Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20


Nifelhel

Recommended Posts

Ett alternativ vore kanske att låta Volvo licensproducera Hummern (är det inte GM som äger Volvo Personbilar idag, och är det inte så att dom också äger ritningarna till Hummern?).

Nej, Volvo ägs av Ford. Saab Automobile däremot ägs av GM.

Link to comment
Share on other sites

Ja tror att den enda ersättaren, från 2 axlade 2tons ekipage till 3 axlade monster med duglig lastkapacitet fulldiffat, grymma terräng egenskaper, Unimog.

 

Och möjlighet för många påbyggnationer.

 

http://www.mb-auto.at/mbshared/img/unimog300/anbauraeume.jpg

 

http://www.unimogwherehaus.com/trucks/gall...ka/POLDOKA1.JPG

 

http://unimog.net/sales/1300s78/photos/435s01.jpg

Edited by Sakkre
Link to comment
Share on other sites

Tycker Volvo:s ACC skulle efter ombyggnad vara den perfekta ersättaren för de mindra bilarna :clap:. ACC var bara en prototyp men den skulle man kunna göra klart till en äkta militärbil med lättare grad av skottsäker pansar :).

 

Lite större och med mer pansar skulle jag vilja se BOXER 6x6 och ännu större 8x8.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klargörande:

1: Volvo gör inga terrängbilar längre. Varken XC70, XC90 eller kommande XC50 fungerar i terränglådan.

2: Det kommer komma en liten hatchback från Volvo som kommer heta V30.

3: V30:an blir ingen SUV, men det snackas om en SUV-version av V30 som eventuellt döps till XC30(?). Inte heller detta något terrängfordon.

 

Från SÄKRA källor... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

@ArtMan:

ACC (=XC90) är snarare komfortabel än praktisk. Så även om du sätter in en växellåda och ett fyrhjulsdriftsystem som håller i skogen och inreder den spartanskt så har den fortfarande inte rätt förutsättningar att bli en praktisk bil ur en militär synvinkel. Så i långa loppet så hade det nog lönat sig att ta fram en helt ny bil avsedd för militärt bruk (om man bara hade att välja mellan en moddad XC90 och att utveckla en helt ny bil).

Ergo: anskaffa en redan befintlig modell från en tillverkare som kan göra terrängfordon.

Link to comment
Share on other sites

Angående terrängbilar från Volvo.....TGB 11,13,20 mm har tillverkats av Volvo Lastvagnar - inte Personvagnar.....

 

Personbilstillverkningen är såld till FORD.

 

Men lastbilssidan ägs av AB Volvo som även äger Penta, Aero mm - Personbilssidan såldes för att Volvo saknade resurser långsiktigt för produktutveckling på både personbils och lastbilssidan.

 

AB Volvo äger även Renault lastbilstillverkning + Amerikanska MACK ( + en massa Scania aktier som måste säljas pga EU bestämmelser).

 

En ny terrängbil skulle säkert därför Volvo Lastvagnar kunna ta fram om det behövdes......

Link to comment
Share on other sites

:uuh: Den var f*n inte vacker!

Tillverkad med "Rysk finmekanik" (slägga, svets osv..) är den kanske mer fältmässig än många "nya militära" fordon. Med andra ord kanske något som kan lagas där den går sönder, utan en hel verkstad? Uppseendeväckande utan tvekan! Ful som stryk... :D

Link to comment
Share on other sites

Snygg som få!

FCLV_5.jpg

 

Storbritanniens nya MLV (MULTIROLE LIGHT VEHICLE) som ska ersätta Land Rover.

http://www.army-technology.com/projects/future/

 

 

Ändring: Nu menar jag inte att jag tycker att ovan nämnda vagn är snyggare än TGB 11; det finns inget som är snyggare än den. :huh: Men OM man nu skulle ersätta den så...

Edited by softfeel
Link to comment
Share on other sites

Guest Sudden

Ingen som har sett Auverland terrängbilarna på P4?

Nån som vet nått om dem...ser jävligt balla ut!

(Ja, det stod AUVERland eller nått liknande iaf. på dem. Inte Over... som man annars kan tro)

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har sett Auverland terrängbilarna på P4?

Nån som vet nått om dem...ser jävligt balla ut!

(Ja, det stod AUVERland eller nått liknande iaf. på dem. Inte Over... som man annars kan tro)

När såg du dom?

 

Var på P4 såg du dom?

 

Hur såg dom ut?

 

Bilder kommer i morgon om möjlighet ges.

 

http://www.auverland.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på CeBIT-mässan i Hannover i lördags. Döm om min förvåning när man mitt i gången bland fjortisar, skejtgrabbar, välklädda kvinnor i kort kjol och kavaj, välklädda herrar i mörk kostym och slips, stöter på en livs levande german med ökenuniform. Elegant värre, och man undrade ju vad den där filuren hade på mässan (CeBIT = mobiltelefoni, telekommunikation, datorer mm) att göra. Men sedär, runt knuten fanns hela tyska försvarsmakten representerad.

 

De visade hur framåt de var på teknik (satte mig inte in i det så extremt).

 

Hittade i alla fall ett stort fordon som min blick drogs till.

Bucher Duro alltså.

 

Jäkligt trist när man kommer hem och "framkallar" och ser att samtliga kort är belönade med skakningsoskärpa :baskerPa:

 

Men men, här är bilderna:

 

Snett från sidan bakrifrån

Snett från sidan framifrån

Bakifrån in i härligheten

 

:o

 

 

edit: länkfix, tack danno

Edited by Marzocchi
Link to comment
Share on other sites

I senaste numret (1 / 2004) av FMV Aktuellt som landade i brevlådan idag står det en sida om genomförda tester på RG32M som är en sydafrikansk Alvis. Bilen är splitterskyddad och terränggående. Det är kanske inte en direkt ersättare till 11:an i det avseendet att den ska massinköpas men det lät ändå lite lovande i artikeln.

 

http://www.alvisomc.co.za/Products/rg32m.htm

 

@Marzocchi

Jag tror att din sista bild har fått fel länk. Rätt antar jag ska vara:

Bakifrån in i härligheten

Link to comment
Share on other sites

Tittade lite på Engelskmännens Landrover Wolf när jag var över där sist. Den verkar väldigt ändamålsenlig. Den går att modellera om i flera varianter. Allt från Cab till splitterskyddad Hardtop. Jag fick titta närmare på hardtopen både med och utan splitterskyd. Fick starkt ha begär. Kan inte vara helt fel då dom köpt på sig ett antal tusen själva och exporterat ytterligare några. :uuh:

 

MVH SWJ.... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kände att jag måste bidra. Hummern har testats av försvaret (FMV?). Jag såg filmen (går att köpa på maskinskyddarnas hemsida). Hummern har inte en chans i svenska förhållanden med mycket snö. Det samma gäller alla hummerliknande bilar med stor bottenplatta.

 

Volvos militära avdelning har lagts ned. Har själv varit i kontakt med en av de sista som jobbade där för att få hjälp med min Viking. Om Volvo lastvagnar skall börja utveckla en ny TGB så måste de rekonstruera en avdelning som i alla tider har fått strida mot den civila avdelningens prestige.

 

Så då återstår en tänkbar ersättare. Pinzgauser har nämnts. Frånsett att den inte har samma förmåga att ha alla hjul i marken som valpen har så är det väl den bil som mest motsvarar. Då återstår frågan:

 

Är valpen optimal för försvarets behov?

Det kan inte jag svara på.

 

Man får dock inte glömma bort att man måste ha fordon som klarar av svenska förhållanden likaväl som utländska uppdrag.

 

Landrover Defender är ett imponerande fordon med bra terrängegenskaper. Dessutom används de av många andra länder så deblir ju mer anpassningsbara.

I turbodiesel utförande tror jag inte att den är en stor miljöbov.

 

För lite större laster är ju Unimog ett av världens bästa terrängfordon. Den slår nog valpen med reservation för den höga tyngdpunkten (portalaxlar är inte bara bra).

 

För ännu större laster har vi ju Volvos och Scanias nya konverterade civilbilar.

Den genom alla tider bästa bil i detta segment som någonsin tillverkats i sverige är dock Volvo 912. Bättre terrängegenskaper har aldrig tagits fram. Den lastade dock bara 1,5 ton.

 

Att SBA111 och SBAT111 nämns är lite märkligt. De har bra terrängegenskaper men med en så stor motor och så mycket vikt på framaxeln kan inte en lastbil bli bra när det är löst underlag. Det är bara nosbyggt som gäller. (Varför har det glömts bort)?

//Janne

Edited by volvo_viking
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna vilja se att volvo påbörjar tgb projektet igen. Själva chassit är det väl inte fel på när det gäller tgb. Men lite bättre utrustning som bla. abs. lite bättre säkerhet. kanske en ny motor råstark diesel?? och sist men inte minst, ett påkostad anti-rost lack :huh:

Link to comment
Share on other sites

Alltså...för det första. För att få bra terrängegenskaper ska en bil vara så lättbyggd som möjligt och ha rätt viktfördelning. För det andra ska alla hjul gå i en linje för att minska spårkänsligheten. Därigenom är den första bilen en kompromiss, medan den andra bilen är kompromisslös (med reservation för viktfördelningen). Dock får man ju tänka på att den första bilen är en tungbärgare och därför behöver dubbelmontaget.

Är den inte lite tung för att ersätta 20-bil?

//Janne

Link to comment
Share on other sites

En nackdel med för stora fordon är bredden. På Sweden Offroad förra sommaren fick vi lämna tyslen med Hummern hemma när det var dax för skogsslingan på Hovdala. Han kom inte fram mellan träden helt enkelt. Nu kan ju detta ses som en mindre viktig detalj, men ändå.

Svensk granskog är inte att leka med.

 

@volvo_viking

portalaxlar är inte så illa. Både TGB 11, 13 & 20 har det ju. Visst tyngdpunkten förskjuts, men markfrigången ökar markant och andra saker spelar in. Tex klarar unimogen 40° sidolutning (med portaler) medan LandRover bara klara 30° (utan portaler). Så det är inte helt avgörande.

 

/martin

Defender 110 CSW

Link to comment
Share on other sites

En nackdel med för stora fordon är bredden. På Sweden Offroad förra sommaren fick vi lämna tyslen med Hummern hemma när det var dax för skogsslingan på Hovdala. Han kom inte fram mellan träden helt enkelt.  Nu kan ju detta ses som en mindre viktig detalj, men ändå.

Svensk granskog är inte att leka med.

 

@volvo_viking

portalaxlar är inte så illa. Både TGB 11, 13 & 20 har det ju. Visst tyngdpunkten förskjuts, men markfrigången ökar markant och andra saker spelar in. Tex klarar unimogen 40° sidolutning (med portaler) medan LandRover bara klara 30° (utan portaler). Så det är inte helt avgörande.

 

/martin

Defender 110 CSW

På tal om Svensk skog och fordon. Under KBS skulle jag och 2 till Kb reka ett nytt område, på väg till området visar det sig att det har fallit ett träd över vägen, föraren some inte är den smartaste killen i gänget bestämmer sig för att köra över stammen "Det går enkelt". 5 sekunder senare sitter våran TGB11 ordentligt fast, drivaxeln kilad mot stammen. Tyvär funkade inte våran radio, så vi fick fundera ut en nödlösning. Det blev till att hugga av den grova stammen med vår slöa yxa(som turligt nog inte fattades på denna TGB11), efter några timmar var vi på väg hem till en ordentlig utskällning.

 

Om man uppgraderar bandvagnarna till BvS-10, samt räknar med att vi har SISU, behövs det något mer mindre hjulfordon, kanske bara ett större trupptransport fordon.

 

Jag tycker BvS-10 verkar vara en bättre lösning för ett sverige-anpassat terrängfordon än ett hjulfordon, inte minst i vinter klimat. Funkar även utmärkt i öken mm.

 

http://www.janes.com/defence/land_forces/s...lav_bvs10.shtml

 

http://www.janes.com/defence/land_forces/g...lery/0032.shtml

 

http://www.army-technology.com/contractors...hagglunds5.html

 

typ.

Edited by Vinter
Link to comment
Share on other sites

@volvo_viking

Jopp, grader är det, 42 för att vara exakt (vet ej om det är med last). Unimogen är ett monster i terränglådan. C303 och C304 klara 22° sidlutning. Pinz 40%. Hummer 40%.

 

/Martinator

 

Edit: fick max stig på hummern. Ska vara 40%. Sorry.

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...