markus2005 Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Inte fastställt än men snart.... http://www.mss.mil.se/photo.php?id=52179&aid=8717 Quote
Johage Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Just det där märket hade vår kapten när jag låg inne på K4 (03-04). Han hade erhållit det isamband med någon kravmaga kurs... Så det borde väl redan vara fastställt. Quote
Guest matte Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Någon som vet vad detta är? http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/Militara_Sa...er/aid_11652273 Quote
Krook Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Någon som vet vad detta är? http://clk.tradedoubler.com/click?p=175&a=298475&g=0&url=http://www.tradera.com/auction/Militara_Sa...er/aid_11652273 Vild gissning: Armens Jägarskola (Kiruna) Kransen symboliserar lärdom och finns i alla FMs skolmärken. Örnen brukar symbolisera FJS men tidigare AJS. Därav min gissning. /Krook Quote
FkN Posted February 26, 2005 Report Posted February 26, 2005 Nej, det bars tidigare på vänster arm, dvs förbandstecken. Efter att K4 lades ner 041231 bärs bågen på höger arm, dvs utbildningstecken. Vad har dom för förbandstecken nu då? Quote
madog Posted February 26, 2005 Report Posted February 26, 2005 När kommer bilden på artic ranger då?? *väntar* det vore kul att se... Om det är "Arctic soldier" du menar så finns det (lite otydligt) HÄR Här finns två lite tydligare bilder: Länk till "Utvecklingsenhet Vinter" på i19 Där kan man även läsa om varför märket finns. Quote
Alexandersson Posted February 26, 2005 Report Posted February 26, 2005 Det coolaste utbildningstecknet är helt klart "Artradar" Quote
madog Posted February 28, 2005 Report Posted February 28, 2005 Det coolaste utbildningstecknet är helt klart "Artradar" Öh? Syftar du på bågen med texten "artradar" eller finns det något märke? Quote
Vysotskij Posted February 28, 2005 Report Posted February 28, 2005 (edited) Vild gissning: Armens Jägarskola (Kiruna) Kransen symboliserar lärdom och finns i alla FMs skolmärken. Örnen brukar symbolisera FJS men tidigare AJS. Därav min gissning. /Krook Hade JS örnen som symbol? I modern tid har jag för mig att fältjägarna på I 5 haft örnen på något tygmärke. Edited February 28, 2005 by Vysotskij Quote
Guest järv Posted February 28, 2005 Report Posted February 28, 2005 Det där är nog I 5. Jägarskolan hade väl ett "JS"? Quote
Adam Wilhelm Posted February 28, 2005 Report Posted February 28, 2005 Nu kan jag meddela att vi (3. Insatsplutonen, södertörnsgruppen) har delat ut utb-tecken för GRG. Väldigt populärt bland de som fick det. Quote
ShyGuy Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Det där är nog I 5. Jägarskolan hade väl ett "JS"? Om det där är I5 så är det väldigt gammalt, eller väldigt nytt. Dessutom, om jag inte minns helt fel, är det en pilgrimsfalk som fältjägarna har som symbol. Quote
GRK_BOC Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Den gröna bågen med texten "DEPÅ" är stenhård hehe...... Quote
Dizzy_keys Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Jag hittade en gammal tråd för min fråga. Jag har nu hämtat ut ett stycket SSD93 då jag ska praoa på ett av flottans fartyg. Nu är frågan vilka märken jag ska ha på. Av Sjövärnskåren har jag fått ett runt märke med sjövärnskårens logo och texten SJÖVÄRNSKÅREN plus en båge med en ratt. jag har även ett gult märke med texten UNGDOM. Ska jag sy på märkena? Hur ska isåfall märkena sitta? Vad ska jag ha för märke på båtmössan? Har letat förgäves efter UnirFM på nätet. Men den är bortplockad av FMLOG Tack för hjälpen Quote
SISU Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Fick du ut några märken samtidigt som SSD93 ? Om ja så ska dessa sys fast på anvisad plats om nej så ska det ej sys någonting .. På en bat övn för ett par år sen så hade vi prao elever från Lv6 på besök hos oss och dom hade namn bricka o flagga på uniformen . Quote
Dizzy_keys Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Okej. Tack för hjälpen. Jag fick inte ut märkena tillsammans med uniformen. Däremot fick jag ut en båtmössa med det blåa mössmärket för vpl i flottan, bör det alltså sitta kvar? Quote
SISU Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Det borde ju inte sitta kvar men efter som det satt där när du fick ut den så låt den sitta . Alltid kul att hjälpa till ! Quote
Dizzy_keys Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Jag tog och letade på mil.se och fann dessa artiklar Prao elev 1 Prao elev 2 Så visst har du rätt. Tusen tack än en gång Quote
ShyGuy Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Utbildningstecken och motsv. kan vara jättekul att ha på uniformen, men jag tycker att man faktiskt kan anpassa märkena efter sin huvudtjänst. T.ex så har jag en båge med "STRF 9040" från vpl, men det lär snöa på varmare breddgrader innan vi har sådana i hv, alltså bär jag inte den. Å andra sidan. Det kan vara bra att vissa har sina märken, om jag ska ta ut en patrull ur en pluton för ett jobbigt/svårt uppdrag t.ex., typ stridsspana mot förrådet, kan det vara bra ta ut en nymyckad jägare t.ex som patrullchef. Dom är liksom duktiga på sådana uppdrag har jag märkt. och eftersom vi ofta övar i sammansatta plutoner från kompaniet är det lätt att se vem som kan vad på deras märken, "JÄGARE" , "EOD" , "ELDLEDARE" , "Prickskytt" m.m. mina 3 kronor Quote
Vlad Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Jag har ett tidlöst utb tecken idag som jag inte såg röken av i Lumpen. På min högra arm sitter det ett märke som är grön till bas färg med svart för detaljerna. Formen ser ut som ett liggande ägg med en GRG i mitten. Jag har dock ännu inte sett många som har det... Slut Quote
APC-mannen Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 (edited) Är detta möjligtvis en lillebror till "basker-diskussionen"? Jag anser att bära märken bara för att någon annan ska kunna se vilka färdigheter man har vid sammansättningen av någon form av tillfällig enhet (som patrullexemplet ovan) bara är snicksnack. De flesta av alla de märken som finns används ju i princip bara som en slags penisförlängare. Ta det klassiska PEK-märket som ett exempel, vad säger det egentligen? Att sedan bära gamla GU-märken i frivilligverksamhet är bara pinsamt. Man behöver inte hela tiden kunna påminnas med hjälp av tyglappar om att Karlsson var ikv-förare -87 eller att Svensson klarade av överlevnadsutbildningen -98. Det går inte att leva på gamla meriter. Jämför detta med att bära s.k. ribbor på m/87:an, de är ju egentligen bara en form av fallossymboler. Däremot kan jag trots allt tänka mig att det kan finnas ett behov av vissa märken, jag har dock inga bra exempel själv just nu. Men så många som finns idag finns det inget som helst behov av. Edited November 4, 2005 by APC-mannen Quote
C 2.a pjäs Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Jag har ett tidlöst utb tecken idag som jag inte såg röken av i Lumpen. På min högra arm sitter det ett märke som är grön till bas färg med svart för detaljerna. Formen ser ut som ett liggande ägg med en GRG i mitten. Jag har dock ännu inte sett många som har det... Slut Då kan jag meddela att Grggruppen inom 822. komp har erövrat det märket. Vi gjorde de övningar som krävdes enligt specifikationen och fick C KAG dispens för övningarna som skulle genomföras med SIM-systemet mot riktiga pansarfordon, eftersom KAG varken hade SIM-utrustning till grg eller pansarfordon inom åtskilliga dagsrytters ritt. Det tog oss i runda slängar tre år att göra alla övningarna, märk väl att det är ett märke som är avsett för folk som främst gör GU. Quote
Sir Vival Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Som vanligt kan man påpeka att det kan det vara smart att skilja på utbildningstecken och utbildningslinje-tecken.... Quote
APC-mannen Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Som vanligt kan man påpeka att det kan det vara smart att skilja på utbildningstecken och utbildningslinje-tecken.... Det är ju skillnad mellan dem, men det spelar ju ingen roll när folk fortsätter bära dem år efter år efter år... Quote
Fk Satan Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 För GRG är miniminkravet följande för att få utbildningstecknet (JA det är ett utbildningstecken inte ett utbildningsLINJE tecken) Följande finns att läsa : Som krav för värnpliktiga under grundutbildning att få bära utbildningstecknetär att ha uppnått kravet ”godkänd utbildning” enligt kapitel 1. I kapitel1 finns då följande text: Godkänd utbildning Den lägsta nivån för enskild hantering av vapnet är att skytten med godkänt resultat har genomfört • samtliga grundövningar • skjutövningarna 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9 • stridsövning 1. Fullständig utbildning För att uppnå fullständig utbildning krävs att skytten med godkänt resultat har genomfört • samtliga grund- och skjutövningar • stridsövningarna • förbandsutbildningen Grundövningar: 13 olika grundövnigar. Där grundövning 13 handhar simulatorutrustning. Finns övningar om säkerhet, vapendelar, underhåll, avstånds- och fartbedömningar, PEK-skjutningar med övningsvapen 4 osv, Skjutövningarna avhandlar följande: 1, Knästående skjutning på mål (1,2m*3,3m) på 100meter. 2, Stående skjutning på mål (1,2m*6,6m) på 100meter 4, knästående mot mål (1,2*6,6) avstånd 200meter 5, Stående mot mål (1,2*6,6) avstånd 200meter 6, Knästående skjutning på mål (1,2m*3,3m Rörligt) på 100meter. 8, Precisionsskjutning & tidskrav mål (1,2*3,3m) på 100meter 9, Precisionsskjutning & tidskrav två mål (1,2*3,3m) på 200meter Stridsövning1 1 mål. avstånd Max150meter, Fart max 20km/h, storlek Jag har medvetet inte skrivit ut all info om övningar så som krav, tidskrav, avstånd mellan mål osv, ev ställningsväxlingar osv. För jag vill inte ge all info till blivande GRG-skyttar över hur skjutövningarna går till. Så det är ett ganska omfattande utbildningspaket att bli GRG-skytt. Grundövningarna är ett beräknat tidsutag ca 40h. Skjutövningar ca 30h och Stridsövningar ca 20h. Därefter tillkommer tillämpad utbildning i Grupp&plutons ram. Så GRG-utbildningen är omfattande och det är inte något enkelt vapen att lära sig... Quote
Sir Vival Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Som vanligt kan man påpeka att det kan det vara smart att skilja på utbildningstecken och utbildningslinje-tecken.... Det är ju skillnad mellan dem, men det spelar ju ingen roll när folk fortsätter bära dem år efter år efter år... Och det finns så klart ingen som vidmakthåller kunskapen heller... Quote
APC-mannen Posted November 4, 2005 Report Posted November 4, 2005 Som vanligt kan man påpeka att det kan det vara smart att skilja på utbildningstecken och utbildningslinje-tecken.... Det är ju skillnad mellan dem, men det spelar ju ingen roll när folk fortsätter bära dem år efter år efter år... Och det finns så klart ingen som vidmakthåller kunskapen heller... Klart det finns, men nog finns det många som INTE gör det. Finns ju inga bäst-före-datum på tyglapparna precis. Quote
Forumsledning Kimster Posted November 4, 2005 Forumsledning Report Posted November 4, 2005 ..och det finns kanske många som gör det.. eller ? Istället för att göra detta till en sak som handlar om vad man tycker andra ska ha så tycker jag var och en ansvarar själv för om de vill bära sina märken eller inte så länge man följer de skrivna regler som finns. Det är kanske drygt och se en massa märken på någon man vet inte klarar av vad märket står för "idag" blabla.. Men det kan man iaf välja att ignorera. Det som ofta är jobbigare är att höra andra "klaga" på hur "töntigt/whatever" märken är på uniformen. och hela tiden ska poängtera och i övrigt lamt fråga om man ska bära det eller inte. Ofta för att de kanske inte har nån aningom vad märket ens betyder eller innebär för den sakens skull. Själv väljer jag att hålla käften och undrar jag något ställer jag en fråga, och inte dryga mig om hurvida någon är "lämpad" att springa omkring med märkena. Den enda som kanske kan ifrågasätta och styra sånt är ens (Chef / plutonchef motsv. Samt var står det att man måste kunna allt vad märket innebär för resten av den tid man bär det ? Var står det att märket är färskvara ? Även jag skiljer på utbLinje.tecken som talar om vilken enhet/funktion man tillhör och Utb.tecken som för mig talar om vad man en gång klarat av. Vill man bära så bär, vill man inte gör det inte då, men klaga inte på andra i deras val såvida man inte har nått konstruktivt att komma med. Quote
APC-mannen Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 (edited) Vill man bära så bär, vill man inte gör det inte då, men klaga inte på andra i deras val såvida man inte har nått konstruktivt att komma med. Hmm... En poäng med det hela var ju att märkena är odugliga symboler att använda exempelvis vid formeringen av en tillfälligt sammansatt patrull, vilket tycks vara en relativt ofta förekommande motivering till den oerhört stora märkesfloran som existerar. Det är DET som jag tycker är snicksnack. Jag bryr mig inte heller direkt om någon bär märken som man själv på ett eller annat sätt vet är rätt inaktuella, jag kommenterar inte detta heller eller förlöjligar dessa personer på något sätt, jag tycker bara personligen att det är pinsamt i VISSA fall. Det är inte samma sak som att klaga. Edited November 5, 2005 by APC-mannen Quote
APC-mannen Posted November 5, 2005 Report Posted November 5, 2005 [NYFIKEN] Varför blev denna tråden låst innan, för att nu vara upplåst igen? [/NYFIKEN] Quote
Recommended Posts