Göta Lejon Posted November 11, 2009 Report Posted November 11, 2009 (edited) Lite info om nya utb.tecken Amfibie: (Ur Amf 1 RegO 09 054) Mot bakgrund av HKV PROD FÖRB beslut 2009-06-08 - om interimistiskt bärande av utbildningstecken Amfibie - kommer tills vidare endast personal som idag tjänstgör vid Amfibieregementet att tilldelas utbildningstceken Amfibie Utbildningstecken Amfibie finns endast i utförande till fältuniform. HKV PROD FÖRB har i beslut 2009-06-08 (HKV 14515:55533) givit interimistiskt godkännande för detta. Bestämmelser och ansvarUtbildningstecken för Amfibiesoldat 1. C Amfbat är ansvarig för utbildningstecken Amfibie och dess tilldelning. 2. Amfibiesoldat skall ha genomfört följande prov med godkänt resultat för att få bära utbildningstecken Amfibie: övning Amfibiesnabbmarschstridshinderbana 3. Följande skall uppnås av enskild soldat under övning Amfibe för att erhålla godkänt resultat: godkänt resultat på soldatprovgodkänt resultat på samtliga simprovsamtliga moment genomfördasoldatens attityd, engagemang, prestation och förmåga bedömda som godkända under övningen 4. För anställd personal som konverterar från andra enheter tillkommer minst 6 månaders tjänstgöring vid Amf 1, i syfte att ha förståelse för förbandets styrkor och svagheter för att på så sätt kunna vara en god föregångsman. 5. Särskilda bestämmelser avseende anställd personal i och med införandet av utbildningstecken Amfibie; Respektive kompanichef "kvalitetsgranskar" sin tjänstgörande personal mot gällande kriterier och anmäler till C Amfbat vilka som skall tilldelas.Övriga DUC anmäler personal som bedöms komma ifråga för utbildningstecken Amfibie till C Amfbat. Amfbat stab genomför motsvarande granskning som kompanicheferna. Tid: Fr o m 2009-10-27 Edited November 11, 2009 by Göta Lejon Quote
tusse13 Posted November 13, 2009 Report Posted November 13, 2009 Ang. utbildnignstecken, nån som vet när ledningsplutonerna slutade med ledningsbågen? låg i boden -08 då hade de en på tavlan men inga som soldaterna fick... lite nyfiken bara:P Quote
Tjex Posted November 13, 2009 Report Posted November 13, 2009 @ Göta Lejon Det gick inte allt för snabbt att producera utbildningstecknet när jag först hörde talas om det så skulle det vara klart lite efter övn Amf 07. Dock så vart det försenat och en variant med felaktig färgsättning delades ut på regementes dag 08 som absolut inte fick bäras. Sedan någon veckan innan muck delades det korrekta utbildningstecknet ut till soldaterna som förtjänat det, dock fick det inte bäras på uniformen då (avsaknad av korrekt papper). Och nu november 09 är det tillåtet att bära utbildningstecknet på uniformen, nästan 18månader efter 07/08 kullen fick utbildningstecknet får det uppenbarligen bäras. Underbart med lite byråkrati Quote
Göta Lejon Posted November 13, 2009 Report Posted November 13, 2009 @ Göta Lejon Det gick inte allt för snabbt att producera utbildningstecknet när jag först hörde talas om det så skulle det vara klart lite efter övn Amf 07. Dock så vart det försenat och en variant med felaktig färgsättning delades ut på regementes dag 08 som absolut inte fick bäras. Sedan någon veckan innan muck delades det korrekta utbildningstecknet ut till soldaterna som förtjänat det, dock fick det inte bäras på uniformen då (avsaknad av korrekt papper). Och nu november 09 är det tillåtet att bära utbildningstecknet på uniformen, nästan 18månader efter 07/08 kullen fick utbildningstecknet får det uppenbarligen bäras. Underbart med lite byråkrati Håller med dig - kan nämna att detta har stötts och blötts sedan 2003 då en första arbetsgrupp inom kåren började jobba med olika förslag! Ett problem har varit 'affären' med upphovsmannarätten. Det märke som delades ut 2008 stämmer troligen inte överens med det tecken som har börjat bäras för några veckor sedan. Det är visserligen en Torleif på en mörkgrön oval botten men med en svart bård och en grå Torleif. /G.L. Quote
QuizQuoz Posted November 13, 2009 Report Posted November 13, 2009 Ang. utbildnignstecken, nån som vet när ledningsplutonerna slutade med ledningsbågen? låg i boden -08 då hade de en på tavlan men inga som soldaterna fick...lite nyfiken bara:P Utbildningslinjetecken, se UniBest Quote
3924 Posted November 15, 2009 Report Posted November 15, 2009 (edited) @ Göta Lejon Det gick inte allt för snabbt att producera utbildningstecknet när jag först hörde talas om det så skulle det vara klart lite efter övn Amf 07. Dock så vart det försenat och en variant med felaktig färgsättning delades ut på regementes dag 08 som absolut inte fick bäras. Sedan någon veckan innan muck delades det korrekta utbildningstecknet ut till soldaterna som förtjänat det, dock fick det inte bäras på uniformen då (avsaknad av korrekt papper). Och nu november 09 är det tillåtet att bära utbildningstecknet på uniformen, nästan 18månader efter 07/08 kullen fick utbildningstecknet får det uppenbarligen bäras. Underbart med lite byråkrati Håller med dig - kan nämna att detta har stötts och blötts sedan 2003 då en första arbetsgrupp inom kåren började jobba med olika förslag! Ett problem har varit 'affären' med upphovsmannarätten. Det märke som delades ut 2008 stämmer troligen inte överens med det tecken som har börjat bäras för några veckor sedan. Det är visserligen en Torleif på en mörkgrön oval botten men med en svart bård och en grå Torleif. /G.L. Bara av ren nyfikenhet och för att få detta rätt nu. Skölden bärs inte längre? eller blir skölden ett förbandsmärke? (vänster arm) Istället tilldelas "Utbildningstecknen Amfibie" av Ellipsformat? (höger ärm) Blir det inte lite konstigt att springa runt med samma snubbe (samma symbol) på båda armarna? Och för att vara extra tydlig, är det märket som kan ses på denna sida som avses. (hittades genom lite google-fu) http://4.bp.blogspot.com/_0B4JfYmtSj0/Su36...085-734008.jpeg Edited November 15, 2009 by 3924 Quote
Tjex Posted November 15, 2009 Report Posted November 15, 2009 Håller med dig - kan nämna att detta har stötts och blötts sedan 2003 då en första arbetsgrupp inom kåren började jobba med olika förslag! Ett problem har varit 'affären' med upphovsmannarätten. Det märke som delades ut 2008 stämmer troligen inte överens med det tecken som har börjat bäras för några veckor sedan. Det är visserligen en Torleif på en mörkgrön oval botten men med en svart bård och en grå Torleif. /G.L. Hörde en del rykten om att det var frågan om en upphovsrättslig tvist, om svaret är lämpligt för ett publikt forum och du känner till svaret så får du gärna svara hur det till slut löstes. Så det vart till slut en mer fältmässigt utbildningstecken som fick bli tredje gången gillt. Quote
Göta Lejon Posted November 15, 2009 Report Posted November 15, 2009 Bara av ren nyfikenhet och för att få detta rätt nu. Skölden bärs inte längre? eller blir skölden ett förbandsmärke? (vänster arm) Skölden med Torleif flyttas tillbaka till vänster ärm för de som tjänstgör på 2.amfbat. Istället tilldelas "Utbildningstecknen Amfibie" av Ellipsformat? (höger ärm)Korrekt. Blir det inte lite konstigt att springa runt med samma snubbe (samma symbol) på båda armarna?Förstår vad du menar - tillkommer att han faktiskt kan återfinnas även på ett tredje ställe nämligen som baskeremblem för amfibiekåren! Men samtidigt inte konstigare än t.ex. flygbasjägarna som har det på samma sätt med sin lilla kissekatt som förbandsmärke, utbildningstecken och baskeremblem... Och för att vara extra tydlig, är det märket som kan ses på denna sida som avses. (hittades genom lite google-fu) http://4.bp.blogspot.com/_0B4JfYmtSj0/Su36...085-734008.jpeg Jepp, stämmer bra - detta är det s.k. 'interimistiska' utb.tecken Torleif till FU 90. /G.L. Quote
Zytronix Posted November 16, 2009 Report Posted November 16, 2009 Undrar lite om Granen märket (Överlevnad asså). Till utb.tecknet så får man ha en tillägstext (båge) antingen över eller under. Finns ex många som har granen och sedan texten "vinter" i en båge över. Undrar bara om man bara får ha en enda sådan båge. För det finns sedan fler överlevnads utbildnigar. Ex urban, öken och djungel. Kan man inte lägga till dessa?? har de ett egen märke?? Jag har själv gått GSU Granen barmark och urban, ska nu snart även gå vinter. på Urban fick vi ingen båge eller likande men kan ha en? eller flera?? (var det någon som fatta med all text?) Quote
241 Posted November 16, 2009 Report Posted November 16, 2009 Bara en båge ja. Det räcker gott med en då det inte finns behov att fylla armen med tygmärken.. Quote
Krook Posted November 17, 2009 Report Posted November 17, 2009 Granen ska egentligen inte bäras alls enligt HKV PROT, eftersom den anger en utbildning som alla ska ha. /K Quote
Zytronix Posted November 17, 2009 Report Posted November 17, 2009 Granen ska egentligen inte bäras alls enligt HKV PROT, eftersom den anger en utbildning som alla ska ha. /K Att det är en utbildning som alla skall ha håller jag med om! Men varför tilldelas den då fortfarande då?? Quote
Krook Posted November 17, 2009 Report Posted November 17, 2009 Förmodligen för att någon inte vet att den upphört. Överlevnadsskolan ville för ett tag sedan få till ett nytt märke men HKV sa nej och i sa i samma veva nej till Granen som utbildningstecken. Fel begås överallt, hela tiden. /K Edit: Om en utbildningsanordnare har kvar gamla märken så tycker jag att det är bra att de ger ut dessa till deltagare som minne. Det innebär inte att folk ska sy på dem på uniformen dock. Quote
Kingecho1 Posted November 18, 2009 Report Posted November 18, 2009 Granen ska egentligen inte bäras alls enligt HKV PROT, eftersom den anger en utbildning som alla ska ha. /K Vilka är alla i detta fall? Quote
Haberget Posted November 18, 2009 Report Posted November 18, 2009 Alla som genomfört GSU (Grundlagd soldatutbildning). Quote
Joel Kraft Posted December 21, 2009 Report Posted December 21, 2009 Någon som har en bild på Kicking horse? Skulle va kul att se, har sökt lite här och var men kan inte finna det? Quote
Krook Posted December 21, 2009 Report Posted December 21, 2009 Två trådar om utbildningstecken blev en /Krook Blågul -------------------- REGLER Quote
Fästningstrollet Posted December 21, 2009 Report Posted December 21, 2009 Någon som har en bild på Kicking horse? Skulle va kul att se, har sökt lite här och var men kan inte finna det? Quote
Kuxomois Posted July 26, 2010 Report Posted July 26, 2010 Är ganska så grön här på SoldF forumet så häng mig inte nu! Någon som vet vad Göteborgs garnisonen har för förbandstecken eller liknande? Ingen anning vart jag ska posta denna fråga annars så jag valde denna tråden. Quote
beaver_sthlm Posted July 27, 2010 Report Posted July 27, 2010 Är ganska så grön här på SoldF forumet så häng mig inte nu! Någon som vet vad Göteborgs garnisonen har för förbandstecken eller liknande? Ingen anning vart jag ska posta denna fråga annars så jag valde denna tråden. Jag har sett en båge som det står GÖTEBORGS GARNISON på. Bifogar en bättre bild på Kicking horse... Quote
Göta Lejon Posted August 20, 2010 Report Posted August 20, 2010 Är ganska så grön här på SoldF forumet så häng mig inte nu! Någon som vet vad Göteborgs garnisonen har för förbandstecken eller liknande? Ingen anning vart jag ska posta denna fråga annars så jag valde denna tråden. Kolla in denna sida - scrolla ner så hittar du de märken som finns för Göteborgs garnison: Uniformsdetaljer.com /G.L. Quote
mordor Posted August 24, 2010 Report Posted August 24, 2010 (edited) Någon som har en bra bild på utbildningstecket för sjukvårdare? Edited August 24, 2010 by mordor Quote
106 Posted August 24, 2010 Report Posted August 24, 2010 har sjukvårdare utbildningstecken och isåfall hur ser det ut? Legitimerad sjukvårdspersonal har facktecken, hur dessa ser ut kan man hitta i försvarsmaktens uniformsbestämmelser (versionen på mil.se uppdaterades till v1.3 igår tydligen). Andra sjukvårdare har på sin höjd ett utbildningslinjetecken, annars brukar man ju känna igen dem på den stora armbindeln med rött kors. Quote
Sgt.Nilsson Posted August 27, 2010 Report Posted August 27, 2010 Någon som har hört något om Jägarbågen kontra m87? För den får ju inte sitta där och vi från K3 har ju inget specialutbildningstecken i metall att fästa på M87an, vilket jag tror vi gärna hade haft om det funnits. har hört rykten i avgrunden om att det tidigare tittats på eller att det skall tas fram osv osv. Quote
106 Posted August 27, 2010 Report Posted August 27, 2010 Någon som har hört något om Jägarbågen kontra m87? För den får ju inte sitta där och vi från K3 har ju inget specialutbildningstecken i metall att fästa på M87an, vilket jag tror vi gärna hade haft om det funnits. har hört rykten i avgrunden om att det tidigare tittats på eller att det skall tas fram osv osv. Jägarbågar är, liksom de flesta andra bågar, endast ett utbildningslinjetecken och inte något (special)utbildningstecken. Sådana skall t ex inte bäras när man inte längre är soldat/officer på förbandet. Jag tvivlar inte alls på att folk vill ha diverse skrot på uniformen, men nu börjar det ju snart bli löjligt när alla ska ha ett specialutbildningstecken. Går man tillbaka 10-20 år så var det endast ett fåtal som hade utbildningstecken och medaljer var det inte heller så vanligt att folk hade. Quote
Sgt.Nilsson Posted August 27, 2010 Report Posted August 27, 2010 (edited) De va ju tråkigt att höra att du inte tycker att folk ska få ha märken. Jag undrar i alla fall fortfarande ifall någon vet något. Edited August 28, 2010 by Sgt.Nilsson Quote
johan_k Posted August 28, 2010 Report Posted August 28, 2010 De va ju tråkigt att höra att du inte tycker att folk ska få ha märken. Jag undrar i alla fall fortfarande ifall någon vet något. Som tidigare nämnt så är inte Jägarbågen ett specialutbildnings tecken och en ren bedömning är att den inte kommer att bli det. Nyligen (se 23 aug) så lades det till yterligare specialutbilningstecken dock inget för jägare. Det är även som tidigare nämt så att utbildningslinjetecken bara skall bäras av totalförsvarspliktpig personal, rekryter, kadetter samt instruktörer (se oficerare) vid ett förband av den typen som utbildningslinjetecket avser. När man lämnar det förbandet så må man inte längre bära tecknet. Dock så händer det att folk gör det... Undantag är Tekniska officerare som måste bära sin båge. Dock så vet jag inte varför de måste det men UniBest säger så i alla fall. Quote
Christer Posted August 29, 2010 Report Posted August 29, 2010 Textbåge som t.ex: "JÄGARE", "STADSSKYTTE". "KADETT" och "FÖRPLAGNAD" beslutas lokalt. Avvikande utformning (användande av bild/symbol motsv.) ska underställas HKV för god- kännande före anskaffning Källa FM uniformsbestämmelser Quote
Tackleberry Posted August 29, 2010 Report Posted August 29, 2010 Såg ett märke för ett tag sedan som jag känner igen men kan inte koppla till vad det är. Det är ett svärd med vingar helt enkelt och det står OBONS eller liknande i underkant, som en båge. Vad kan det vara? Tidigare har jag sett officerare på LG ha ett överlevnads-utbildningstecken som är ganska likt, fast en del blått i det...? Quote
Täcknamn: Storken Posted August 30, 2010 Report Posted August 30, 2010 http://ebg.hemvarnet.se/?action=show640;bildid=50816;bildspel=nyhet7673 Vad har sjöofficern på bröstet? Quote
Recommended Posts