109 Eken Posted August 2, 2010 Report Posted August 2, 2010 Med tanke på försvarets kassa ekonomi så ska man nog inte hoppas på allt för mkt ö-dygn, övertid etc. utan se det som en bonus Quote
Krille Posted August 3, 2010 Report Posted August 3, 2010 Vad är det som säger att den schemalagda arbetstiden bli dagtid alla dagar? Varför skule man inte kunna lägga schemat på två eller tre skift för att kunna öva i mörker utan att behöva betala mer än OB tillägg? Quote
DaRaven Posted August 3, 2010 Report Posted August 3, 2010 OB-tillägget är dock 12 kr/h, så det blir man inte miljonär på ;) 36 kr för kvalificerad OB, och 60 kr vid storhelger. Quote
Tackleberry Posted August 3, 2010 Author Report Posted August 3, 2010 Dra mig baklänges vilken kass OB... När blir det kvalificerad OB? Som sagt, man ska inte välja yrke efter pengarna... Quote
Krille Posted August 3, 2010 Report Posted August 3, 2010 Dra mig baklänges vilken kass OB... När blir det kvalificerad OB? Som sagt, man ska inte välja yrke efter pengarna... Ligger i nivå med bussförares OB, och statusen kan nog vara samma på yrkena - krav på förkunskaper är ju begränsade. Quote
ERK Posted August 3, 2010 Report Posted August 3, 2010 Oftast så blir det påslag på lönen. 22k per månad är inte ovanligt efter att alla övningstillägg och övertidstillfällen räknats på. Det finns också de som nått högre i lön efter alla påslag. Bästa jag vet om är runt 21k, efter skatt Quote
Krille Posted August 3, 2010 Report Posted August 3, 2010 Oftast så blir det påslag på lönen. 22k per månad är inte ovanligt efter att alla övningstillägg och övertidstillfällen räknats på. Det finns också de som nått högre i lön efter alla påslag. Bästa jag vet om är runt 21k, efter skatt Det är inget som ska tas som sanning, om lönekontot hanteras på det viset kommer man först att sparka den ansvariga och sen kommer man att minska på personal styrkan för att få ekonomin att gå ihop. FM står inför en stor utmaning och en viktig del är att lära sig hantera löner på en större skala än idag... Quote
DaRaven Posted August 3, 2010 Report Posted August 3, 2010 Mängden ÖD, övertid och liknande kommer dessutom med all sannolikhet variera kraftigt med vilket förband vi pratar om. Quote
Krille Posted August 3, 2010 Report Posted August 3, 2010 För mycket övertid är nåt som facket blir arga på... Det är inte funkis att beordra övertid i högervarv, det kostar pengar och det sliter ut personalen.... dessutom så lönar det sig inte att jobba mer än 210h i månaden Quote
ERK Posted August 3, 2010 Report Posted August 3, 2010 Det är inget som ska tas som sanning, om lönekontot hanteras på det viset kommer man först att sparka den ansvariga och sen kommer man att minska på personal styrkan för att få ekonomin att gå ihop. FM står inför en stor utmaning och en viktig del är att lära sig hantera löner på en större skala än idag... Självklart kan det förändras. Jag bara berättar hur det ser ut just nu. Det finns också "bottenmånader" då man inte får så värst mycket mer än grundlönen också, såklart. Speciellt nu efter sommaren när man inte arbetat alls. Då får man inga större påslag på lönen Quote
Lt G Malmström MDM/ Lggrp Posted August 4, 2010 Report Posted August 4, 2010 För mycket övertid är nåt som facket blir arga på... Det är inte funkis att beordra övertid i högervarv, det kostar pengar och det sliter ut personalen.... dessutom så lönar det sig inte att jobba mer än 210h i månaden Dessutom är det så att mängden övertid man har är ett direkt kvitto på hur pass bra chefer man har. mkt övertid = chef som har bristande planeringsförmåga ingen övertid = chef som har mkt bra planeringsförmåga och då kan man faktiskt ställa sig frågan... vilken av dessa chefer vill man ha som chef vid en SKARP insats? Själv så har jag 0 övertid timmar i år. Quote
Anders Posted August 4, 2010 Report Posted August 4, 2010 Dessutom är det så att mängden övertid man har är ett direkt kvitto på hur pass bra chefer man har. mkt övertid = chef som har bristande planeringsförmåga ingen övertid = chef som har mkt bra planeringsförmåga och då kan man faktiskt ställa sig frågan... vilken av dessa chefer vill man ha som chef vid en SKARP insats? Själv så har jag 0 övertid timmar i år. I call bullshit. Chefens planeringsförmåga är en faktor. Antalet och storleken på tilldelade uppgifter kontra antalet anställda är en viktigare faktor. Samt viljan att lösa uppgifter så klart. En orgenhet där ingen vill prestera mer än sparlåga kommer ju knappast betinga övertid, medan en orgenhet som är ständigt insatt med delar och har medarbetare som är beredda att göra allt för att kamraterna skall komma hem välbehållna kommer samt över tiden får nya, akuta uppgifter att lösa kommer ju att behöva övertid för att lösa alla uppgifter. Quote
Lt G Malmström MDM/ Lggrp Posted August 4, 2010 Report Posted August 4, 2010 (edited) Dessutom är det så att mängden övertid man har är ett direkt kvitto på hur pass bra chefer man har. mkt övertid = chef som har bristande planeringsförmåga ingen övertid = chef som har mkt bra planeringsförmåga och då kan man faktiskt ställa sig frågan... vilken av dessa chefer vill man ha som chef vid en SKARP insats? Själv så har jag 0 övertid timmar i år. I call bullshit. Chefens planeringsförmåga är en faktor. Antalet och storleken på tilldelade uppgifter kontra antalet anställda är en viktigare faktor. Samt viljan att lösa uppgifter så klart. En orgenhet där ingen vill prestera mer än sparlåga kommer ju knappast betinga övertid, medan en orgenhet som är ständigt insatt med delar och har medarbetare som är beredda att göra allt för att kamraterna skall komma hem välbehållna kommer samt över tiden får nya, akuta uppgifter att lösa kommer ju att behöva övertid för att lösa alla uppgifter. Som sagt Chefens planeringsförmåga är nästan allt. vi är alltså helt överens. "Antalet och storleken på tilldelade uppgifter kontra antalet anställda " är parametrar som styrs och regleras av chefer Att det ibland behövs ÖT är tämligen självklart för att lösa ut en del akuta arbetsuppgifter. "En orgenhet där ingen vill prestera mer än sparlåga kommer ju knappast betinga övertid," - eller så är det en orgenhet med en bra förutseende chef som har sett till att hans uppgifter och resurser är i balans. "en orgenhet som är ständigt insatt med delar och har medarbetare som är beredda att göra allt för att kamraterna skall komma hem välbehållna kommer samt över tiden får nya, akuta uppgifter att lösa kommer ju att behöva övertid för att lösa alla uppgifter." -eller så är det en orgenhet där chefen inte har sett till att han har fått de resurser han behöver på lång sikt för att lösa de uppgifter han har fått. men detta var en utvikning ifr ämnet. De anställda soldaterna kommer inte få speciellt mkt övertid det är nog alla överens om... Edited August 4, 2010 by Lt G Malmström MDM/ Lggrp Quote
903Lew Posted August 6, 2010 Report Posted August 6, 2010 Som tidigare sagts skall det rekryteras en Gardesbataljon som på många sätt ska överta ansvaret för högvakten från LG. Då denna ännu inte rekryterats (?) undrar jag helt sonika vilka som utgör den nuvarande högvaktsstyrkan (enligt veckoschemat Livgardets 4'e Skvadron)? Quote
Kaliber600 Posted August 6, 2010 Report Posted August 6, 2010 De som var inneliggande vid den 1:a Juli kunde väl välja att fortsätta och "fullgöra" sin "värnplikt", fast med nytt förmånssystem (ökad peng i slutet på månaden, bland annat, om jag inte minns fel)? Då borde det ju vara dessa "värnpliktiga" som går där. Quote
Jända Posted August 7, 2010 Report Posted August 7, 2010 Precis, både Gardesbataljon och Dragonbataljon på Livgardet har fortfarande frivilliga soldater inneliggande (Dragonbataljon fram till mitten på 2011)som sköter högvakten under 2010 ut och även in i 2011. Så länge man har soldater som fortfarande vill tjänstgöra det vill säga. Därefter kommer den s.k. Livbataljon som kommer vara ett separat "insatsförband" tillhörande LG med lokalisering på gamla K1 vid lidingövägen att ta över huvuddelen av högvaktandet. Quote
sebbman Posted August 9, 2010 Report Posted August 9, 2010 hej Har försökt och hitta svar på min fråga i tråden men kanske missade det.. Om man vill gå med i yrkesförsvaret och gör GMU'n, mönstrar man som tidigare innan GMU'n eller har dem vänt på systemet så att man blir erbjuden tjänst EFTER GMU'n baserat på hur man presterat där?? Känns som om det borde vara det senare.. ? Quote
Coveise Posted August 10, 2010 Report Posted August 10, 2010 Som det ser ut på vårt schema till hösten kommer det jobbas hela veckor på skjutfält 10-tal mil bort från regementet och långt från civilisationen (norrbotten). Då antar jag att det blir övningsdygn, eftersom vi inte kan nå egen logi. Dessutom ser jag en del helger på det också. Vi som ligger på OR2 får ca: 16400kr/mån. Det klarar jag mig på och jag ser fram emot tjänstgöringen. Jag bor i en etta och lever rätt billigt. Men jag tycker att det är dåligt icke desto mindre och jag kan tänka mig att det kan vara svårt för någon med större boende, familj etc. att kunna må bra på fritiden. Quote
DaRaven Posted August 10, 2010 Report Posted August 10, 2010 Som det ser ut på vårt schema till hösten kommer det jobbas hela veckor på skjutfält 10-tal mil bort från regementet och långt från civilisationen (norrbotten). Då antar jag att det blir övningsdygn, eftersom vi inte kan nå egen logi. Dessutom ser jag en del helger på det också. Att du inte kan sova hemme innebär inte per automatik att du går på ÖD. Så länge du håller normal arbetstid så kan du gå på ordinarie tid, fast med traktamente (som man effektivt kan sänka genom att tillse att ni får grönpåse motsv på skjutfältet). Quote
Stratego Posted August 10, 2010 Report Posted August 10, 2010 Som det ser ut på vårt schema till hösten kommer det jobbas hela veckor på skjutfält 10-tal mil bort från regementet och långt från civilisationen (norrbotten). Då antar jag att det blir övningsdygn, eftersom vi inte kan nå egen logi. Dessutom ser jag en del helger på det också. Vi som ligger på OR2 får ca: 16400kr/mån. Det klarar jag mig på och jag ser fram emot tjänstgöringen. Jag bor i en etta och lever rätt billigt. Men jag tycker att det är dåligt icke desto mindre och jag kan tänka mig att det kan vara svårt för någon med större boende, familj etc. att kunna må bra på fritiden. Jag såg i en annan tråd att du skall börja på A9 i september. Det kommer även jag att göra, dock lyser infobrev/schema fortfarande med sin frånvaro för min del. Men jag minns att det stod på antagningsbeskedet som man skulle skriva under och skicka in att man hade till 15:e augusti på sig att svara, så därför har jag trott att dom har väntat till sista anmälningsdagen med att skicka ut informationsbrev och att det är därför som jag inte har mottagit något sådant ännu. Men jag tolkar ditt inlägg ovan som att du har fått info/scheman för en tid framöver? Har jag inte fått något brev tills torsdag den här veckan så får jag väl ringa och höra ifall det har blivit något fel, brev har ju kommit bort förut även om det inte är vanligt. Quote
J.K Nilsson Posted August 10, 2010 Report Posted August 10, 2010 Som det ser ut på vårt schema till hösten kommer det jobbas hela veckor på skjutfält 10-tal mil bort från regementet och långt från civilisationen (norrbotten). Då antar jag att det blir övningsdygn, eftersom vi inte kan nå egen logi. Dessutom ser jag en del helger på det också. Att du inte kan sova hemme innebär inte per automatik att du går på ÖD. Så länge du håller normal arbetstid så kan du gå på ordinarie tid, fast med traktamente (som man effektivt kan sänka genom att tillse att ni får grönpåse motsv på skjutfältet). Öva-avtalet torde gå att använda. J.K Nilsson Quote
Coveise Posted August 12, 2010 Report Posted August 12, 2010 DaRaven: där sa du nåt! Det var ju mindre bra! :( Stratego: Du har PM. J.K nilsson: vad är öva-avtalet? Quote
J.K Nilsson Posted August 13, 2010 Report Posted August 13, 2010 J.K nilsson: vad är öva-avtalet? Om man som övningsledning, förbandsinstruktör, övningstrupp och liknande bidrar till övning i smått otillgängligt område så skall arbetsgivaren utöver traktamente bjuda på måltider och boende, mot traktamentesavdrag och förmånsbeskattning givetvis. Det innebär att övningstruppen kan beordras till Övertid utöver planerad arbetstid så att man i princip övar fullt ut i sin befattning men då övningsplaneringen är skriven mot annan så utgår inte övningsdygn. J.K Nilsson Quote
PBV902 Posted August 13, 2010 Report Posted August 13, 2010 Hej! Är det någon som har koll på när rekryteringen för soldater till LedR börjar? Är ganska sugen men det har stått så här på deras hemsida i säkert 2 månader: "Snart börjar rekryteringen till lednings och sambandsbataljonen och den taktiska sambandsbataljonen. Mer information kommer här." Det vore liksom bra att veta med tanke på hur man ska lägga upp planeringen inför hösten, dom verkar ju inte komma med någon info. Nu har jag inte heller läst igenom tråden men finns det något standardavtal för soldater vad gällande hur länge man är anställd, 2 år? 4 år? Tacksam för svar Quote
DaRaven Posted August 13, 2010 Report Posted August 13, 2010 Nu har jag inte heller läst igenom tråden men finns det något standardavtal för soldater vad gällande hur länge man är anställd, 2 år? 4 år? Tacksam för svar Du kan sluta när du vill, precis som vilket jobb som helst (d.v.s. uppsägningstid enligt LAS). Avtalet innebär bara att den tidsbegränsade anställningen kan sträcka sig 8 år, mot de lagstadgade 2 åren. Quote
Bödeln från norr Posted August 23, 2010 Report Posted August 23, 2010 Jaså mer A9 människor här? Någon som vet hur planerna ser ut? Tydligen blir det Skövde för grk utbildning i höst iaf:p Om jag förstått rätt så borde det ge veckopendlingsersättning som är på nästan 5000 kr. Synd att lönen ska vara så låg:/ Quote
hejo Posted September 5, 2010 Report Posted September 5, 2010 Är det någon som har nån info om när LSS börjar sin rekrytering? Står inget på deras hemsida. Quote
Beafer Posted September 8, 2010 Report Posted September 8, 2010 Arbetlösa ska bli anvisade jobb som militär Vi kan ju bara hoppas att det här inte blir av. Det blir ju i princip en annan form av värnplikt. Jag tycker dessutom att det är intressant att personen på Arbetsförmedlingen säger att de inte kommer tvinga någon att bära vapen. Alla tjänster som soldat eller sjöman borde ju innebära viss vapentjänst, eller hur? Quote
valmet Posted September 8, 2010 Report Posted September 8, 2010 Jag tycker detta skall bli intressant, hur stor del av de arbetslösa klarar Försvarsmaktens krav på fysik, sjukdomshistoria osv? Och hur många är motiverade? Inte en sån stor del tror jag, om man inte sänker kraven förstås... Quote
Blackadder Posted September 8, 2010 Report Posted September 8, 2010 "Men det är inte aktuellt att arbetslösa ska kunna nekas a-kassa för att de vägrar söka jobb som innebär att man måste bära vapen. – Så smidiga måste vi kunna vara att vi inte kommer att tvinga någon att bära vapen, säger han till tidningen. " Det tyder jag som att om du inte vill bära vapen så kommer du inte att nekas a-kassa om du vägrar söka jobb som GSS-soldat. Sedan valmet.. om det faktum att du är arbetslös skulle göra att du inte fick söka hur tror du då att numerären ska kunna fyllas. På detta så har arbetsgivaren möjlighet att specificera en kravprofil och då kan AF sända dit personer som uppfyller kravprofilen. Tror det är naivt att tro att FM kommer kunna rekrytera 4000-6000 soldater utan att ta all hjälp den kan få. Det är ju knappast så att FM är den mest attraktiva arbetsgivaren för ungdommar mellan 18-25år. Jag är övertygad om att det finns massor av arbetsföra ungdommar som är arbetslösa och som kan tjänstgöra som soldater och sjömän och som inte utan att AF mer eller mindre tvingar dit dom skulle ens drömma om ett jobb i FM. Vad gäller motivationen så är det en stor utmaning som FM har att hantera oberoende av vilken bakgrund soldaterna har. Ett aldrig så motiverat gäng som inte upplever att dagarna fylls med coola övningar och ninjarullningar kommer tröttna medans ett gäng tidigare arbetslösa kanske faktiskt uppskattar att ha ett arbete att gå till och att få lön och kan hantera den verklighet av tristess och enformighet som vi alla vet präglar en soldats vardag. /b Quote
Recommended Posts