Jump to content

Frippe

Nivå 8
  • Content count

    320
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Frippe last won the day on May 26 2014

Frippe had the most liked content!

Community Reputation

31 Excellent

About Frippe

  • Rank
    Korpral

Profile Information

  • Kön
    Man

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Flottan
  • Utlandstjänst
    Nej
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Nej, tillhör inte något sådant
  • Detaljer Grundutbildning
    Kfl, 1992
  • Placering/Tjänst
    Båt-/Fartygsbesättning
  1. Lärdomar från Ukraina visar väl mest på att de inte gillar att åka inne i splitterskyddade fordon just i de områden där artilleri m.m. verkar. Detta då de termobariska bränslebomberna gör det omöjligt att överleva inuti fordonen. I juli 2014 blev t.ex. två mekaniserade bataljoner mer eller mindre utplånade av MLRS med en kombination av termobariska granater och takslående granater. Så, splitterskyddade fordon, är ingen universallösning.
  2. Precis, det är väl vad som är realistiskt att tänka på som utrustning sett till den uppgift som förbanden faktiskt har som är intressant. Och realistiskt så ser inte jag att splitterskyddade bandvagnar är speciellt högt prioriterat. Finns betydligt viktigare saker att lägga pengar på, som direkt höjer förmågan att lösa de uppgifter Hv har idag. För skydd och bevakning är t.ex. mörkermedel, samt god möjlighet att verka mot UAVer betydligt högre prioriterat. Även egna enklare/mindre UAVer skulle enligt mig ligga högt upp på listan. Vid en ofredssituation skulle jag direkt rekvirera varenda Quadrocopter i närmaste teknikbutik. För att öka möjligheten till viss spaning på avstånd.
  3. Nja, hallå där. För att göra en undanmanöver för att undvika kollision eller närsituation, väcker man inte befälhavaren. Det gör vakthavande officer i sitt dagliga arbete. Vissa vakter kan detta ske flera gånger per timme, blir lite jobbigt för befälhavaren att bli väkt varje gång. Om USAs flotta har som rutin att väcka befälhavaren för att undivka kollision eller närsituation, har de ett extremt toppstyrt sätt att leda ett fartyg på. Vilket ter sig otroligt. Och då har jag erfarenhet av både militär som civil sjöfart.
  4. Kanske för att om det står tio exakt likadana fordon vid en uppställningsplats, så blir det lite knepigt att behöva rycka i flera för att komma fram till rätt fordon. Och, sedan har FM en viss förkärlek för likformighet, så att ha en likformig utmärkning hade kanske varit enklare än att alla förband ska hitta på sin egna hemmasnickrade lösning.
  5. Ny taktisk markradio?

    Ersättare fär ra180 alltså, så bra, vi som precis fått ra180 på vårt förband. Men, plötsligt ser det ut som om FM går in i 21-århundradet faktiskt vilket är väldigt positivt.
  6. Jag tycker det är konstigt att det inte finns färdiga hållare för förbandsskyltar på pb8:an. Blir en stor variation på hur man väljer att märka ut varje plutons fordon, kanske positivt i sig men ser inte direkt enhetligt ut.
  7. Saab/Kockums Ytstridsfartyg

    Med dessa fartyg känns det som om Saab missat omsvängningen från internationella insatser med mer patrulliknande större fartyg och det fokus på länders egna försvar som skett de senaste året/åren. Eller så är detta fartyg ämnade för internationella aktörer, alltså inte de som verkar på Östersjön, Nordsjön och utmed Europas kust, utan mer verkar ute på större hav.
  8. Åsch, med en begränsad mängd pengar går splitterskyddade fordon bort. Det kan vi klara oss utan. Sett till erfarenheter från Ukraina som jag läst så undviker de att sitta inne i sina splitterskyddade fordon när det finns risk för indirekt eld. Jag ser hellre satsade pengar på mörkermedel till varje soldat, nya korppsskydd, nya kängor till alla och ny hjälm. Det höjer förmågan mer än splitterskyddade fordon.
  9. Förarbevis

    Då får du nog ge en källa på det. Jag gick precis förarutbildning på annat fordon, och där specades specifikt att de enda fordon som inte behövde förarbevis, var just personbil och pickup. Och jag har kört båda i gröntjänst utan att behövt ha förarbevis, även när trafikkontroller skett.
  10. Förarbevis

    Eller så körde ni så kasst att de kände sig tvungna att lära er lite extra. ;) Med tanke på att reglerna skrevs när huvuddelen av förarna var 19 åriga killar med färska körkort. Sen är reglerna lika för alla. Vilket betyder att även Officerare behöver hålla sina förarbevis aktuella. Fast i detta fall klagade han The Doc på att de behovde förarbevis för personbil. Och mig veterligen har det egentligen aldrig behövts inom FM utan där har alltid civilt körkort varit ok att använda sig av. Men för övriga fordon, håller jag med dig.
  11. Förarbevis

    Eller så körde ni så kasst att de kände sig tvungna att lära er lite extra. ;)
  12. Sjömålsrobot 12 och Robot 15

    Fast, bara för att det är två tuber ombord i fredstid, innebär inte det att fartygen bara kan ta två tuber totalt. Det är dyrt och dumt att åka runt med robottuber i fredstid då det sliter på dem onödigt mycket. Tittar du på bilder på svenska fartyg under 80-talet, robotbåtar, korvetter m.m. var det sällan de åkte runt med mer än fyra robotar, eller till och med färre, ner till två stycken som var generellt för patrullbåtarna. Var väl egentligen enbart när de skulle på utlandsresor, som det lyftes ombord fler.
  13. Förarbevis

    Ja, men då uppstår frågan: Ska de vare på dette viset? Ja. Bland annat på grund av att de militära trafikreglerna skiljer sig från de civila. Eftersom militären har ett helt eget vägnät att nyttja såklart. Förarbevis är endast ett bevis på en skitnödig byråkrati, utbildning hur man framför tyngre fordon i all ära. Dock är det inte det som förarbevis handlar om. FMs blå volvo 740 är ju extremt kärv att framföra utan detta gedigna bevis. Nej, FMs blåa Volvo 740 inklusive alla andra personbilar, får du framför med civilt körkort utan någon extrautbildning, gäller för övrigt även pickuper. Ok, vad handlar förarbevis om då?
  14. Jag håller med dig i sak, om att det finns och ska finnas en skillnad mellan olika kategorier av förband. Problemet är bara det att det knappt finns några GSS förband avdelade till skydd av viktiga baser. Det är en huvuduppgift för Hv just nu. Då vet du nog mer än de som sitter med dessa frågor. Redan nu planeras det för möjliga försök att tillföra lv till Hv förband. Då i samma anda som Grk tillförs just nu, dvs. det skapas specialplutoner med det som uppgift. Lv-vapen kommer inte att bli ett allemansvapen som p-skott, utan placerade på specialplutoner. Om försöken kommer igång d.v.s.
  15. Jag har fyll koll på vad HV har för uppgift, och vad som står i KFS m.m. Men, vi ska ha i bakhuvudet att HV har de senaste åren fått en större målbild på sig. Enligt Öb, så är prioriterade områden för Hv att skydda övriga FMs bassystem. Vi har t.ex. ett antal Hv bataljoner som har en uppgift, skydda bl.a. flygbaser. Det är något väsentligt skillnad i det gentemot att bevaka vägskälet i Knäckebrödshult eller förrådet i Kallbrandjokk. Skulle jag se det som. Då talar vi inte om enskilda sabotageförband som kan vara motståndare, utan större grupperingar som nästlat sig in i landet. Vi talar om helt andra hot än att en grupp vill spränga en mast, bro eller vad det kan vara. Och jo, ett stort problem för Hv är tiden, tiden och åter igen tiden för kontrakten. Det är det som sätter gränserna just nu. Men, troligen kommer t.ex. lv att införas på vissa täter, fler grk förband är påväg också. Sedan ska vi inte heller glömma, att hela planeringen i landet, bygger fortfarande på förvarning, att vi får tid. Och får Hv tid, kan de definitivt efter en beredskapshöjning väldigt mycket, via övning, övning och övning höja sin KDU.
×