Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hittade ingen tråd om RBS 70 så jag skapade en ny. Kanada beställer RBS 70 NG för 1,8 miljarder SEK:

Saab har fått en beställning från Kanadas regering på det korträckviddiga luftvärnssystemet RBS 70 NG. Ordervärdet är cirka 227 miljoner CAD (1,8 miljarder SEK) och leveranser börjar under 2024.

Saab får beställning på RBS 70 NG från Kanada

/Per

• Like 5
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Litauen beställer Mobile Short Range Air Defence (MSHORAD) från Saab för 1,3 miljarder:

Saab har fått en order från Litauens försvarsdepartement på det mobila luftvärnssystemet Mobile Short Range Air Defence (MSHORAD). Ordervärdet är cirka 1,3 miljarder SEK och leveranser är planerade 2025-2027.

Saab får beställning på mobilt luftvärnssystem från Litauen

(saab.com)

/Per

• 11 months later...
Posted (edited)

De tycker väl det är en relativt billigare lösning. Tycker det borde finnas en lösning med dubbla robotar. Så att nytt mål kan väljas snabbare. Men det är kanske inte lika viktigt eftersom systemet hela tiden måste styra roboten mot målet. 

Tycker att Luftvärnsförsvaret med korta avstånd kunde kompletteras med Mistral 3. Som kan ha två robotar med även flera lösningar på fordon och båtar. Nu kanske maf.bat äntligen får det i varje fall.

Sedan att vissa förband även kan få Manpads. Men inte till hemvärnet gud förbjude. De är ju inte lämpliga att få det.;-)   

Edited by madman
Posted

Nu när  RBS 70ng kommer vara bara 1 del av flera system för brigadernas luftvärn så passar den in väl. 

Nu byggs det zon försvar där olika system har olika räckvid.

• Thanks 1
Posted

45 minutes ago, madman said:

Sedan att vissa förband även kan få Manpads. Men inte till hemvärnet gud förbjude. De är ju inte lämpliga att få det.;-)   

Varför svartmålar du hemvärnet?

//TF 

Posted
42 minutes ago, madman said:

Tycker det borde finnas en lösning med dubbla robotar. Så att nytt mål kan väljas snabbare.

I nyheten på saab.com står det ju att det ingår delar för att använda systemen i MSHORAD, och då har man väl 3 robotar monterade på lavetten. Det kanske främst är just för MSHORAD beställningen gäller, men man beställer RBS70NG tidigare än "helheten" eftersom dessa är den främsta flaskhalsen vad gäller leveranser?!

• Thanks 1
Posted
2 hours ago, madman said:

Tycker det borde finnas en lösning med dubbla robotar. Så att nytt mål kan väljas snabbare. Men det är kanske inte lika viktigt eftersom systemet hela tiden måste styra roboten mot målet. 

Det finns sådana lösningar sedan länge, i form av RBS 90 och MSHORAD.

Oavsett så kan en skytt bara bekämpa ett mål åt gången, och att ladda om den burna lavetten med en ny robot är gjort på ett fåtal sekunder så att ha fler robotar på denna är onödigt.

2 hours ago, madman said:

Sedan att vissa förband även kan få Manpads. Men inte till hemvärnet gud förbjude. De är ju inte lämpliga att få det.

"Tidigt i perioden uppnås full förmåga med luftvärnssystem 103 vilket ger Försvarsmakten förmåga att bekämpa ballistiska robotar. Utvecklingen av luftvärnsbataljonen fortsätter genom anskaffning av sambands- och ledningssystem samt nya sensorer i syfte att bättre bidra till Natos koncept för integrerat luft- och robotförsvar. Vidare accelereras anskaffning av luftvärn till brigader och stridsgrupp, vilket syftar till att öka förmågan att bekämpa moderna stridsflyg och kryssningsrobotar. Därutöver anskaffas system för självskydd mot lufthot till jägar- och specialförband samt territorialförband och hemvärnsförband för att därigenom få en begränsad luftvärnsförmåga på bredden."

FM BU 26

1 hour ago, PerB said:

I nyheten på saab.com står det ju att det ingår delar för att använda systemen i MSHORAD, och då har man väl 3 robotar monterade på lavetten. Det kanske främst är just för MSHORAD beställningen gäller, men man beställer RBS70NG tidigare än "helheten" eftersom dessa är den främsta flaskhalsen vad gäller leveranser?!

MSHORAD använder exakt samma sikte och robotar som den burna versionen av RBS 70NG (RBS 70D) fast monterade i en anpassad version av vapenstationen Trackfire. Du kan t.o.m. snabbt montera av siktet och robotarna från den fordonsmonterade vapenstationen (MSHORAD) och istället gruppera dessa som den burna versionen (den klassiska marklavetten). 

• Thanks 1
Posted
43 minutes ago, Slenke said:

Ja lite märklig beställning om man avser använda det för mshorad?

Eller inte?!? De fordon som kommer att användas för MSHORAD har vi väl redan beställt, dvs TB24 och PBV410!? Samma sak med radarn, dvs man lägger beställning på ett antal Giraffe 1X? Sen sätter man ihop alla delar till ett system. Det viktiga är att få iväg beställningar på de system det är lång leveranstid på.

Posted
35 minutes ago, PerB said:

Eller inte?!? De fordon som kommer att användas för MSHORAD har vi väl redan beställt, dvs TB24 och PBV410!? Samma sak med radarn, dvs man lägger beställning på ett antal Giraffe 1X? Sen sätter man ihop alla delar till ett system. Det viktiga är att få iväg beställningar på de system det är lång leveranstid på.

Nja, det är inte så materielanskaffningen fungerar. Vidare har FM ännu inte beslutat huruvida man ska anskaffa MSHORAD eller inte, och i så fall på vilka fordon dessa slutligen ska monteras. Det är i nuläget enbart beställt ett fåtal system för förbandsförsök i syfte att utvärdera just detta.

Av formuleringen i SAABs pressmeddelande tolkar jag det som att det i den här beställningen dock ingår delkomponenter så att systemen är förberedda för användning i MSHORAD om/när FM faktiskt beslutar sig för att anskaffa och införa detta system i framtiden. Jag ser ingenting som tyder på att beställningen är direkt avsedd för MSHORAD utan precis allt pekar på att det är den vanliga versionen med marklavett man beställt.

• Like 2
  • Thanks 1
Posted (edited)

Om siktet i trackfire kan följa ett mål självt (efter att man markerat målet antar jag?) hur funkar då siktet för rb70-delen? Blir det två sikten att hålla reda på? För mshorad då.

Edited by Slenke
Posted
6 minutes ago, Slenke said:

Om siktet i trackfire kan följa ett mål självt (efter att man markerat målet antar jag?) hur funkar då siktet för rb70-delen? Blir det två sikten att hålla reda på? För mshorad då.

Nej, MSHORAD använder enbart siktet från RBS 70D.

Posted
4 hours ago, Pärmtroll said:

Nja, det är inte så materielanskaffningen fungerar. Vidare har FM ännu inte beslutat huruvida man ska anskaffa MSHORAD eller inte, och i så fall på vilka fordon dessa slutligen ska monteras. Det är i nuläget enbart beställt ett fåtal system för förbandsförsök i syfte att utvärdera just detta.

Av formuleringen i SAABs pressmeddelande tolkar jag det som att det i den här beställningen dock ingår delkomponenter så att systemen är förberedda för användning i MSHORAD om/när FM faktiskt beslutar sig för att anskaffa och införa detta system i framtiden. Jag ser ingenting som tyder på att beställningen är direkt avsedd för MSHORAD utan precis allt pekar på att det är den vanliga versionen med marklavett man beställt.

En av delkomponenterna är väl just deras robotar.;-)

Posted
53 minutes ago, madman said:

En av delkomponenterna är väl just deras robotar.

Jo, men dessa är inte specifika för MSHORAD vilket var vad jag åsyftade.

Posted (edited)
3 hours ago, Pärmtroll said:

Nej, MSHORAD använder enbart siktet från RBS 70D.

Ok så input från kameran i siktet från rbs70 styr då axlarna på montaget elektroniskt eller behöver det sitta en gubbe och sikta manuellt med ett styrdon (ratt)? Vitsen med trackfire är väl annars att pjäsen följer målet självt?

Edited by Slenke
Posted
38 minutes ago, Slenke said:

Ok så input från kameran i siktet från rbs70 styr då axlarna på montaget elektroniskt eller behöver det sitta en gubbe och sikta manuellt med ett styrdon (ratt)? Vitsen med trackfire är väl annars att pjäsen följer målet självt?

Ja, med MSHORAD borde systemet automatiskt kunna målfölja och styra roboten hela vägen till träff under rätt förutsättningar. 

• Thanks 2
Posted
11 hours ago, Pärmtroll said:

Ja, med MSHORAD borde systemet automatiskt kunna målfölja och styra roboten hela vägen till träff under rätt förutsättningar. 

Det gör ju att den blir något bättre. Men ändå inte lika bra som fire and forget. Men båda system har sina för och nackdelar.

• 3 weeks later...
Posted

Försvarskoncernen Saab har fått en beställning från Tjeckien om att integrera det mobila luftvärnssystemet RBS 70 NG med 24 pansarfordon av modellen MARS.

Ordern är värd 1,86 miljarder svenska kronor.

Avtalet omfattar även åtta stycken fristående RBS 70 NG-enheter samt robotar och kringutrustning.

Leveranserna ska ske mellan 2028 och 2030, uppger det tjeckiska försvarsdepartementet i ett pressmeddelande.

Saab får beställning värd 1,8 miljarder

(aftonbladet.se)

image.thumb.png.b8456b6f66402f85de6677deb8af8cf2.png.webp

Czech-made SVOS MARS 4x4 armored vehicle fitted with a remotely operated weapon station armed with three SAAB RBS 70 NG surface-to-air missiles providing mobile short-range air defense capability for front-line protection. (Picture source: Czech Company SVOS)

/Per

• Like 2
Posted (edited)

Kul att fler satsar på RBS70 som MSHORAD, uppenbarligen är 70 inte obsolet! :) Jag har sett på annat håll att beställningen totalt innefattar 80 missiler, så det är inga gigantiska mängder. Jag antar att vi själva har lika sparsamt med missiler. För jämförelse har UK lovat att skicka 5000 missiler till Ukraina (se länk nedan). När man utsätts för 500-1000 Shahed/Geran-2 per dygn så går det åt många missiler (även om såklart man använder andra vapen och motmedel också).

Jag undrar om det går att ta fram billigare missiler till RBS70 som "duger" mot drönare?!? Det skulle kunna vara smart av SAAB att låta andra utveckla missiler för RBS70NG-systemet, t ex kanske NAD (Nordic Air Defense). 

https://united24media.com/latest-news/uk-to-send-5000-laser-guided-missiles-to-ukraine-in-landmark-defense-deal-9785

Edited by PerB
Posted
1 hour ago, PerB said:

Kul att fler satsar på RBS70 som MSHORAD, uppenbarligen är 70 inte obsolet! :) Jag har sett på annat håll att beställningen totalt innefattar 80 missiler, så det är inga gigantiska mängder. Jag antar att vi själva har lika sparsamt med missiler. För jämförelse har UK lovat att skicka 5000 missiler till Ukraina (se länk nedan). När man utsätts för 500-1000 Shahed/Geran-2 per dygn så går det åt många missiler (även om såklart man använder andra vapen och motmedel också).

Jag undrar om det går att ta fram billigare missiler till RBS70 som "duger" mot drönare?!? Det skulle kunna vara smart av SAAB att låta andra utveckla missiler för RBS70NG-systemet, t ex kanske NAD (Nordic Air Defense). 

https://united24media.com/latest-news/uk-to-send-5000-laser-guided-missiles-to-ukraine-in-landmark-defense-deal-9785

Varför antar du det?

Posted

Robot70 robotarna är ”billiga” i sammanhanget. Relativt nästan alla andra robotar så är de väldigt korkade. Hur de jämförs med LMM i pris vet ingen av oss men beställningen på 5000 LMM verkar vara runt 20 miljarder kronor vilket då skulle vara 4 miljoner per robot. (Kan ingå annat i den beställningen också)

Posted
1 hour ago, PerB said:

Vi har säkert en större hög med framförallt gamla robotar med kortare räckvidd, däremot har vi nog betydligt färre av de senare (Bolide?) med längre räckvidd vilket syntes genom leveranserna till Ukraina.

De tycker rbs70 är bra med de nyare robotarna men klagade på räckvidd med de gamla vilka var de vi skickade mest utav.

Posted
2 minutes ago, Zimme said:

Det har gjorts rätt stora beställningar av nya robotar.

Jag hoppas det eftersom vi valt att ha kvar systemet och dessutom köpt fler sikten, men vi behöver tusentals robotar om inte tiotusentals.

Posted
1 hour ago, Zimme said:

Varför antar du det?

Jag har inget belägg för det, men om vi skänkt missiler till Ukraina, och med tanke på vad försvarsmateriel kostar vid nyinköp, så är jag bara rädd för att vi inte har så himla många. Men viktigare än ett stort lager av missiler borde vara att vi har förmågan att snabbt skala upp produktionen "vid skarpt läge"... därav min önskan att det fanns ytterligare en leverantör av missiler till RBS70NG-systemet.