Jump to content

Recommended Posts

Posted
1 hour ago, madman said:

Det är just styrningsprincipen som jag är kritisk emot.  APKWS ll är ju en enkel lösning på detta. Inte lösningen på själva roboten jag är kriisk emot.

I tidigare svar har jag skrivit från 5-8 (9) km.så i den delen är jag redan insatt. Samtt att du även bekräftat tidigare att Sverige skickade olika versioner av Rb 70 till Ukraina som gav dem vissa problem. Så det är väl bra att vi nu uppgraderar våra egna. Och inte tror att de äldre duger.

Attack helikptrar för just Sverige är väl inte det största problemet. Som dels belyser problemet. Men vi får väl förlita oss på fler Rb102 som är ca en miljon billigare än mistral 3. Men då med sämre förmågor.

Roboten har ju så gott som 2(3) olika verkanslägen.

Zonrör mot små mjuka mål.

Riktad sprängverkan mot hårda mål.

(Anslags verkan mot stora mjuka mål.)

Mångsidig på så vis.

Posted
2 hours ago, Chassi said:

Mångsidig på så vis.

Robot?

Är väl en raket vars grundmodell styrs av laser?

Har ju dock kommit en version av raket som har IR sensor utöver lasern så att Fire&Forget nästan uppnås.

//TF

Posted
55 minutes ago, TKraften said:

Robot?

Är väl en raket vars grundmodell styrs av laser?

Har ju dock kommit en version av raket som har IR sensor utöver lasern så att Fire&Forget nästan uppnås.

//TF

Ja robot.

Alla robotar är i praktiken styrda raketer, men eftersom de är styrda är benämningen robot.

Raketer är rent tekniskt ostyrda men motordrivna system som följer en rent ballistisk bana.

Posted (edited)
52 minutes ago, Chassi said:

Ja robot.

Alla robotar är i praktiken styrda raketer, men eftersom de är styrda är benämningen robot.

Raketer är rent tekniskt ostyrda men motordrivna system som följer en rent ballistisk bana.

Taget.

Grg håller isåfall på att i framtiden få en robot.

En granat med raketmotor och är laserstyrd. Räckvidd 2000m.

Nästa steg blir väl att granatens nos får ngn typ av multisensor för egen typ av slutfastyrning utöver laserbelysning av målet.

(IR och Radar)

//TF

Edited by TKraften
Posted
8 hours ago, Chassi said:

Mångsidig på så vis.

Men inte dess styrning.

Posted (edited)
On 2026-05-15 at 13:16, Pärmtroll said:

Nej. Det är ett faktum.

Nuvarande generation av RBS 70 (RBS 70NG med BOLIDE 2) är inte från 70-talet. Siktesenheten (RBS 70 NG) lanserades 2011, och roboten BOLIDE 2 så sent som för någon vecka sedan (roboten BOLIDE 1 kom 2003).

RBS 102 kommer vara FMs MANPADS under överskådlig framtid.

Mistral 3 och Piorun är exakt samma typ av system (MANPADS). Och FM har i det fallet redan gjort sitt val och beställt Piorun (RBS 102) så det finns ingen anledning att även köpa Mistral 3.

Raketmotorn i RBS 70 är utvecklad och tillverkas av franska Roxel. Vad det nu skulle ha för betydelse i sammanhanget?

Bättre på vad?

En del av  mina svar är ju saker som jag svarat andra på. Jag ska väl inte behöva förklara den delen för dig. Vill du ta till dig det kan du ju även läsa vad dessa har skrivit. För att förstå vad jag svarat på. Du skriver ju att jag behöver ta till mig saker i annan tråd. Så en del svar blir bara ett förlöjligade mot mig med dina svar. Då du inte gillar att jag är kritiskt på vissa saker.  

Jag tycker ändå att MSHORAD i form av RB70 inte tillför så mycket.  Till stor del för att man fortfarande måste styra roboten hela vägen mot målet.

Det är en viss skillnad på RBS102 Piorun och Mistral 3 som  Manpads. Men Piorun är ett enkelt och funktionellt system som blir en bra komplettering som lv system. Som vi kan köpa in flera av.

Annars har jag nämnt att jag hellre ser fordonsburna Mistral 3. Då avser jag inte att ha den i en stålställning för en eller två Mistral 3 robotar/Manpads. Möjligen at det skulle vara  en lösning för just RBS102 till fordon och möjligen fartyg. Eftersom man inte avser att köpa in Mistral 3 med deras fordon och fartygs lösningar.

ATLAS RC: Further development of ATLAS system, remotely operated.

ASPIC: Mounting for light vehicle with 4 Mistral missiles, remotely operated.

MPCV: Turret for light vehicle with 4 Mistral missiles and single cannon or heavy machinegun, automatic fire control with EO system.

SANTAL: Turret for armored vehicles with 6 Mistral missiles, automatic fire control with search radar.

Edited by madman
Posted (edited)
13 hours ago, Chassi said:

Hydra 70 är ju en raket med fasta roderytor/stabilisatorer. Med APKWS lägger man till inte bara en lasermålsökare utan även canardvingar (dvs styrytor i främre delen). En robot som från början är utvecklad med målsökare har rimligtvis styrytorna längre bak, med de fördelar det ger för manövrering. Mer avancerade robotar har ju t o m thrust vectoring. Så det är skillnad mellan en "styrd raket" och en riktig robot.

Raketmotorn i RB70 har ju 4 dysor, men jag antar att dessa inte kan regleras på nåt sätt för att styra roboten!?

IMG_0963.thumb.jpeg.304d96f45a0e79e3c77f8e3cadcde5bf.jpeg

Edited by PerB
Posted (edited)

Har för mig att next-gen Hellfire ska få laserstyrning och IR i samma missil. Vilket ju gör logistiken lättare samt att skytten då kan välja läge på samtliga missiler. Sen när det gäller 70mm missiler (tex Hydra) så har ju Thales redan sådana i produktion som inte är en byggsats liknande APKWS.

Det verkar som att next-gen Hellfire har bytt namn till JAGM och kommer att få laser, radar och IR i samma missil.

https://en.wikipedia.org/wiki/AGM-179_JAGM

Edited by Laban26
Posted (edited)
On 2026-05-15 at 09:55, Slenke said:

För att om Saab hade moderna tillverkningsprocesser bör de inte vara mycket dyrare än en än en akws. Dessa bör gå att stämpla ut i en rasande takt till en relativt låg kostnad för de är väldigt simpla.

Jag har aldrig riktigt förstått vilka mål som RB70 är tänkt att bekämpa? Men om huvudmålet nu är sk moppedrönare så måste ju priset per missil ner ordentligt. Och sen hade det varit bra om man lägger till automatläge för laserstyrningen (om det inte redan finns) alternativt skjut-och-glöm med IR. Man ser ju i Ukraina att rena amatörer kan använda Manpad (Stinger, Piorun) utan större problem så att göra RB70 smartare (enklare) hade ju varit mycket välkommet.

Edited by Laban26
Posted (edited)
20 hours ago, madman said:

Det är just styrningsprincipen som jag är kritisk emot.  APKWS ll är ju en enkel lösning på detta. Inte lösningen på själva roboten jag är kriisk emot.

SALH styrning är en objektivt sämre lösning för en lv-robot än den LOSBR som RBS 70 använder. Så nej, det är inte en lämplig lösning på ditt imaginära problem.

20 hours ago, madman said:

Attack helikptrar för just Sverige är väl inte det största problemet.

Jag har aldrig påstått att det skulle vara det största problemet, men det är utan tvekan fortfarande ett av de större hoten mot våra markförband och måste därför kunna hanteras. Något som RBS 70 bevisat (skarpt) är ytterst framgångsrikt på.

9 hours ago, madman said:

En del av  mina svar är ju saker som jag svarat andra på. Jag ska väl inte behöva förklara den delen för dig. Vill du ta till dig det kan du ju även läsa vad dessa har skrivit. För att förstå vad jag svarat på.

Jag finner ofta dina inlägg ganska röriga och osammanhängande och det kan därför vara svårt att förstå vad du menar och vad specifikt som du svarar på.

Du skriver ju att jag behöver ta till mig saker i annan tråd. Så en del svar blir bara ett förlöjligade mot mig med dina svar. Då du inte gillar att jag är kritiskt på vissa saker.  

Jag har absolut ingenting emot kritik, men då ska den vara saklig och baserad på fakta och kunskap. När man kritiserar saker i ämnen som man bevisligen inte behärskar så blir det sällan relevant kritik utan man sprider mest missuppfattningar och felaktigheter.

Jag tycker ändå att MSHORAD i form av RB70 inte tillför så mycket.  Till stor del för att man fortfarande måste styra roboten hela vägen mot målet.

Och 19+ försvarsmakter är av en annan åsikt.

Det är en viss skillnad på RBS102 Piorun och Mistral 3 som  Manpads. Men Piorun är ett enkelt och funktionellt system som blir en bra komplettering som lv system. Som vi kan köpa in flera av.

Det finns mindre tekniska skillnader mellan de två systemen som innebär att de har något olika styrkor och svagheter. Piorun är något lättare och därmed bättre lämpat i en buren roll, medan Mistral 3 har något bättre effektiv räckvidd och något kraftigare verkansdel men också väger mer och därmed är mer beroende av någon form av lavettlösning.
Men i grunden är det exakt samma typ av system och löser precis samma uppgift. 

Sverige har nu valt MSHORAD som fordonsburen SHORAD lösning vid markförbanden, och Piorun som MANPAD lösning. Dessa två systemen kompletterar varandra bra, och tillsammans med övriga markbaserade lv-system får FM en tämligen varierad och heltäckande totallösning.

3 hours ago, PerB said:

Raketmotorn i RB70 har ju 4 dysor, men jag antar att dessa inte kan regleras på nåt sätt för att styra roboten!?

Korrekt, dessa är fasta. Roboten styrs via de bakre roderna.

9 minutes ago, Laban26 said:

Jag har aldrig riktigt förstått vilka mål som RB70 är tänkt att bekämpa?

Attackflyg, helikoptrar, kryssningsrobotar och UAV. 

Edited by Pärmtroll
  • Like 2
  • Thanks 1
Posted
6 hours ago, PerB said:

Hydra 70 är ju en raket med fasta roderytor/stabilisatorer. Med APKWS lägger man till inte bara en lasermålsökare utan även canardvingar (dvs styrytor i främre delen). En robot som från början är utvecklad med målsökare har rimligtvis styrytorna längre bak, med de fördelar det ger för manövrering. Mer avancerade robotar har ju t o m thrust vectoring. Så det är skillnad mellan en "styrd raket" och en riktig robot.

IMG_0963.thumb.jpeg.304d96f45a0e79e3c77f8e3cadcde5bf.jpeg

Ja exakt, men styrning är styrning, raketer har inte styrning.

Robot 70 (på bilden), har tre dysor (du säger fyra, jag kan ha fel).

Och raketmotorn i mitten, dels för balansens skulle men också för att mottagaren för laserledstrålen sitter i robotens stjärt.

Då stör inte flamman ut signalen.

Roboten styr med de bakre fenorna, de i mitten är bara stabilisering, ingen styrning sker ur dysorna, raketmotorn slocknar efter ett par sekunder sedan glider den mot målet.

• Like 1
Posted
2 hours ago, Laban26 said:

Jag har aldrig riktigt förstått vilka mål som RB70 är tänkt att bekämpa? Men om huvudmålet nu är sk moppedrönare så måste ju priset per missil ner ordentligt. Och sen hade det varit bra om man lägger till automatläge för laserstyrningen (om det inte redan finns) alternativt skjut-och-glöm med IR. Man ser ju i Ukraina att rena amatörer kan använda Manpad (Stinger, Piorun) utan större problem så att göra RB70 smartare (enklare) hade ju varit mycket välkommet.

Robot 70 är tänkt att verka i ett nätverk av andra luftvärnssystem, till skillnad mot många axelburna system som är mer att räkna som självförsvarsvapen för andra förbandstyper än luftvärnsförband.

Inte att förglömma.

• Like 1
  • 1 month later...
Posted

Finland har Saab ITO05M som är Finlands beteckning på RBS 70 så är det väl naturligt att fortsätta med RBS 70 NG för dem.

Finland buys updated Swedish air defence system. YLE News.

Datum: 260703

Defence Minister Antti Häkkänen (NCP) says that the new version of Saab's RBS 70 system will ensure protection of broader areas of Finland.

Finland will buy a key component of its air defence network from neighbouring Sweden, the Ministry of Defence announced on Friday.

Minister of Defence Antti Häkkänen (NCP) says the Finnish Defence Forces (FDF) will buy short-range RBS 70 NG ground-based air defence (GBAD) systems from the Sweden's Saab Bofors Dynamics.

In a statement, he said the deal will "strengthen the areal coverage of GBAD across Finland".

Bracing for "a full range of threats"
The RBS 70 NG is an advanced version of the Saab ITO05M mobile surface-to-air missile system, which the FDF has used for more than 20 years. The new system will improve Finland’s capabilities to counter both unmanned and manned aerial vehicles, the ministry says.

"We are developing Finland’s air defence system against a full range of threats. Safeguarding our preparedness requires appropriate and modern systems for each type of threat. This procurement is only one component of a larger package," Häkkänen said in the statement.

Regular personnel, conscripts and reservists will be trained mainly by the Salpausselkä Air Defence Battalion of the Karelia Brigade, based in Vekaranjärvi, Kouvola.

The procurement, including munitions, training equipment and a maintenance system, is worth some 108 million euros without taxes. It is to be fully up and running by the end of the 2020s, i.e., within the next three years.

• Like 1
  • 1 month later...