Jump to content

..:: Att söka utlandstjänst ::..


Recommended Posts

Ibland halkar man dock in på ett bananskal/en räkmacka...

 

Jag själv blev stf pbv grpch på min första mission, enbart för att jag gjorde lumpen på P2.

Man kollade aldrig om jag hade utb. på Pbv302.

Det löste sig dock till det bästa och jag kom sedan iväg som PbvGrpC på min andra och tredje mission - detta alltså trots att jag inte var vagnsutbildad under värnplikten.

 

Sedan har jag haft förare i min vagn som varit Norrlandsjägare (busschaufför på SL i Stockholm i det civila) :D

Fast denne förare påstod att det inte var någon större skillnad att köra sura morgonpendlare i Stockholm och griníga skyttemuppar i PBV´n. :lala:

 

Min näste förare var flygvapenmekaniker och körde som en gud. CREDIT till Björn!

Renare PBV fick man leta efter! Att han sedan var en riktig Mc Gyver typ som kunde laga allt med en gummisnodd, en fjäder från en kulspetspenna och en Leatherman gjorde honom till en riktig stjärna.:camo:

 

 

År och frid till er alla :)

Bara dit nick skapar ju respekt, :)

Synd bara att inte Armestaben/FN

har samma fingertoppsskänsla,,

(nostalgispark)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Umm.. När man sitter och kollar på vakanser så ser man ofta

 

Utbildning: 050329-050401.

 

Vad utbildas man i? Kan tänka mig att man inte kan full utbilda en mekaniker på 2 dagar. Vad gör man, är det så att man behöver en viss mekaniker utbildning innan?

 

På vissa befattningar som bilförare står det att man ska ha ADR, vilket ADR bevis är det dom menar? Finns ju 4 stycken...

Link to comment
Share on other sites

Utbildningen består i pappersarbete, inskjutning av vapen, tillpassning av skyddsmask och läkarundersökning i dessa fall.

 

Självklart krävs det att man kan sin befattning redan innan.

 

EDIT, klargörande.

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har fått följande utbildning i gymnasiet:

 

 

Hjullastare- anläggning

Teleskoplastare

Grävmaskin och grävlastare

Mark och anläggning

Arbetsmiljö- yrkesliv

 

Och har C behörighet med ADR-Intyg för styckegods och tank.

 

Rycker in om en vecka som bevakningsgruppchef.

 

Borde inte detta vara rätt bra meriter även fast man är bevakningssoldat :D

Link to comment
Share on other sites

Jodå, om du ämnar söka till någon av de befattningar du radat upp så.

Se bara till att få minst X77 på din vpl först.

 

The Swede :winner:

Jadå! Om 1 vecka gäller det.. Nästa måndag så börjar det!!

 

Lite smått nervös just nu men det blir nog bra!!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten fundering bara angående "civila" tjänster....

 

När man söker civila tjänster så kan man ju göra det utan att man har genomfört militär grundutbildning. Då får man göra en utb så man är lite förberedd. Men om man har genomfört militär grundutbildning står man "högre " i rang då gentemot de som inte har det eller kollar man bara på ens civila kompetens??

 

Spelar genomförd militär GU någon roll när man söker civila tjänster??

Och i så fall vilken?? Man söker ju trots allt en civil befattning och där talar ju inte den militära utbildningen, som man kanske gjort 5-7 år tidigare, om hur man är i den civila befattningen?? Man kan ju ha gjort lumpen som jägare och söker som brandman?

 

Luddigt, men ni fattar, någon som vet lite mer praktiskt hur uttagningen går till?? :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Du står inte i någon konkret högre rang än de som har lägre grad än dig. Sen att folk respekterar dig mer eller mindre beroende på vad du har för utbildning kommer ju alltid finnas, iaf i början innan folk lärt känna varandra.

 

Antagningen som jag skrev tidigare i en tråd om civilla befattningar så är det givetvis en fördel om man genomfört militär GU sen tidigare.

Men som jag skrivit även tidigare i den tråd så är det den som rekryterar som bedömmer vad han/hon anser bäst.

 

Om du söker och ni är 5 som söker samma, med likadan civil utbildning och erfarenhet och ni verkar ha liknande social kompetens, men en av er har gjort lumpen. Då kan man gissa att den personen blir mer intressan, kanske även om han saknade kanske 1 år av erfarenhet i jämförelese mot de andra.

Här är det upp till plutonchefen motsv. att välja precis som i alla de andra befattningarna. Det han/hon tycker väger mest kommer att spela avgörande roll. Vill han/hon hellre ha en med en GU i bakgrunden än de andra även om de har 1 års mer erfarenhet inom den civilia tjänsten så tar han/hon den som gjort GU.

Vill chefen istället ha en med så mycket civil erfarenhet som möjligt då väljer han den som har det...

Link to comment
Share on other sites

När man söker civila tjänster så kan man ju göra det utan att man har genomfört militär grundutbildning. Då får man göra en utb så man är lite förberedd. Men om man har genomfört militär grundutbildning står man "högre " i rang då gentemot de som inte har det eller kollar man bara på ens civila kompetens??

 

När jag fyllde på vakanserna till kokgruppen som jag hade, inför LA02, så kan jag säga att det var totalt ointressant om o vad för militär bakgrund personerna hade. Mitt viktigaste mål var att få gruppen att fungera socialt o gick då en del på ålder o arbetslivserfarenhet. Nu rörde sig det bara om att fylla ut en existerande vältrimmad grupp men tror inte att de militära kunskaperna kommer särskilt högt (läs totalt ointressanta) när man värderar den sökandes lämplighet. Dock skulle jag inte tveka att förslå nån för hemskick om det inte fanns tillräckliga vapenkunskaper under själva utbildningen. Där har man sett alldeles för mycket saker som inte borde få ske!!

 

Men har man 20 personer med samma bakgrund o det enda som skiljer är en genomförd värnplikt så visst kanske det??

 

 

:)

Som älskar det civila mörkret man befinner sig i just nu!!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga ang. uttagningen till US. Hur är det när det gäller personer som har glasögon? På ansökningsblanketten står det inte några frågor om det. Är bara lite nyfiken eftersom jag använder dem. Har sökt till US flera gånger och börjar tro att det är därför jag ej kunnat åka med. Vad vet jag?! Jag har gjort GU 95 och det var inga problem. '

:tveka:

Link to comment
Share on other sites

Från mil.se/int

http://www.mil.se/int/article.php?id=847

 

Medicinska krav

 

Du får inte ha någon kronisk sjukdom eller stå under kontinuerlig medicinering.

 

Du måste ha fullgod tandstatus.

 

Din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat.

 

Man får alltså ha glasögon.

 

Jag har dock sett folk med störresyn fel än ovanstående i US. :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Hur går det då om dem mot förmodan skulle gå sönder under tjänstgöringen? Man kan ju inte vara blind resten av tiden. ( Kan ju kanske ta tid att få ner nya? ) Det är lite sådana saker jag funderar på! Är det någon som vet? B)

Link to comment
Share on other sites

Mina glasögon gick sönder 2 ggr under KS04.

 

Första gången lyckades en av signmekarna att laga dom.

 

Andra gången gick de inte att rädda.

 

Jag hade reservglasögon och klarade mig. Men det var helt upp till mig att ha reservglasögon.

 

Lite OT men ändå

Det tog 15 månader innan jag fick ersättning för glasögonen av staten.

 

Kn Glock som numera har hawkeyes tack vare laserkirurgi.

Link to comment
Share on other sites

Din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat.

 

Innebär detta att det räcker att man har minst synskärpa 0,8 på ena och 0,5 på andra även med korrektion?

 

På ing2s hemsida står följande angående krav för synen för anställning vid EN04:

 

"Din synskärpa skall med eller utan korrektion vara lägst 0,8 på det bästa ögat och 0,5 på det sämsta ögat. I vissa befattningar kan sämre syn tolereras"

 

Har för mig att det som Ing2 anger tidigare stått som krav även för rekryteringen till utlandsstyrkan. Någon som kan reda ut detta?

 

 

Edit: En till fråga.

Är det forumets uppfattning att man med militärtförarbevis på tungt fordon samt med civilit C-kort och viss erfarenhet av att köra lastbil civilt, kan ha en god chans att få en befattning som Patria/SISU-förare? Eller börjar det nu finnas tillräckligt med folk med förarbevis på Patria/SISU för att detta i det närmaste är en förutsättning för att få denna tjänst?

 

Tacksam för svar!

 

/C 2:744

Edited by C 2:744
Link to comment
Share on other sites

Edit: En till fråga.

Är det forumets uppfattning att man med militärtförarbevis på tungt fordon samt med civilit C-kort och viss erfarenhet av att köra lastbil civilt, kan ha en god chans att få en befattning som Patria/SISU-förare? Eller börjar det nu finnas tillräckligt med folk med förarbevis på Patria/SISU för att detta i det närmaste är en förutsättning för att få denna tjänst?

 

Tacksam för svar!

 

/C 2:744

 

Min uppfattning är att det ALLTID är meriterande med erfarenhet från civilt körande. Enligt min mening är det bra om man har förarbevis på SISU/PATRIA men absolut inte en given anledning till att komma med. Vet många som har kommit med på senare missioner (KS10-KS11) enbart på militärt förarbevis för tung lastbil, då är det andra kvalitér som har fört dem ut på missioner....

Link to comment
Share on other sites

Jag har en helt annan fråga rörande ansökan, just specifikt att fylla i blanketten. Det kanske har tagits upp tidigare, men jag har inte kompetens på sökfunktionen, så det får jag försöka ursäkta mig istället. ,O

 

Vad fan är det meningen att man ska skriva på "Jag har följande civila utbildning"? Vilka datum ska man skriva på "Längd" och "Examen"?

 

Är det gymnasieutbildning de är ute efter? Eller allmänna utbildningar efter det? Vad kan vara intressant att skriva dit? Och då menar jag inte att ni ska svara att det är skitbra att skriva allting jag gjort sen mamma klämde ut mig.

 

Frågan är så luddig, är det bäst att bara ignorera det och skicka papper med betyg till dem istället?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Man kan har Sjukvårdsutbildning i någon form, Jägarexamen, Truckkort, SprängCert, Skepparexamen etc... finns massor av civila utbildningar som kan vara bra att veta om vid rekrytering. Vill man stila med sina 3 doktorsexamen inom nått så kan man väll göra det om man vill.

Ingen rekryterar där är speciellt intresserad av en gymnasiebetyg motsv.

Antingen har man klarat grundskolan eller så har man inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har idag fått svar från negativt svar från LA05, har gått på jobbet ikväll och blivit allmänt bitter...

Sökt 4 ggr till olika missioner och fått avslag på samtliga.

Har läst här att många tycker att urvalsprocessen är allmänt dålig ( eller det är kanske bara de som inte kommer med som tycker det? ).

Jag tycker att jag lyckats bra i arbetslivet, innehar hög social kompetens ( enligt min chef vid senaste "kvartsamtalet" ),och har avancerat snabbt på firman.

Nu är det också så att jag har gjort min GU som Närskyddsgruppbefäl, som i realiteten visade sig vara 3 månader mycket bra gröntjänst på F17 ( mycket strid och kryp i dynghål! ), sedan 6 månader i vakttjänst inom flygvapnet (F10H). Vi patrullerade mycket, varje natt. Detta borde ju vara eftersökt i utlandsstyrkan eftersom jag fått för mig att man gör detta mycket.

 

Nu till min poäng:

När PC eller rekryterare får min ansökan så är den bara en av säg 1000 st. Genast ser de att jag gjort GU inom Flygvapnet, vilket betyder inga PBV:er och inga Strf 90. BORT åker då min ansökan.

 

Detta är förståligt ur deras synvinkel. MEN här på forumet läser man att folk som bara kört SJ-buss kör Pbv och att annat löst folk som inte formellt har kompetens åker på mission. Hur gör jag då som inte har kompisar, kusiner, killen på konsum o.s.v som gjort US för att bli antagen.

Förstår att det inte finns något universal tips. Är enda knepet att ringa och trakassera PC och riskera bli stämplad som en dryg jävel, eller jaga fatt i gamla befäl och tjata på dessa?

För att skicka in bara ansökan verkar fungera dåligt....

O ärligt talat den enda skillnaden på en VW Caravell och en PBV är ju vikten (det vet ju alla)..

 

Gnäll Gnäll...... JAG VILL ÅKA PÅ MISSION!!!

 

/Disco

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde ochså FU som NSKY-GB.

 

Sökte sex gånger innan jag kom med, då som menig i EOD grupp. Vissa omständigheter gjorde att jag inte kom iväg, men ge inte upp...

 

Ett tips är ju att inte söka tjänster som alla andra söker, känner t.ex en som sökte lastbilsförare, kom med, men hoppa under utbildningen på en vakans som skyttteslusk. Chanserna finns ju så att säga.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Disco:

 

Jag kände samma frustration förra veckan men har nu ÄNTLIGEN kommit in i alla fall. Ska iväg på LA05 och detta pga mitt idogna ringande och "trackaserande" av en viss pershandläggare på SWEDINT. Han känner mig vid namn vid det här laget. Visst jag har nog en gedigen bakgrund som väger tungt i beslutet men förstod senare att det var PC som hade sett min ansökan och CV och det var han som ringde.

 

Till poängen:

Är du HV? Ring till gruppen och be om hjälp, min är skitbra att ha att göra med i dessa frågor.

Kanske ett av dina gamla befäl kan hjälpa dig med ett namn på någon som känner någon...

 

Ja ta till alla medel

 

" I Krig o kärlek e allt tillåtet, FÖRUTOM att ge upp! " // quiXsand

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kikade efter tips in idag på mil.se/int och sprang på en possitiv överraskning... en sökperiod mellan sökperioderna... Helt otippat söktes allt som gcik att söka, bara för att det ska sökas... jag menar det är 3:e gången på mindre än ett år jag söker tjänsten som bärgningsman (som 3:e alt iofs) utan någon som helst utbildning eller intresse för bärgningsområdet...

 

De missioner som gick att söka var FS12, EB05 och KS14B...

 

Edit: Sen fanns ju soldf tråden också...

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...