Jump to content

Frippe

Nivå 8
  • Content count

    326
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Frippe last won the day on October 23

Frippe had the most liked content!

Community Reputation

33 Excellent

About Frippe

  • Rank
    Korpral

Profile Information

  • Kön
    Man

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Flottan
  • Utlandstjänst
    Nej
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Nej, tillhör inte något sådant
  • Detaljer Grundutbildning
    Kfl, 1992
  • Placering/Tjänst
    Båt-/Fartygsbesättning
  1. FMV upphandlar combat shirts

    Så konstigt är väl inte antalet, du har 15000 anställda och tjänstgörande, lägg till 11000 tidvisa och reserver. Sedan ska det grundutbildas 4000 upp till 8000 kommande år. Då kommer det gå åt en hel del. Samt hv om 22000. Sedan så lär du behöva två eller tre stycken, med tanke på att den bärs antingen med en t-shirt eller inget alls under.
  2. FMV upphandlar combat shirts

    Tjatigt jag vet men i diskussionen om nytt materiel är mörkermedel klart högst på min lista, oavsett annat. Ligger faktiskt över akny, hjälm, krsk, kängor eller vad som. Att möta sabotageförband i mörker som har toppenutrustning, när vi kör med närlys och ficklampa 3, känns inte alls lockande.
  3. Orkade inte starta en ny tråd då flera av mina funderingar kretsar kring vad som redan varit upp i tråden. Fick en ahaupplevelse nu av vårt ersättningssystem som jag inte uppfattat tidigare. Nomralt sett vid ävningar påverkas bara två arbetsdagar, vilket inte får så stor effekt på lönen, om än en del beroende på inkomst. Men det ändrades av Aurora, mitt förband tjänstgjorde söndag till torsdag, alltså fyra arbetsdagar som påverkades. Så, tjänstledig utan lön fick jag en tankeställare av ersättningen, max 828 kr per dag enligt FK. Vilket om jag räknat rätt innebär att alla som har en månadslön över ca 29000kr i månaden förlorar pengar på att delta i Hv. Betänk då att medianlönen för en anställd i Sverige 2016 var 29300kr, så hälften av alla anställda i Sverige skulle förlora på att vara med i Hv. Något som kanske påverkar viljan att delta. Speciellt om du har lön en bit över 30tkr i månaden. Kanske ett i-landsproblem, men ändå intressant att reflektera över. Visst, sen tillkommer bonusen om du fullgjort kontraktet vilket kan ses som en viss kompensation. Jag förväntar mig inte att bli rik på att vara med i Hv, men en skälig ersättning kunde vara lovvärt, 90% av SGI vore kanske målet att sträva mot. Och inte som nu, ett maxbelopp om 828kr per dag som övre gräns, vilket innebär att många får en bra bit under 90% av sin SGI. För det finns ett behov av att Hv och FM speglar hela befolkningen, och inte enbart en viss del.
  4. Hemvärnets Personbil 8 (PB 8)

    Är det ingen risk att man slår i taket på lastvikten om man väljer att ta med sig lastpallar? Max lastvikt på släpet är 530kg har jag för mig, en lastpall väger 25kg, vad väger ibc’n? Annars är lastpallar enkla och snabba att lasta, så väldigt smidigt.
  5. Hemvärnets Personbil 8 (PB 8)

    Efter att ha gjort vår första stora övning efter att ha blivit tilldelade pb8 är jag lite nyfiken på andras erfarenhet. Vi förflyttade vår pluton 10mil i fordonsmarsch vilket gick utmärkt, hastighet 80km/h då vi hade släp kopplade. Positivt att ha hela gruppen samlad i ett fordon inklusive tilldelad hund+förare. Vi fick med hela plutonens materiel i pb8:or plus pb5a förutom trosspackning. Vilket vi fick ta på inhyrd pickup. Hur gör andra med trosspackning vid förflyttningar? Med tält m.m. lastade på släpen finns inte mycket viktutrymme för att även få med trosspackning. Ett annat problem med släpet är regnskydd, nu kör vi med vikt pressening vilket funkar bra men väger en heldel. Hur löser ni andra det? Ytterligare problem är lastsäkring då FM till oss enbart tilldelat lastnät till varannat släp. Hur tänkte de där? Biltemas nät funkar men ser bättre ut om alla är enhetliga.
  6. Lärdomar från Ukraina visar väl mest på att de inte gillar att åka inne i splitterskyddade fordon just i de områden där artilleri m.m. verkar. Detta då de termobariska bränslebomberna gör det omöjligt att överleva inuti fordonen. I juli 2014 blev t.ex. två mekaniserade bataljoner mer eller mindre utplånade av MLRS med en kombination av termobariska granater och takslående granater. Så, splitterskyddade fordon, är ingen universallösning.
  7. Precis, det är väl vad som är realistiskt att tänka på som utrustning sett till den uppgift som förbanden faktiskt har som är intressant. Och realistiskt så ser inte jag att splitterskyddade bandvagnar är speciellt högt prioriterat. Finns betydligt viktigare saker att lägga pengar på, som direkt höjer förmågan att lösa de uppgifter Hv har idag. För skydd och bevakning är t.ex. mörkermedel, samt god möjlighet att verka mot UAVer betydligt högre prioriterat. Även egna enklare/mindre UAVer skulle enligt mig ligga högt upp på listan. Vid en ofredssituation skulle jag direkt rekvirera varenda Quadrocopter i närmaste teknikbutik. För att öka möjligheten till viss spaning på avstånd.
  8. Nja, hallå där. För att göra en undanmanöver för att undvika kollision eller närsituation, väcker man inte befälhavaren. Det gör vakthavande officer i sitt dagliga arbete. Vissa vakter kan detta ske flera gånger per timme, blir lite jobbigt för befälhavaren att bli väkt varje gång. Om USAs flotta har som rutin att väcka befälhavaren för att undivka kollision eller närsituation, har de ett extremt toppstyrt sätt att leda ett fartyg på. Vilket ter sig otroligt. Och då har jag erfarenhet av både militär som civil sjöfart.
  9. Kanske för att om det står tio exakt likadana fordon vid en uppställningsplats, så blir det lite knepigt att behöva rycka i flera för att komma fram till rätt fordon. Och, sedan har FM en viss förkärlek för likformighet, så att ha en likformig utmärkning hade kanske varit enklare än att alla förband ska hitta på sin egna hemmasnickrade lösning.
  10. Ny taktisk markradio?

    Ersättare fär ra180 alltså, så bra, vi som precis fått ra180 på vårt förband. Men, plötsligt ser det ut som om FM går in i 21-århundradet faktiskt vilket är väldigt positivt.
  11. Jag tycker det är konstigt att det inte finns färdiga hållare för förbandsskyltar på pb8:an. Blir en stor variation på hur man väljer att märka ut varje plutons fordon, kanske positivt i sig men ser inte direkt enhetligt ut.
  12. Saab/Kockums Ytstridsfartyg

    Med dessa fartyg känns det som om Saab missat omsvängningen från internationella insatser med mer patrulliknande större fartyg och det fokus på länders egna försvar som skett de senaste året/åren. Eller så är detta fartyg ämnade för internationella aktörer, alltså inte de som verkar på Östersjön, Nordsjön och utmed Europas kust, utan mer verkar ute på större hav.
  13. Åsch, med en begränsad mängd pengar går splitterskyddade fordon bort. Det kan vi klara oss utan. Sett till erfarenheter från Ukraina som jag läst så undviker de att sitta inne i sina splitterskyddade fordon när det finns risk för indirekt eld. Jag ser hellre satsade pengar på mörkermedel till varje soldat, nya korppsskydd, nya kängor till alla och ny hjälm. Det höjer förmågan mer än splitterskyddade fordon.
  14. Förarbevis

    Då får du nog ge en källa på det. Jag gick precis förarutbildning på annat fordon, och där specades specifikt att de enda fordon som inte behövde förarbevis, var just personbil och pickup. Och jag har kört båda i gröntjänst utan att behövt ha förarbevis, även när trafikkontroller skett.
×