Jump to content

Carl-Gustaf M4 - 8,4 cm Granatgevär 18 till FM


Kilo3

Recommended Posts

Det ser ut som att FM äntligen har beställt senaste upplagan av GRG:t

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2018-05/saab-receives-order-for-deliveries-of-carl-gustaf-m4-to-the-swedish-armed-forces/

 

20180525-en-2933430-1.jpg

 

http://www.sempermiles.se/forsvarsnyheter-om-mtrl/forsvarsmakten-uppgraderas-med-senaste-carl-gustaf-m4/

 

Har någon koll på om den är tänkt att ersätta M/48 och M/86 eller i vilket antal den är beställd?
Vet någon vilka sikten som är tänkta att sitta på?

Edited by henke
rubrik, taggar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Carl-Gustaf M4 - 8,4 cm Granatgevär 18 till FM
  • Forumsledning

Jag kontaktade FMV och varken ordersumma eller antal är offentligt. 

Ordersumman kommer troligen att komma ut när man ser de ekonomiska rapporterna från SAAB om den är av någorlunda storlek. 

Eftersom heller inte antal kommer ut är det förmodligen ett rätt begränsat antal och vi kan lista ut vilka det är som får den. :ph34r:

 

Namnet är i vart fall "8,4 cm Granatgevär 18"

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Nu är fler detaljer kända kring "Statushöjning grg". Projektet omfattar nya vapen, riktmedel, viss ammunition och utbildningssystem. Den ekonomiska ramen som nu ligger för projektet är 1,6 miljarder totalt mellan 2020 och 2025. "Omsätta grg-systemet i hela FM" kan enligt min uppfattning inte innebära annat än att det anskaffas nya vapen till samtliga förband, något som också den ekonomiska ramen skvallrar om. Ponera att varje granatgevär inkl sikten, osv kostar 250 000 kr, då räcker pengarna till 6400 vapen och det är bedömt mer än tillräckligt för dagens krigsorganisation inklusive hemvärnet.

En variabel är dock ammunitionsanskaffningen som sker inom ramen för detta projektet men formuleringen "viss ammunition" pekar ändå mot att tyngdpunkten ligger på vapen/riktmedel. Detta är verkligen glädjande och något oväntat, och det skulle förvåna mig om vi anskaffar något annat än Grg m/18(Dvs CG M4).  Antar att stor del av parken kommer utrustas med RPS AM(Aimpoint FCS 12/13) med integrerad laseravståndsmätare och ballistikkalkylator. Detta sikte finns redan i FM till Grg m/86: https://us.aimpoint.com/product/aimpoint-fcs13re/
Detta blir verkligen en förmågehöjare på bredd i FM!
Bild från: https://soff.se/wp-content/uploads/2019/04/FFD-Fördjupningsseminarium-Armé-Lewin.pdf
grg.PNG.00bbef5e3b432961989285582ba0cfb0.PNG

Link to comment
Share on other sites

Det här är något som kommer ge grymt mycket verkan-per-krona! Bra mycket mer så än andra saker som pengarna kunde landat på (Tänk om det te.x hade gått till typ...PBV302 i HV eller något annat sådant).

 

Det ska också bli intressant att se om det ändå blir något nytt på am-fronten.

M4-versionen har ju möjligheten att nyttja programmerbar ammunition. Det hade ju onekligen varit lite gött med sådan ammunition på bredare front.

 

Mycket intressant som händer på mtrl-fronten nu!

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 4/9/2019 at 10:18 PM, Meteor said:

Nu är fler detaljer kända kring "Statushöjning grg". Projektet omfattar nya vapen, riktmedel, viss ammunition och utbildningssystem. Den ekonomiska ramen som nu ligger för projektet är 1,6 miljarder totalt mellan 2020 och 2025. "Omsätta grg-systemet i hela FM" kan enligt min uppfattning inte innebära annat än att det anskaffas nya vapen till samtliga förband, något som också den ekonomiska ramen skvallrar om. Ponera att varje granatgevär inkl sikten, osv kostar 250 000 kr, då räcker pengarna till 6400 vapen och det är bedömt mer än tillräckligt för dagens krigsorganisation inklusive hemvärnet.

En variabel är dock ammunitionsanskaffningen som sker inom ramen för detta projektet men formuleringen "viss ammunition" pekar ändå mot att tyngdpunkten ligger på vapen/riktmedel. Detta är verkligen glädjande och något oväntat, och det skulle förvåna mig om vi anskaffar något annat än Grg m/18(Dvs CG M4).  Antar att stor del av parken kommer utrustas med RPS AM(Aimpoint FCS 12/13) med integrerad laseravståndsmätare och ballistikkalkylator. Detta sikte finns redan i FM till Grg m/86: https://us.aimpoint.com/product/aimpoint-fcs13re/
Detta blir verkligen en förmågehöjare på bredd i FM!
Bild från: https://soff.se/wp-content/uploads/2019/04/FFD-Fördjupningsseminarium-Armé-Lewin.pdf
grg.PNG.00bbef5e3b432961989285582ba0cfb0.PNG

 

Så med hela FM, omfattas även Hv i den cirkusen? Som Grg-skytt kan jag absolut inte klaga på 48:an, mer än tyngden och längden, men är det verkligen nödvändigt och ekonomiskt försvarsbart att Hv tilldelas den senaste versionen? Är det isåfall inte bättre att dom får 86:an?

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, TrängSoldat said:

 

Så med hela FM, omfattas även Hv i den cirkusen? Som Grg-skytt kan jag absolut inte klaga på 48:an, mer än tyngden och längden, men är det verkligen nödvändigt och ekonomiskt försvarsbart att Hv tilldelas den senaste versionen? Är det isåfall inte bättre att dom får 86:an?

GRG m/86? 

m/48 vet jag om men 86 finns väl bara som pansarskott eller har FM tagit fram någon hybrid till GRG?

 

att alla GRG omgångar utrustas med nyare lättare vapen är bara en fördel.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, 1.skalman said:

GRG m/86? 

m/48 vet jag om men 86 finns väl bara som pansarskott eller har FM tagit fram någon hybrid till GRG?

 

att alla GRG omgångar utrustas med nyare lättare vapen är bara en fördel.

Jo grg m/86 finns är gjort i kompositmtrl och är mindre hållbart. Kan inte skjuta lika många bumpor innan det är kasst. Men lättre än m/48

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, TrängSoldat said:

 

Så med hela FM, omfattas även Hv i den cirkusen? Som Grg-skytt kan jag absolut inte klaga på 48:an, mer än tyngden och längden, men är det verkligen nödvändigt och ekonomiskt försvarsbart att Hv tilldelas den senaste versionen? Är det isåfall inte bättre att dom får 86:an?

Ja, HV är en del av FM, så nog omfattas även HV. Faktum är att det inte krävs så många granatgevär för att fylla Hemvärnets hela behov. Varje pluton i HV har två granatgevär, antag att det i genomsnitt finns tolv plutoner per hvbataljon(3 kompanier med fyra plutoner. Det ger ett behov av 24 granatgevär per bataljon. Som bekant har vi 40 hemvärnsbataljoner. 40 x 24 = 960. Hemvärnets hela behov är alltså under 1000 granatgevär. Med en anskaffningsbudget på 1,6 miljarder och ett antaget pris på 250 000 per grg inkl riktmedel kan vi anskaffa 6400 grg...

Dessutom tjänar vi på i längden att ha en ensad granatgevärspark i hela FM. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Och nu är  kontraktet för ramavtal på Granatgevär 18 tecknat mellan FMV och SAAB.

 

Quote

FMV har tecknat ett tioårigt ramavtal med Saab Dynamics för anskaffning av den nya versionen av Granatgevär 18, även kallat Carl Gustaf, till det svenska försvaret och lade samtidigt en första order på cirka 330 miljoner kronor

 

Ramavtal för Granatgevär 18

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vet någon vad som menas med "viss ammunition"? Känns som att slpsgr skulle kunna må bra av att uppdateras men det mesta andra är väl relativt nytt om man ser till införandeår.

En annan länk på ämnet (som dock har samma källa som Nestors) https://sempermiles.se/forsvarsnyheter-om-mtrl/avtal-och-order-tecknat-for-senaste-granatgevaret-till-forsvarsmakten/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 6/30/2019 at 7:48 PM, Kilo3 said:

Vet någon vad som menas med "viss ammunition"? Känns som att slpsgr skulle kunna må bra av att uppdateras men det mesta andra är väl relativt nytt om man ser till införandeår.

En annan länk på ämnet (som dock har samma källa som Nestors) https://sempermiles.se/forsvarsnyheter-om-mtrl/avtal-och-order-tecknat-for-senaste-granatgevaret-till-forsvarsmakten/

Finns en rejält moderniserad am-portfölj att tillgå om man så vill. Den enda relativt nya granaten är SGR00B. Allt annat är från 70-/80-talet. Både verkan och räckvidd på SAABs nya ammunition är höjd ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Fler väljer att ansluta sig i nya GRG-familjen https://saab.com/news-and-media/2020-05/latvia-and-estonia-place-orders-for-carl-gustaf-m4/?fbclid=IwAR0VP7DuZxlWVj9CMNaXQa7GDxsQor6fZquH8h7KT8b0qnxr0J-XsrH3n8c

 

On 7/12/2019 at 11:28 AM, Queen-of-Battle said:

Finns en rejält moderniserad am-portfölj att tillgå om man så vill. Den enda relativt nya granaten är SGR00B. Allt annat är från 70-/80-talet. Både verkan och räckvidd på SAABs nya ammunition är höjd ordentligt.

Vore intressant att veta om man kommit längre i vilken ammunition som är tänkt att nyinförskaffas. Känns som att framförallt spårljuspansarspränggranaterna är föråldrade även om jag håller med om att det mesta skulle kunna uppgraderas.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Intressanta kommentarer i slutet av sista stycket: https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2021/02/virtuell-utbildning-ger-skarpare-granatgevarsskyttar/
 

Vad är det för nytt riktmedel och utvecklad ammunition de menar?

 

Jag vet att det finns mycket nyare am än den vi använder på marknaden men visste inte att vi skulle ha upphandlat någon ny. Jag vet även att det finns ett hightech-rps i FM till GRG men här nämner de ju utryckligen ett "nyat riktmedel". Personligen skulle jag gärna se en upphottad/modern variant (märk väl att jag inte menar att man ska modernisera de befintliga) av riktmedlen till GRG 48.

Link to comment
Share on other sites

On 5/26/2020 at 1:42 PM, Kilo3 said:

Fler väljer att ansluta sig i nya GRG-familjen https://saab.com/news-and-media/2020-05/latvia-and-estonia-place-orders-for-carl-gustaf-m4/?fbclid=IwAR0VP7DuZxlWVj9CMNaXQa7GDxsQor6fZquH8h7KT8b0qnxr0J-XsrH3n8c

 

Vore intressant att veta om man kommit längre i vilken ammunition som är tänkt att nyinförskaffas. Känns som att framförallt spårljuspansarspränggranaterna är föråldrade även om jag håller med om att det mesta skulle kunna uppgraderas.

 


Rent hypotetiskt vore det även intressant att filosofera kring vad modern ammunition till 9 cm pvpj skulle vara kapabel till.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Forumsledning

Nya riktmedel är troligen FCS13 från Aimpoint som redan finns på förband för Granatgevär 8,4 cm m86 och kan programmeras för flera olika vapen

https://www.aimpoint.com/product/aimpoint-fcs13re/

84 mm Carl Gustaf

40 mm HV (HK GMG, MK19)

12.7 mm HMG (M2)

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/28/2021 at 12:25 AM, henke said:

Nya riktmedel är troligen FCS13 från Aimpoint som redan finns på förband för Granatgevär 8,4 cm m86 och kan programmeras för flera olika vapen

https://www.aimpoint.com/product/aimpoint-fcs13re/

...

 

Jo det känner jag till men räknade inte det som nytt då det redan fanns, men jag finner det också troligt att det skulle vara det som de hänvisar till.

Link to comment
Share on other sites

On 2/28/2021 at 12:25 AM, henke said:

Nya riktmedel är troligen FCS13 från Aimpoint som redan finns på förband för Granatgevär 8,4 cm m86 och kan programmeras för flera olika vapen

https://www.aimpoint.com/product/aimpoint-fcs13re/

84 mm Carl Gustaf

40 mm HV (HK GMG, MK19)

12.7 mm HMG (M2)

 

Är nog högst sannoligt att RPS AM(FCS13) är ett av de riktmedel som kommer nyttjas på Grg 18 och att fler sådana kommer anskaffas inom ramen för det projekt som nu pågår, men jag skulle gissa att det även kommer anskaffas ytterligare minst en ny variant utöver denna. Kanske ett sikte med integrerad mörkarkapacitet med IRV? Tester har iaf genomförts nyligen på MSS, och det är knappast FCS13 som testats då detta sikte redan finns i FM. 

 

I FMV årsredovisning för 2020 kan man läsa lite mer om projektet, bland annat att det ingår ny spränggranat och pansarspränggranat samt att Vectronix levererar laseravståndsinstrument. Skulle gissa att just det handlar om ett fristående handhållet LaserAI då det ingår integrerade laseravståndsinstrument i de mer avancerade siktena som FCS13. 

 https://www.fmv.se/globalassets/dokument/om-fmv/fmv-arsredovisning-2020-bilaga-1-uppfoljning-av-pagaende-storre-anskaffningar.pdf

Edited by Meteor
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Två nya kontrakt med @Saab Dynamics. Anskaffning av ny spränggranat till granatgevär för ca 300 milj med leverans 2023 o återanskaffning av pvrobot 56 BILL för knappt 200 milj med omgående leverans.

 

 

Skärmklipp HenrikJ på twitter 2021-12-13.PNG

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lite funderingar då pressen påstår att vi är beredda att skrota fungerande grg. Som egentligen skulle kunna användas av hemvärnet. Kan förstå det om det rör sig om GRG 48. Men är GRG86 så dåligt då den också har möjlighet med rödpunktsikte. Kommer vi verkligen att skaffa så många M18 så att alla andra äldre ska och bör skrotas? Då utbyte att  utrustning brukar ta några år. Kan man inte blanda M86 med M18 inom hemvärnet och lokalförsvarsförband . För att öka deras eldunderstöd med tyngre vapen åtminstone.

 

Nästa fråga var det optimalt att skicka 5000 AT4 till Ukraina? Nu har jag inte tagit del av deras önskelista. Förutom påståendet om RB 57 NLAW. Så varför skickar vid då inte åtminstone några hundra sådana. Hade grg varit något att skicka till Ukraina? Som pressen påstår. Hade RB 56 varit något att skicka ner.  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, madman said:

Nästa fråga var det optimalt att skicka 5000 AT4 till Ukraina? Nu har jag inte tagit del av deras önskelista. Förutom påståendet om RB 57 NLAW. Så varför skickar vid då inte åtminstone några hundra sådana. Hade grg varit något att skicka till Ukraina? Som pressen påstår. Hade RB 56 varit något att skicka ner.  

 

GRG är ju lite för svåra att snabbutbilda på utan att skjuta upp värdefulla granater.

 

Vet inte riktigt hur man tänkt sig att pskotten ska kunna föras in i landet och sedan komma ut till förbanden. Det känns mest som en politisk markering från en massa EU-länder. De kommer ju förmodligen inte komma längre än till gränsen mot ryskt luftherravälde. Så vad som är optimalt eller inte saknar nog betydelse.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Dristigheten said:

 

GRG är ju lite för svåra att snabbutbilda på utan att skjuta upp värdefulla granater.

 

Vet inte riktigt hur man tänkt sig att pskotten ska kunna föras in i landet och sedan komma ut till förbanden. Det känns mest som en politisk markering från en massa EU-länder. De kommer ju förmodligen inte komma längre än till gränsen mot ryskt luftherravälde. Så vad som är optimalt eller inte saknar nog betydelse.

Västra Ukraina är ju fortfarande tämligen oberört.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Dristigheten said:

 

GRG är ju lite för svåra att snabbutbilda på utan att skjuta upp värdefulla granater.

Finns ju både 9mm och 20mm övningsvapen som substitut.

 

Sen finns det även ett enormt lager med Grg rök som blir billigare att skjuta upp som övningsgranater än destruktion. 

 

Sen tycker jag ärligt talat att Grg är lika lätt att utbilda sig som Pskott 86 eller RB57. 

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, madman said:

Lite funderingar då pressen påstår att vi är beredda att skrota fungerande grg. Som egentligen skulle kunna användas av hemvärnet.

Hemvärnet har redan nu ett överskott på Grg48 enligt mina källor inom hemvärnet.

 

Utöver detta överskott så har jag läst nånstans att FM även har 2000 oanvända eller röntgade Grg48 som just nu ligger i malpåse. 

 

Sen kan jag tycka att du inte skrota fungerande Grg48 som är röntgade utan låt dessa ligga i lager som yttersta reserv eller sälj alternativt skänk. 

 

10 hours ago, madman said:

Kan förstå det om det rör sig om GRG 48. Men är GRG86 så dåligt då den också har möjlighet med rödpunktsikte.

Gamla Grg 86 måste tyvärr skrotas för kompositröret håller inte så länge som Grg 48 med sitt tjocka tunga stålrör. 

 

Sen är jag osäker om Sverige har nytillverkade Grg 86 alternativt M3 rör?

 

10 hours ago, madman said:

Kommer vi verkligen att skaffa så många M18 så att alla andra äldre ska och bör skrotas? Då utbyte att  utrustning brukar ta några år. Kan man inte blanda M86 med M18 inom hemvärnet och lokalförsvarsförband . För att öka deras eldunderstöd med tyngre vapen åtminstone.

Tanken är att köpa in såpass många M18 så att alla Grg48 kan pensioneras och gamla M86 måste vilket fall som helst skrotas.

 

Jag utgår från att bytet av en Grg 48 till en M18 kommer ske först när M18 är tillverkade och distribuerade.

 

Troligtvis tar detta två år. 

 

10 hours ago, madman said:

Nästa fråga var det optimalt att skicka 5000 AT4 till Ukraina? Nu har jag inte tagit del av deras önskelista. Förutom påståendet om RB 57 NLAW. Så varför skickar vid då inte åtminstone några hundra sådana.

Sverige har ett 4 siffrigt antal RB57 och ännu mer AT4. Jag kan tänka mig att FM avrådde för vi kan ju behöva dessa själv i närtid.

 

Du kan ju glömma beställa nya RB57  och få detta snabbt för nu går fabriken i England för fullt nu. 

 

10 hours ago, madman said:

Hade grg varit något att skicka till Ukraina? Som pressen påstår.

Ja vi har ju 2000 stycken fullt fungerande Grg48 i malpåse.

 

Däremot är frågan om logistiken med granater osv för AT4 är ju en smidigare enhet helt enkelt.

10 hours ago, madman said:

Hade RB 56 varit något att skicka ner.  

Kanske men RB56 måste väl fräschas upp vilket det kommer ta tid och Ukraina behöver ju ha enkla pv vapen rätt så omgående.

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, madman said:

Nästa fråga var det optimalt att skicka 5000 AT4 till Ukraina? Nu har jag inte tagit del av deras önskelista. Förutom påståendet om RB 57 NLAW. Så varför skickar vid då inte åtminstone några hundra sådana. Hade grg varit något att skicka till Ukraina? Som pressen påstår. Hade RB 56 varit något att skicka ner.  

Troligen en fråga om pris. För de pengar regeringen kunde tänka sig att ge stöd så får de avsevärt många fler pskott. Dessutom kanske de upplever att de har "tillräckligt" med NLAW men inte tillräckligt med pskott motsv för att slå ut de lättare fordonen.

 

Det hade säkert varit möjligt att donera några hundra gamla GRG, frågan är dock om vi har nog med granater för att det ska vara någon vits med att skänka dem.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Kilo3 said:

Troligen en fråga om pris. För de pengar regeringen kunde tänka sig att ge stöd så får de avsevärt många fler pskott. Dessutom kanske de upplever att de har "tillräckligt" med NLAW men inte tillräckligt med pskott motsv för att slå ut de lättare fordonen.

 

Det hade säkert varit möjligt att donera några hundra gamla GRG, frågan är dock om vi har nog med granater för att det ska vara någon vits med att skänka dem.

Fördelen med pansarskotten är att vem som helst kan bära med sig en sådan, det bästa med p-skottet är att det finns många av dem, de kan även monteras som dragutlöst fordonsmina.

För att få maximal effekt av granatgeväret så krävs det att en välövad omgång hanterar dem.

Nu har man ju från andra länder fått några tusen vapensystem som kan slå ut stridsvagnar, nu får man även från sverige ett system som man kan välja till lite lättare fordon utan att behöva slösa bra pv-vapen mot dessa.

Jag tycker Sverige gör helt rätt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Chassi said:

Fördelen med pansarskotten är att vem som helst kan bära med sig en sådan, det bästa med p-skottet är att det finns många av dem, de kan även monteras som dragutlöst fordonsmina.

För att få maximal effekt av granatgeväret så krävs det att en välövad omgång hanterar dem.

Nu har man ju från andra länder fått några tusen vapensystem som kan slå ut stridsvagnar, nu får man även från sverige ett system som man kan välja till lite lättare fordon utan att behöva slösa bra pv-vapen mot dessa.

Jag tycker Sverige gör helt rätt.

Helt enig med dig!

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, TKraften said:

Hemvärnet har redan nu ett överskott på Grg48 enligt mina källor inom hemvärnet.

 

Utöver detta överskott så har jag läst nånstans att FM även har 2000 oanvända eller röntgade Grg48 som just nu ligger i malpåse. 

Har vi! Är det därför som vi saknar våra och inte lyckas få ut dem? Eller det kanske mer beror på att de inte kan hitta dem bland allt annat de samlar på i förråden. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...