Jump to content

Recommended Posts

Google kan inte hjälpa mig kan ni?

Jag ska iväg på en utbildning och fick en bunte papper inför.

På ett papper i ett stycke där C har skrivigt att de enda godkända kragspeglarna på uniformen är vingar.

Samt att vi kommer att tilldelas "vargenmärket" och att vi ska förvalta det väl.

Då jag själv inte vet vad vargen märket är och inte vill verka efterbliven genom att fråga vad det är eftersom C anser att det är något att förvalta väl.

Så har jag frågat ett par av mina möp-vänner, dock utan något vettigt resultat då jag har svårt att tro att det är ett baskermärke vi ska få.

Frågan är enkel vad kan detta "vargenmärke" vara för något?

Tack på förhand / Henke

"vargen" avser ett stycke jycke med en avbruten kniv i gapet inramad av en vapensköld.

Dvs Markförsvarsförbundets föreningsmärke som förvisso har sitt ursprung i flygbassäk/jägförbanden.

Är svaret jag fick.

Eftersom det är 471 människor som kollat på tråden utan att svara, så gissar jag på att det faktiskt är så ovanligt som C får det att framstå som.

Ja, gör gärna det.

För utan mer fakta så låter det ju i mina öron som vilket märke som helst man kan beställa på ett ful-px och ha på sin egenhändigt snodda M/90-jacka när man är ute och jagar älg.

Bakgrunden som flygbassäk's utbildningsmärke, har jag fått bekräftat av ett gammalt befäl som gjort lumpen som flygbassäksoldat.

Så det är ju i alla fall okej att bära som utbildningsmärke under den omständigheten.

Men vi får se vad kloka C kan berätta om det.

Självfallet får man inte sätta föreningsmärken på sin fältuniform. Och fastställda utbildningstecken styrs av UniBest, och oddsen att markförsvarsförbundet skulle ha ett eget utbildningstecken torde vara noll.

Utbildningsmärken styrs endast av UniBest vad gäller placering på uniform, inget annat. Utbildningsmärken är något som tas fram för varje utbildning.

Däremot så reglerar UniBest vilka förbandsmärken som gäller och vart dem skall placeras.

Sedan så har frivilligorganisationerna rätt att bära föreningsmärken istället för förbandsmärken. Men då markförsvarsförbundet är en gren ur FVRF's organisation så vet jag inte hur det ligger till.

Men kommer som sagt att ta reda på mera och återkomma efter utbildningen för mer konkreta svar.

Edited by RamboHenke
  • Like 1

Sedan så har frivilligorganisationerna rätt att bära föreningsmärken istället för förbandsmärken.

Njaa, det är väl sanning med modifikation. Det är ok om uniformen ska användas i egen förenings regi. Men i HV-tjänst är det förbandsmärket som gäller, med frivilligtecken på bröstet.

Njaa, det är väl sanning med modifikation. Det är ok om uniformen ska användas i egen förenings regi. Men i HV-tjänst är det förbandsmärket som gäller, med frivilligtecken på bröstet.

Nej det är det verkligen inte.

Jag tillhör en frivilligorganisation men inte HV.

När jag är i HV-Tjänst så bär jag frivilligmärket enligt UniBest -09.

Man kan inte anta att alla tillhör HV.

• Like 1

Bakgrunden som flygbassäk's utbildningsmärke, har jag fått bekräftat av ett gammalt befäl som gjort lumpen som flygbassäksoldat.

Så det är ju i alla fall okej att bära som utbildningsmärke under den omständigheten.

Ingen flottilj med flygbassäk hade liknande märke som utbildningstecken. De hade olika bågar med texten "Flygbassäk", "Fbassäk", "Strilsäk" och liknande (utbildningslinjetecken), med undantag för F 4 som hade ett par vingar med korsade svärd och texten Säkförbandskompaniet - F4. Detta märke var det gamla för Markförsvarskompaniet som de bytt text på. Själva vingarna med svärd hade de i sin tur tagit från märket för PBS MAR F 6.

Eftersom bågarna bara var utbildningslinjetecken så är det inget som ska bäras efter GU. Men många kommer säkert hävda att det är specialutbildningstecken och minsann ska bäras.

Utbildningsmärken styrs endast av UniBest vad gäller placering på uniform, inget annat. Utbildningsmärken är något som tas fram för varje utbildning.

Däremot så reglerar UniBest vilka förbandsmärken som gäller och vart dem skall placeras.

Inte helt sant, detta står också i uniformsbestämmelserna:

Utbildningstecken av textil ska vara godkända av HKV före anskaffning.

Sådant tillstånd inhämtas från HKV PROD FÖRB (protokollavdelningen). Har det fått tillstånd från HKV så är det självklart ok att använda, om inte så är det inte det. Jag tvivlar på att det är godkänt.

@106

Märket ska vara godkänt av HKV PROD FÖRB, frågan ställdes till aktuellt ansvarig av mig personligen när det delades ut, mig veterligen, för första gången.

Är det så? Någonstans måste gränsen för tillit till ledare i försvarsmakten med tillhörande frivilligorganisationer kontra kontroll läggas, därav tror jag att det faktiskt är så.

Vill någon verkligen veta hur det förhåller sig bör HKV PROD FÖRB rimligen kunna besvara en sådan förfrågan.