Jump to content
Sign in to follow this  
Fk Bodin

Så här skall det se ut

Recommended Posts

LOL...... Tror inte det är så många mer än du och jag som hoppar upp och ner Bodin. :rolleyes:

Guardian var den modell som man testade med. Det som skall tas i tjänst blir en liten hybrid, till största delen sydafrikansk men med lite engelska grejer, som Guardian alltså....vad jag förstod så är det en en bit kvar att gå.

Ingen av våra flygintresserade som kan förklara vad som är så bra med detta? Jag gisar att det är robotarna det pratas om iaf, eller är jag totalt tappad? ;)

Jovisst är det robotarna vi snackar om.

Under 70-talet fick underättelsetjänsterna nys om en ny sovjetisk robot, R-73 Vympel. AA-10 Archer i  Nato beteckning.

Träffsäkerheten för roboten tordes ligga mycket nära 90% och svängprestanda var bättre än 70 G.

Tillsammans med ett hjälmsikte till Mig-29 så var oddsen mot en F-16 i "one-to-one" engagemang 50-1 i Migens fördel mot vad F-16 flög med på den tiden.

När Israel fick nys om roboten så åkte de direkt hem och utvecklade Python 3, och senare vidareutvecklingen Python 4. Västvärldens bästa kort-/medeldistansrobot, och nu sitter den på vår hemkära 39:a.

Den andra roboten är en Meteor som är BAE:s svar på RAF:s specifikation BVRAAM (Beond Visual Range Air-to-Air Missile) för Eurofighter.

Roboten har en räckvid på 200 km vilket är lika mycket som jänkarnas gamla AIM-54C Phoenix som sitter på F-14.

Skillanden mellan Meteor och AIM-54 är att Meteor är mycket mindre.

På bilden ser jag en extra tank, en fotokapsel eller nått. Sen är det tre stycken robotar. Vilka av dessa tre är det som vi pratar om?

Tackar för info'n! Farfar skulle vända sig i sin grav av lycka, efter ett helt liv på FMV och som flygtekniker :)

Fy fy Fu Johansson.

Inte lura medlemmar.

Ytterst: Python 4.

Mitten: Meteor

Innerst: Mark robot, vars namn jag glömt...  :)

Python 4´ans andra nosvinge ser ut att vara vinklad. Är det meningen att roboten ska snurra? För på dom bilder jag sett på Python 4 så har alla vingar varit raka.

Förklara, plz.

Bägee frontfenorna är sneda. Detta är nog ett "propaganda photoshoot", alltså atrapperna monterades på, kortet togs, och av med dem igen och på med några  IRIS-T tex:

Iris_t4.jpg

Här är pythonen utbytt mot IRIS-T, som SAAB själva är med och fipplar på.

Innersta "markroboten" är Sydafrikas svar på GBU-15, alltså en laserstyrd bomb.

Har Ungern eller Tjeckien AA-10 Archer i sin vapenarsenal?

I så fall så är det väll troligt att även den hamnar på 39:an, eller är det bara jag som skenar iväg spekulationer?

Tror inte (OBS tror) att någon av länderna vill ha kvar östvapnen, NATO pockar på och så vidare. De tjecker jag träffat har snurrat mycket runt Rb99 (AMRAAM) och vad bra det skall bli med den, om de får den.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Sebastian C
      Det är inte direkt någon hemlighet att dagens Gripen är mer av en JaS 39 än en JAS 39. Med bara 3 olika sorters bomber - varav 2 är varianter av samma bomb - har man inte särskilt stor möjlighet att bekämpa olika typer av markmål, såsom stridsvagnar eller luftvärn. Jag hänvisar till detta blogginlägg av Wiseman från 2013: http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2013/09/den-icke-existerande-arsenalen.html?m=1

Visserligen har vi sedan dess anskaffat GBU-39 Small Diametre Bomb, fast den lider av samma svagheter som beskrivs i Wisemans inlägg. För övrigt så kommer RBS 15ER snart vilken kommer att ha en räckvidd på ungefär 200km samt möjlighet att användas mot markmål. Den blir alltså en allsidig kryssningsrobot.

Då kommer vi till frågeställningen som den här diskussionen förhoppningsvis skall handla om: Vilka typer av attackvapen borde anskaffas för JAS 39E, och vilken är viktigast?

• By kerran
      Hej.
      Idag havererade en Gripen i Luleå i samband med motorkörning.
      Flygplanet började röra sig, for över bansystemet, voltade och landade upp och ner.
      Ingen omkom vid haveriet.

Spontant påminner haveriet om den Airbus A340-600 som havererade i Toulose i samband med motorköring.
      Den kärran hade man inte "förtöjt" ordentligt och den slet sig loss vid gaspådrag och total förstördes.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-oc...Gripenflygplan/
    • By hajjper
      http://www.helagotland.se/nyheter/artikel....ticleId=5159340

Jag såg en landning som jag aldrig sett förut. Trodde det var en pilot som hade lite roligt alt. längtade till hotellet. Nu förstår jag att det nog inte var så kul..
      Någon som är mer insatt kanske har mer info.

Det jag såg var en inflygning från norr, som avslutades med en skarp högersväng i ca 150 grader och 90 graders bankning, sen rätt ner mot banan (landade alltså söderifrån). Allt detta skedde på rätt låg höjd och låg fart. Såg mäktigt ut.
    • By Vlad
      Jag var inne på FM:s hemsida och såg att dom hyllade DC3:ans besättning.

Arkivlänk:
      http://archive.li/aIhn1

På höger sida så finns det tre stycken bilder. Den bild som är i mitten står
      står det följande text "Minnesstunden avslutades med en flygdefilering med de
      historiska flygplanen DC-3 och J28B samt deras moderna motsvarighet S102B
      och JAS 39 Gripen"

Om man nu tittar på den nedre bilden är det inte två viggen som följer den
      större fåglen?

Har jag fel eller?
    • Guest järv
      By Guest järv
      http://www.artreg.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=22893

"Förhoppningen är att man till vinterns övningar har bytt ut JAS39A mot JAS39C som bland annat kan bära en kapsel, Lightning III Target Pod, som hängs på en av planets balkar. Med hjälp av denna kan man laserbelysa mål eller motta laserenergi från mål som belyses av markförband."

Vad betyder egentligen sista biten om att "motta laserenergi från mål som belyses av markförband"? Är det verkligen så att det inte har gått att leda in JAS39A via laserbelysning eller är det jag som har glömt något?
  • Create New...