Jump to content

Recommended Posts

Posted
@Toll

Jo det märket är snyggt, men jag tyckte bättre om det tidigare utan text. Dessutom är de bevingade sablarna stulna från F6.

Åhfan, hade jag faktiskt ingen aning om, tackar för infon. Vill minnas att något av våra befäl gjorde GU på F6, kan ha med saken att göra kanske ;)

• Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

tycker vårat Lodjur är rätt snyggt, ett gemensamt utbildningsmärke för spanarna på I20, I22 I19 mfl. nu är dock bara vi på I19s Spaningspluton som finns kvar...

<----

Posted

Det jag refererar till är de två korslagda marskalkstavaran som bärs på bröstet av den som genomfört högre stabsutbildning på gamla MHS (sid 249 i UniRFM).

Träffade en general som hade dessa på vänstersida samt FJS örnen på höger, klart snyggt.

Posted

Betyder mest o är coolast: "Gaffeln"

Stilrenast: Thorleifen som numera sitter på höger arm.

Fulast alla kategorier: EOD och överlevnad

Kladdigast: Röjdyk och Lokatten, i tygversioner går det fan inte se vad det är

Tråkigast: Jägarbågen

Fastställes... :blink:

Posted

Ett "utbildningstecken" som jag har ett speciellt hat/kärleksförhållande till trots att det bara funnits i ett par månader.

2ys_2004_ysmarke_gug_640.jpg

Posted
hur får man det och vad betyder det?

Utbildningstecken för ytstridsofficer och man får det i ett cornflakes-paket ...

Posted

Utbildningstecken för ytstridsofficer och man får det i ett cornflakes-paket ...

Visste inte att flottan också skulle införa märken för alla.

Vilka är de kriterier som det talas om på 2.Ysflj sida?

Finns det någon bra förklaring till varför svärden är vända uppochner jämfört med alla märken med svärd/sablar/värjor i armén och FV?

Posted (edited)

1. Visste inte att flottan också skulle införa märken för alla.

2. Vilka är de kriterier som det talas om på 2.Ysflj sida?

3. Finns det någon bra förklaring till varför svärden är vända uppochner jämfört med alla märken med svärd/sablar/värjor i armén och FV?

1. Man kommer inte att införa märken för alla vad jag vet.

2. Ingen jag pratat med har haft en bra och uppspaltat förklaring. Allra minst dom som bär det. Gissar att det är så godtyckligt som "officer som tjänstgör/tjänstgjort på Ytattacken/ytstridssystemet". Man kanske är tvungen att hitta cornflakes-paketet först.

3. Ingen aning. Jag tror eller törs gissa att man inte tänkt så långt om jag känner folket bakom märket rätt. "Det såg snyggt" ut är den bästa bedömning jag skulle våga mig på.

Tillägg: Nu kanske ni anar var "hat-kärleken" kommer från ... :baskerPa:

Edited by Vargas
Posted

3. Finns det någon bra förklaring till varför svärden är vända uppochner jämfört med alla märken med svärd/sablar/värjor i armén och FV?

3. Ingen aning. Jag tror eller törs gissa att man inte tänkt så långt om jag känner folket bakom märket rätt. "Det såg snyggt" ut är den bästa bedömning jag skulle våga mig på.

Det är helt stilistiskt fel (även om det kanske inte är det heraldiskt) att avbilda vapnen så.

(För den som inte känner till det så är det ett tecken på kapitulation, men det är kanske det man gjort...)

Tror att det är en av divisionerna på F21 som har en 37:a med nosen ner på sin "badge"... Not så najs!

Posted (edited)

Det är helt stilistiskt fel (även om det kanske inte är det heraldiskt) att avbilda vapnen så.

(För den som inte känner till det så är det ett tecken på kapitulation, men det är kanske det man gjort...)

Tror att det är en av divisionerna på F21 som har en 37:a med nosen ner på sin "badge"... Not så najs!

En sak som klart bekräftar mina misstankar är ett par snabba blickar på det jänkikanska Ytstridsmärket aka "Gold Surface Warfare Excellence Pennant"

us^nvswo.gif.webp

Edited by Vargas
Posted

Till M/90:

Fulaste: TS9000-märket. Ljusgrönt med ett paraply i alla färger. Dessutom med en liten kråka ovanpå paraplyt.

Coolaste: Örnen.

Hedersomnämnande: GRG-märket. Endast slaget av TS-märket i fulhetstävlingen.

Till M/87:

Fulaste: EOD. Ledsen grabbar och tjejer men det är inte snyggt.

Coolaste: Gaffeln.

Hedersomnämnande: Televapenmärket. Inte vackert alls.

/Krook

Posted
Inget utbildningstecken, men på bild har jag sett att US har ett nytt baskermärke. Två korslagda svärd istället för det gamla märket.

Varför?

Det är Arméns baskertecken.

/Krook

Posted (edited)
Inget utbildningstecken, men på bild har jag sett att US har ett nytt baskermärke. Två korslagda svärd istället för det gamla märket.

Varför?

Det är inte specifikt utlandsstyrkans baskertecken utan det armégemensamma, dvs personal som saknar annan basker/baskermärke bär arméns mörkblå basker med baskertecken för armén (armétecken m/02).

Den bruna baskern tillhör sedan 2003-07-01 hemvärnet.

edit: pucktvåa, men jag fick iaf in ordet basker hela fem gånger i samma mening.

Edited by 106
Posted

Coolaste utbildningstecknet? Kanske ett väldigt inofficiellt, men Helgepiloters solbrillor går inte av för hackor...eller vad säger Slusken?

Annars är ju faktiskt Thorleif rackarns snygg, Neptuni likaså, även BasSäk. Ja, och den där fågeln måste jag nog också säga...det händer att man fluktar beundrande på den.

/M

Posted

@ 106 och Krook

Ok, tack. Betyder det att HV även fick baskermärket när dom fick baskern. Inte för det spelar så stor roll, men US är väl inte vapenslagsspecifik (Amf1 hade väl nån bataljon?), så märket borde vara mer generellt. Lite funderingar bara. :)

Ballaste utbildningsmärke? Jag håller med dom flesta att treudden ser bra ut. Både aggressiv, stilren och enkel.

Ballaste utbildningsmärke som aldrig gjordes - vi föreslog att vi skulle få röda baskrar med en förgylld fältapa som baskermärke. Det blev aldrig så. :banghead:

Posted

Hur många utbildningstecken får bäras på högerarmen?

Man får väl inte ha två "bågar" om jag minns rätt?

För övrigt anser jag att "Skjutledartecknet" är bäst. :baskerPa:

Posted

Nej, det bars tidigare på vänster arm, dvs förbandstecken.

Efter att K4 lades ner 041231 bärs bågen på höger arm, dvs utbildningstecken.

Posted
Är det någon som vet om K4:as Jägarbåge nu har blivit utbildningstecken istället för förbandstecken? såg nämnligen att den numera verkar bäras på höger arm

www.k4.mil.se/photo.php?id=91490&nid=26502

http://www.k4.mil.se/photo.php?id=91491&nid=26502

Tidigare har det varit så att man burit bågen på vänster arm som ett förbandstecken. Men om man bytte förband så fick (får) bågen bäras på höger arm som ett utbildningstecken. Så bågen har varit både och. Samma på K3 och K4.