Jump to content

JAS lilla segertåg - Export och försäljning av JAS 39 Gripen


caridon

Recommended Posts

 

På Nellis kommer de att mötas av några plusgrader under dagen samt flera minusgrader under nätterna vilket underlättar acklimatiseringen B-) , blåsigt blir det också. Det kommer att bli samgruppering med Holländska F-16.

 

Under dagen? Tja, du har förhoppningar ser jag :) Dom står och tittar på snöfallet i Bangor f.n.

Link to comment
Share on other sites

 

 

På Nellis kommer de att mötas av några plusgrader under dagen samt flera minusgrader under nätterna vilket underlättar acklimatiseringen B-) , blåsigt blir det också. Det kommer att bli samgruppering med Holländska F-16.

 

Under dagen? Tja, du har förhoppningar ser jag :) Dom står och tittar på snöfallet i Bangor f.n.

 

Jag formulerade mig oklart, ville bara påpeka att Nevada hade en liten köldknäpp just då med lägre temperaturer än vanligt (några plus dagtid samt flera minus nattetid).

 

Noterar att regeringen nu verkar ha fastställt totala antalet Gripen E till 60 stycken vilket är övre gränsen på spannet de tidigare angav men ändå 20 individer söder om Flygvapnets minsta skamgräns på 80 individer. Enström slirar också lite på avbeställningsklausulen nu tycker jag det verkar det som förutsatt att hon blivit korrekt återgiven i artikeln.

 

Ska man tolka regeringens (M:s) val av 60 st som en liten eftergift och att de kan tänka sig en batch #2? Släpper de på kravet om att inga C/D-versionen skall kvarstå parallellt så är det nog bevis på att de mjuknat(?). Men nu önskedrömmer jag bara!

Link to comment
Share on other sites

Noterar att regeringen nu verkar ha fastställt totala antalet Gripen E till 60 stycken vilket är övre gränsen på spannet de tidigare angav men ändå 20 individer söder om Flygvapnets minsta skamgräns på 80 individer. Enström slirar också lite på avbeställningsklausulen nu tycker jag det verkar det som förutsatt att hon blivit korrekt återgiven i artikeln.

 

Ska man tolka regeringens (M:s) val av 60 st som en liten eftergift och att de kan tänka sig en batch #2? Släpper de på kravet om att inga C/D-versionen skall kvarstå parallellt så är det nog bevis på att de mjuknat(?). Men nu önskedrömmer jag bara!

 

Eftersom regeringsaktivister gått omkring och pratat om en stor 90 miljarders satsning (egentligen något lägre än 90mdkr) så vore något annat än 60 flygplan som att offentligt skjuta sig själva i foten då siffran omfattade vidmakthållande C/D samt utveckling och leverans samt vidmakthållande av 60 st 39E tom 2042. Siffran 90 mdkr var och är baserad på 60 st flygplan.

 

Varför man i denna soppa då dillat med siffran 40-60 är för mig helt oförklarlig om inte annat än att man ville skydda sig mot kritik om för stora satsningar och dessutom skapa bilden av att man lyssnar på kritikerna. Nu tar regeringspartners och andra ganska nöjt emot 60 istället för att kritisera att det inte blev fler. Typisk hästsvanspolitik. Men det är en start. Avbeställningsklausulen ger som sagt bara en möjlighet att bryta kontraktet skulle Schweiz säga nej vilket i så fall förmodligen sker ungefär när vår valrörelse sätter igång...

 

Edit: Intressant att beslutet togs för en hel vecka sedan. Men inte ett ord om det under FoF. Idag har det f.ö varit mediadag i Schweiz med Demon bland annat. Passade ju fint att släppa den Svenska nyheten på morgonen då.

Edited by Signatory
Link to comment
Share on other sites

Riksdagen beslutar. Och riksdagen bemyndigade regeringen att köpa 40-60 nya flygplan. Regeringen valde 60. Om det var någon partigrupp i riksdagen som hade svårt att acceptera fler än spannet 40-60 så var det den socialdemokratiska. Och det är rätt bra att dom var med på beslutet så det slipper riskera att bli upprivet om nästa majoritet inte är borgerlig. "Dillandet" var för att det var viktigt att socialdemokraterna var med och röstade ja i riksdagsbeslutet. Nu kan S-kvinnorna kritisera moderaterna för att de köper för många plan trots att de själva faktiskt röstade ja. Löjligt, men så är politiken, sån är demokratin.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

För ett par minuter sedan frågade socialdemokraterna regering i riksdagen vad de skulle göra åt luftvärnet.

Då det behövdes en större satsning på det nu när man valt 60 JAS 39 Gripen E/F än om man valt de 80 som resulterat i en mindre satsning på luftvärn. Regering besvarade genom att lägga över ansvaret på försvarsberedningen som då ska avgöra behoven och kraven på luftvärnet och påpekade att alla partier finns med i försvarsberedningen. Hur stor tilltro kan man ha på att rätt beslut tas i beredningen?

Link to comment
Share on other sites

För ett par minuter sedan frågade socialdemokraterna regering i riksdagen vad de skulle göra åt luftvärnet.

Då det behövdes en större satsning på det nu när man valt 60 JAS 39 Gripen E/F än om man valt de 80 som resulterat i en mindre satsning på luftvärn. Regering besvarade genom att lägga över ansvaret på försvarsberedningen som då ska avgöra behoven och kraven på luftvärnet och påpekade att alla partier finns med i försvarsberedningen. Hur stor tilltro kan man ha på att rätt beslut tas i beredningen?

 

Stor om S med flera börjar arbeta för en höjning av försvarsbudgeten.

Link to comment
Share on other sites

 

[...]

 

Enström slirar också lite på avbeställningsklausulen nu tycker jag det verkar det som förutsatt att hon blivit korrekt återgiven i artikeln.

 

[...]

 

Eftersom regeringsaktivister gått omkring och pratat om en stor 90 miljarders satsning (egentligen något lägre än 90mdkr) så vore något annat än 60 flygplan som att offentligt skjuta sig själva i foten då siffran omfattade vidmakthållande C/D samt utveckling och leverans samt vidmakthållande av 60 st 39E tom 2042. Siffran 90 mdkr var och är baserad på 60 st flygplan.

 

Varför man i denna soppa då dillat med siffran 40-60 är för mig helt oförklarlig om inte annat än att man ville skydda sig mot kritik om för stora satsningar och dessutom skapa bilden av att man lyssnar på kritikerna. Nu tar regeringspartners och andra ganska nöjt emot 60 istället för att kritisera att det inte blev fler. Typisk hästsvanspolitik. Men det är en start. Avbeställningsklausulen ger som sagt bara en möjlighet att bryta kontraktet skulle Schweiz säga nej vilket i så fall förmodligen sker ungefär när vår valrörelse sätter igång...

 

Edit: Intressant att beslutet togs för en hel vecka sedan. Men inte ett ord om det under FoF. Idag har det f.ö varit mediadag i Schweiz med Demon bland annat. Passade ju fint att släppa den Svenska nyheten på morgonen då.

 

Nu har Rapport också triggat på att Enström slirar (lämnar en öppning) på avbeställningsklausulen om Schweiz inte beställer 20 Gripen E (i 19:30 sändningen, inte utlagd på SvtPlay ännu).

 

Vet regeringen och Enström något som inte vi vet angående Schweiz beställning, t.ex. att de aldrig kommer att skriva under beställningen utan kör vidare med sina F-5 eller går vidare med Rafale? Jag misstänker nästan att något sådant ligger bakom tyvärr.

 

Eller är det bara en säkerhetsgrej för att ha handlingsutrymme utifall att de kommer att göra så?

Link to comment
Share on other sites

 

 

[...]

 

Enström slirar också lite på avbeställningsklausulen nu tycker jag det verkar det som förutsatt att hon blivit korrekt återgiven i artikeln.

 

[...]

 

Eftersom regeringsaktivister gått omkring och pratat om en stor 90 miljarders satsning (egentligen något lägre än 90mdkr) så vore något annat än 60 flygplan som att offentligt skjuta sig själva i foten då siffran omfattade vidmakthållande C/D samt utveckling och leverans samt vidmakthållande av 60 st 39E tom 2042. Siffran 90 mdkr var och är baserad på 60 st flygplan.

 

Varför man i denna soppa då dillat med siffran 40-60 är för mig helt oförklarlig om inte annat än att man ville skydda sig mot kritik om för stora satsningar och dessutom skapa bilden av att man lyssnar på kritikerna. Nu tar regeringspartners och andra ganska nöjt emot 60 istället för att kritisera att det inte blev fler. Typisk hästsvanspolitik. Men det är en start. Avbeställningsklausulen ger som sagt bara en möjlighet att bryta kontraktet skulle Schweiz säga nej vilket i så fall förmodligen sker ungefär när vår valrörelse sätter igång...

 

Edit: Intressant att beslutet togs för en hel vecka sedan. Men inte ett ord om det under FoF. Idag har det f.ö varit mediadag i Schweiz med Demon bland annat. Passade ju fint att släppa den Svenska nyheten på morgonen då.

 

Nu har Rapport också triggat på att Enström slirar (lämnar en öppning) på avbeställningsklausulen om Schweiz inte beställer 20 Gripen E (i 19:30 sändningen, inte utlagd på SvtPlay ännu).

 

Vet regeringen och Enström något som inte vi vet angående Schweiz beställning, t.ex. att de aldrig kommer att skriva under beställningen utan kör vidare med sina F-5 eller går vidare med Rafale? Jag misstänker nästan att något sådant ligger bakom tyvärr.

 

Eller är det bara en säkerhetsgrej för att ha handlingsutrymme utifall att de kommer att göra så?

I Schweiz finns en möjlighet att ta en folkomröstning om nästan vad som helst. När Schweiz skaffade F/A-18 satt en fraktion igång en sådan, för att stoppa beställningen. De förlorade. Sanolikt kommer schweitzarna att ha en bakport i kontraktet, gällande en dylik situation. Därför är även en svensk bakport förståelig.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nu har Rapport också triggat på att Enström slirar (lämnar en öppning) på avbeställningsklausulen om Schweiz inte beställer 20 Gripen E (i 19:30 sändningen, inte utlagd på SvtPlay ännu).

 

Vet regeringen och Enström något som inte vi vet angående Schweiz beställning, t.ex. att de aldrig kommer att skriva under beställningen utan kör vidare med sina F-5 eller går vidare med Rafale? Jag misstänker nästan att något sådant ligger bakom tyvärr.

 

Eller är det bara en säkerhetsgrej för att ha handlingsutrymme utifall att de kommer att göra så?

I Schweiz finns en möjlighet att ta en folkomröstning om nästan vad som helst. När Schweiz skaffade F/A-18 satt en fraktion igång en sådan, för att stoppa beställningen. De förlorade. Sanolikt kommer schweitzarna att ha en bakport i kontraktet, gällande en dylik situation. Därför är även en svensk bakport förståelig.

Behövs nog ingen bakport i Schweiz. Dom kommer inte att skriva under något förrän alla interna formaliteter är klara.

Och jag räknar kallt med att det blir en omröstning. Men jag har även goda förhoppningar om att den omröstningen kommer att stödja inköpet av JAS. Schweizarna är rent allmänt ganska positiva till att sin militär får kosta en del pengar. Speciellt om dom anser att det är något som behövs. Lite underligt i det landet. Invånarna är i stort sett ganska förnuftiga, även om det krasst sett kan innebära mer kostnader eller uppoffringar på det personliga planet.

Så har dom en stadsapparat som fungerar väldigt bra, och som kostar väldigt lite pengar också.

Underligt land, som sagt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

På Nellis kommer de att mötas av några plusgrader under dagen samt flera minusgrader under nätterna vilket underlättar acklimatiseringen B-) , blåsigt blir det också. Det kommer att bli samgruppering med Holländska F-16.

 

Under dagen? Tja, du har förhoppningar ser jag :) Dom står och tittar på snöfallet i Bangor f.n.

Nu är dom framme iallafall!

 

http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2013/01/18/172-stridsflygdivisionen-landar-pa-nellis-afb/

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Nu har Rapport också triggat på att Enström slirar (lämnar en öppning) på avbeställningsklausulen om Schweiz inte beställer 20 Gripen E (i 19:30 sändningen, inte utlagd på SvtPlay ännu).

 

Vet regeringen och Enström något som inte vi vet angående Schweiz beställning, t.ex. att de aldrig kommer att skriva under beställningen utan kör vidare med sina F-5 eller går vidare med Rafale? Jag misstänker nästan att något sådant ligger bakom tyvärr.

 

Eller är det bara en säkerhetsgrej för att ha handlingsutrymme utifall att de kommer att göra så?

I Schweiz finns en möjlighet att ta en folkomröstning om nästan vad som helst. När Schweiz skaffade F/A-18 satt en fraktion igång en sådan, för att stoppa beställningen. De förlorade. Sanolikt kommer schweitzarna att ha en bakport i kontraktet, gällande en dylik situation. Därför är även en svensk bakport förståelig.

Behövs nog ingen bakport i Schweiz. Dom kommer inte att skriva under något förrän alla interna formaliteter är klara.

Och jag räknar kallt med att det blir en omröstning. Men jag har även goda förhoppningar om att den omröstningen kommer att stödja inköpet av JAS. Schweizarna är rent allmänt ganska positiva till att sin militär får kosta en del pengar. Speciellt om dom anser att det är något som behövs. Lite underligt i det landet. Invånarna är i stort sett ganska förnuftiga, även om det krasst sett kan innebära mer kostnader eller uppoffringar på det personliga planet.

Så har dom en stadsapparat som fungerar väldigt bra, och som kostar väldigt lite pengar också.

Underligt land, som sagt...

 

Jag har hört det sägas att Sverige har varit lika dant, det är något att hitta tillbaka till.

Link to comment
Share on other sites

 

Tur i oturen att det gick att nå till Yeovilton innan det blev soppatorsk för Gripen som pajade proben! Antar att det inte går att täcka in hela rutten med nödlandningsplatser, det kunde ha slutat med simtur ...

 

Jag utgår ifrån att man har reserver nog att kunna nå alternativa landningsplatser om något skulle hända. Lite snabb forskning gör gällande att ferry-range på en Gripen är 500mil, och avståndet mellan Azorerna och Maine (den längsta sträckan utan tillgång på landningsbanor) är 351 mil, så det BORDE gå, om uppgifterna stämmer, att ta sig fram till USA om det händer något på vägen som gör att man inte kan tanka.

 

/E

 

Stämmer! Såg Segerbys kommentar på en fråga på Flygvapenbloggen :

 

redflag 18 januari, 2013 kl. 08:04

Flygningen från Ronneby till Nellis var planerad att genomföras i tre delsträckor. Flygplanen har alltid tillräckligt med bränsle för att nå tillbaka till startbasen, att nå den planerade landningsplatsen eller att nå minst en annan bas. Det innebär att bränslet aldrig tillåts understiga en viss nivå utan att tankning måste ske ganska ofta. Hade ett probebrott skett över Atlanten hade flygplanet gått till en lämplig bas.

/Anders Segerby

Link to comment
Share on other sites

 

Behövs nog ingen bakport i Schweiz. Dom kommer inte att skriva under något förrän alla interna formaliteter är klara.

Och jag räknar kallt med att det blir en omröstning. Men jag har även goda förhoppningar om att den omröstningen kommer att stödja inköpet av JAS. Schweizarna är rent allmänt ganska positiva till att sin militär får kosta en del pengar. Speciellt om dom anser att det är något som behövs. Lite underligt i det landet. Invånarna är i stort sett ganska förnuftiga, även om det krasst sett kan innebära mer kostnader eller uppoffringar på det personliga planet.

Så har dom en stadsapparat som fungerar väldigt bra, och som kostar väldigt lite pengar också.

Underligt land, som sagt...

 

Jag har hört det sägas att Sverige har varit lika dant, det är något att hitta tillbaka till.

Ja, gärna. Men för det krävs nog också att politiker börjar säga som det är, och lyssna på vad folk säger och tycker. Det känns som det saknas en del på den sidan i Sverige nuförtiden. Det har blivit för lönsamt att vara politiker, så politiker nu är det inte av övertygelse, utan för egen vinning. Ingen bra grundförutsättning. Karriärpolitiker känns helt enkelt inte som en bra förutsättning för att ha ett fungerande system.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hittade en länk till en avhandling om bränslesystem. Där finns Gripens bränslesystem med. I denna finns nog en hel del om detta!

 

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=23&ved=0CD4QFjACOBQ&url=http%3A%2F%2Fliu.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A17594%2FFULLTEXT01&ei=x4X6UMGrJqHW0QXquYD4DA&usg=AFQjCNHE6aBUgWAK2LyJk80bLQtnclwfxA&sig2=XetHgP4kMDLt9XfRX1YbNw&bvm=bv.41248874,d.d2k&cad=rja

 

Fungerar inte ovanstående länk, sök här: http://liu.diva-portal.org/smash/search.jsf

 

 

On Aircraft Fuel Systems Conceptual Design and Modeling

 

av

 

Hampus Gavel

Link to comment
Share on other sites

Tackar.

 

Edit: Vi har tidigare diskuterat i denna tråd att ersätta andra sätet med en extra tank i singel versionen av Gripen. I länken över står det att det funderats över men att det som även tidigare nämnt leder till problem med balanseringen av vikten.

Edited by Blå Gul Katt
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte huruvida filmen representerar "vad man kan beställa" eller vad som faktiskt är beställt, men jag noterar:

 

- IRST

- Hjälmsikte

- Ny radar

- Ny instrumentpanel med widescreen touchskärm. Jag vet att SAAB kikat på detta, men det var i alla fall inte bestämt att det skulle införas sist jag hörde något om det.

- Sidomonterad styrspak*

- Ny datalänk, eller är det Link-16 som avses?

- Ett luftintag i fenroten för vaddå? Har man flyttat APU´n kanske? Modellerna har dock fortfarande "smuts" på ordinarie APU-plats, så det kan ju vara något annat. Kylning av elektronik t.ex. Maskinen blev ju inte direkt snyggare med det intaget i alla fall :-(

- Ny motor? Nämns inte i filmen, men det får vi väl utgå ifrån eller?

- Samma vingstorlek som tidigare? Det var prat om större vingar, men jag ser ingen skillnad.

 

Filmen pratar om ett försvarslöst litet land som kan bli överkört av fienden vilken dag som helst. Den exotiska miljön till trots, men jag utgår ifrån att det är Sverige som avses.

 

Du glömde även mycket förbättrade flygprestanda, i relation till C/D, med nedfällt ställ:

 

geargrip.jpg

 

Lite annat:

 

På de flesta Gripar tankar du under tryck genom ett system, det är grenat i flygplanet på slutet (marktankning eller lufttankning). Motorn sörplar enbart bränsle från en tank så de andra matar denna kontinuerligt (och plaskar omkring för att bibehålla jämvikt).

 

Vi är i fred och skulle aldrig planera en rutt vilket skulle kunna leda till haveri vid lufttankningsmisslyckande (iaf inte pga soppatorsk). Tror ingen pilot i 172:a anser att flygningen över till Nellis är det svåraste på den här trippen/övningen. Misstag/felbedömningar kommer alltid att ske, det skedde här och systemet reagerade som det skulle. Resultatet blev att styrkan fick titta på Mildenhall, några lite längre än andra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men Danne, du vet väl att nedfällda ställ under ett attackuppdrag är en gammal fin SAAB-tradition.

 

 

163390d1301046988t-swedish-air-force-saa

(bara för det så hittade jag ingen bild med ställen ute under en dykbombning.. )

OT: såg det enda fungerande exemplaret av den modellen i somras under flygdagen i eksjö. mycket vackert flygplan.

 

slut OT

Link to comment
Share on other sites

US Air Force/Nellis AFB uppmärksammar att Gripen deltar i Red Flag.

 

Notera att varken Nederländerna, Singapore eller Förenade Arabemiraten som också deltar i samma övning nämns med egen artikel.

 

Tillfällighet?

 

http://www.nellis.af.mil/photos/slideshow.asp?id={2E775121-F782-4217-9430-828B317D48D4}

Link to comment
Share on other sites

 

 

Kan Gripen fylla sina externa tankar när man lufttankar?

Någon som vet?

Varför skulle det inte gå?

 

J.K Nilsson

 

Jag kan tänka mig en massa orsaker till att det inte går. Jag vet en del kärror som kan det, men även andra som inte kan det.

 

Gripens bränslesystem har jag väldigt dålig koll på. AFAIK så matas "huvudtanken" från de andra tankarna, och bränslepickupen till motorn finns bara i huvudtanken. Med det systemet så kan det vara så att man skippat möjligheten att vända flödet till de externa tankarna. Vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Rimligen borde man ha byggt systemet så att man kan tanka alla tankar, inklusive x-tankar från EN påfyllningspunkt, annars måste man ju byta tankar när man klargör maskinen, eller slabba med flera bränsleanslutningar, vilket ökar klargöringstiden. Eller vad säger ni som kan och vet? Detta är lite långt från min vpl-expertis, nämligen pytsa flygfotogen i en Hkp 9 (ej trycktankning) :)
Men det måste vara rätt solida kopplingar, för det är väl några liter i sekunden som flödar när man trycktankar kärran..
Rimligen måste man i alla fall ha sett till att det funkar så när man konverterade maskinen till att kunna lufttanka, för vad är annars meningen med att flyga med de stora zeppelinarna på vingarna om de inte gör någon nytta på vägen?
Men med de ekonomiska avvägningar som görs när det gäller vår krigsmateriel ibland skulle jag inte bli förvånad om man snålat in någonstans...

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstår är det ofta så att flödet från fälltankar är litet jämfört med från interna tankar. På vissa plan kan man inte använda EBK med flöde från fälltank av den anledningen. Rimligen är då flödet åt andra hållet vid lufttankning också för litet. Hur det är med Gripen har jag ingen aning om. Fälltankar skall vara enkla billiga saker som man kan slänga bort i parti och minut utan vidare eftertanke. Möjligen är detta krav i motsats med en bränsletank som klarar påfrestningarna att fyllas vid lufttankning. Och då infinner sig frågan om det är bättre att fälltankarna inte går att fylla vid lufttankning än att de stiger kraftigt i pris i både inköp och underhåll och man sen har för få för att lättsamt kasta bort dom.

Link to comment
Share on other sites

Gripen flyger tydligen tillsammans med bl.a. Raptors i Red Flag på den blåa sidan :

 

 

[...]

 

Våra piloter är dock inte ensamma. På vår sida finns F16, Mirage 2000 och F22 för jaktskydd. Det finns F16 och F18 som ska störa och bekämpa luftvärn. F15, B-1 och B-52 används som bombflygplan och dessutom stöttas samtliga enheter av tankerflygplan och AWACS. Vi vet att ”motståndaren” har fler hot att sätta in mot oss. I morgon får vi veta vad han tänker bjuda på.

 

För förbandet i övrigt har tempot varit ganska högt. Ett par kvalificerade reparationer har genomförts så nu är flygplanparken ”grön”. Förbandets ammunition har preparerats och förberetts för kommande skarpskjutning och fällning.

 

Anders Segerby

Kontingentschef SWAF Red Flag 13-2

 

http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/2013/01/23/motstandaren-i-red-flag-okar-trycket/

 

redflag132raptor.jpg

http://www.fencecheck.com/forums/index.php?topic=25392.45

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites


http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Blekinge-flygflottilj-F-17/Nyheter/Red-Flag--en-ovning-utover-det-vanliga/

Ett deltagande i Red Flag är inget man bara får, utan är något man förtjänar.

 

[...]

 

Förutom att det är första gången som svenska flygvapnet, SWAF, deltar med ett krigsförband istället för att som tidigare, med sammansatta förband, har Sverige genom sina tidigare deltaganden övertygat det amerikanska flygvapnet om att vi är både kapabla, erfarna och väl förberedda för att delta i övningar på denna nivå. I år har Sverige fått möjligheten att på en högre nivå än tidigare.

 

- Att erbjudas möjlighet att öva med de bästa under de tuffa omständigheterna som det är frågan om är mycket värdefullt och de erfarenheter och lärdomar vi får med oss från Red Flag kommer att vara ovärderliga i vår förmågeutveckling. Näst efter Libyen är det min bedömning att en Red Flag-övning som denna utgör en av de största utmaningarna flygvapnet varit med om, menar Nagy.

 

 

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Blekinge-flygflottilj-F-17/Nyheter/Ovning-Red-Flag-har-startat/

"Spioner på basen"

 

Själva flygplanen är bara ett element i övningen, där de röda styrkorna - fienden - består av F-15 och F-16 flygplan, andra hot som måste klaras av är varnings- och störningsresurser samt luftvärnsmissiler. Dessutom finns ett så kallat "Information Operations Agressor Team" inne på Nellis Air Force Base. De utgör en grupp som spelar spioner och som med alla medel försöker komma åt känslig information. Det kan till exempel vara dokument som ligger framme, mobiltelefonsamtal och datatrafik som avlyssnas eller något som sägs i matkön.

 


http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Blekinge-flygflottilj-F-17/Nyheter/Ovningen-fortsatter/

Det är imponerande att under mer än två timmar stå och titta på närmare hundratalet flygplan som lyfter för att delta i övningen Red Flag.

 

Två B-1, två F-22, fyra F-15, sex F-16, två Gripen...startordningen beror på vilken uppgift de har men stora flygplan som tank-, bomb- och AWACS spaningsflygplan startar oftast tidigt.
I början på övningen är säkerhetsavstånden större vid start. Kommer flygplanen från samma enhet kan de ligga tätt, sedan blir det en lucka till nästa enhet.

 

Två F-16, en KC-10, tre F-15, två F-22...varje flygplan har sin specifika uppgift och inget uppdrag är det andra likt under första veckan. Under vecka två görs en del uppdrag om, för att se hur mycket man lärt sig.


Att skydda en stad från ett fientligt luftanfall var övningens första uppdrag, och det blev inte någon mjukstart. Under en timme och 45 minuter anföll 60 fientliga flygplan.

 

Fem F-18, fyra Mirage 2000, två A-10, två F-18, två A-10 fyra Gripen...som den här gången får ägna sig åt en defensiv uppgift, att skydda det ena territoriet. Några dagar senare kommer det att handla om att leta upp och oskadliggöra mobila scud-missiler på fiendens område.

 

Man kommer få 30 minuter kommer på sig från det att missilen upptäcks, via satellit eller flygspaning, annars hinner den avfyras. Men om det vet dagens piloter fortfarande ingenting.

Efter drygt två timmar kommer Gripenflygplanen tillbaka. Andra har landat på en parallell bana i princip samtidigt som de sista lyfter. Flera timmars utvärdering väntar. 394 personer får plats i utvärderingsrummet. Det är inte bara antalet flygplan som imponerar. Samtidigt pågår de sista förberedelserna för nästa uppdrag. Fyra timmar efter landning ska sex Gripen lyfta igen. Det blir samma flygplansindivider som får ge sig in i elden på nytt. Även om det bara flygs under två pass om dagen så pågår själva övningen dygnet runt.

 


Link to comment
Share on other sites

Nytt år och jag trodde 2012 skulle bli året som det mesta avgjordes, men den tämligen abrupt inbromsande ekonomin har gjort att i stort sett alla införskaffningsprogram bromsats upp, eller stoppat.

Flygplansindustrin har efter en tid med rätt mycket öppen propaganda backat in i skuggan och det mesta gällande marknadsverksamhet sköts nu direkt mot det prospektiva kundlandet med olika grader av diskretion. Stämningen mellan viss producenter är rätt dålig och på vissa håll kan man kan man nog börja se antydan till gruppindelning. Det förekommer fult spel.

 

Att påstå att Gripen ligger rätt bra till på rätt många spelfält, medialt kända och okända, är inte att ta i.....recession är inte enbart dåligt, men den gör allt väldigt svårt att förutse. När går det inte att hålla ett äldre stridsflygplan i luften längre utan exponentiellt stigande driftkostnader? Finns det samarbetsmöjligheter med andra länder? Kan man falla tillbaka på att under en period enbart flyga beväpnande skolflygplan tills ekonomin ser klarare ut?

 

Från producenternas sida är det också komplext. Hur länge skall man stanna i en kampanj och när skall den prioriteras? Törs man utveckla maskinen för egna pengar? Hur håller mman tids och kostnadsramar för ett kanande beslut?

Allt handlar om att gasa och bromsa och att kunna läsa tecken och tendenser.

 

Rafale vann i Indien, men har inget papper påskrivet. Gripen har självklart Sveriges och Schweiz för Gripen E, där det ser bra ut , men återigen signaturer på papper är svårt. För Gripen C vacklar Tjeckien omkring, där det lutat åt flera olika håll under sista halvåret (nej, det handlar inte bara om retorik för att få bättre pris. De vet att de har en bra sits av olika orsaker, men de har också interna och externa påtryckningar som vill ha annat).

 

 

Det kommer bli ett spännande år, antagligen rätt omskakande.

 

För de som har en del (eller hel del, beroende på var man sitter) så hållsi slutet av maj Fighter Nordic 2013 i Köpenhamn: http://www.fighternordic.com/

Detta är en lite mer avgränsad konferens av den betydligt större dito som hålls i London, då med hela världen som område.

 

Programmet för i år( datumet är fel och det är lite skrämmande att man inte kan pluralformen på aircraft):

 

konfv.jpg

 

 

konf2.jpg

 

 

Självklart släpper man inga smaskiga detaljer här men brukar heller inte vara någon direkt "gräset är grönare på min sida" på sådana tillställningar. Tror nog programmet kommer ändras något då nog Lockheed kommer vilja säga något om F-35, då de nog inte är nöjda med den pågående smutskastningen av projektet i Europa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...