Jump to content

Recommended Posts

Hej! Jag rycker in i mars som plutonsbefälselev (PB) med en grundutbildning på 15 månader. Inför inryck vänder jag mig till er och er erfarenhet vad gäller kristna värnpliktiga, vilket jag inte lyckats hitta tillräcklig information om. Är det en rimlig målsättning för en värnpliktig på regemente i Sverige att ställa förfrågan till sin plutonchef att få lov att delta i lokal gudstjänst på söndagar som medlem i Svenska kyrkan? I så fall, hur sannolikt är det att få en förfrågan beviljad under en längre GU och under vilka särskilda moment borde en förfrågan nekas?

 

Ser fram emot GU och är tacksam för möjligheten att hitta svar på mina frågor här. Lycka till alla PB-elever som rycker in i år! Kör hårt. 

Edited by oscene03
Link to comment
Share on other sites

  • oscene03 changed the title to Att vara kristen värnpliktig

Jag är tveksam till att det skulle bli något problem övht, regementena har egna präster/pastorer.
Under vissa övningar kan det säkert bli svårt att lämna övningen för att åka iväg till kyrkan.
Men ta ett snack med din chef och eventuellt be att få prata med prästen på regementet om hur det kan lösas på bästa sätt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ligger du ute i fält under övning får du nog hålla till godo med en enkel bön i egen regi. Perfekt att börja dagen med om du har tagit det sista eller näst sista passet som eldpost.

 

Men många söndagar kommer du att vara inne på regementet eller t.o.m. ledig, då är det inga större problem.

 

Under större övningar kan det finnas präst från Försvarsmakten ute och då löser han sådana behov.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 11 months later...
On 1/22/2023 at 8:43 PM, oscene03 said:

Hej! Jag rycker in i mars som plutonsbefälselev (PB) med en grundutbildning på 15 månader. Inför inryck vänder jag mig till er och er erfarenhet vad gäller kristna värnpliktiga, vilket jag inte lyckats hitta tillräcklig information om. Är det en rimlig målsättning för en värnpliktig på regemente i Sverige att ställa förfrågan till sin plutonchef att få lov att delta i lokal gudstjänst på söndagar som medlem i Svenska kyrkan? I så fall, hur sannolikt är det att få en förfrågan beviljad under en längre GU och under vilka särskilda moment borde en förfrågan nekas?

 

Ser fram emot GU och är tacksam för möjligheten att hitta svar på mina frågor här. Lycka till alla PB-elever som rycker in i år! Kör hårt. 

Hej, är du fortfarande inne? Jag är troende Kristen inryckt i Östersund. Har du några råd eller någon visdom för när det är jobbigt?

 

Är förövrigt i Boden just nu faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...