Jump to content

Recommended Posts

• Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Vi flottister har inte några heller.... Om du inte är ubåtare eller röjdykare då altså....

,O

Nä, nä! Det är bara du som inte fått några!!! ;)

Kära Sir Vival

Vi ädal vedettbåtister har inga utb tecken utan visar vår exelens genom vår modiga och bolda

utseende...

Har för mig at det enda som finns för manskap är ubåts... men men

Är inte i så stor kontakt med Flottan oc det är ca 6 år sedan jag uckade..

Gott nytt år !

• 2 weeks later...
Posted

Pratade med K3s informationschef och jägarbågen blir kvar på K3!!! Det var nåra riktiga töntar på k4 som ville att endast de skulle få bära bågen.

Men alla som fullgjort grundläggandejägarutbildning med baskerprov, befattningutbildning och förbandsprovet får bågen!

Posted (edited)
Pratade med K3s informationschef och jägarbågen blir kvar på K3!!! Det var nåra riktiga töntar på k4 som ville att endast de skulle få bära bågen.

Men alla som fullgjort grundläggandejägarutbildning med baskerprov, befattningutbildning och förbandsprovet får bågen!

Du menar att personal vid Arméns Jägarbataljon ansåg att utbildningstecknet 'Jägare' borde vara förbehållet jägarförband?

Edited by Hans Engström
Posted

Jägarbågen försvinner med det nya VPL systemet. Är den senaste infon som gått ut från K3 vad jag hört.

Hoppas verkligen jägarbågen försvinner för K3 är inte ett jägaförband längre. Utan ett lätt skytte förband med hög fysisk status på sina soldater. K3 behöver vekligen en ny identitet och det kommer dom alldrig att få förns arvet efter Jbat försvinner.

Livhusar Laikmets LBB 04/05

Posted (edited)
Jägarbågen försvinner med det nya VPL systemet. Är den senaste infon som gått ut från K3 vad jag hört.

Hoppas verkligen jägarbågen försvinner för K3 är inte ett jägaförband längre. Utan ett lätt skytte förband med hög fysisk status på sina soldater. K3 behöver vekligen en ny identitet och det kommer dom alldrig att få förns arvet efter Jbat försvinner.

Nej, SOm jag sa. Pratade direkt med informationschefen och Jägarbågen blir kvar. VAddå inget jägarförband, Det är visst ett jägarförband, du snackar en riktig massa skit. Alla soldater har genomgått grundläggande Jägarutbildning och är däför kapabla till jägar uppgifter. Sen kanske just LBB uppgifter inte tillhör de traditionella jägaruppgifterna och det kan man diskutera, men nog soldaterna förtjänar definitivt jägarstatus.

PS. Sluta ljug.

Du menar att personal vid Arméns Jägarbataljon ansåg att utbildningstecknet 'Jägare' borde vara förbehållet jägarförband?

Ja, Alla soldater som genomgått grundläggande jägarutbildning har rätt till bågen.

Edited by Jonatan
Posted

Nej, SOm jag sa. Pratade direkt med informationschefen och Jägarbågen blir kvar. VAddå inget jägarförband, Det är visst ett jägarförband, du snackar en riktig massa skit. Alla soldater har genomgått grundläggande Jägarutbildning och är däför kapabla till jägar uppgifter. Sen kanske just LBB uppgifter inte tillhör de traditionella jägaruppgifterna och det kan man diskutera, men nog soldaterna förtjänar definitivt jägarstatus.

PS. Sluta ljug.

Ja, Alla soldater som genomgått grundläggande jägarutbildning har rätt till bågen.

Kallas verkligen de flygburna för jägare? Har en bekant som ligger inne där nu och han har väll ingen "jägarbåge" vad jag sett. Ärligt talat! varför ska man ha en "Jägarbåge" om man inte är nått jägarförband?

Posted

Det tar minst 7-8 månader innan man är kapabel till "jägaruppgifter".

LBB utbildas ö h t inte med den inriktningen och kommer alltså oavsett hur många jägarbågar man syr fast på uniformen inte att utbildas som dom gamla Jbat och därmed bli jägare.

Inte ens befälen på K3 påstår att man utbildar jägare längre utan man talar bla. om luftburna soldater.

Om jag vore du skulle jag klistra fast tangenterna på tangentbordet för att inte bli bortgjord mer än nödvändigt.

Posted

Jonatan vad är det för fel på dig. Fatta K3 är inte ett jägarförband. Visserligen har jag en jägarbåge men inte fan är jag jägare för det.

Du kommer alldrig få någon jägarbåge oå K3. Och att dom bytt namn på tjänsterna till Luftburet innan redan frånpliktverket till 2006 säger väll endel om vart utväcklingen är påväg. Efter min GSU (GJU som du kallar det) var man knappt kapabel till att genomföra grupps strid. Efter tre månader är man inget.

Posted (edited)

Det är nästan lite tragiskt att se hur Jonatan klamrar sig fast vid hoppet att en dag få bära en liten tygremsa med sex bokstäver. Jag undrar om han inte hade hoppat efter den om man kastat ut den från öresundsbrons 204 meter höga pyloner.

Jonatan du lipar över en tygbit. En tygbit avgör inte kvalitén på utbildningen. Det enda den spär på är coolhetsfaktorn som ändå går käpprätt åt helvete när du väl har ryckt in.

Edited by Amfibieslusken
Posted

Jag kan tänka mig att vi som låg på den så kallade Jägagranatkastarplutonen på K3 hadde mest arv kvar från gammla Jbat. Och jägartjänst är jävligt tråkit rent utsagt så jag förstår inte vad du tjabbar om heller Jonatan. var är det roliga med att gå tre fyra mil med en granatkastare och ammo på ryggen. För att sedan grupera dom och slå upp kammo nät och lägga sig och trycka under kammo nätet och vänta i flera timmar på att några skytte plutoner ska göra ett anfall. Sedan kommer det och du skjuter dina granater och sedan går hem alla mil igen.

Posted

Jonatan, du kommer att få en hård och krävande utbildning, jägarbåge eller inte...

Begreppet "luftburen" kommer inom ett par år vara lika vedertaget och respekterat som "jägare".

Utbildningen är inte lättare, att klara sig 3 dygn i mars månad bara på det man har i stridssäcken, vilket innebär värmejacka i bästa fall, (Am tar plats), kräver sin man.

Vidare är uttagningen för LBB FC 905, samma som för K4, just för att utbildningen är krävande.

Klara utbildningen först...

Posted (edited)

Och var sen stolt över vad du gjorde inte över en tygbit, de finns på tradera lite då och då.

jag har klarat mig i snart tio är med enbart märket i avataren på axeln

Edited by SG OLSSON
Posted
Utbildningen är inte lättare, att klara sig 3 dygn i mars månad bara på det man har i stridssäcken, vilket innebär värmejacka i bästa fall, (Am tar plats), kräver sin man.

Nja... dom har ju stora ryggan också men då uthålligheten är 3 dagar innebär nog det att plutonens/skvadronens matriel är starkt minimerad.

Bort med fältdushar, tvättbyten, mat för 30 dagar, vattenreningsverk osv

Posted

varför får jag tankar om hur det svenska skolsystemet funkade på 80-talet när jag hör jonatan?

hade man gått tvåårigt gymnasium fick man ha en mössa med grått band och inte svart.

helledudena då då vi som hade grått gick direkt ut i arbetslivet, behövde oftas de med svart ett par år i sparkdräkt på en högskola innan de också hittade sin rätta plats på löpande bande på ortens bilfabrik.

jag var stolt öven min svarta basker på P4 tills den dagen då tionde malajkomp också kom vandrande i denna filt mössa.

vi gick sex mil med stridspackning m/59 på 48 timmar för att få våran, de gick från klagstorp till sin kasern med stridsbälte och k-pist.

ok det var iofs inte så jävla mycket till "baskerprov", men alla gjorde detta alla befäl på alla komp genomförde tex.

utom just då tionde.

om de flygburna är sämre eller bättre än jägeriet bryr jag mig inte om.

den jägartjänst(elitinfanterist-tjänst) som K3-folket gjorde behövdes i invationsförsvaret, den har ingen relevans till dagens slagfält.

då fanns det feta mål, som staber och trosskomp att röja runt med, de finns inte på samma sätt idag.

det enda likande tjänst är bra för idag är att slå ut HV-förband.

de är fortfarande de ända som uppträder som de som jägeriet i jonatans drömmar är lede fi.

du hittar inga 3 kubikstankar med bränsle som du kan fästa sprängdeg på längre.

allt är på rull och splitterskyddat.

och risken för att jägarna skulle få åka och slå ut Hemvärnet i vladivostok känns väl rätt avlägsen eller?

jag tror och hoppas att mina skattepengar fortfarande går till att utbilda duktiga soldater på karlsborgsfästning.

om de sedan tar sig fram till häst,bandvagn eller flyger HKP är sak samma.

de som är på K3 är motiverade människor, som i stort sett frivilligt numer gör en bra och stimmulerande tjänst.

jonatan du behöver nog inte oroa dig om någon jägartjänst, även inom det militära är kontakter allt.

och du har nog lyckats med konststycket att få dåligt rykte, redan innan du passerat grindarna...

Posted

Jägarbågen är helt klart något jag ser fram emot, men självfallet inte allt. Jag bestämmde mig för att försöka komma in på LBB redan månader innan jag mönstrade och varr då till och med omedvetande om att det hade Jägarstatus. Men på mönstringen fick jag veta att det alltså var jägare, så varför förneka något som FM också håller med om?

Jag emejlade K3 informationschef och bågen blir kvar?! VIlka ska jag lita på? nån forummedlem som inte har nåra kontakter alls med K3 eller K3 informationschef?

Se det själv från mina ögon grabbar, trots att ajg ej gjort lumpen.

Posted (edited)
Jägarbågen är helt klart något jag ser fram emot, men självfallet inte allt. Jag bestämmde mig för att försöka komma in på LBB redan månader innan jag mönstrade och varr då till och med omedvetande om att det hade Jägarstatus. Men på mönstringen fick jag veta att det alltså var jägare, så varför förneka något som FM också håller med om?

Jag emejlade K3 informationschef och bågen blir kvar?! VIlka ska jag lita på? nån forummedlem som inte har nåra kontakter alls med K3 eller K3 informationschef?

Se det själv från mina ögon grabbar, trots att ajg ej gjort lumpen.

Bågen kommer att försvinna, så du kommer inte att få någon Jägar-båge. Det utbildas inte längre jägare vid K3. finns bara ett ställe som utbildare jägare nu mer, och det är Arméns Jägarbataljon.

Att K3 ska dela ut jägarbågen nu när de inte är jägare längre är lite korrekt som att dela ut bågen Strv122 till de som ska ha PBV401 bågen....

Edited by Fk Satan
Posted
Det utbildas inte längre jägare vid K3. finns bara ett ställe som utbildare jägare nu mer, och det är Arméns Jägarbataljon.

Vet inte om jag missförstått dig nu men KJ och FJS, räknas inte dom?

Eller menar du förband som tilldelas jägarbågen?

The Swede :lala:

Posted

Det utbildas inte längre jägare vid K3. finns bara ett ställe som utbildare jägare nu mer, och det är Arméns Jägarbataljon.

Vet inte om jag missförstått dig nu men KJ och FJS, räknas inte dom?

Eller menar du förband som tilldelas jägarbågen?

The Swede :baskerKav:

Tänker naturligtvis på de som tilldelas jägarbågen.

/me straffar sig själv med lite fys för att han var så luddig

Posted

Nja... dom har ju stora ryggan också men då uthålligheten är 3 dagar innebär nog det att plutonens/skvadronens matriel är starkt minimerad.

Bort med fältdushar, tvättbyten, mat för 30 dagar, vattenreningsverk osv

Hälsning från pluton bortglömd, och förhoppningsvis kommer Power King backa upp mig.

LBB, inkluderar väl hela bataljonen, även underhållsorgan, så då ska nog 30 dagar inte vara något större problem då vi står för återhämtning, utspisning, materiell till vapenvård m.m.

Många på UH-plutonen framförallt i trossen kände sig grundligt lurade, förmodligen samma känslor som Jonathan uttrycker så fint. Sitta och jäsa i en lastbil? Jag klarade ju alla jägartester på mönstringen o.s.v o.s.v i all evighet... Men enligt en K3 jägare från 70-talet (då K3 fortfarande låg i Skövde) fanns även på denna tid (vet ej hur det förhåller sig mellan 70-tal och 2004) en underhållspluton. Risken att du hamnar där är lika stor som att du hamnar någon annanstanns, jag gjorde det. Nålen i hjärtat att köra lastbil när du trott att du ska ligga nergrävt i ett dike o käka rå huggorm? Nåja, trösten var ju blickarna man fick i T2's matsal, fast den missar du nog den med. Men som tröst tror jag luftburen-bågen motsvarande slår lika högt e.v. högre då den klassiska svenska jägarbataljonen inte längre har samma prioriteringar som tidigare.

Posted

Moget Jonatan, moget. :baskerKav:

Thomas/ som har en båge som Jonatan aldrig kommer att få.

Posted (edited)

Jonatan:

Man vet tyvärr inte mycket om ens tjänst innan man rycker in. Jag skulle själv på mönstringen bli placerad som GB på Strf90, fick efter ett tag brev hem om att tjänsten var nedlagd på LG(hade det iofs varit i 3år...) där jag var förlagd och fick då erbjudet SSK fö/sk Patgb 203, efter halva GSU fick vi veta att det var PBV302 som gällde. Lumpen blev bra endå även om jag hade förväntat mig en GB roll samt ett strf90 som ser bra mkt häftigare ut än en 302a samt är mkt behagligare att göra lumpen i än en 302a. Även om du upplever det som ett nederlag till en början att inte få jägarbågen så garanterar jag att du kommer bli lika stolt över den båge som du nu får istället(jag hatade pebban i början, men nu älskar jag den istället). Lycka till med lumpen, det är en bra tid!

Edited by johanp
Posted

Börjar med lite bakgrund på min dag: klev upp 0600 för en powerwalk på 1h, jobbat på en högljud högstadie skola hela dagen för att avrunda med ett möte som pågick i tre timmar med arbetsenheten och diverse kommunalfolk. Nörton koppar kaffe senare klockan 1800 slutar jag. Går till gymmet, stressar iväg till en släkting efteråt och nu är jag hemma. Jag är mer levande än död och helt vansinnigt trött, huvudvärken är påtaglig.

TROTTS detta håller jag på att skratta ihjäl mig, har så ont i magen, snälla sluta upp med detta svammlet innan jag förgås.

En tygbit är en tygbit, en filtbit är en filtbit. Inte ens syslöjdsläraren på jobbet är så fanatiskt förtjust i alla dessa textiler.

Posted

Nu tycker jag att alla är lite....Elaka mot Jonatan.

Om du nu känner ett sånt OERHÖRT behov av att ha jägarbågen i din ägo, Köp en av någon här.

:camo:

För på K3 KOMMER du inte få ngn, så är det bara.

Nu har en uppsjö av personer svarat dig på frågan, många med MYCKET goda kunskaper om just K3.

Face facts, inse, acceptera, förstå.

Lev vidare trots din svåra förlust i livet....

Posted

Håller med rille116! Vi kan väl sluta vara elaka mot Jonatan. Han ställde faktist en fråga och bör få svar på frågan o inte ngt mer!

Högakningsfullt

Combat

Posted
Håller med rille116! Vi kan väl sluta vara elaka mot Jonatan. Han ställde faktist en fråga och bör få svar på frågan o inte ngt mer!

Högakningsfullt

Combat

Jag ser inte problemet... Hela tråden skriker ju ingen båge!

För ostbågen i tiden!