Jump to content

Recommended Posts

Då och då läser man eller hör talas om militära fordon som fåtts eller köpts som överskott av frivilligorganisation och brukats under utbildning/övning med civil registrering.

 

Är det någon här som har erfarenhet av det?

 

Jag skulle vilja veta hur det går till, vem fordonen registreras på, hur de försäkras, var de tankas, hur de underhålls och vad det kostar mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordonen registreras på aktuell förening/förbund, och försäkras genom dessas försorg. Samma sak med underhåll/tankning etc. Kontentan är att det blir skitdyrt! Om man nu inte som frivilligorganisation på något sätt lyckas få FM att stöda med t.ex. drivmedel och liknande. Man är också ansvarig för skrotning av fordonen man övertagit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu handlade visserligen tråden om civilt reggade fordon men många frivilliga försvarsorganisationer har militärt registrerade fordon som bilkåren, FMCK mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men de fordonen ägs väl knappast av FMCK, bilkåren motsv, det finns fortfarande ett förband som har ansvar för dessa men som delat ut dom som "stöd till frivillig försvarsverksamhet"?

Jag vet i ett fall där ett förbund under Försvarsutbildarna äskade om terrängbilar och fick iaf minst två st tgb 11 och en tgb 30 eller 40a, dessa registrerades på förbundet,
försäkrades med någon form av "veteranförsäkring" (vilket blir ganska billigt) och kan sedan brukas inom förbundets verksamhet.

Bilarna får inte säljas vidare av förbundet till någon privatperson, jag är inte ens säker på om dessa kan överföras till något annat förbund/förening motsv inom Försvarsutbildarna eller ens till någon person inom förbundet om förbundet skulle upplösas, kanske måste de skrotas.

Reservdelar och så kan äskas via FM eller köpas via civila grossförsäljare eller andra som säljer övserskottsmateriel.

En del hemvärnsföreningar bygger ju upp en egen liten vagnspark med fd militärfordon som kan användas när lokala hemvärnsförband är i behov av fordon eller har brister, vet dock att det har varit lite si och så med detta.

 

Kostanden är ju självklart beroende på vilken typ av fordon, tankar gör dom på vanliga civila mackar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men de fordonen ägs väl knappast av FMCK, bilkåren motsv, det finns fortfarande ett förband som har ansvar för dessa men som delat ut dom som "stöd till frivillig försvarsverksamhet"?

 

Jag vet i ett fall där ett förbund under Försvarsutbildarna äskade om terrängbilar och fick iaf minst två st tgb 11 och en tgb 30 eller 40a, dessa registrerades på förbundet,

försäkrades med någon form av "veteranförsäkring" (vilket blir ganska billigt) och kan sedan brukas inom förbundets verksamhet.

 

Bilarna får inte säljas vidare av förbundet till någon privatperson, jag är inte ens säker på om dessa kan överföras till något annat förbund/förening motsv inom Försvarsutbildarna eller ens till någon person inom förbundet om förbundet skulle upplösas, kanske måste de skrotas.

 

Reservdelar och så kan äskas via FM eller köpas via civila grossförsäljare eller andra som säljer övserskottsmateriel.

 

En del hemvärnsföreningar bygger ju upp en egen liten vagnspark med fd militärfordon som kan användas när lokala hemvärnsförband är i behov av fordon eller har brister, vet dock att det har varit lite si och så med detta.

 

Kostanden är ju självklart beroende på vilken typ av fordon, tankar gör dom på vanliga civila mackar.

 

Tror FMCK ägar alla sina Mc 258 men då ansvarar man för att det finns tillräckligt många i Hemvärnet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här går det till:

1. Kolla upp vilka fordon som är på väg att avvecklas, exvis genom rykten, genom FXMs annonser eller genom mtrl-kontor.

2. Skicka en hemställan till hkv prod mtrl (finns avd för avveckling) om överföring av den överskottsmtrl ni önskar till er frivilliga försvarsorganisation. Detta är nämligen det första alternativet för dom, före försäljning m.m.

3. Ta emot mtrl på närmsta förband.

4. Begär ut militära registreringspapper på respektive fordon från aktuellt mak.

5. Gör ursprungskontroll hos transportstyrelsen. Kostnad ca 700 kr/fordon.

4. Registreringsbesiktiga fordonen hos lämplig bilprovning. Kostnad ca 2100 kr/fordon.

5. Ansök om ev dispens från gällande regelverk, kostnad ca 2600kr/dispens.

6. Försäkra, tuta och kör!

 

Fordonen får ej nyttjas i kommersiell vht eller säljas vidare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gammal tråd, men nej FMCK förvaltar enbart systemet (mc 258) det ägs av FM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By mskompass
      Vi har ett fordon som det står EP40-E på sidan vilket så vitt jag vet är att det tillhör ledningsplutonens fordon i 40:e hv var men finns det någon här som vet vad varje bokstav står för i förkortningen?
    • By pimmis
      Goerz Unigor har tillverkat högklassiga analoga multimetrar på 1960-1970 talet. En modell som köptes in av Försvaret heter Unigor 5s, mätte upp till 3kV om det behövdes och kallades kort och gott URI inom försvaret (så vitt jag vet). Bild på multimetern här: https://www.radiomuseum.org/r/goerz_unigor_5p.html
       
      Det finns något exemplar att beskåda på något armemuseum enligt Internet. Försvaret måste ju ha haft en hel del av dessa multimetrar, noga utvalda för sin hållbarhet och kvalitet. Vart försvann dom? Dom finns i varje fall inte på Internet att hitta längre.
    • Guest
      By Guest
      I denna tråd ska vi försöka pungslå de gulsvarta skönheterna som pryder FM's fordon på alla dess gåtor.
       
      De börjar ju se lite grådaskiga ut på sina dar, det är väl samma typsnitt på siffrorna nu som under 50-talet? De civila  nummerplåtarna byter ju utseende lite då och då. Senast i raden är ju de återvinningsbara aluminiumplåtarna vars typsnitt iochförsig är fulare än de som var i i slutet av 90-talet och början på detta årtusende men miljövänligare.
       
      Behandlas de gulsvartprydda fordonen annorlunda i samhället än vanliga fordon vad gäller p-böter o sånt? Vilka fordon får ha militär reg.plåt? Tgbilarna har det väl inte? Vilken funktion har det att märka FM's fordon med annorlunda skyltar än civila? Ska det tillåtas att få döpa sin militära nummerplåt som t.ex BLÅGUL eller 91:AN eller ANNA-K?
       
      Jag fick själv nyligen åka i en gulsvartprydd bil vid ett besök på F16 i Uppsala. Jag tror det var 30-gräns inne på området men när man skjussades omkring via taxibanor och sånt gick det 4X den farten kan jag säga.   Är det ett erkänt beteende att köra skiten ur FM's fordon?
       
      /RP
    • By Bosse
      Finns det något system i hur ett registreringsnummer tilldelas ett fordon?
      Kan man men någon slags "nyckel" utläsa exempelvis var ett fordon varit/är placerat. Län, förband eller liknande. Eller delades sifferkombinationerna ut slumpvis?
      Min fråga gäller visserligen fordon under andra världskriget men samma system gäller kanske idag.
      Förresten, heter det registreringsnummer eller är det bara civila noviser som kallar det så?
    • By Sverkerino
      Jag kom nyss hem från en ungdomskurs där vi fick flera artiklar kläder utdelade, bland annat de otroligt bekväma gråa knästrumporna och en t-tröja 90, helt olivgrön. Vet någon var jag kan hitta dessa för försäljning? Tack!
×