Jump to content

Tänkbar ersättare till Terrängbil 11,13,20


Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi ska också komma ihåg att Hummern i mångt och mycket tillhör fordonsgeneration TGB13 med allt vad det innebär av säkerhet och ergonomi. Det är trångt i en hummer. Fordonet är dessutom designad med s

Någon som kan berätta hur det är tänkt att taktiken ska utformas för hemvärnsplutonen med 5 sprinter varav två har släp, när plutonen utsatts för eldöverfall?

Har inte HV fått sina Sprintar än? På väg upp till Älvdalen för några veckor sedan åkte jag förbi I13 i Falun och där stod en antal sprintar uppställda. Med HVs logga på sidan av bilarna och allt.  

Om man skulle vilja byta till en ännu mer miljö- och säkerhetsmonstruös bil, så föreslår jag än en gång räkan:

 

Rysk Äventyrs- och Kommando-Automobil:

 

http://www.uaz.ru/models/nm/3159/sxem/

 

Eller den här fulingen:

 

http://www.gaz.ru/eng/avt/pers/2330/index.asp

 

Då får man garanterat lättlagade och otroligt terränggående fordon som går sönder hela tiden så att soldaterna får lära sig laga bilar med kåda och gammal kaffeburk.

 

I Afghanistan bytte folk TILL sig räkor för att bli av med jobbiga Toyotor som krävde doktorsgrad i mekanik för att repareras. De här små fulingarna har rent löjligt goda terrängegenskaper. Obekväma och bullriga är dom, men tillåter ryska regeringen att låta bli att bygga vägar. Vad ska man med vägar till när det finns räkor.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Guest Triggerpuller

ALVIS OMC WINS BID TO SUPPLY VEHICLES TO SWEDISH DEFENCE FORCE

14 June 2004

 

South Africa’s leading armoured and peacekeeping vehicle manufacturer, Alvis OMC, has beaten off strong international competition to become the preferred supplier of 200 specialist patrol vehicles to Sweden.

 

The Swedish procurement agency, FMV, signed a contract with Alvis OMC on 28 May 2004 for two prototype vehicles, with an option to purchase up to 200 vehicles thereafter.

 

The contract was won after extensive trials of Alvis OMC’s technologically advanced RG-32M mine-hardened patrol vehicle (MHPV) in Sweden’s recent MHPV evaluation programme.

 

An extensive “winterisation” programme was applied to the RG-32M to bring it in line with Swedish climate conditions. The process included modifications to the heating and insulation systems for both engine and crew, assisted by Alvis Hägglunds, the Alvis Group’s Swedish operation.

 

Gert Pretorius, Engineering Manager at Alvis OMC, said:

 

“We are especially pleased to have this Swedish endorsement of our technological capabilities, particularly the vehicle’s ability to perform successfully in extreme temperatures. The RG-32M has proved to be equally effective at 49ºC, in the desert sands of Africa and the Middle East, and at

-35ºC in Sweden’s frozen wilderness.”

 

SEE ALVIS PRODUCTS AT EUROSATORY, PARIS 14-18 JUNE 2004, STAND A3

 

[Ends]

 

For further information contact:

 

Verity Lloyd

Scribe Communications

Benoni, South Africa

Tel: +27 (0) 12 667 4261/2/3

Fax: +27 (0) 12 667 4300

[email protected]

 

 

 

Mary Ann Griffiths

Group Communications Manager

Alvis plc, London, UK

Tel: +44 (0)20 7808 8886

Fax: +44 (0)20 7808 8859

Mob: +44 (0)7887 787935

[email protected]

 

 

MORE ABOUT ALVIS OMC’S RG-32M

 

Militarised version of RG-32 Scout

 

Hull: all-steel welded armoured monocoque

 

High level of tactical mobility

 

Ample side doors and hatches

 

Protection Levels:

 

Ballistic protection

 

7.62 x 51 mm NATO Ball at 30m

 

Mine protection for crew Anti-personnel mines under or next to cab

 

Ballistic protection against 7.62 x 51 mm NATO ball at 30 m

 

High use of COTS components

 

3 x RG-32Ms can be carried in a C-130 aircraft

 

 

NOTES TO EDITORS:

 

Alvis OMC is South Africa’s primary military vehicle facility and covers all disciplines of the military vehicle spectrum including conceptualisation, design, development, manufacture, production, and in-service support. The company specialises in a wide range of wheeled armoured vehicles and mine-protected vehicles and supplies South Africa and other African and overseas defence markets. The company’s offices and plant are situated in Benoni, Gauteng. To know more visit www.alvisomc.co.za .

 

The Swedish RG-32M contract was enhanced by the South African offset requirements through South Africa’s recent purchase of Gripen fighter aircraft from Swedish company SAAB.

 

The RG-32M is derived from the RG-32 Scout, which started life in South Africa approximately 10 years ago as an armoured peace-keeping vehicle. It has since been developed and modified according to clients’ needs for various roles across the globe, in deserts, jungles and mountains, and most significantly as an armoured vehicle for global peacekeeping.

 

Alvis OMC is a division of Alvis South Africa, which is a subsidiary of Alvis plc (United Kingdom). Alvis plc holds a 75% share of Alvis South Africa, the remaining 25% being held by Dynamic Global Defence Technologies, a South African company. Alvis South Africa has two divisions, Alvis OMC and Alvis Gear Ratio. The latter is a specialist manufacturer of transmission systems and components to local and overseas OEMs. It is situated in Alrode, Alberton.

 

Other businesses in the Alvis Group include Alvis Vickers and Alvis Bridging in the UK and Alvis Hägglunds in Sweden.

 

Alvis plc is listed on the London Stock Exchange and is one of the leading companies in the world in the design development and production of armoured fighting vehicles and military land systems. The Alvis Group employs 2500 personnel and its turnover in 2003 was £349 million. To know more visit www.alvis.plc.uk .

 

Uppenbarligen blir RG32M en av ersättarna till Tgb.. :)

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Om jag minns rätt så i brittiska armens test valde de bort RG-32 bilen för att den var för liten = dåliga last möjligheter

Hoppas att det inte blir som nya GW där det som förare o chef är nästen omöjligt att sitta med stridsutr på.

Jag vet vad säki säger men jag vill ha mina grejer tillgänliga omedelbart om det värsta skulle hända.

Link to post
Share on other sites
Jopp, grader är det, 42 för att vara exakt (vet ej om det är med last). Unimogen är ett monster i terränglådan. C303 och C304 klara 22° sidlutning. Pinz 40%. Hummer 40%.

Låter jävligt skumt att Hummern bara skulle klara 40° sidolutning.. Den är ju bred och platt! Till och med Ford Maverick (SUV) klarar ju 49°

Link to post
Share on other sites

Australiens armé har valt Bushmaster Infantry Mobility Vehicle (IMV).

 

V9916508.jpg

 

"... the IMV is capable of accommodating a full infantry section with equipment, offers exceptional on/off road performance with speeds of up to 90km/h and ballistic protection from small arms and mine blast with its specially welded v-shaped monocoque hull and ballistically protected windows."

 

"The IMV fleet will consist of six variants including Troop, Command, Ambulance, Direct Fire Weapon, Mortar and Assault Pioneer ..."

 

http://www.defence.gov.au/news/armynews/ed...ies/story01.htm

http://www.defence.gov.au/news/armynews/ed...Bushmaster1.mpg

 

 

Fler länkar:

http://www.adi-limited.com/2-01-010-040-030.html

Link to post
Share on other sites
Jopp, grader är det, 42 för att vara exakt (vet ej om det är med last). Unimogen är ett monster i terränglådan. C303 och C304 klara 22° sidlutning. Pinz 40%. Hummer 40%.

Låter jävligt skumt att Hummern bara skulle klara 40° sidolutning.. Den är ju bred och platt! Till och med Ford Maverick (SUV) klarar ju 49°

Jo, jag håller med, men siffran är hämtad från

www.hummer.com

Men som med alla siffror är detta vad tilvlerkaren rekomenderar för att vara på den säkra sidan och slippa onödiga utgifter i form av stämningar. Har sett landrovers (softtop) närma sig 45° grader utan problem, men det är inget jag skulle göra med min 110 CSW.

 

Svaret nedan är hämtat från SLRKs forum.

"Att översätta procent till grader kräver antingen en tabellsamling med tangens värden, eller en miniräknare med den funktionen. Windows miniräknare har den, välj View/Scientific.

 

Vill du veta hur många procent 30 grader motsvarar trycker du 30 TAN vilket ger 58%. Det betyder att marken höjs 58 cm på varje horisontell meter. 90 grader blir således ett oändligt tal eftersom en 90-gradig backe inte har någon horisontell komponent.

 

För omvänd beräkning % -> grader, kryssa för rutan INV innan du trycker på TAN. "

 

/Martinator

 

EDIT: 49° är otroligt mycket, är du säker på att det inte är max stigvinkel, eller något annat?

EDIT2: Hittade mavericK spec. De har skrivit 49° men jag tror inte jag skulle provat.

Edited by martinator
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
  • 5 months later...

Hmm, dags att väcka tråden till liv....

 

Igår eftermiddag såg jag en Land Rover Defender(fyrdörrars) cruisa omkring i trakten Skara-Skövde med befäl ifrån K3. Bilen var civilreggad och hade Tre kronor klistermärket med vit botten klistrat fram och bak(måste man ha för att dom militära försäkringarna ska gälla).

Är det något test av dessa fordon justnu(då det inte är första gången jag har sett defender i kronans tjänst) eller kan man tänka sig att det var ett sedvanligt hyra-fina-bilar-för-dyra-pengar?

,O någon som vet? :clap:

Link to post
Share on other sites
I Afghanistan bytte folk TILL sig räkor för att bli av med jobbiga Toyotor som krävde doktorsgrad i mekanik för att repareras.  De här små fulingarna har rent löjligt goda terrängegenskaper. Obekväma och bullriga är dom, men tillåter ryska regeringen att låta bli att bygga vägar.

Har ett antal tusen mils erfarenhet av ryska fordon.

 

UAZ:en och de små Kamaz lastbilarna (4x4) är mycket bra i terräng. Kamazen har dessutom CTI (luft trycket i däcken kan sänkas och höjas från hytten)

 

De är lätta att reparera och detta får man göra ofta om bilen är gammal.

livslängden är ca 150,000km och då återstår en metall hög. De är bra till 50,000km och ok till 100,000. De sista 50,000km bör man låta bli om man inte är kinky på bilrep.

 

Militär varianten av UAZ kostar under 30,000 för en civilperson. Kamazen något mer.

 

Jag skulle kunna tänka mig dessa om följande villkor uppfylls:

Mobfordonen endast nya.

Äldre fordon i GU samt föraren får repa bilen själv. Endast verkstad om han ej klarar av det själv.

Besparingen genom Ryskt val går till annat behov

 

GAZ:en har jag hört att man har barnsjukdommar med. Tror ej den finns i Ryska armen.

Edited by Stella-Polaris
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Hmm, dags att väcka tråden till liv....

 

Igår eftermiddag såg jag en Land Rover Defender(fyrdörrars) cruisa omkring i trakten Skara-Skövde med befäl ifrån K3. Bilen var civilreggad och hade Tre kronor klistermärket med vit botten klistrat fram och bak(måste man ha för att dom militära försäkringarna ska gälla).

Är det något test av dessa fordon justnu(då det inte är första gången jag har sett defender i kronans tjänst) eller kan man tänka sig att det var ett sedvanligt hyra-fina-bilar-för-dyra-pengar?

:banana någon som vet? :unsure:

Land Rover bilarna tillhör FJS vad jag hört. Men dom verkar vara spridda lite varstans på regementet.

Link to post
Share on other sites

Om krav som goda terrängegenskaper, enkel att reparera och driftsäkerhet är viktiga kriterier så går ju alla civila bilar som säljs i Europa idag bort.

 

Att bygga en bra terrängbil är ju inte svårt, problemet är ju bara att hitta någon som kan bygga den till bra pris.

 

Unimog bygger ju dom klart bästa terrängbilarna. Dom går att använda i obanad terräng till skillnad från Hummer eller Land Rovers. Dom tekniska lösningarna på Unimogs år ju också överlägsna det mesta. Dom enda mörka målnen på horisonten är att Mercedes tvingas montera in motorer med komplicerad och känslig elektronik för att uppfylla avgaskraven i Europa.

Link to post
Share on other sites

Kan nämna att det inte bara är europa där avgaskraven blivit högre. Även länder i afrika har börjat kräva nyare terängbilar/lastbilar trots svårigheterna att laga dessa. Det blir därigenom svårare och svårare att hitta gammal enkel teknik, den efterfrågas helt enkelt inte längre.

Numera inom hjälporganisationer (FN:s egna och NGO:s) är Landcruisers mera regel än undantag. Även om Landrovern ser giftig ut så är den på väg ut :(

Link to post
Share on other sites

Anledningen till att FN, räddningsverket och stora gruvbolag etc kör med Landcruisers är att kvalitén är outstanding om man jämför med Land Rovers och att Toyota är den enda tillverkare som fortfarande säljer diesel bilar med mekaniskdieselpump. Moderna dieslar gårheller inte att köra på så dålig diesel som dom har i vissa delar av Afrika.

 

Om försvaret skulle behöva en bil med god kvalié, billig i drift och medelmåttiga terrängegenskaper (bättre än alla andra civila "vanliga" bilar) så är Toyota landcruiser 70 alt 105 det självklara valet. Men den går ju inte att jämföra med en tgb11 eller Unimog eftersom den saknar portalaxlar och har mindre däck.

 

Om man bortser från priset så vore det ju bäst om dom beställde Unimog 3000 med crewcab hytt eller med en hel hytt på flaket.

Link to post
Share on other sites

Total lekman vad gäller fordon - men nu har jag hittat någo intressant tror jag (tack vare en annan tråd).

 

Företaget MOWAG (Piranha, Duro, Eagle) har ju nämnts tidigare, och Duro-konceptet tycker jag ser intressant ut. 4- eller 6-hjuliga fordon som till viss del är "modulära". Nya Eagle IV baseras nu tydligen på Duro II chassi, vilket väl skulle underlätta mycket vad gäller logistik?

 

Om jag förstått rätt kan alltså Duro i olika versioner samt Eagle fylla de roller tgb 11, 13 och 20 systemen har idag, och antagligen några fler. Eventuellt skydd för splitter eller finkalibrig eld är tydligen klart. Nu får ni gärna komma med kilovis med synpunkter, men först ska det bifogas bilder!

 

Eagle IV (Duro II chassi:

eagleIV_02_gross.jpg

 

Duro 6x6:

05_Duro.jpg

 

Duro 4x4:

20_Duro_4x4.jpg

 

Företagets hemsida: http://www.mowag.ch/

Edited by Toll
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Hmm, dags att väcka tråden till liv....

 

Igår eftermiddag såg jag en Land Rover Defender(fyrdörrars) cruisa omkring i trakten Skara-Skövde med befäl ifrån K3. Bilen var civilreggad och hade Tre kronor klistermärket med vit botten klistrat fram och bak(måste man ha för att dom militära försäkringarna ska gälla).

Är det något test av dessa fordon justnu(då det inte är första gången jag har sett defender i kronans tjänst) eller kan man tänka sig att det var ett sedvanligt hyra-fina-bilar-för-dyra-pengar?

:=o någon som vet? :unsure:

Dom där är långtidshyrda av hertz biluthyrning som har köpt dom alt hyrt av land rover som sagt hyrda av FJS

 

titta efter ett S på bakrutan och under där står det no 1 club = hertz bil

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Jopp, grader är det, 42 för att vara exakt (vet ej om det är med last). Unimogen är ett monster i terränglådan. C303 och C304 klara 22° sidlutning. Pinz 40%. Hummer 40%.

Låter jävligt skumt att Hummern bara skulle klara 40° sidolutning.. Den är ju bred och platt! Till och med Ford Maverick (SUV) klarar ju 49°

Från AM General hämtar jag följande citat ang en HMMWVs kapacitet i terrängen.

 

The performance indicated does not reflect the capability of the HMMWV, but rather reflects the performance required by the U.S. military

Utifrån det drar jag slutsatsen att en HMMWV i praktiken klarar betydligt mer än det som står på pappret.

 

/Johan ES

Edited by Johan ES
Link to post
Share on other sites

Om man läser mitt inlägg så står det 40% inte 40° på hummern. Är en väldig skillnad där. Viadre står det i inlägget hur man konverterar % > °. LandroverOwner testade hur långt man kunde ta en fabriksny defender 90. Den klarar enligt specen 30° sidolut, de kom upp i 42°. Vadningsdjupet är av tillverkaren angivet till 500 mm, de klarade 850 mm. Så det finns ofta lite att ta av. Mest för att tillverkaren inte ska få skit för någon olycka.

 

Det finns portalboxar till LandRover. Tillverkas som tredjepartstillbehör av Maxi-Drive. Höjer 124 mm, breddar 170 mm.

 

/martinator

Link to post
Share on other sites

Inte för att jag ser sprintern som något alternativ men eftersom jag vet vad många tycker om den så måste jag få säga att det nu tydligen bara är tillåtet att framföra dessa fordon i en hastiget av maximalt 60Km/h, detta på grund av problem med växellådorna (som om det var en nyhet). Detta är vad jag har hört iaf... Finns det någon som kan bekräfta eller dementera?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • Guest Våfflan
      By Guest Våfflan
      Tja, jag fick tag på en bild på ett fordon som verkar användas av Svensk militär men ingen jag frågar verkar veta vad fordonet i fråga heter, så då undrar jag om någon av ni vet vad namet är?
       
      https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/s720x720/10456254_10152864639224989_7219111022248914127_n.jpg
       
      Ett svar skulle vara väldigt uppskattat!
    • By FurirJönsson
      Hej, jag har hör från två olika håll hört att tgb 30/40 ska genomgå remo bla motor och automatlådan. Någon som vet nåt eller är det önskedrömmar?
      Ha're
      Furir Jönsson
    • By M_Persson
      Hej!
      Efter att polarn köpt en Valp av 65:ans årsmodell så blev jag sugen att köpa en TGB 11 ist.
       
      Har dock några frågor...
      Visst får jag köra den på vanligt B-kort?
      Någon som kan säga någon medel förbrukning av soppa?
      Vad kostar skatt o försäkring?
      Vad är det för skillnad mellan modellerna?
      Finns det någon modell med bara ett flak?
      Finns det några vanliga kända fel?
      Och sen minns jag från min egen tid i lumpen när jag körde TGB 30 o skulle slänga på snökedjor så var man tvungen att ha på alla 4 hjulen pga att något inte skulle gå sönder med drivningen... Gäller även det TGB 11?
    • By w2k
      Hej,
       
      är det någon som sitter på instruktionsboken till Tgb30/40 i PDF-format? Har googlat som en galning och hittat nästan alla andra, men den är svårfunnen. Döda länkar från 2007 är närmaste jag har kommit. Observera att det är den svenska versionen och inte exporten jag är ute efter.
       
      Tack på fh.
    • By weekendwarrior
      Då och då läser man eller hör talas om militära fordon som fåtts eller köpts som överskott av frivilligorganisation och brukats under utbildning/övning med civil registrering.
       
      Är det någon här som har erfarenhet av det?
       
      Jag skulle vilja veta hur det går till, vem fordonen registreras på, hur de försäkras, var de tankas, hur de underhålls och vad det kostar mm?
×
×
  • Create New...