Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bumpar denna tråden med en fråga, det finns ett utb. tecken eller motsv som består av en grön sköld med en tveeggad yxa på, är det någon sorts tross/uh/kvm symbol eller vad?

• Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Det var ett märke som skärgårdsskytte/KA Markstrid bar på M/90 när det begav sig. Efter det har amfibieskytte burit märket men de verkar ha slutat med det.

Edited by Amfibieslusken
Posted
Bumpar denna tråden med en fråga, det finns ett utb. tecken eller motsv som består av en grön sköld med en tveeggad yxa på, är det någon sorts tross/uh/kvm symbol eller vad?

Denna?

amfskytteutbgo5.jpg

Precis som Amfibieslusken skriver - KA skärgårdsskytte/markstrid som senare gick i arv till amfskytte.

Posted

Denna?

Precis som Amfibieslusken skriver - KA skärgårdsskytte/markstrid som senare gick i arv till amfskytte.

Precis! Tack! :banghead:

• 6 months later...
Posted

Hej!

Jag har stött på olika märken PEKmärkes storlek med olika fordon i istället för PEK symbolen.

Någon som vet något om dessa ?

Jag har sett

-Bandvagn

-Volvo herrgårdsvagn

-Hjullastare

All info är intressant.

GMY

Huggy

Posted
Hej!

Jag har stött på olika märken PEKmärkes storlek med olika fordon i istället för PEK symbolen.

Någon som vet något om dessa ?

Jag har sett

-Bandvagn

-Volvo herrgårdsvagn

-Hjullastare

All info är intressant.

GMY

Huggy

Dessa märken användes som utbildningstecken/ befattningsmärken på Ing2/ I12 mellan 1987 och 1990.

Det har funnits 11 olika märken.

The Swede :)

Posted
Vill du ha ett som gäller för handtruck, eller??? :baskerPa:

Hrm Högt ärade Sir Vival jag innehar inte förarbevis på handtruck men hade inte tackat nej till ett med häftaparat... eller kopieringsmaskin för den delen.

Tack för svaret Swede och tack för flyttningen till rätt plats, var lite insnöad på just PEK och sökte på det...

GMY

Huggy

Posted
Vill du ha ett som gäller för handtruck, eller??? :baskerPa:

Hrm Högt ärade Sir Vival jag innehar inte förarbevis på handtruck men hade inte tackat nej till ett med häftaparat... eller kopieringsmaskin för den delen.

Tack för svaret Swede och tack för flyttningen till rätt plats, var lite insnöad på just PEK och sökte på det...

GMY

Huggy

Varsågod!

/Krook

Blågul

• 2 months later...
Posted

Jag har sökt men inte hittat någon vettig tråd om stadsskytte bågen så jag beslöt mig för att skapa en tråd om denne.

1. Vad är det för krav som gäller för att erövra bågen?

Vad är det man ska göra helt enkelt?

2. Vilka regementen kan man erövra bågen på?

Är det bara Livgardet eller går det på fler regementen?

3. Någon som har lite historia om bågen?

Tex. när uppkom den? Vilka var den första som fick den osv.

4. Vad har den för betydelse?

Är det bara en statussymbol under värnplikten eller får man behålla den efteråt och går den att erövra efter värnplikten?

I sådana fall hur?

Skriv gärna och berätta om personliga erfarenheter och kanske historier om när du skulle erövra bågen och annan viktig information som kan vara bra att veta.

Posted (edited)

Angående kraven...

1) Kraven är inte direkt hårda. Man ska klara av ett par fysiska tester, genomföra vissa moment relaterat till SIB.

Det svåraste under 2008 verkade faktiskt vara att få tiden att räcka till. Det är många punkter som skall prickas av. En del krav är enkla, men ska en hel pluton göra det samma dag kommer tiden gå åt och annan verksamhet prioriteras. Skjutfält ska bokas hit och dit osv.

4) Ja du får behålla bågen efter muck. Bågen erövrar man när man klarat kraven, så givetvis kan te.x yoff ta den.

Slutligen, den är inte så cool. Det är ungefär som att få ett körkort för att man kört i en rondell för första gången. :)

Edited by J1mmy
Posted (edited)
Jag har sökt men inte hittat någon vettig tråd om stadsskytte bågen så jag beslöt mig för att skapa en tråd om denne.

Är det bara en statussymbol under värnplikten eller får man behålla den efteråt och går den att erövra efter värnplikten?

I sådana fall hur?

Skriv gärna och berätta om personliga erfarenheter och kanske historier om när du skulle erövra bågen och annan viktig information som kan vara bra att veta.

2. Det är enbart soldaterna på Livgardets gardesbataljon som kan ta stadsskyttebågen. Tidigare var det bara 6.Kompaniet som hade detta utb, tecken. Nu på senare har detta dock ändrats (till somligas förtret) tillat även soldaterna på Livkomp och 8.Kompaniet kan ta stadsskyttebågen. Det har att göra emd avvecklandet av de särskilda stadsskyttekompanierna, och upptagandet av förmågan stadsskytte i lätt mekaniserad bataljon.

Jag erövrade aldrig stadsskyttebågen, då som J1mmy sa, det var moment det inte fanns tid att göra helt enkelt. Jag var på sjukvårdsskolan i gbg när resten av bataljonen gjorde operation Stockholm te.x

Edited by Nestor
Posted

2007 var det snack om att Hv-soldaterna i Insatskompani Stockholm (inkl insatsplutonerna Syd,Stockholm,Nord,Arlanda) skulle få möjlighet att ta detta utbildningstecken.

Blev tyvärr inget av det.

Posted

I sådana fall hur?

2. Det är enbart soldaterna på Livgardets gardesbataljon som kan ta stadsskyttebågen. Tidigare var det bara 6.Kompaniet som hade detta utb, tecken. Nu på senare har detta dock ändrats (till somligas förtret) tillat även soldaterna på Livkomp och 8.Kompaniet kan ta stadsskyttebågen. Det har att göra emd avvecklandet av de särskilda stadsskyttekompanierna, och upptagandet av förmågan stadsskytte i lätt mekaniserad bataljon.

Jag erövrade aldrig stadsskyttebågen, då som J1mmy sa, det var moment det inte fanns tid att göra helt enkelt. Jag var på sjukvårdsskolan i gbg när resten av bataljonen gjorde operation Stockholm te.x

Men du fick ju en snygg båge "sjukvårdare" istället... :rolleyes:

• 1 month later...
Posted
Har funderat ett tag nu på vad som krävs för att få bära CBRN-Märket?

Tack på förhand.

GU som CBRN-befäl och godkänd vid den akademiskakurs + godkänd vid ROTA och andra behörighetskurser de läser. Alt att gå "SPIKEN", dvs specialinstruktörskursen. En 6-8 veckor lång instruktörskurs för att få vara instrultör vid övningar med bl.a. Sarin och senapsgas. TIll detta tillkommer även kunskaper i varning/rapportering enl ATP45c bl.a. Detta betyder ett stort antal veckor vid SkyddC

Posted (edited)

Tack Fk Satan för det utförliga svaret. :baskerHV:

Jag satt och läste igenom FBU:s kurskatalog och där erbjöds ett antal CBRN kurser. Det är alltså ingenting man kan läsa sig till den vägen.

Edited by Slöbevakarn
Posted
Tack Fk Satan för det utförliga svaret. :baskerHV: Det krävs alltså lite mer än några turer i gaskammaren.

ööö ja, ett första steg är att få hålla i övningar med tårgas, det är första steget för att ens bli påtänkt till SPIKEN.... Så att mysa i tårgaskammaren femtioelva gånger gör inte att du kommer närmare detta utbildningstecken.

• 5 months later...
Posted
Fairbairn-Sykes kommandodolk, det var fritt lånat minsann.

...kan hålla med men det finns ju de som är än mer "fantasilösa" inom FM - en liten "personlig" touch med en kunglig krona och sen....simsalabim:

usnsurfacewarfarevsswed.th.jpg

• 1 month later...