106 Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 Ett alternativ vore kanske att låta Volvo licensproducera Hummern (är det inte GM som äger Volvo Personbilar idag, och är det inte så att dom också äger ritningarna till Hummern?). Nej, Volvo ägs av Ford. Saab Automobile däremot ägs av GM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PLUTCH Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 SISU:n, verkar svårt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakkre Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 (edited) Ja tror att den enda ersättaren, från 2 axlade 2tons ekipage till 3 axlade monster med duglig lastkapacitet fulldiffat, grymma terräng egenskaper, Unimog. Och möjlighet för många påbyggnationer. http://www.mb-auto.at/mbshared/img/unimog300/anbauraeume.jpg http://www.unimogwherehaus.com/trucks/gall...ka/POLDOKA1.JPG http://unimog.net/sales/1300s78/photos/435s01.jpg Edited February 19, 2004 by Sakkre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArtMan Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 Tycker Volvo:s ACC skulle efter ombyggnad vara den perfekta ersättaren för de mindra bilarna . ACC var bara en prototyp men den skulle man kunna göra klart till en äkta militärbil med lättare grad av skottsäker pansar . Lite större och med mer pansar skulle jag vilja se BOXER 6x6 och ännu större 8x8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Tulo Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Klargörande: 1: Volvo gör inga terrängbilar längre. Varken XC70, XC90 eller kommande XC50 fungerar i terränglådan. 2: Det kommer komma en liten hatchback från Volvo som kommer heta V30. 3: V30:an blir ingen SUV, men det snackas om en SUV-version av V30 som eventuellt döps till XC30(?). Inte heller detta något terrängfordon. Från SÄKRA källor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted March 2, 2004 Report Share Posted March 2, 2004 Bilar utan lågväxel funkar inte i terängen. Varken Volvo eller BMW har det. /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArtMan Posted March 2, 2004 Report Share Posted March 2, 2004 (edited) Varför inte bygga vidare på en förstärkt kaross från ACC med enklaste/militär inredning och växellåda som skulla passa in på kraven? Billigare än att ta fram en helt ny bil. Edited March 2, 2004 by ArtMan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Tulo Posted March 2, 2004 Report Share Posted March 2, 2004 @ArtMan: ACC (=XC90) är snarare komfortabel än praktisk. Så även om du sätter in en växellåda och ett fyrhjulsdriftsystem som håller i skogen och inreder den spartanskt så har den fortfarande inte rätt förutsättningar att bli en praktisk bil ur en militär synvinkel. Så i långa loppet så hade det nog lönat sig att ta fram en helt ny bil avsedd för militärt bruk (om man bara hade att välja mellan en moddad XC90 och att utveckla en helt ny bil). Ergo: anskaffa en redan befintlig modell från en tillverkare som kan göra terrängfordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gorg Posted March 2, 2004 Report Share Posted March 2, 2004 Pratades om Eagle tidigare och dess dåliga sikt utåt. Mowag verkar ha förbättrad det med den senaste Eagle IV. Finfin, vet att tyskarna använder den i Afganistan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 Angående terrängbilar från Volvo.....TGB 11,13,20 mm har tillverkats av Volvo Lastvagnar - inte Personvagnar..... Personbilstillverkningen är såld till FORD. Men lastbilssidan ägs av AB Volvo som även äger Penta, Aero mm - Personbilssidan såldes för att Volvo saknade resurser långsiktigt för produktutveckling på både personbils och lastbilssidan. AB Volvo äger även Renault lastbilstillverkning + Amerikanska MACK ( + en massa Scania aktier som måste säljas pga EU bestämmelser). En ny terrängbil skulle säkert därför Volvo Lastvagnar kunna ta fram om det behövdes...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted March 3, 2004 Report Share Posted March 3, 2004 ryssarna har ett fordon som verkar vara ganska hyfsad GAZ-3937 tar 10 pers får lasta 2 ton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Sjöstedt Posted March 4, 2004 Report Share Posted March 4, 2004 Den var f*n inte vacker! Tillverkad med "Rysk finmekanik" (slägga, svets osv..) är den kanske mer fältmässig än många "nya militära" fordon. Med andra ord kanske något som kan lagas där den går sönder, utan en hel verkstad? Uppseendeväckande utan tvekan! Ful som stryk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted March 5, 2004 Report Share Posted March 5, 2004 (edited) Snygg som få! Storbritanniens nya MLV (MULTIROLE LIGHT VEHICLE) som ska ersätta Land Rover. http://www.army-technology.com/projects/future/ Ändring: Nu menar jag inte att jag tycker att ovan nämnda vagn är snyggare än TGB 11; det finns inget som är snyggare än den. Men OM man nu skulle ersätta den så... Edited March 5, 2004 by softfeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted March 7, 2004 Report Share Posted March 7, 2004 Tror inte Panhards VBL nämnts. Har aldrig kört den 'i skogen' men då fransmännen använde den en hel del i UNPROFOR blev det tillfälle att provköra på väg. Positivt intryck om än lite trångt eftersom det var fråga om den korta varianten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted March 12, 2004 Report Share Posted March 12, 2004 Ingen som har sett Auverland terrängbilarna på P4? Nån som vet nått om dem...ser jävligt balla ut! (Ja, det stod AUVERland eller nått liknande iaf. på dem. Inte Over... som man annars kan tro) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted March 12, 2004 Report Share Posted March 12, 2004 Ingen som har sett Auverland terrängbilarna på P4?Nån som vet nått om dem...ser jävligt balla ut! (Ja, det stod AUVERland eller nått liknande iaf. på dem. Inte Over... som man annars kan tro) När såg du dom? Var på P4 såg du dom? Hur såg dom ut? Bilder kommer i morgon om möjlighet ges. http://www.auverland.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted March 22, 2004 Report Share Posted March 22, 2004 (edited) Var på CeBIT-mässan i Hannover i lördags. Döm om min förvåning när man mitt i gången bland fjortisar, skejtgrabbar, välklädda kvinnor i kort kjol och kavaj, välklädda herrar i mörk kostym och slips, stöter på en livs levande german med ökenuniform. Elegant värre, och man undrade ju vad den där filuren hade på mässan (CeBIT = mobiltelefoni, telekommunikation, datorer mm) att göra. Men sedär, runt knuten fanns hela tyska försvarsmakten representerad. De visade hur framåt de var på teknik (satte mig inte in i det så extremt). Hittade i alla fall ett stort fordon som min blick drogs till. Bucher Duro alltså. Jäkligt trist när man kommer hem och "framkallar" och ser att samtliga kort är belönade med skakningsoskärpa Men men, här är bilderna: Snett från sidan bakrifrån Snett från sidan framifrån Bakifrån in i härligheten edit: länkfix, tack danno Edited March 24, 2004 by Marzocchi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted March 24, 2004 Report Share Posted March 24, 2004 I senaste numret (1 / 2004) av FMV Aktuellt som landade i brevlådan idag står det en sida om genomförda tester på RG32M som är en sydafrikansk Alvis. Bilen är splitterskyddad och terränggående. Det är kanske inte en direkt ersättare till 11:an i det avseendet att den ska massinköpas men det lät ändå lite lovande i artikeln. http://www.alvisomc.co.za/Products/rg32m.htm @Marzocchi Jag tror att din sista bild har fått fel länk. Rätt antar jag ska vara: Bakifrån in i härligheten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SWJ Posted March 26, 2004 Report Share Posted March 26, 2004 Tittade lite på Engelskmännens Landrover Wolf när jag var över där sist. Den verkar väldigt ändamålsenlig. Den går att modellera om i flera varianter. Allt från Cab till splitterskyddad Hardtop. Jag fick titta närmare på hardtopen både med och utan splitterskyd. Fick starkt ha begär. Kan inte vara helt fel då dom köpt på sig ett antal tusen själva och exporterat ytterligare några. MVH SWJ.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted April 9, 2004 Report Share Posted April 9, 2004 (edited) Jag kände att jag måste bidra. Hummern har testats av försvaret (FMV?). Jag såg filmen (går att köpa på maskinskyddarnas hemsida). Hummern har inte en chans i svenska förhållanden med mycket snö. Det samma gäller alla hummerliknande bilar med stor bottenplatta. Volvos militära avdelning har lagts ned. Har själv varit i kontakt med en av de sista som jobbade där för att få hjälp med min Viking. Om Volvo lastvagnar skall börja utveckla en ny TGB så måste de rekonstruera en avdelning som i alla tider har fått strida mot den civila avdelningens prestige. Så då återstår en tänkbar ersättare. Pinzgauser har nämnts. Frånsett att den inte har samma förmåga att ha alla hjul i marken som valpen har så är det väl den bil som mest motsvarar. Då återstår frågan: Är valpen optimal för försvarets behov? Det kan inte jag svara på. Man får dock inte glömma bort att man måste ha fordon som klarar av svenska förhållanden likaväl som utländska uppdrag. Landrover Defender är ett imponerande fordon med bra terrängegenskaper. Dessutom används de av många andra länder så deblir ju mer anpassningsbara. I turbodiesel utförande tror jag inte att den är en stor miljöbov. För lite större laster är ju Unimog ett av världens bästa terrängfordon. Den slår nog valpen med reservation för den höga tyngdpunkten (portalaxlar är inte bara bra). För ännu större laster har vi ju Volvos och Scanias nya konverterade civilbilar. Den genom alla tider bästa bil i detta segment som någonsin tillverkats i sverige är dock Volvo 912. Bättre terrängegenskaper har aldrig tagits fram. Den lastade dock bara 1,5 ton. Att SBA111 och SBAT111 nämns är lite märkligt. De har bra terrängegenskaper men med en så stor motor och så mycket vikt på framaxeln kan inte en lastbil bli bra när det är löst underlag. Det är bara nosbyggt som gäller. (Varför har det glömts bort)? //Janne Edited April 9, 2004 by volvo_viking Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Jag skulle gärna vilja se att volvo påbörjar tgb projektet igen. Själva chassit är det väl inte fel på när det gäller tgb. Men lite bättre utrustning som bla. abs. lite bättre säkerhet. kanske en ny motor råstark diesel?? och sist men inte minst, ett påkostad anti-rost lack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 http://www.scania.com/products/trucks/Spec...icles/cargo.asp tänk er den första lastbilen med den andra lastbilens påbyggnad där bak. Då har vi framtidens tgb 20 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 Alltså...för det första. För att få bra terrängegenskaper ska en bil vara så lättbyggd som möjligt och ha rätt viktfördelning. För det andra ska alla hjul gå i en linje för att minska spårkänsligheten. Därigenom är den första bilen en kompromiss, medan den andra bilen är kompromisslös (med reservation för viktfördelningen). Dock får man ju tänka på att den första bilen är en tungbärgare och därför behöver dubbelmontaget. Är den inte lite tung för att ersätta 20-bil? //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 En nackdel med för stora fordon är bredden. På Sweden Offroad förra sommaren fick vi lämna tyslen med Hummern hemma när det var dax för skogsslingan på Hovdala. Han kom inte fram mellan träden helt enkelt. Nu kan ju detta ses som en mindre viktig detalj, men ändå. Svensk granskog är inte att leka med. @volvo_viking portalaxlar är inte så illa. Både TGB 11, 13 & 20 har det ju. Visst tyngdpunkten förskjuts, men markfrigången ökar markant och andra saker spelar in. Tex klarar unimogen 40° sidolutning (med portaler) medan LandRover bara klara 30° (utan portaler). Så det är inte helt avgörande. /martin Defender 110 CSW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 (edited) En nackdel med för stora fordon är bredden. På Sweden Offroad förra sommaren fick vi lämna tyslen med Hummern hemma när det var dax för skogsslingan på Hovdala. Han kom inte fram mellan träden helt enkelt. Nu kan ju detta ses som en mindre viktig detalj, men ändå.Svensk granskog är inte att leka med. @volvo_viking portalaxlar är inte så illa. Både TGB 11, 13 & 20 har det ju. Visst tyngdpunkten förskjuts, men markfrigången ökar markant och andra saker spelar in. Tex klarar unimogen 40° sidolutning (med portaler) medan LandRover bara klara 30° (utan portaler). Så det är inte helt avgörande. /martin Defender 110 CSW På tal om Svensk skog och fordon. Under KBS skulle jag och 2 till Kb reka ett nytt område, på väg till området visar det sig att det har fallit ett träd över vägen, föraren some inte är den smartaste killen i gänget bestämmer sig för att köra över stammen "Det går enkelt". 5 sekunder senare sitter våran TGB11 ordentligt fast, drivaxeln kilad mot stammen. Tyvär funkade inte våran radio, så vi fick fundera ut en nödlösning. Det blev till att hugga av den grova stammen med vår slöa yxa(som turligt nog inte fattades på denna TGB11), efter några timmar var vi på väg hem till en ordentlig utskällning. Om man uppgraderar bandvagnarna till BvS-10, samt räknar med att vi har SISU, behövs det något mer mindre hjulfordon, kanske bara ett större trupptransport fordon. Jag tycker BvS-10 verkar vara en bättre lösning för ett sverige-anpassat terrängfordon än ett hjulfordon, inte minst i vinter klimat. Funkar även utmärkt i öken mm. http://www.janes.com/defence/land_forces/s...lav_bvs10.shtml http://www.janes.com/defence/land_forces/g...lery/0032.shtml http://www.army-technology.com/contractors...hagglunds5.html typ. Edited April 15, 2004 by Vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted April 15, 2004 Report Share Posted April 15, 2004 @martinator: 40°. Det var inte illa...trodde det var mindre, typ 40% (med full last)?. Visst, det är hela bilens tyngdpunkt som spelar in. Hur mycket sidlutning klarar valpen av? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 verkar ju vara ett mycket vettigt alternativ. http://www.difflock.com/diffmag/March2004/pinzgauer.shtml Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 (edited) @volvo_viking Jopp, grader är det, 42 för att vara exakt (vet ej om det är med last). Unimogen är ett monster i terränglådan. C303 och C304 klara 22° sidlutning. Pinz 40%. Hummer 40%. /Martinator Edit: fick max stig på hummern. Ska vara 40%. Sorry. Edited April 26, 2004 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Denna bil står inne på Miloverkstan i Skövde Bild 1 Bild 2 Bild 3 Det ser ut att vara en fransk Auverland Typ A3 av något slag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted May 24, 2004 Report Share Posted May 24, 2004 Det verkar som om denna tråd behöver fräschas upp. kom med nya förslag på en ny ersättare för tgb 11 13 och 20 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.