Jump to content

Frippe

Nivå 8
  • Content count

    332
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Frippe last won the day on October 23 2017

Frippe had the most liked content!

Community Reputation

33 Excellent

About Frippe

  • Rank
    Korpral

Profile Information

  • Kön
    Man

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Flottan
  • Utlandstjänst
    Nej
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Nej, tillhör inte något sådant
  • Detaljer Grundutbildning
    Kfl, 1992
  • Placering/Tjänst
    Båt-/Fartygsbesättning

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Frippe

    HKP 14 - NH90

    Det är väl inte enbart utrustning som behövs för att kunna utföra ett visst uppdrag. Besättningar ska hinna med att öva allt också. Att kunna alla de olika uppdrag som helikoptern ska klara av är nog lite svårt med tanke på praktiskt flygtidsuttag. Visst finns kanske någon simulator att använda, men ändå.
  2. Frippe

    Hemvärnets Personbil 8 (PB 8)

    Den saknar ett hårdare skydd, mycket beroende på att lacken ska vara matt och inte glänsa. Det gör att den lätt får inbränningar av lek på lacken, har t.ex. sett pb8 som trots ett par tvättar har kvar inbränningar av saker som ritats i smutsen. Samt tittar du på plåtvecken vid hjulhus m.m. Så skiner en gräddvit grundlack igenom på flera fordon. Nu är det så klart bra att lacken inte glänser.
  3. Frippe

    Hemvärnets Personbil 8 (PB 8)

    Fast lacken på pb8:a är redan så kass så att det beror på det finner jag som lite otroligt. Men mycket har man hört i de gröna kläderna. Grannkompaniets hjulgåendepluton maskerade sin så något känt förbud på vår bataljon har vi nog inte. Och ett fordon inom FM som vi inte får maskera är onödigt att ha. Jag är mer fundersam hur antenner och tillträde till fordonet ska hanterad vid maskering med nät. Vad gäller kraftaggregat, ställer det andra krav på antenninstallation i fordonet? Tänkte möjligen slakta en gammal 1112 som ändå ska till skroten snart.
  4. Frippe

    Hemvärnets Personbil 8 (PB 8)

    Ja det var den jag eftersökte. Hade varit väldigt bra att ha för att förenkla kommunikationen, d.v.s. förlänga räckvidden rejält. Finns möjlighet att ha två anslutna Ra180 men kanske räcker om den ena har kraftaggregat kopplat. Det där var ett riktigt bra tips att använda pressenning, gäller bara att parrera för antennerna, då långa spröten då alltså. .
  5. Frippe

    Hemvärnets Personbil 8 (PB 8)

    Antar att PB5 eller om den heter CB5 kan få vara med här i denna tråd då de i grunden är samma fordon. Efter att ha använt den lite i sin roll som plutledningsfordon, får jag nog säga att den är riktigt bra, men med ett par nackdelar. - Inte anpassad för riktigt bra och lätt möjlighet till maskering, borde funnits enkla anpassningar för att kunna hantera maskringsnät på ett lätt sätt. - Montering och radiosystem är väl utbyggt, men varför skicka ut ett fordon med möjlighet till viss utrustning som sedan inte går att få ut? Gäller t.ex. ra5444, ra4183 samt laddare till ra1183? - Avsaknanden av kraftaggregat till ra180 gör radiosambandet lite spännande, hade varit bra om den fått liknande möjlighet till högre effekt som de 11-bilar som kompledning använder. Visserligen är det en smidig möjlighet till att resa högantenn men ändå.
  6. Frippe

    FMV upphandlar combat shirts

    Kläder du har innerst intil kroppen behöver du byta ofta vid lite verksamhet mer än att sitta vid skrivbord. Så en, lär inte räcka långt. Om du inte vill lukta snskfarbror.
  7. Frippe

    FMV upphandlar combat shirts

    Så konstigt är väl inte antalet, du har 15000 anställda och tjänstgörande, lägg till 11000 tidvisa och reserver. Sedan ska det grundutbildas 4000 upp till 8000 kommande år. Då kommer det gå åt en hel del. Samt hv om 22000. Sedan så lär du behöva två eller tre stycken, med tanke på att den bärs antingen med en t-shirt eller inget alls under.
  8. Frippe

    FMV upphandlar combat shirts

    Tjatigt jag vet men i diskussionen om nytt materiel är mörkermedel klart högst på min lista, oavsett annat. Ligger faktiskt över akny, hjälm, krsk, kängor eller vad som. Att möta sabotageförband i mörker som har toppenutrustning, när vi kör med närlys och ficklampa 3, känns inte alls lockande.
  9. Orkade inte starta en ny tråd då flera av mina funderingar kretsar kring vad som redan varit upp i tråden. Fick en ahaupplevelse nu av vårt ersättningssystem som jag inte uppfattat tidigare. Nomralt sett vid ävningar påverkas bara två arbetsdagar, vilket inte får så stor effekt på lönen, om än en del beroende på inkomst. Men det ändrades av Aurora, mitt förband tjänstgjorde söndag till torsdag, alltså fyra arbetsdagar som påverkades. Så, tjänstledig utan lön fick jag en tankeställare av ersättningen, max 828 kr per dag enligt FK. Vilket om jag räknat rätt innebär att alla som har en månadslön över ca 29000kr i månaden förlorar pengar på att delta i Hv. Betänk då att medianlönen för en anställd i Sverige 2016 var 29300kr, så hälften av alla anställda i Sverige skulle förlora på att vara med i Hv. Något som kanske påverkar viljan att delta. Speciellt om du har lön en bit över 30tkr i månaden. Kanske ett i-landsproblem, men ändå intressant att reflektera över. Visst, sen tillkommer bonusen om du fullgjort kontraktet vilket kan ses som en viss kompensation. Jag förväntar mig inte att bli rik på att vara med i Hv, men en skälig ersättning kunde vara lovvärt, 90% av SGI vore kanske målet att sträva mot. Och inte som nu, ett maxbelopp om 828kr per dag som övre gräns, vilket innebär att många får en bra bit under 90% av sin SGI. För det finns ett behov av att Hv och FM speglar hela befolkningen, och inte enbart en viss del.
  10. Frippe

    Hemvärnets Personbil 8 (PB 8)

    Är det ingen risk att man slår i taket på lastvikten om man väljer att ta med sig lastpallar? Max lastvikt på släpet är 530kg har jag för mig, en lastpall väger 25kg, vad väger ibc’n? Annars är lastpallar enkla och snabba att lasta, så väldigt smidigt.
  11. Frippe

    Hemvärnets Personbil 8 (PB 8)

    Efter att ha gjort vår första stora övning efter att ha blivit tilldelade pb8 är jag lite nyfiken på andras erfarenhet. Vi förflyttade vår pluton 10mil i fordonsmarsch vilket gick utmärkt, hastighet 80km/h då vi hade släp kopplade. Positivt att ha hela gruppen samlad i ett fordon inklusive tilldelad hund+förare. Vi fick med hela plutonens materiel i pb8:or plus pb5a förutom trosspackning. Vilket vi fick ta på inhyrd pickup. Hur gör andra med trosspackning vid förflyttningar? Med tält m.m. lastade på släpen finns inte mycket viktutrymme för att även få med trosspackning. Ett annat problem med släpet är regnskydd, nu kör vi med vikt pressening vilket funkar bra men väger en heldel. Hur löser ni andra det? Ytterligare problem är lastsäkring då FM till oss enbart tilldelat lastnät till varannat släp. Hur tänkte de där? Biltemas nät funkar men ser bättre ut om alla är enhetliga.
  12. Lärdomar från Ukraina visar väl mest på att de inte gillar att åka inne i splitterskyddade fordon just i de områden där artilleri m.m. verkar. Detta då de termobariska bränslebomberna gör det omöjligt att överleva inuti fordonen. I juli 2014 blev t.ex. två mekaniserade bataljoner mer eller mindre utplånade av MLRS med en kombination av termobariska granater och takslående granater. Så, splitterskyddade fordon, är ingen universallösning.
  13. Precis, det är väl vad som är realistiskt att tänka på som utrustning sett till den uppgift som förbanden faktiskt har som är intressant. Och realistiskt så ser inte jag att splitterskyddade bandvagnar är speciellt högt prioriterat. Finns betydligt viktigare saker att lägga pengar på, som direkt höjer förmågan att lösa de uppgifter Hv har idag. För skydd och bevakning är t.ex. mörkermedel, samt god möjlighet att verka mot UAVer betydligt högre prioriterat. Även egna enklare/mindre UAVer skulle enligt mig ligga högt upp på listan. Vid en ofredssituation skulle jag direkt rekvirera varenda Quadrocopter i närmaste teknikbutik. För att öka möjligheten till viss spaning på avstånd.
  14. Nja, hallå där. För att göra en undanmanöver för att undvika kollision eller närsituation, väcker man inte befälhavaren. Det gör vakthavande officer i sitt dagliga arbete. Vissa vakter kan detta ske flera gånger per timme, blir lite jobbigt för befälhavaren att bli väkt varje gång. Om USAs flotta har som rutin att väcka befälhavaren för att undivka kollision eller närsituation, har de ett extremt toppstyrt sätt att leda ett fartyg på. Vilket ter sig otroligt. Och då har jag erfarenhet av både militär som civil sjöfart.
×