Guest Posted July 23, 2025 Report Posted July 23, 2025 48 minutes ago, Slenke said: Jag hoppas det eftersom vi valt att ha kvar systemet och dessutom köpt fler sikten, men vi behöver tusentals robotar om inte tiotusentals. Robotarna är i sammanhanget snorbilliga. Vill minnas att Lettland gav runt 100k $ styck för dem och då går en stinger på 130-150k. Quote
Wolfpack Posted July 23, 2025 Report Posted July 23, 2025 Lite mer information från SAAB. https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2025/saab-receives-order-for-mobile-air-defence-from-the-czech-republic 1 Quote
PerB Posted July 23, 2025 Report Posted July 23, 2025 Kan Trackfire med RBS70NG, som i MSHORAD-konfigurationen, även ha en ksp monterad? Jag tror aldrig jag sett nån som kombo på nån bild. Men det kanske inte är möjligt eftersom, som jag förstått det, så används inte Trackfire-siktet i detta fall, utan det är RBS70NG-siktet som används. Annars vore det ett rimligt komplement för närskydd mot t ex mindre drönare. Quote
Slenke Posted July 23, 2025 Report Posted July 23, 2025 4 hours ago, Zimme said: Robotarna är i sammanhanget snorbilliga. Vill minnas att Lettland gav runt 100k $ styck för dem och då går en stinger på 130-150k. Borde det inte gå att få ner priset till hälften med lite mer automation i tillverkningen? Nära på en miljon kronor per robot är ju för mycket för en i sammanhanget rätt primitiv robot. Jag får ju en Porsche för en miljon kronor eller en rätt fet Tesla. Quote
Peo Posted July 23, 2025 Report Posted July 23, 2025 1 hour ago, Slenke said: Borde det inte gå att få ner priset till hälften med lite mer automation i tillverkningen? Nära på en miljon kronor per robot är ju för mycket för en i sammanhanget rätt primitiv robot. Jag får ju en Porsche för en miljon kronor eller en rätt fet Tesla. En Porsche eller Tesla är löjeväckande enkla jämfört med kraven som ställs på militära prylar (oavsett vad musk påstår). Det skulle exempelvis vara obra om robotarna hade samma tendens att börja brinna eller försöka köra på cyklister som Teslor (och andra bilar) Quote
Guest Posted July 23, 2025 Report Posted July 23, 2025 12 minutes ago, Peo said: En Porsche eller Tesla är löjeväckande enkla jämfört med kraven som ställs på militära prylar (oavsett vad musk påstår). Det skulle exempelvis vara obra om robotarna hade samma tendens att börja brinna eller försöka köra på cyklister som Teslor (och andra bilar) Samt att en bil inte ska träffa ett flygande föremål samt byggs i många fler exemplar. Men rbs70 är redan gjord ordentligt mycket billigare iom att man inte måste skjuta bort en dyr målsökare med varje robot. Quote
Slenke Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 On 7/23/2025 at 4:37 PM, Peo said: En Porsche eller Tesla är löjeväckande enkla jämfört med kraven som ställs på militära prylar (oavsett vad musk påstår). Det skulle exempelvis vara obra om robotarna hade samma tendens att börja brinna eller försöka köra på cyklister som Teslor (och andra bilar) Inte mig emot ifall de började skrämma lite cyklister.. Min poäng var dock att exempelvis en Tesla är betydligt mer komplicerad och avancerad samt att det går åt betydligt mer material än i en rbs70-robot. Jag tror det militära har mycket att lära av det civila i produktionen. Quote
Slenke Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 On 7/23/2025 at 4:52 PM, Zimme said: Samt att en bil inte ska träffa ett flygande föremål samt byggs i många fler exemplar. Men rbs70 är redan gjord ordentligt mycket billigare iom att man inte måste skjuta bort en dyr målsökare med varje robot. Men vad i en rbs-70 robot kostar dryga miljonen? Quote
Peo Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 53 minutes ago, Slenke said: Men vad i en rbs-70 robot kostar dryga miljonen? Arbetskraft tid komponenter osv. En Tesla är rudimentär i jämförelse. Quote
Slenke Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 32 minutes ago, Peo said: Arbetskraft tid komponenter osv. En Tesla är rudimentär i jämförelse. Du kan inte på allvar mena att komponenterna i en rbs70-robot är mer avancerade och inte går att masstillverka? Quote
Guest Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 Vem har sagt att de inte masstillverkas? Quote
Peo Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 1 hour ago, Slenke said: Du kan inte på allvar mena att komponenterna i en rbs70-robot är mer avancerade och inte går att masstillverka? De ska tåla att skjutas ut ur ett robotrör. På halvannan sekund accelerera till runt ljudets hastighet och så vidare. De ÄR mer komplicerade än vad som egentligen är en ganska enkel produkt med komponenter i helt annan skala. Du behöver inte tro på det men det är så det är. Quote
madman Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 On 7/23/2025 at 10:43 AM, PerB said: Jag har inget belägg för det, men om vi skänkt missiler till Ukraina, och med tanke på vad försvarsmateriel kostar vid nyinköp, så är jag bara rädd för att vi inte har så himla många. Men viktigare än ett stort lager av missiler borde vara att vi har förmågan att snabbt skala upp produktionen "vid skarpt läge"... därav min önskan att det fanns ytterligare en leverantör av missiler till RBS70NG-systemet. Ukraina var initialt inte så nöjda med RB70. Men det berodde på att vi skickade olika nivåer på robotar enligt Pärmtroll. Om vi ska fortsätta att satsa på RB70. Så borde nya robotar ha en egen sökare till målet. Så att roboten själv låste på målet den sista sträckan. Som åtminstone kunde användas till deras MSHORAD. För att sedan komplettera dessa borde vi skaffa MISTRAL 3 med olika monteringar. Quote
PerB Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 2 hours ago, Zimme said: Vem har sagt att de inte masstillverkas? Jag hittade en siffra från slutet av 2022, i samband med att Finland beställde RB70-missiler (Bolide) till sitt ASRAD-R, där det angavs att det hade levererats 18000 missiler totalt. Jag vet inte om den siffran stämmer, men det skulle alltså vara över alla år sedan RB70 lanserades. Som jämförelse tecknade Swift Beat och Ukraina avtal om att under bara 2025 tillverka "hundreds of thousands" av den mystiska "jaktdrönaren" som sägs stå för 90% av alla Shahed/Geran-2-nedskutningar. Där har vi masstillverkning. https://mod.gov.ua/en/news/ukraine-and-swift-beat-have-signed-a-memorandum-on-scaling-up-the-production-of-unmanned-systems Även vi måste kunna tillverka billigare vapen. Men det händer ju grejer, Nordic Air Defence (NAD) och deras Kreuger-100 är ju spännande. Quote
madman Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 2 minutes ago, PerB said: Jag hittade en siffra från slutet av 2022, i samband med att Finland beställde RB70-missiler (Bolide) till sitt ASRAD-R, där det angavs att det hade levererats 18000 missiler totalt. Jag vet inte om den siffran stämmer, men det skulle alltså vara över alla år sedan RB70 lanserades. Som jämförelse tecknade Swift Beat och Ukraina avtal om att under bara 2025 tillverka "hundreds of thousands" av den mystiska "jaktdrönaren" som sägs stå för 90% av alla Shahed/Geran-2-nedskutningar. Där har vi masstillverkning. https://mod.gov.ua/en/news/ukraine-and-swift-beat-have-signed-a-memorandum-on-scaling-up-the-production-of-unmanned-systems Även vi måste kunna tillverka billigare vapen. Men det händer ju grejer, Nordic Air Defence (NAD) och deras Kreuger-100 är ju spännande. USA har startat en lösning med sökare för sina 70 mm ostyrbara raketer som sitter på deras hkp. Just mot att kunna skjuta ner drönare. Quote
PerB Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 (edited) 7 minutes ago, madman said: USA har startat en lösning med sökare för sina 70 mm ostyrbara raketer som sitter på deras hkp. Just mot att kunna skjuta ner drönare. Som jag förstår det hade Ukraina blivit lovade såna, kompatibla med deras F-16, men sen styrde USA om 20 000 missiler till mellanöstern när det hettade till med Iran där: https://militarnyi.com/en/news/us-demonstrated-f-16-s-ability-to-carry-42-apkws-missiles-20-000-of-which-trump-took-from-ukraine/ Edited July 25, 2025 by PerB Quote
Guest Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 28 minutes ago, PerB said: Jag hittade en siffra från slutet av 2022, i samband med att Finland beställde RB70-missiler (Bolide) till sitt ASRAD-R, där det angavs att det hade levererats 18000 missiler totalt. Jag vet inte om den siffran stämmer, men det skulle alltså vara över alla år sedan RB70 lanserades. Som jämförelse tecknade Swift Beat och Ukraina avtal om att under bara 2025 tillverka "hundreds of thousands" av den mystiska "jaktdrönaren" som sägs stå för 90% av alla Shahed/Geran-2-nedskutningar. Där har vi masstillverkning. https://mod.gov.ua/en/news/ukraine-and-swift-beat-have-signed-a-memorandum-on-scaling-up-the-production-of-unmanned-systems Även vi måste kunna tillverka billigare vapen. Men det händer ju grejer, Nordic Air Defence (NAD) och deras Kreuger-100 är ju spännande. Nu är ju inte drönare och robotar jämförbara. Drönare drivs av små elmotorer i beskedliga hastigheter. Hundratusentals här är också alla typer av drönare. Quote
PerB Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 6 minutes ago, Zimme said: Nu är ju inte drönare och robotar jämförbara. Drönare drivs av små elmotorer i beskedliga hastigheter. Hundratusentals här är också alla typer av drönare. Visst är det skillnad, men min poäng är att de flesta militära produkter knappast "masstillverkas", även om det såklart är en definitionsfråga vad "masstillverkning" är. Quote
Chassi Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 47 minutes ago, madman said: Ukraina var initialt inte så nöjda med RB70. Men det berodde på att vi skickade olika nivåer på robotar enligt Pärmtroll. Om vi ska fortsätta att satsa på RB70. Så borde nya robotar ha en egen sökare till målet. Så att roboten själv låste på målet den sista sträckan. Som åtminstone kunde användas till deras MSHORAD. För att sedan komplettera dessa borde vi skaffa MISTRAL 3 med olika monteringar. Då har vi helt plötsligt ett helt nytt luftvärnssystem där gammalt och nytt inte är kompatibla utan allt behöver byggas om. Det låter inte heller billigt, tveksam om systemets effekt i målet egentligen skulle ha en så stor skillnad att en sådan utveckling blir hållbar och motiverad, man har säkert redan tänkt tanken. Quote
PerB Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 (edited) 2 minutes ago, Chassi said: Då har vi helt plötsligt ett helt nytt luftvärnssystem där gammalt och nytt inte är kompatibla utan allt behöver byggas om. Låter som RBS23 Bamse! Där utgick man, som jag förstått det, delvis från RBS70. Edited July 25, 2025 by PerB Quote
Chassi Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 4 minutes ago, PerB said: Låter som RBS23 Bamse! Där utgick man, som jag förstått det, delvis från RBS70. Ja, roboten har vissa likheter, det är väl ungefär det. Quote
Guest Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 7 minutes ago, Chassi said: Då har vi helt plötsligt ett helt nytt luftvärnssystem där gammalt och nytt inte är kompatibla utan allt behöver byggas om. Det låter inte heller billigt, tveksam om systemets effekt i målet egentligen skulle ha en så stor skillnad att en sådan utveckling blir hållbar och motiverad, man har säkert redan tänkt tanken. Som sagt är ju poängen med rbs70 att inte ha sökaren i roboten, för då ökar kostnaden markant. Drönare har också löjligt låg verkningsgrad jämfört med en robot, den stora massan flyger bort sig och mot luftmål kan de bara bekämpa de mest enkla målen. En rbs70 kan bekämpa manövrerande flygplan. Quote
Peo Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 3 hours ago, madman said: Ukraina var initialt inte så nöjda med RB70. Men det berodde på att vi skickade olika nivåer på robotar enligt Pärmtroll. Om vi ska fortsätta att satsa på RB70. Så borde nya robotar ha en egen sökare till målet. Så att roboten själv låste på målet den sista sträckan. Som åtminstone kunde användas till deras MSHORAD. För att sedan komplettera dessa borde vi skaffa MISTRAL 3 med olika monteringar. Då är det inte rb70 längre utan ”stinger” vilken är betydligt dyrare än rb70. Quote
madman Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 (edited) 4 hours ago, PerB said: Som jag förstår det hade Ukraina blivit lovade såna, kompatibla med deras F-16, men sen styrde USA om 20 000 missiler till mellanöstern när det hettade till med Iran där: https://militarnyi.com/en/news/us-demonstrated-f-16-s-ability-to-carry-42-apkws-missiles-20-000-of-which-trump-took-from-ukraine/ Tack det var precis dem missilerna apkws jag tänkte på. Men då var de markbaserade från fordon. Att de utrustade dem på F16 var nytt för mig. Men de utnyttjade redan kända sökare på dessa raketer. Edited July 25, 2025 by madman Quote
PerB Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 (edited) Jag undrar om man skulle kunna använda en RB70-missil tillsammans med den Litening-pod som vi har till våra Gripen. Då skulle man kunna hänga dessa missiler på planet för att få tillgång till en billigare missil att bekämpa drönare med. APKWS II (se föregående inlägg) används tillsammans med en Litening (eller Sniper). https://www.rafael.co.il/system/litening Edited July 25, 2025 by PerB Quote
Chassi Posted July 25, 2025 Report Posted July 25, 2025 2 hours ago, PerB said: Jag undrar om man skulle kunna använda en RB70-missil tillsammans med den Litening-pod som vi har till våra Gripen. Då skulle man kunna hänga dessa missiler på planet för att få tillgång till en billigare missil att bekämpa drönare med. APKWS II (se föregående inlägg) används tillsammans med en Litening (eller Sniper). https://www.rafael.co.il/system/litening Har svårt att se hur en sådan utveckling av roboten skulle gå att få till, först och främst kommer det ju bli en flygversion av roboten och en markversion, en kombo likt robot 98 är knappast görbart. Utöver det så är robot 70 en liten robot, ca metern lång, den kommer förpackad i ett engångsrör som kastas efter avfyrning. Roboten skjuts iväg med hjälp av en booster som lossnar efter ett dussintal meter innan robotens egen krutmotor tänds. Roboten har dessutom vill jag minnas tre utblås från dess krutmotor och dessa är placerade strax bakom mitten på robot kroppen för att inte störa mottagaren för laserledstrålen. Så Nej det går knappast att göra den flygoperativ, det blir isf en helt nykonstruerad pryl och då är den inte billig längre. Quote
Peo Posted July 26, 2025 Report Posted July 26, 2025 6 hours ago, PerB said: Jag undrar om man skulle kunna använda en RB70-missil tillsammans med den Litening-pod som vi har till våra Gripen. Då skulle man kunna hänga dessa missiler på planet för att få tillgång till en billigare missil att bekämpa drönare med. APKWS II (se föregående inlägg) används tillsammans med en Litening (eller Sniper). https://www.rafael.co.il/system/litening Nej. Laserledstråle är inte samma som laserbelysning. Quote
PerB Posted July 26, 2025 Report Posted July 26, 2025 7 hours ago, Chassi said: Så Nej det går knappast att göra den flygoperativ, det blir isf en helt nykonstruerad pryl och då är den inte billig längre. Du har säkert rätt! 3 hours ago, Peo said: Nej. Laserledstråle är inte samma som laserbelysning. Vad är skillnaden? I fallet med APKWS är det just Litening-lasern som används för att styra missilen mot målet. https://www.baesystems.com/en/product/apkws När det gäller tidigare diskussioner om att göra en variant av RB70-missilen med egen målsökare så är jämförelsen med APKWS intressant, eftersom BAE Systems också utvecklat en variant av sitt "kit" som har både laserföljning och en egen IR-sökare. Jag antar att man med en sån hybridlösning kan göra IR-sökaren enklare (?) eftersom den tar över när missilen redan har hunnit en bit mot sitt mål. En sånt variant av missil till RBS70NG borde kunna vara intressant för SAAB att titta på, och allt eftersom man får in nya beställningar på systemet så borde man också vara villig att lägga mer tid och pengar på att vidareutveckla det. https://theaviationist.com/2025/04/12/apkws-ii-infrared-seeker/ Som jag skrivit tidigare skulle det också vara intressant om SAAB kunde låta andra företag utveckla missiler som skjuts från RBS70NG-plattformen, t ex NAD. Mot nån form av licenskostnad då kanske, men i Sveriges fall skulle det kunna vara FMV som fixade ett sånt avtal. Quote
Peo Posted July 26, 2025 Report Posted July 26, 2025 Litening belyser och roboten söker efter en reflekterad laser i fram. Rb70 letar efter två lasersvep i bak. Det är helt olika styrprinciper. Hela roboten måste totalt designas om. Zonrör och anslagsdetonatorn tillsammans med rsv laddningen sitter i fram det behöver då flyttas för att ha plats för en helt annan styrning som dessutom är dålig mot manövrerande mål så roboten blir sämre mot det den är bra på. Det är två helt olika typer av lasersystem, exempelvis är laserbelysning för olika laserguidade vapen enklare att ha varnare för (högre effekt iom reflektion) 1 Quote
PerB Posted July 26, 2025 Report Posted July 26, 2025 (edited) 41 minutes ago, Peo said: Litening belyser och roboten söker efter en reflekterad laser i fram. Rb70 letar efter två lasersvep i bak. Det är helt olika styrprinciper. Hela roboten måste totalt designas om. Zonrör och anslagsdetonatorn tillsammans med rsv laddningen sitter i fram det behöver då flyttas för att ha plats för en helt annan styrning som dessutom är dålig mot manövrerande mål så roboten blir sämre mot det den är bra på. Det är två helt olika typer av lasersystem, exempelvis är laserbelysning för olika laserguidade vapen enklare att ha varnare för (högre effekt iom reflektion) Tack för utförligt svar! Jag har inte fattat hur RBS70 fungerar. Så lasern är egentligen bara sättet hur markenheten kommunicerar med missilen, hur den ska flyga för att träffa målet?! Edited July 26, 2025 by PerB Quote
Recommended Posts