en tänkbar ersättare till tgb11. Tgb13, ja det finns ju 6 hjuliga Defenders oxå, dock så har jag inte så stor koll på vad som kan ersätta tgb20
×
×
  • Create New...