Jump to content

Recommended Posts

Då och då läser man eller hör talas om militära fordon som fåtts eller köpts som överskott av frivilligorganisation och brukats under utbildning/övning med civil registrering.

 

Är det någon här som har erfarenhet av det?

 

Jag skulle vilja veta hur det går till, vem fordonen registreras på, hur de försäkras, var de tankas, hur de underhålls och vad det kostar mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordonen registreras på aktuell förening/förbund, och försäkras genom dessas försorg. Samma sak med underhåll/tankning etc. Kontentan är att det blir skitdyrt! Om man nu inte som frivilligorganisation på något sätt lyckas få FM att stöda med t.ex. drivmedel och liknande. Man är också ansvarig för skrotning av fordonen man övertagit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu handlade visserligen tråden om civilt reggade fordon men många frivilliga försvarsorganisationer har militärt registrerade fordon som bilkåren, FMCK mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men de fordonen ägs väl knappast av FMCK, bilkåren motsv, det finns fortfarande ett förband som har ansvar för dessa men som delat ut dom som "stöd till frivillig försvarsverksamhet"?

Jag vet i ett fall där ett förbund under Försvarsutbildarna äskade om terrängbilar och fick iaf minst två st tgb 11 och en tgb 30 eller 40a, dessa registrerades på förbundet,
försäkrades med någon form av "veteranförsäkring" (vilket blir ganska billigt) och kan sedan brukas inom förbundets verksamhet.

Bilarna får inte säljas vidare av förbundet till någon privatperson, jag är inte ens säker på om dessa kan överföras till något annat förbund/förening motsv inom Försvarsutbildarna eller ens till någon person inom förbundet om förbundet skulle upplösas, kanske måste de skrotas.

Reservdelar och så kan äskas via FM eller köpas via civila grossförsäljare eller andra som säljer övserskottsmateriel.

En del hemvärnsföreningar bygger ju upp en egen liten vagnspark med fd militärfordon som kan användas när lokala hemvärnsförband är i behov av fordon eller har brister, vet dock att det har varit lite si och så med detta.

 

Kostanden är ju självklart beroende på vilken typ av fordon, tankar gör dom på vanliga civila mackar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men de fordonen ägs väl knappast av FMCK, bilkåren motsv, det finns fortfarande ett förband som har ansvar för dessa men som delat ut dom som "stöd till frivillig försvarsverksamhet"?

 

Jag vet i ett fall där ett förbund under Försvarsutbildarna äskade om terrängbilar och fick iaf minst två st tgb 11 och en tgb 30 eller 40a, dessa registrerades på förbundet,

försäkrades med någon form av "veteranförsäkring" (vilket blir ganska billigt) och kan sedan brukas inom förbundets verksamhet.

 

Bilarna får inte säljas vidare av förbundet till någon privatperson, jag är inte ens säker på om dessa kan överföras till något annat förbund/förening motsv inom Försvarsutbildarna eller ens till någon person inom förbundet om förbundet skulle upplösas, kanske måste de skrotas.

 

Reservdelar och så kan äskas via FM eller köpas via civila grossförsäljare eller andra som säljer övserskottsmateriel.

 

En del hemvärnsföreningar bygger ju upp en egen liten vagnspark med fd militärfordon som kan användas när lokala hemvärnsförband är i behov av fordon eller har brister, vet dock att det har varit lite si och så med detta.

 

Kostanden är ju självklart beroende på vilken typ av fordon, tankar gör dom på vanliga civila mackar.

 

Tror FMCK ägar alla sina Mc 258 men då ansvarar man för att det finns tillräckligt många i Hemvärnet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här går det till:

1. Kolla upp vilka fordon som är på väg att avvecklas, exvis genom rykten, genom FXMs annonser eller genom mtrl-kontor.

2. Skicka en hemställan till hkv prod mtrl (finns avd för avveckling) om överföring av den överskottsmtrl ni önskar till er frivilliga försvarsorganisation. Detta är nämligen det första alternativet för dom, före försäljning m.m.

3. Ta emot mtrl på närmsta förband.

4. Begär ut militära registreringspapper på respektive fordon från aktuellt mak.

5. Gör ursprungskontroll hos transportstyrelsen. Kostnad ca 700 kr/fordon.

4. Registreringsbesiktiga fordonen hos lämplig bilprovning. Kostnad ca 2100 kr/fordon.

5. Ansök om ev dispens från gällande regelverk, kostnad ca 2600kr/dispens.

6. Försäkra, tuta och kör!

 

Fordonen får ej nyttjas i kommersiell vht eller säljas vidare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gammal tråd, men nej FMCK förvaltar enbart systemet (mc 258) det ägs av FM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • Guest Hv ungdom
      By Guest Hv ungdom
      Vart kan man köpa överskott från svenska FM?
    • By FurirJönsson
      Hej, jag har hör från två olika håll hört att tgb 30/40 ska genomgå remo bla motor och automatlådan. Någon som vet nåt eller är det önskedrömmar?
      Ha're
      Furir Jönsson
    • By mskompass
      Vi har ett fordon som det står EP40-E på sidan vilket så vitt jag vet är att det tillhör ledningsplutonens fordon i 40:e hv var men finns det någon här som vet vad varje bokstav står för i förkortningen?
    • By pimmis
      Goerz Unigor har tillverkat högklassiga analoga multimetrar på 1960-1970 talet. En modell som köptes in av Försvaret heter Unigor 5s, mätte upp till 3kV om det behövdes och kallades kort och gott URI inom försvaret (så vitt jag vet). Bild på multimetern här: https://www.radiomuseum.org/r/goerz_unigor_5p.html
       
      Det finns något exemplar att beskåda på något armemuseum enligt Internet. Försvaret måste ju ha haft en hel del av dessa multimetrar, noga utvalda för sin hållbarhet och kvalitet. Vart försvann dom? Dom finns i varje fall inte på Internet att hitta längre.
×
×
  • Create New...