Guest Lindman Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 var sitter utbildningstecknet på uniformen? är utb.-tecknet för jägarförbanden jägarbågen? är det sant att fallskärmsjägarna inte får bära jägarbågen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Det finns olika typer av utbildningstecken. Dels dom av metall som anbringas på uniform m/87 (tex) Då skall dom sitta ovan höger bröstficka. Finns även varianter som sitter på axelklaffar. Jag antar att du är ute efter tecknen som sitter på uniform m/90. sk. specialutbildningstecken. Dessa anbringas på höger ärm, 30mm nedanför axelsömmen. Och man får endast ha ETT märke och EN båge med tillägstext samtidigt på uniformen. Dessa märken får även anbringas på ylletröja m/87. På dina övriga frågor har jag tyvärr inga svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Hm. Så man får ha en båge och (t.ex.) överlevnadsmärket på tröja m/87? Hur ska då bågen resp. märket sitta? Blir nog inte vackert vilket som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 UniRFM99 Här kan du hitta alla regler för utbildningsmärken etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Narogh Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Vad det gäller jägarbågen så är det ett förbandstecken och sitter således på vänster ärm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Jägarbågen är ett utbildningstecken. Hade det varit ett förbandstecken hade det suttit på vänster arm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Narogh Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Opps. Gör om gör rätt. Jägarbågen är ett FÖRBANDSTECKEN. punkt. Och sitter på VÄNSTER ärm. helt rätt, blev till att tänka spegelvänt för att det skulle stämma. Eller snarare så att jag tänkte spegelvänt så att det blev fel förrut. Sånt som händer. ps. tog mig friheten att ändra mitt föregående inägg så att det blev rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 FSJ bär helst inga teken alls. Namnbrickan är nog så annonym. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Narogh Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Bild på fjs förbands tecken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Jag har sett några intressanta exempel ute på olika förband. Exempel: Örnen, treudd och överlevnadsinstruktör, Örnen, prickskytt och överlevnadsinstruktör, en LT med 20 cm kardborreband på uniformen och som byte placering med jämna mellanrum samt sist men inte minst HV män med hollänska hoppvingar. Jag kan förstå att man är stolt över märkena men det ser lite roligt ut med hela armen full med märken. Sen finns det förstås raka mottsatsen med YO/RO som inte har ett märke på sig även om de kunnat fylla hela armen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted May 2, 2002 Report Share Posted May 2, 2002 Angående holländska hoppvingar: De är eller var åtminstone år 1999 bärbara till svensk uniform (tyg till m/90, emaljerad metall till m/87) enligt särskilt beslut från högkvarterets protokollavdelning. Personligen skulle jag inte bära dem men det finns ju alla sorter i vår herres hage... Den före detta CA Mertil Melin gick ju omkring med en Ranger-tab, medan det finns andra svenska officerare som genomfört samma utbildning men inte fått tillstånd att bära detta utbildningstecken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted May 3, 2002 Report Share Posted May 3, 2002 Bär inte Fallskärmsjägarna Örnen som utbildningstecken? men de går endå "jägarbågsmarschen"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted May 6, 2002 Report Share Posted May 6, 2002 fjs går örnmarschen. och jägarna går en egen marsch. jägarbågen tillhör jägarna (grön med svart text K3 ) (svart med gul text K4). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otto Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 Inom vår kära försvarsmakt så finns det ju en knippe olika utbildningsmärken, undrar om det är någon som är villig att dela med sig egna erfarenheter kring detta. Kort å gott...Vem har sett (eller har) det coolaste/fulaste utb märket? Det klart tuffaste märke jag sett är utb märket för grävskopa :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasså? Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 Håller med föregående talare!!! Helt klart grävskopan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted July 18, 2002 Report Share Posted July 18, 2002 För det fulaste nominerar jag det gamla TS9000-märket för yoff. Det består av en paraply i alla regnbågens färger som blixtar (radiovågor) slår ut från samt "TS9000" under det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 Jag har en båge jag är jävligt stolt över, om det är den tuffaste eller inte skiter jag i men jag är stolt! Mvh en Jägare från K3 http://www.k3.mil.se/images/local/jagarmarke.jpg http://www.k3.mil.se/images/local/k3husarbprovgratt2.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 Grävskopa? va!?!? Den vill jag se Själv tycker jag Neptuni är grymt snygg! Är det någon som förresten vet varför en del kj har neptuni-utbildningstecknet med en guldkant? Har sett utbildningstecknet med och utan guldkant, även fjs-utbildningstecknet med röd respektive utan röd kant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 Ove. sicka minnen du väcker när du visar en bild på min fd skvadronschef major Gunnehed. Bågen är klockren. men jag diggar även bassäks märke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Greven Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 Neptuni är helt klart snyggast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 Instämmer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 Tycker att bågen med texten "förhörsledare" som finns i gamla uniR FM är rätt iskall faktiskt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 Hur ser grävskopemärket ut? Annars så tycker jag att bärgningsmärket är fulast. Lila och gult. En ca 2,5cm*2,5cm stor kvadrat med texten BGN. Riktigt ful alltså..... Skulle iof sig bära den bara för att den är ful..... Iaf på en av mina uniformer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted July 19, 2002 Report Share Posted July 19, 2002 Utb tecken "Grävskopa" : Tänk dig PEK-märket, ersätt musköten med en grävskopa. Fräckaste jag vet! Sett endast en med det märket. Nyfiken: Både K3 och K4 har ju "jägarbågar", vilka var först? K4 verkar ju ha "lånat" lite från Ranger när de anskaffade sina, förutom texten är väl de identiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted July 20, 2002 Report Share Posted July 20, 2002 OK Tackar. Kan tänka mig att det faktiskt ser lite coolt ut..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted July 21, 2002 Report Share Posted July 21, 2002 Är inget utbildningsmärke kanske men gamla Lapplandsjägarnas baskermärke var/är klockrent! heltufft! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljestrand Posted July 21, 2002 Report Share Posted July 21, 2002 instämmer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted July 22, 2002 Report Share Posted July 22, 2002 Förplägnadssoldaterna måste ha det coolaste märket, med tanke på tjänsten de har =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted October 13, 2003 Report Share Posted October 13, 2003 (edited) Tycker Lo Katten är snyggast Förvirgt den enda enligt mig som syns vad den föreställer Ja... förutom neptuni och sånt med text då I22 är också ball, men enligt mig så syns det inte att det är en varg, trodde det va en björn? Edit: Ska man snacka kompani märken och dyligt så har ni det snyggaste i min mening... <--- Där. Ball symbol med ett helgon och en drake, fin färg combo:) Edited October 13, 2003 by Wittman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 13, 2003 Forumsledning Report Share Posted October 13, 2003 Tycker Lo Katten är snyggast Förvirgt den enda enligt mig som syns vad den föreställer Ja... förutom neptuni och sånt med text då I22 är också ball, men enligt mig så syns det inte att det är en varg, trodde det va en björn? Edit: Ska man snacka kompani märken och dyligt så har ni det snyggaste i min mening... <--- Där. Ball symbol med ett helgon och en drake, fin färg combo:) Wittman nu får du förklara lite. Vilken lokatt menar du ? T.ex så om du menar märket med bara lokat och helkransen så är det inget utb.tecken. och vargen är heller inget utb.tecken Utb.tecken är de på höger arm, de andra är Förbandsmärken och/eller baskertecken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts