Jump to content

Recommended Posts

Då och då läser man eller hör talas om militära fordon som fåtts eller köpts som överskott av frivilligorganisation och brukats under utbildning/övning med civil registrering.

 

Är det någon här som har erfarenhet av det?

 

Jag skulle vilja veta hur det går till, vem fordonen registreras på, hur de försäkras, var de tankas, hur de underhålls och vad det kostar mm?

Link to comment
Share on other sites

Fordonen registreras på aktuell förening/förbund, och försäkras genom dessas försorg. Samma sak med underhåll/tankning etc. Kontentan är att det blir skitdyrt! Om man nu inte som frivilligorganisation på något sätt lyckas få FM att stöda med t.ex. drivmedel och liknande. Man är också ansvarig för skrotning av fordonen man övertagit.

Link to comment
Share on other sites

Men de fordonen ägs väl knappast av FMCK, bilkåren motsv, det finns fortfarande ett förband som har ansvar för dessa men som delat ut dom som "stöd till frivillig försvarsverksamhet"?

Jag vet i ett fall där ett förbund under Försvarsutbildarna äskade om terrängbilar och fick iaf minst två st tgb 11 och en tgb 30 eller 40a, dessa registrerades på förbundet,
försäkrades med någon form av "veteranförsäkring" (vilket blir ganska billigt) och kan sedan brukas inom förbundets verksamhet.

Bilarna får inte säljas vidare av förbundet till någon privatperson, jag är inte ens säker på om dessa kan överföras till något annat förbund/förening motsv inom Försvarsutbildarna eller ens till någon person inom förbundet om förbundet skulle upplösas, kanske måste de skrotas.

Reservdelar och så kan äskas via FM eller köpas via civila grossförsäljare eller andra som säljer övserskottsmateriel.

En del hemvärnsföreningar bygger ju upp en egen liten vagnspark med fd militärfordon som kan användas när lokala hemvärnsförband är i behov av fordon eller har brister, vet dock att det har varit lite si och så med detta.

 

Kostanden är ju självklart beroende på vilken typ av fordon, tankar gör dom på vanliga civila mackar.

Link to comment
Share on other sites

Men de fordonen ägs väl knappast av FMCK, bilkåren motsv, det finns fortfarande ett förband som har ansvar för dessa men som delat ut dom som "stöd till frivillig försvarsverksamhet"?

 

Jag vet i ett fall där ett förbund under Försvarsutbildarna äskade om terrängbilar och fick iaf minst två st tgb 11 och en tgb 30 eller 40a, dessa registrerades på förbundet,

försäkrades med någon form av "veteranförsäkring" (vilket blir ganska billigt) och kan sedan brukas inom förbundets verksamhet.

 

Bilarna får inte säljas vidare av förbundet till någon privatperson, jag är inte ens säker på om dessa kan överföras till något annat förbund/förening motsv inom Försvarsutbildarna eller ens till någon person inom förbundet om förbundet skulle upplösas, kanske måste de skrotas.

 

Reservdelar och så kan äskas via FM eller köpas via civila grossförsäljare eller andra som säljer övserskottsmateriel.

 

En del hemvärnsföreningar bygger ju upp en egen liten vagnspark med fd militärfordon som kan användas när lokala hemvärnsförband är i behov av fordon eller har brister, vet dock att det har varit lite si och så med detta.

 

Kostanden är ju självklart beroende på vilken typ av fordon, tankar gör dom på vanliga civila mackar.

 

Tror FMCK ägar alla sina Mc 258 men då ansvarar man för att det finns tillräckligt många i Hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

Så här går det till:

1. Kolla upp vilka fordon som är på väg att avvecklas, exvis genom rykten, genom FXMs annonser eller genom mtrl-kontor.

2. Skicka en hemställan till hkv prod mtrl (finns avd för avveckling) om överföring av den överskottsmtrl ni önskar till er frivilliga försvarsorganisation. Detta är nämligen det första alternativet för dom, före försäljning m.m.

3. Ta emot mtrl på närmsta förband.

4. Begär ut militära registreringspapper på respektive fordon från aktuellt mak.

5. Gör ursprungskontroll hos transportstyrelsen. Kostnad ca 700 kr/fordon.

4. Registreringsbesiktiga fordonen hos lämplig bilprovning. Kostnad ca 2100 kr/fordon.

5. Ansök om ev dispens från gällande regelverk, kostnad ca 2600kr/dispens.

6. Försäkra, tuta och kör!

 

Fordonen får ej nyttjas i kommersiell vht eller säljas vidare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...