Göta Lejon Posted August 30, 2010 Report Posted August 30, 2010 http://ebg.hemvarnet.se/?action=show640;bildid=50816;bildspel=nyhet7673 Vad har sjöofficern på bröstet? "Sjöofficern" är kommendör och chef FömedC och tillika chef Göteborgs garnison. Troligen är det någon utländsk utmärkelse kanske från hans tid som militärattaché i Danmark? /G.L. Quote
Halldén Posted April 8, 2011 Report Posted April 8, 2011 AJB har jägarbågen som ett utbildningstecken och således på höger arm. K3 har det som förbandstecken och således på vänster. AJB är på G med ett utbildningstecken i metall. Det ska vara en sabel som den från det nya AJB märket. Hur gick det med planerna på utbildningstecken i metall för AJB? Quote
Elkhound Posted April 8, 2011 Report Posted April 8, 2011 (edited) För kännedom; Förslag från Västerbottens bataljon till Hemvärnstinget 2011 Förslag: Hemvärnsoldater får som utbildningstecken anlägga truppslagstecken eller vapenslagstecken, för det truppslag/vapenslag där militär grundutbildning genomförts. Tecknet får bärs på vänster bröstficka på vapenrocken/jackan m/87 A. Tecknet får även bäras på skjortan till uniformsystem m/87 skjorta. För de som gjort GU i Armén så är det truppslagstecken för infanteri, pansar, artilleri etc i metall som gäller. För grundutbildade inom Flottan så föreslås ankare i brodyr. För Kustartilleriet och Amfibiekåren så föreslås korslagda kanoner och ankare i brodyr. För Flygvapnet föreslås märke med vingar, propeller och krona i brodyr. Förslaget skulle kunna förverkligas genom att regelverk enligt ovan snarast införs i HvH 2010 under punkten 7.5 Beklädnadsmaterial. Motiv: Det händer emellanåt att hemvärnspersonal, främst chefer och förtroendevalda, har att i tjänsten uppträda i uniform m/87 A. När de uppträder i m/87 går det inte att avläsa vad de har för militär utbildningsbakgrund, vilket vi anser vara beklagligt. Detta skulle dock kunna lösas om truppslagstecken/vapenslagstecken på motsvarande sätt får bäras som utbildningstecken på vänster bröstficka för de grupper av hemvärnspersonal som enligt Unibest FM har att bära stort hemvärnstecken m/46-60 av guld eller silverfärgad metall som facktecken på båda kragsnibbarna på vapenrock/jacka och kappa m/87 A. Införandet skulle vidare kunna vara en uppskattad del av försvarsmaktens traditionsbärande då även hemvärnspersonal på ett tydligt sätt ges möjlighet att visa stolthet för sin militära utbildningsbakgrund och ursprungliga vapenslagstillhörighet. Edited April 8, 2011 by Elkhound Quote
903Lew Posted April 8, 2011 Report Posted April 8, 2011 (edited) @Elkhound: [VARNING! PERSONLIG ÅSIKT!] Det där var nog ta mig fan det mest onödiga jag läst på länge. När man dragit stöveln ur GU-stigbygeln och bytt kragspegel till det heraldiskt horribla HV-H't så har man lämnat sitt GU-förband. Enkelt. Det här känns som samma mindervärdeskomplextänkande som leder folk till att bära GU-baskrar eller SWEDEN-märken. Pinsamt. Vidare kan man ifrågasätta vilken relevans t.ex en mek-utbildning har 20 år efter att HV-soldaten senast satt i en 90'a (eller Centurion). Mitt svar: noll och ingen (förutom minnen från forn stora dagar). Edited April 8, 2011 by 903Lew Quote
106 Posted April 8, 2011 Report Posted April 8, 2011 Förslaget skulle kunna förverkligas genom att regelverk enligt ovan snarast införs i HvH 2010 under punkten 7.5 Beklädnadsmaterial. Förutom att förslaget i sig är rent trams undrar jag vad ett införande i HvH skulle spela för roll. Det är väl uniformsbestämmelser för försvarsmakten som är styrande när det gäller vilket skrot folk ska ha på kläderna. Quote
mordor Posted April 8, 2011 Report Posted April 8, 2011 MP-tecken LG vad är det för MP-märke? aldrig sett tidigare Quote
106 Posted April 8, 2011 Report Posted April 8, 2011 MP-tecken LG vad är det för MP-märke? aldrig sett tidigare Det kom för kanske ett år sedan. Numer ska märken vara gröna och svarta, med grått ifall fler färger behövs. Dessutom ska specialutbildningstecken se ut som metallmärket till m/87. Quote
trädet Posted April 8, 2011 Report Posted April 8, 2011 MP-tecken LG vad är det för MP-märke? aldrig sett tidigare Som redan sagts är det nya tygmärket för MP. Detta kom efter nya utbildningen inköpt via polisen kom. Märket kallas "efterblivet ägg", vilket man förstår (snyggt är det ju inte) Quote
mordor Posted April 8, 2011 Report Posted April 8, 2011 sedär ja, vad man missar, riktigt fult var det iaf. tacka vet ja det gamla Quote
trädet Posted April 8, 2011 Report Posted April 8, 2011 sedär ja, vad man missar, riktigt fult var det iaf. tacka vet ja det gamla Det är du inte ensam om att tycka.. Det märket finns på en del MP fortfarande kan jag säga.. Quote
Paolo Posted April 8, 2011 Report Posted April 8, 2011 (edited) Jägarbågar är, liksom de flesta andra bågar, endast ett utbildningslinjetecken och inte något (special)utbildningstecken. Jägarbågen var ett Utbildningstecken ända tills Patrik Laestadius började mecka med Uniformsbestämmelser 2009 Citat #1: "Exempel på utbildningstecken Jägare (bild på jägarbåge)" Citat #2: "Exempel på utbildnings(linje)tecken. (bilder på diverse bågar, dock ej Jägarbåge)" Källa: UniR FM 2003 sidan 287 AJB/K4:s Jägarbåge har varit ett Utbildningstecken fr.o.m 1980 i.o.m K4 flytten ifrån Umeå till Arvidsjaur och är det ännu under AJB. Citat #1: "Jägarbågen skapades i slutet av 1970-talet när förbandet fortfarande var lokaliserat i Umeå." Citat #2: "När sedan K4 flyttades till Arvidsjaur 1980 och utbildningen av Norrlandsjägarbataljoner påbörjades infördes jägarmärket som ett utbildningstecken vid Norrlands dragonregemente." Källa: Norrlands dragonregemente Jägarregementets 25år i Arvidsjaur sidan 74 Jag vet inte orsaken till Patrik Laestadius motstånd mot Jägarbåge som Utbildningstecken. Men ända sedan han tog över ansvaret för Uniformsbestämmelser 2009, så har han degraderat Jägarbågens status ifrån Utbildningstecken till Utbildningslinjetecken. Ang K4/AJB Jägarbåge, så tyder ju hans svar nedan att han kör ett korståg mot alla märken som inte är "rätt", dvs svart brodyr mot mörktgröntbakgrund. Kan ju även ge en "hint" på varför det idag är ett Utbildningslinjetecken. Citat: "Tecknet saknar dessutom för närvarande bärandetillstånd i FM eftersom det är felaktigt utformat utifrån gällande bestämmelser." Källa: Patrik Laestadius ang AJB:s Jägarbåge (Gult brodyr mot svartbakgrund). Edited April 8, 2011 by Paolo Quote
903Lew Posted April 8, 2011 Report Posted April 8, 2011 @Paolo: Jag ser en bra anledning till att utbildningstecken som ska bäras till en i övrigt grön/svart/brun/grå uniform görs i samma färger. Gult, blått, rött och gredelin är jävligt käcka färger men gör att effekten av splintercamot nedgår. Fredmtrl hör hemma på GU förband och krigsmtrl på färdigutbildad personal. Med detta inte sagt att jag inte tycker jägar-Benke ska få ha sin båge, jag tycker bara han ska bära den i grön/svart (då jag kommer gå bredvid en jägar-Benke och inte vill att hans båge ska röja oss). Quote
Halldén Posted April 9, 2011 Report Posted April 9, 2011 @Paolo: Jag ser en bra anledning till att utbildningstecken som ska bäras till en i övrigt grön/svart/brun/grå uniform görs i samma färger. Gult, blått, rött och gredelin är jävligt käcka färger men gör att effekten av splintercamot nedgår. Fredmtrl hör hemma på GU förband och krigsmtrl på färdigutbildad personal. Med detta inte sagt att jag inte tycker jägar-Benke ska få ha sin båge, jag tycker bara han ska bära den i grön/svart (då jag kommer gå bredvid en jägar-Benke och inte vill att hans båge ska röja oss). Går inte var och varannan i grönt numera runt med velcro på axlarna? Ser ingen anledning till varför jägar-Benke inte bara skulle kunna riva bort sin gul-svarta båge när han väl måste ut i det stora fosterländska/valfri insats. Bevisligen funkar och tillämpas det redan av AJB, se bild nr 2. Passar även på att bumpa min fråga igen; Hur gick det med planerna på utbildningstecken i metall för AJB? Quote
106 Posted April 9, 2011 Report Posted April 9, 2011 Går inte var och varannan i grönt numera runt med velcro på axlarna? De 90, 90P och 90L som nu upphandlas av FMV har karborreplattor på 10x13 cm på båda axlarna samt ett kardborreband för namnband på bröstet. 90H och SSD93 verkar sakna detta, märkligt nog. Quote
Göta Lejon Posted July 8, 2011 Report Posted July 8, 2011 Nytt utbildningstecken för specialutbildning i psykologiska operationer: /G.L. Quote
Anders Posted July 8, 2011 Report Posted July 8, 2011 Nytt utbildningstecken för specialutbildning i psykologiska operationer: /G.L. Men... hur tänkte de där då? Vad är grunden för blixtarna? PA-systemen går på 220 eller? Quote
Forumsledning Kimster Posted July 8, 2011 Forumsledning Report Posted July 8, 2011 Men... hur tänkte de där då? Vad är grunden för blixtarna? PA-systemen går på 220 eller? Har inte det att göra med hemmaförbandet? Quote
Rokare Posted July 8, 2011 Report Posted July 8, 2011 Borde det inte stå special ninjas någonstans? Quote
Anders Posted July 8, 2011 Report Posted July 8, 2011 Men... hur tänkte de där då? Vad är grunden för blixtarna? PA-systemen går på 220 eller? Har inte det att göra med hemmaförbandet? Mja, då har man nu haft otur när man tänkte. LedR heraldiska tecken symboliserar ju till del arvet från signaltrupperna med blixtarna. PSYOPS har väl inte mer att göra med arvet från signaltrupperna än vad exempelvis METOC har. Konstigt, tycker jag. Quote
Göta Lejon Posted July 9, 2011 Report Posted July 9, 2011 Borde det inte stå special ninjas någonstans? ...nja, de kanske tyckte att det räckte med liknelsen/rip-off till "luftburen bataljon"? Men "special ninjas", såväl som "örnar", "vingar", "gafflar" och "svärd" har säkerligen varit uppe till diskussion! Quote
g3space Posted July 9, 2011 Report Posted July 9, 2011 Borde det inte stå special ninjas någonstans? Det gör det, men på ett hemligt sätt som inte syns. Kan inte gå in på detaljer. Quote
3924 Posted July 9, 2011 Report Posted July 9, 2011 Schackhästen & blixtarna är en vanlig symbol för psyops samt ett arv från förbandet som vi "hämta" förmågan hoss Quote
g3space Posted July 9, 2011 Report Posted July 9, 2011 Schackhästen & blixtarna är en vanlig symbol för psyops samt ett arv från förbandet som vi "hämta" förmågan hoss Vilka andra än US Army psyops (som jag då antar utbildat svenska psyops) använder schackhästen? Britterna har ju t ex ett hjorthuvud. Quote
Krook Posted July 9, 2011 Report Posted July 9, 2011 "Vanlig symbol" är väl en sanning med modifikation. Men svensk PSYOPS är starkt influerad av sin amerikanska motsvarighet, inte minst pga. svenska officerare gått PSYOPS-kursen på Fort Bragg i USA. /K Quote
Fk Satan Posted July 9, 2011 Report Posted July 9, 2011 Tycker att schakhästen är förvillande... det för tankarna till Luftburna vid K3 som använt den. Men ett hästhuvud för tankarna mot vissa filmer... Själv tycker jag att PsyOp ska använda följande: Quote
3924 Posted July 9, 2011 Report Posted July 9, 2011 Hästen har en anknytning till beteendepåverkan och just schacktaktik (få motståndan göra det du vill). Quote
903Lew Posted July 9, 2011 Report Posted July 9, 2011 Att anknyta till det förbandet som hjälpt/inspirerat till ett förbands uppstart är dessutom gammal militär tradition. Grenadiärer, husarer, dragoner och andra importerade förbandstyper bar likartade uniformer runt om i Europa och antalet specialförband med ett motto som kan översättas till "Who Dares Wins" är fler än ett. Jag tycker Psyops tecken var snyggt och eftersom de har bakgrund från Fort Bragg och den amerikanska skolan fungerar det i min värld ypperligt. /Lew, som gissar att hans svarta pansarbasker inte är en svensk uppfinning. Quote
Munin Posted July 10, 2011 Report Posted July 10, 2011 Själv associerar jag av olika anledningar till 303:e och brutna baskrar i svart/leopardmönster men märket som visas i tråden verkar i min mening helt ok även om valet av just schackpjäsen häst kan diskuteras (vilket säkert redan gjorts inom förbandet). Betydligt vettigare än en del andra märken som beskådats genom åren. Sen kan jag undra vad det är för fel på de historiska kompanisymbolerna/namnen som gör att de inte kan användas igen, samt varför det är så viktigt att kladda ner uniformen med märken som påvisar utbildningar som personen som bär den genomgått någon gång under karriären. Men visst det senare är säkert användbart vid strid i mäss. Quote
Krook Posted July 11, 2011 Report Posted July 11, 2011 Traditionsnamn finns kvar på LedR men kompanimärken är borta pga Uniformsbestämmelserna. Quote
Recommended Posts