Andreas Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 (edited) Men på mönstringen fick jag veta att det alltså var jägare, så varför förneka något som FM också håller med om? Jag emejlade K3 informationschef och bågen blir kvar?! VIlka ska jag lita på? nån forummedlem som inte har nåra kontakter alls med K3 eller K3 informationschef? Se det själv från mina ögon grabbar, trots att ajg ej gjort lumpen. Har du verkligen inte läst något på forumet alls? Kontakten mellan Pliktverket och FM är inte vad den kunde (läs:borde) vara alla gånger. Inte minst för att det går en skaplig tid (år?) mellan "beställning" och "leverans" av vpl och det är verkligen inte säkert att inskrivningsförrättaren har någon järnkoll. Vad gäller forumsmedlemmar med kontakter med K3 skulle åtminstone inte jag vara så säker... Ledsen för upprepningen men det verkar ju verkligen inte gå in. Till sist, förbered dig på inryck på bästa sätt, ryck in och genomför GU efter bästa förmåga så ska det nog bli en intressant upplevelse, båge/"jägarstatus" eller ej. Edited January 13, 2006 by Andreas Quote
Power King Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 (edited) Utbildningen är inte lättare, att klara sig 3 dygn i mars månad bara på det man har i stridssäcken, vilket innebär värmejacka i bästa fall, (Am tar plats), kräver sin man. Nja... dom har ju stora ryggan också men då uthålligheten är 3 dagar innebär nog det att plutonens/skvadronens matriel är starkt minimerad. Bort med fältdushar, tvättbyten, mat för 30 dagar, vattenreningsverk osv Hälsning från pluton bortglömd, och förhoppningsvis kommer Power King backa upp mig. LBB, inkluderar väl hela bataljonen, även underhållsorgan, så då ska nog 30 dagar inte vara något större problem då vi står för återhämtning, utspisning, materiell till vapenvård m.m. Många på UH-plutonen framförallt i trossen kände sig grundligt lurade, förmodligen samma känslor som Jonathan uttrycker så fint. Sitta och jäsa i en lastbil? Jag klarade ju alla jägartester på mönstringen o.s.v o.s.v i all evighet... Men enligt en K3 jägare från 70-talet (då K3 fortfarande låg i Skövde) fanns även på denna tid (vet ej hur det förhåller sig mellan 70-tal och 2004) en underhållspluton. Risken att du hamnar där är lika stor som att du hamnar någon annanstanns, jag gjorde det. Nålen i hjärtat att köra lastbil när du trott att du ska ligga nergrävt i ett dike o käka rå huggorm? Nåja, trösten var ju blickarna man fick i T2's matsal, fast den missar du nog den med. Men som tröst tror jag luftburen-bågen motsvarande slår lika högt e.v. högre då den klassiska svenska jägarbataljonen inte längre har samma prioriteringar som tidigare. K3 är fullt av bortglömda delar som är minst lika stor chans att hamna på som skytte på LBB. Du har Ledningspluton du har Underhålls pluton på Livskvadron. Sedan har du special pluton med eldledning span ledning och pi samt GRK pluton på vadsbo. Livhusar Laikmets som tilhör den bortglömda delen på K3 (Som faktiskt blev Svenska mästare i 120mm GRK fast vi är ett 8cm förband Edited January 13, 2006 by Power King Quote
Träsktrollet Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 Dags att damma av en gammal tråd. Jägarbågen kommer att bibehållas på K3. Om vissa tycker att detta är fel får de gärna göra det, men så är det. Bågen är en del av förbandstecknet och kommer så att förbli. Jag umgås dagligen med folk som jobbar på K3. Quote
johanp Posted February 21, 2006 Report Posted February 21, 2006 (edited) Tänkte ge mig på ett försök att omvända denna tråd till nåt mer(för mig iaf) intressant, nämligen bilder på just utbildningstecken, är det nån som har fler i denna serie(eller andra roliga för den delen) så fyll gärna i med dem: Edited February 21, 2006 by johanp Quote
Rönström Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Vad gäller FJS så har de kråkan på uniformen som utbildningstecken, och jag tror inte att de som gjort vpl på FJS kan sänka sig så lågt att ta på sig en jägar-båge... Ursäkta, men vad i h-vete menar du? Skulle dem på något sätt stå över vanliga jägare? Som om K4:ingar/FBJ:are skulle vara högre stående, än ex. "skyttesluskar", BAH! De FJ:are som jag stött på, besitter tillräckligt mycket ödmjukhet för att respektera K3:s "luftburna soldaters" (observera DUGLIGA sådana), färdigheter och utbildning. Nu råkar det ju vara så att man på FJS har sitt egna utbildningstecken (som du också påpekade) OCH förbandstecken, samt att de är jägare med ett litet (inte helt ovikkommande) tillägg, så det funkar självklart inte. Men det hör ju inte till saken. Quote
Vrom Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Tänkte ge mig på ett försök att omvända denna tråd till nåt mer(för mig iaf) intressant, nämligen bilder på just utbildningstecken, är det nån som har fler i denna serie(eller andra roliga för den delen) så fyll gärna i med dem: Är det här seriöst?! I så fall undrar jag verkligen var man får tag på 245:an, och vad kraven är för att få bära den. Eftersom jag har ett av FM utfärdat "förarbevis" för personbil skulle det kännas väldigt rätt att bära märket, och förmodligen skulle det reta gallfeber på vissa med andra utbildningstecken på ärmarna... Quote
eskil Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Vad gäller FJS så har de kråkan på uniformen som utbildningstecken, och jag tror inte att de som gjort vpl på FJS kan sänka sig så lågt att ta på sig en jägar-båge... De FJ:are som jag stött på, besitter tillräckligt mycket ödmjukhet för att respektera K3:s "luftburna soldaters" (observera DUGLIGA sådana), färdigheter och utbildning. Kan det kanske bero på att det inte är alla som bär jägarbågen besitter samma ödmjukhet...? Quote
johanp Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Är det här seriöst?! I så fall undrar jag verkligen var man får tag på 245:an, och vad kraven är för att få bära den. Eftersom jag har ett av FM utfärdat "förarbevis" för personbil skulle det kännas väldigt rätt att bära märket, och förmodligen skulle det reta gallfeber på vissa med andra utbildningstecken på ärmarna... Tror det delades ut på i12 iaf. Jag är även lite fundersam till om det inte kan vara en Volvo 145? Quote
Lt P Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Utbildningstecken frivilligmusiker, LG. Quote
Fk Satan Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Vad gäller FJS så har de kråkan på uniformen som utbildningstecken, och jag tror inte att de som gjort vpl på FJS kan sänka sig så lågt att ta på sig en jägar-båge... Ursäkta, men vad i h-vete menar du? Skulle dem på något sätt stå över vanliga jägare? Som om K4:ingar/FBJ:are skulle vara högre stående, än ex. "skyttesluskar", BAH! De FJ:are som jag stött på, besitter tillräckligt mycket ödmjukhet för att respektera K3:s "luftburna soldaters" (observera DUGLIGA sådana), färdigheter och utbildning. Nu råkar det ju vara så att man på FJS har sitt egna utbildningstecken (som du också påpekade) OCH förbandstecken, samt att de är jägare med ett litet (inte helt ovikkommande) tillägg, så det funkar självklart inte. Men det hör ju inte till saken. Äntligen någon från det "nya" K4... tänk tidigare var K4 på samma sätt som FJS djupsammanknytet med ledordet ödmjukhet för andra och för uppgiften. Men med tillskotten på officerssidan från I22 har tyvärr mycket förändrats.... Och ja, Jag har står fast vid min åsikt som jag hade i slutet av 2004, nämligen att jag ser de från FJS skulle troligen hellre vara utan utb. tecken än att ta på sig K3:s jägarbåge. Sedan om soldaters värde etc... så går det att prata om detta till dö-dagar om vilken soldat som är mest värd, men det är snarare en siuationsanpassad fråga. Ja förutom cermonisoldater som alltid är lägre stående. Aj nu kommer jag att bli påhoppad av folket från vissa skvadroner på LG.... De jag träffat från FJS är mkt trevliga och intresserade av att lära sig andra sätt att lösa uppgifter på, och de är öppna för nya förslag och lösningar på problem. Men framförallt de ser sig själva som en del av ett stort system där varje del är viktiga för systemets funktionallitet. Mer än vad vissa andra förband anser... Men jag förstår fortfarande inte vad det är du vill framföra? Quote
Forumsledning Kimster Posted February 22, 2006 Forumsledning Report Posted February 22, 2006 Avbryt! Har alla fått säga sitt nü då ? ..nöjda ? ..inte ? ...det bryr jag mig inte om, denna tråden ska inte bli mer skitigare än den redan är. PM finns för som vill munhugga. Raderat massa skräp.. ge fan i att låta manlighet och heder låta sig blanda sig.. eller vad ni nu kallar det. /BlåGul Quote
Rönström Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 (edited) Äntligen någon från det "nya" K4... tänk tidigare var K4 på samma sätt som FJS djupsammanknytet med ledordet ödmjukhet för andra och för uppgiften. Men med tillskotten på officerssidan från I22 har tyvärr mycket förändrats.... Och ja, Jag har står fast vid min åsikt som jag hade i slutet av 2004, nämligen att jag ser de från FJS skulle troligen hellre vara utan utb. tecken än att ta på sig K3:s jägarbåge. Sedan om soldaters värde etc... så går det att prata om detta till dö-dagar om vilken soldat som är mest värd, men det är snarare en siuationsanpassad fråga. Ja förutom cermonisoldater som alltid är lägre stående. Aj nu kommer jag att bli påhoppad av folket från vissa skvadroner på LG.... De jag träffat från FJS är mkt trevliga och intresserade av att lära sig andra sätt att lösa uppgifter på, och de är öppna för nya förslag och lösningar på problem. Men framförallt de ser sig själva som en del av ett stort system där varje del är viktiga för systemets funktionallitet. Mer än vad vissa andra förband anser... Men jag förstår fortfarande inte vad det är du vill framföra? Jag förstår inte exakt VAD du vill få fram, genom att ironisera? Har jag förstått dig rätt om du menar att jag och vpl på K4 i allmänhet under 2000-talet, saknar ödmjukhet inför sina uppgifter och andra. En ödmjukhet som tidigare funnits men nu alltså inte längre existerar. Jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan dra den slutsatsen, när jag endast ifrågasätter en rejäl diss av K3:s "jägare". Kan hålla med om att språket var onödigt hårt och det skall inte upprepas, men jag skyller på den sena timmen och att studierna inte riktigt går framåt i önskad takt. Dra inte heller alla andra på K4 över en kam, bara för att du inte gillar mig. Visst fanns det rötägg på förbandet som aldrig borde fått påbörja utbildningen, än mindre slutföra den, men rötägg fanns det enligt uppgift även på FJS i samma årskull. Jag hyser den yttersta respekt för andra befattningar än min egen och inser nyttan, samt kompetensen de bidrar med. Hade om möjligheten givits förmodligen också valt att satsa på att bli vagnchef i något stridsfordon, då jag bedömmer utbildningen vara riktigt tuff, stimulerande och rolig. När det gäller officerare från I22 är du sånt långt ifrån sanningen man kan komma. De f.d. I22:are jag hade nöjet att stöta på under grönstjänsten var i många fall mer kompetenta och ofta mer ödmjuka än befäl med en annan bakgrund. Jag tänker inte driva denna menlösa diskussion vidare, då den både är helt OT och ganska barnslig, men hoppas att mina tankar gått fram på något vis. EDIT:Ledsen Kimster. Uppdaterade inte innan jag skrev, så jag missade ditt inlägg. Men slut OT för min del som sagt! Edited February 22, 2006 by Rönström Quote
Särimner Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 På tal om utbildningsmärken. Min pluton ska under det här och nästa år genomgå vad som benämns "överlevnadsutbildning" för att få nån jäkla grankotte att tråckla fast på armen. 1. Någon som har en aning om vad en "överlevnadsutbildning" för en IP inom Hemvärnet innebär? Plugga in snabbnumret till närmsta kebabhak? 2. Om man nu genomgår en sådan övning och blir belönad med en sån där kotte/kvist eller vad det var - måste man då bära den på armen? En stilla undran bara då jag försöker hålla uniformen så ren från märken som möjligt. Är väl egentligen lite skeptisk till den här "överlevnadskursen". Den stäcker sig över ett dygn och frågan är väl hur mycket överlevnad det kan bli på det? Men, eftersom mina soldater ska gå utbildningen nästa år så vill jag vara ett föredöme och gå den själv först tillsammans med min Stf. Quote
johanp Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Antagligen är det en variant av "granen": http://www.k3.mil.se/article.php?id=3270 Quote
Särimner Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Antagligen är det en variant av "granen": http://www.k3.mil.se/article.php?id=3270 Se där ja! Tack så mycket, "Granen" var det. Nå, någon då som har genomgått denna utbildning inom HV (misstänker att det kan vara skillnad på upplägget i jämförelse med ett GU-förband) och som vill dela med sig av lite info? Eftersom det finns risk att tråden "Utbildningstecken" riskerar att spåra ur så kanske någon kan PM:a? Quote
Sir Vival Posted February 23, 2006 Report Posted February 23, 2006 Antagligen är det en variant av "granen": http://www.k3.mil.se/article.php?id=3270 Se där ja! Tack så mycket, "Granen" var det. Nå, någon då som har genomgått denna utbildning inom HV (misstänker att det kan vara skillnad på upplägget i jämförelse med ett GU-förband) och som vill dela med sig av lite info? Eftersom det finns risk att tråden "Utbildningstecken" riskerar att spåra ur så kanske någon kan PM:a? Innehållet är bestämt i ett styrdokument och det är till att föjla - skillnaden består störst i (för soldatens behållning) om utb är upplagd över veckoslut eller en sammanhängande vecka. Du kan säkert få fler svar här (eller sök på ämnet): Vem får bära överlevnadsmärket? Quote
Swobbey Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Har Amfibiekåren något utbildningstecken nuförtiden? Quote
C 2.a pjäs Posted March 8, 2006 Report Posted March 8, 2006 Om jägarbågars varade eller inte varande kan jag inte, men de andra fräsiga PEK-märkena känner jag till. Det var en överste på I12/Fo17 (sedermera blev han C F018) som tyckte att alla huvudtjänster skulle få ett utbildningsmärke. 145´an var för vpl på TPC (motsv). Det var säkert inte speciellet långlivat, eftersom kockarnas märke torde redan ha varit ianspråkstaget av ett marinförband... Quote
Göta Lejon Posted March 13, 2006 Report Posted March 13, 2006 Här är det mest ultimata utbildningstecknet för FU 90 som jag någonsin lagt ögonen på, ett måste för alla utb.teckens-möpar och som definitivt slår ut allt annat: http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Militara_Sa...er/aid_25899033 Quote
johanp Posted March 13, 2006 Report Posted March 13, 2006 http://www1.shellkonto.se/tellect/soldfsho...viewCat&catId=2 Quote
Dobberman Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 ****RADERADE INLÄGG**** Inlägg av sorten "för ämnet ovidkommande kommentarer" samt dryg och otrevlig ton. Nu åter till ämnet. Quote
klasse Posted August 19, 2007 Report Posted August 19, 2007 AJB har jägarbågen som ett utbildningstecken och således på höger arm. K3 har det som förbandstecken och således på vänster. AJB är på G med ett utbildningstecken i metall. Det ska vara en sabel som den från det nya AJB märket. Quote
Mattsson Posted August 19, 2007 Report Posted August 19, 2007 På K3 så är bågen både ett förbanstecken och ett utbildningstecken, beroende på om det bärs ensamt eller med pegasus eller med divunds märke. Dock så finns det befäl av den gamla skolan som fortfarande har bågen som förbanstecken. Quote
Gorg Posted August 19, 2007 Report Posted August 19, 2007 AJB har jägarbågen som ett utbildningstecken och således på höger arm. K3 har det som förbandstecken och således på vänster. AJB är på G med ett utbildningstecken i metall. Det ska vara en sabel som den från det nya AJB märket. Nya AJB märket? Finns det nån bild på detta? Quote
klasse Posted August 20, 2007 Report Posted August 20, 2007 AJB har jägarbågen som ett utbildningstecken och således på höger arm. K3 har det som förbandstecken och således på vänster. AJB är på G med ett utbildningstecken i metall. Det ska vara en sabel som den från det nya AJB märket. Nya AJB märket? Finns det nån bild på detta? Denna kom ut runt MUCK. Efterhand skall texten "arméns jägarbataljon" tas bort. Men för att folk ska förstå vad det är för märke finns texten. 193 står för 193'e jägarbataljonen. AJB är ju en del av I19 och den 3'e bataljonen på regementet därav siffran 193. "Inom Armén utbildas idag två jägarenheter, Arméns Jägarbataljon och FJS enheter." - mil.se Quote
johanp Posted August 20, 2007 Report Posted August 20, 2007 Denna kom ut runt MUCK. Efterhand skall texten "arméns jägarbataljon" tas bort. Men för att folk ska förstå vad det är för märke finns texten. 193 står för 193'e jägarbataljonen. AJB är ju en del av I19 och den 3'e bataljonen på regementet därav siffran 193. "Inom Armén utbildas idag två jägarenheter, Arméns Jägarbataljon och FJS enheter." - mil.se Om texten försvinner sen så blir det ju klart mkt snyggare än bågen Quote
klasse Posted August 20, 2007 Report Posted August 20, 2007 (edited) Denna kom ut runt MUCK. Efterhand skall texten "arméns jägarbataljon" tas bort. Men för att folk ska förstå vad det är för märke finns texten. 193 står för 193'e jägarbataljonen. AJB är ju en del av I19 och den 3'e bataljonen på regementet därav siffran 193. "Inom Armén utbildas idag två jägarenheter, Arméns Jägarbataljon och FJS enheter." - mil.se Om texten försvinner sen så blir det ju klart mkt snyggare än bågen Bågen är klassiskt, så jag hoppas den är kvar, vilket jag tror. Detta blir nog enbart ett utbildningstecken i metall till m/87. Det kan bli snyggt. Fast på befälen lät det som de inte var så nöjda med märket, jag tycker det är ganska ok. Edited August 20, 2007 by klasse Quote
3924 Posted August 20, 2007 Report Posted August 20, 2007 Denna kom ut runt MUCK. Efterhand skall texten "arméns jägarbataljon" tas bort. Men för att folk ska förstå vad det är för märke finns texten. 193 står för 193'e jägarbataljonen. AJB är ju en del av I19 och den 3'e bataljonen på regementet därav siffran 193. "Inom Armén utbildas idag två jägarenheter, Arméns Jägarbataljon och FJS enheter." - mil.se Om texten försvinner sen så blir det ju klart mkt snyggare än bågen Bågen är klassiskt, så jag hoppas den är kvar, vilket jag tror. Detta blir nog enbart ett utbildningstecken i metall till m/87. Det kan bli snyggt. Fast på befälen lät det som de inte var så nöjda med märket, jag tycker det är ganska ok. Verkar vara ett helt ok märke, metall märket kommer det att vara en hel oval sköld med sabel eller kommer det bara att vara en liggande sabel likt treudden och örnen. Har det tagit fram någe nytt förbandsmärke än, eller kör de med mega långa blåa bågen än? Själv tycker jag att det vore lika bra att fimpa hela jägarbågen, så kanske lite av revirpinkandet skulle upphöra. Tycker det är ett bra initiativ av AJB, K3 borde göra det samma. Quote
Recommended Posts