Rokare Posted June 19, 2010 Report Posted June 19, 2010 Så med andra ord skulle en jägare vid AJB med i snitt över 100 fältdygn under 11 månader kunna få totalt (räknat på 100 övningsdygn) 137 720kr i tillägg? Med andra ord rent totalt en medellön (baserat på en grundlön om 16 125kr/mån) på ca 27 600kr? Du behöver inte ha öd för att du är i fält, dvs 100 fältdygn innebär inte nödvändigtvis 100 öd. GMY Quote
109 Eken Posted June 19, 2010 Report Posted June 19, 2010 Och vad är det första som ryker vid besparingar? Jo övningarna. Och så var vi tillbaka på 17000kr/månad... Quote
J.K Nilsson Posted June 19, 2010 Report Posted June 19, 2010 Det finns ytterligare ett tillägg "Öva-tillägget" som kan användas om det är viss övning som måste ske. Då är tillägget 60:- / dygn om jag minns rätt. Kan inte kriterierna för detta tillstånd med det finns säkert de som kan. Ett "På knäna ställ" tillägg - avtalet faller ut när du arbetar under övningslika förhållanden men inte är övande. Tanken med tillägget är gott. Står du som övningsledare över dagen i den stora läbbiga skogen så har du ju inte möjlighet att åka till matsalen/pizzerian/hemmet för att äta lunch. Alltså skall arbetsgivaren se till att det finns lunch åt dig, likadant gäller middag. Har du långt att åka hem mellan arbetsdagarna så skall arbetsgivaren tillhandahålla en säng åt dig, OBS - Ej ARA-standard titta hur barackerna på skjutfälten ser ut. Svårigheten är att skilja på övande och stödjande. J.K Nilsson Quote
Blackadder Posted June 21, 2010 Report Posted June 21, 2010 Även märkligt i sammanhanget är att de anställda högvaktsoldaterna från LG gick på ÖD på slottet, hur man nu lyckades försvara det ekonomiskt är för mig ett mysterium i dagens ansträngda läge men det kanske någon annan har förstånd till att förklara, hoppas att det inte bara handlade om att det underlättade planeringen för berörda chefer... MEN jag antar att det medförde att det vart lättrekryterat. /b Quote
ShyGuy Posted June 21, 2010 Report Posted June 21, 2010 Även märkligt i sammanhanget är att de anställda högvaktsoldaterna från LG gick på ÖD på slottet, hur man nu lyckades försvara det ekonomiskt är för mig ett mysterium i dagens ansträngda läge men det kanske någon annan har förstånd till att förklara, hoppas att det inte bara handlade om att det underlättade planeringen för berörda chefer... MEN jag antar att det medförde att det vart lättrekryterat. /b Visste jag inte ens om. Ska bli intressant att se om FM väljer att lägga pengar på Högvaktens ÖD om kassan börjar tryta, istället för på de stående förbanden, eller om dom trollar fram pengar som skapar underskott. Quote
Swagger Posted June 22, 2010 Report Posted June 22, 2010 Någon som vet vad man kommer kunna söka? Alltså vilka förband och tjänster? Såvitt jag förstått kommer "utbudet" (ursäkta det dåliga ordvalet!) att minska, då t.ex. FJS försvinner för att istället ersättas av fallskärmsutbildning för individer som varit med under en längre tid. Den här informationen borde ju komma upp snart, om rekryteringen ska börja om ca två månader. Det kan ju vara en fördel att ha lite information INNAN man ska "välja" eller hur det nu kommer fungera..! /Q Är det den här länken du söker? Om du har fler frågor, varför inte leta här. Tack för länken, men känns det inte som lite få regementen? Antar att fler tillkommer senare. Jag har ju inte gjort värnplikten, då jag är född -92, så jag tänkte mer på vart man kommer göra GMU och vad man sedan kan söka efter det. Eller kommer man söka en utbildning innan man påbörjar GMU? Ingen aning hur saker och ting kommer fungera nu, var ju inställd på värnplikt så hade full koll på det! Lite "Murphys lag" över det hela kanske... Quote
Axial Posted June 26, 2010 Report Posted June 26, 2010 För att byta ämne inom ramen för tråden: Hur kommer man att hantera mindre disciplinärenden nu när man går över till det nya systemet? Kommer det att bli som för de värnpliktiga, där (lägst) kompanichef kunde utdöma extratjänst och löneavdrag (kompaniförbud har väl utgått?)? Eller kommer det att bli som det är för dagens yrkesofficerare, dvs det blir ett ärende för FPAN? Quote
Dini Posted June 29, 2010 Report Posted June 29, 2010 Man kan ansöka nu till flera tjänster. Står något i stil med "Grundkrav: Militär grundutbildning om ej annat anges" men sen kan man ändå välja vilket i ansökan osv. Frågan är då, för mig som ej gjort GMU. Kan det SKADA att skicka in ändå? Alltså få negativ effekt? Vet att jag nästan helt säkert ej kommer in, men frågan är om det är negativt att skicka in? Quote
Born Posted June 29, 2010 Report Posted June 29, 2010 Man kan ansöka nu till flera tjänster. Står något i stil med "Grundkrav: Militär grundutbildning om ej annat anges" men sen kan man ändå välja vilket i ansökan osv. Frågan är då, för mig som ej gjort GMU. Kan det SKADA att skicka in ändå? Alltså få negativ effekt? Vet att jag nästan helt säkert ej kommer in, men frågan är om det är negativt att skicka in? Det enda negativa som kan hända är att någon personaladministratör suckar och undrar över läskunnigheten hos sveriges ungdommar och slänger sedan ansökan i papperskorgen inom 5 sekunder. Det enda positiva är väl att du får tillbringa lite tid med att diktera en ansökan, sånt kan vara lärorikt. Quote
Dini Posted June 29, 2010 Report Posted June 29, 2010 Så tänkte jag också. Kan ju vara intressant. Så länge det inte skadar en i längden så! Quote
Born Posted June 29, 2010 Report Posted June 29, 2010 Så tänkte jag också. Kan ju vara intressant. Så länge det inte skadar en i längden så! Men du kan ju skita i att skicka in den, då får du det positiva utan det negativa. Quote
DaRaven Posted June 29, 2010 Report Posted June 29, 2010 Alltså, dina möjligheter är noll och inga utan de formella förkunskaperna. Bättre att du lägger din energi på att antingen se till att komma in på GMU, eller införskaffa civila kunskaper som gör att du kan ta anställningar som inte kräver militär grundutbildning. Quote
Dini Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 Jo så är det ju. Men roligt att skriva och kan ju löna sig att skicka in på ett sätt, för man visar vilja. Men samtidigt visar man en okunskap när det kommer till läskunnighet. Så de två faktorerna slår väl ut varann antar jag. Quote
Apone Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 Jo så är det ju. Men roligt att skriva och kan ju löna sig att skicka in på ett sätt, för man visar vilja. Men samtidigt visar man en okunskap när det kommer till läskunnighet. Så de två faktorerna slår väl ut varann antar jag. Men herregud. Sök inte tjänster som du inte ens uppfyller lägsta-kraven på! Spara din egen tid, och bespara Pers/US arbete i onödan! Vill du tjänstgöra i US i militär befattning? Genomför GU/GMU så gott du kan - och sök tjänst efter detta. Alternativt sök de tjänster som ej har detta krav, om du vet att du antingen uppfyller kraven eller har något extra speciellt att komma med. Hur svårt kan det vara? Och med detta skrivet så undrar jag verkligen om du är lämplig.. Quote
ShyGuy Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 Jo så är det ju. Men roligt att skriva och kan ju löna sig att skicka in på ett sätt, för man visar vilja. Men samtidigt visar man en okunskap när det kommer till läskunnighet. Så de två faktorerna slår väl ut varann antar jag. Men herregud. Sök inte tjänster som du inte ens uppfyller lägsta-kraven på! Spara din egen tid, och bespara Pers/US arbete i onödan! Vill du tjänstgöra i US i militär befattning? Genomför GU/GMU så gott du kan - och sök tjänst efter detta. Alternativt sök de tjänster som ej har detta krav, om du vet att du antingen uppfyller kraven eller har något extra speciellt att komma med. Hur svårt kan det vara? Och med detta skrivet så undrar jag verkligen om du är lämplig.. Jag håller fullständigt med här. Med ett sökantal på ca 10/plats i nuläget till de tjänster som ligger ute (helt ovetenskapligt baserat på enbart antalet sökande till 7. Manöverbataljon Lätt, fd 11. LMB) tar du nog enbart upp tid och tålamod från de som är grundbehöriga. Har svårt att tro att en rekryterare skulle gå tillbaka och kontrollera om en sökande har sökt förut, och en intervjuare som pratar med en sökande som säger att han/hon sökt tidigare, innan behörigheten var uppfylld, drar sannolikt öronen åt sig; "Vad är det här för tjomme som inte fattar instruktioner?" Quote
Dini Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 (edited) Precis detta jag undrade över som siste talare svara på. Då det i civila sammanhang ofta är tvärt om och där det enbart visar på ambition. Tack! Hur US kom in i bilden vet jag ej. Exempel I guess men aja.. Edited June 30, 2010 by Dini Quote
Born Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 Precis detta jag undrade över som siste talare svara på. Då det i civila sammanhang ofta är tvärt om och där det enbart visar på ambition. Tack! Jag har lite svårt att se var i det civila sammanhang är merierande att söka något som man inte ens har grundläggande behörighet för. Lite som att söka en universitetsplats utan att ens ha påbörjat dagis. Quote
Dini Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 (edited) Jag har själv alltid tyckt att det är konstigt. Men fått höra det ofta från båda sidor. Beror väl på vems bord ansökan hamnar på. FM är väl lite väl stor organisation för att ambitionen ska märkas. Men jag får be om ursäkt för frågan och om jag upprört någon. Det är egentligen konstigt Att göra så som sagt men också relativt vanligt. Edit: ångra mig. Inte bra att vara ociviliserad i civiliserat sällskap där man får se sig själv som okunnig i frågorna Edited June 30, 2010 by Dini Quote
Born Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 Jag har själv alltid tyckt att det är konstigt. Men fått höra det ofta från båda sidor. Beror väl på vems bord ansökan hamnar på. FM är väl lite väl stor organisation för att ambitionen ska märkas. Men jag får be om ursäkt för frågan och om jag upprört någon. Det är egentligen konstigt Att göra så som sagt men också relativt vanligt. Inga frågor är korkade, bara mer eller mindre genomtänkta, ibland har man otur helt enkelt. Quote
Dini Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 Otur när man tänker. :p Men i övrigt då. Med det nya systemet sa någon att man häsanefter skickar hela förband eller dylikt på mission. Då borde vissa alltså ha mycket större chans att få åka så klar och en del kanske läggas på is eller dylikt då de ej är användbara i nuvarande missioner? Quote
eskil Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 Precis detta jag undrade över som siste talare svara på. Då det i civila sammanhang ofta är tvärt om och där det enbart visar på ambition. Tack! Jag har lite svårt att se var i det civila sammanhang är merierande att söka något som man inte ens har grundläggande behörighet för. Lite som att söka en universitetsplats utan att ens ha påbörjat dagis. Skulle vara på Arbetsförmedlingen i så fall... Quote
Dini Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 Och dylikt. Sök allt du hittar brukar man säga. Du har inget att förlora. Konstigt får jag hålla med om att det är. Quote
Vargas Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 Enough! Nu får tråden bli lite mer konstruktiv. Dini har frågat ungefär samma fråga ett antal gånger nu och den får därmed anses som besvarad. Chatta kan ni göra på chatten. /Vargas, BLÅGUL Quote
Swagger Posted July 1, 2010 Report Posted July 1, 2010 Fortfarande ingen som har koll på vart man kommer kunna genomföra GMU? Kommer det göras på alla regementen eller kommer det bara vara vissa eller kommer olika regementen göra det periodvis?Mycket sådant som fortfarande känns oklart, tanken är ju ändå att man ska kunna börja söka om lite drygt en månad! Quote
Beeos Posted July 1, 2010 Report Posted July 1, 2010 Nu kanske jag har grävt ett för djupt värn när jag frågar i denna tråd? Men jag testar ändå! Det är så att tänkte söka in till Speciallist officer till vintern, som vagnchef på Strv 122 eller Strf 90. Jag är 25år fyllda, med halva foten inne i FM, jag är med i HVinsts här i Malmö. Varit med nu i nästan sex år(Fullgjorda timmar). Jag gjorde min GU 2005 i flottan, som förste kock på en Visby korvett. Muckade med 10-7-7 och sökte till YOP. Dock kom jag inte in det året då det var många sökande på de utbildningarna jag söktr. Jag har nu jobbat civilt sedan dess, inom Hotell & restaurang och handel. Alltså har det blivit en del ledarskap och mycket socialt arbete. Vad tror ni om mina chanser om att bli antagen? Utöver testerna man genomför då. Jag har dock klarat dessa innan (2006). Slut. Frågor? Quote
DaRaven Posted July 1, 2010 Report Posted July 1, 2010 Nu kanske jag har grävt ett för djupt värn när jag frågar i denna tråd? Men jag testar ändå! Det är så att tänkte söka in till Speciallist officer till vintern, som vagnchef på Strv 122 eller Strf 90. Jag är 25år fyllda, med halva foten inne i FM, jag är med i HVinsts här i Malmö. Varit med nu i nästan sex år(Fullgjorda timmar). Jag gjorde min GU 2005 i flottan, som förste kock på en Visby korvett. Muckade med 10-7-7 och sökte till YOP. Dock kom jag inte in det året då det var många sökande på de utbildningarna jag söktr. Jag har nu jobbat civilt sedan dess, inom Hotell & restaurang och handel. Alltså har det blivit en del ledarskap och mycket socialt arbete. Vad tror ni om mina chanser om att bli antagen? Utöver testerna man genomför då. Jag har dock klarat dessa innan (2006). Slut. Frågor? Spontant, rätt små. Hemvärnet är oftast ingen form av merit, och du har varken bakgrund eller erfarenhet av det du vill söka till. Mitt tips är att kika på de "mindre populära" tjänsterna om du vill ha en vettig chans (t.ex. på logistiksidan). Quote
Dini Posted July 1, 2010 Report Posted July 1, 2010 Fortfarande ingen som har koll på vart man kommer kunna genomföra GMU? Kommer det göras på alla regementen eller kommer det bara vara vissa eller kommer olika regementen göra det periodvis?Mycket sådant som fortfarande känns oklart, tanken är ju ändå att man ska kunna börja söka om lite drygt en månad! Det verkar bli periodvis, i alla fall är det vad jag kunnat få fram efter lite informations-pusslande.. Har för mig att jag läste på FM att ett antal regement ska ha sin GMU 2011. Kolla respektive regementets "hemsida" på Försvarsmakten.se Quote
Fk Satan Posted July 2, 2010 Report Posted July 2, 2010 Den stora GMU-körningen kommer att vara under hösten 2011. Såg en lista på samtliga platser etc nu i veckan. Men orkade inte komma ihåg den allt för noga. Men kortfattat kommer det att vara fyra centrala GMU på olika regementan + 1 för jägarförband som genomförs på Amf1. Sedan elva stycken Lokala GMU som genomförs av utbildningsgrupperna Tillägg> skrev fel årtal... Quote
Dini Posted July 2, 2010 Report Posted July 2, 2010 Rekrytering startar väl i Augusti? Hade för mig att det står att GMU då genomförs 2011. Men det finns kanske en tidigare också då?? Då får man hoppas på Amf 1 hehe. Quote
ShyGuy Posted July 2, 2010 Report Posted July 2, 2010 Rekrytering startar väl i Augusti? Hade för mig att det står att GMU då genomförs 2011. Men det finns kanske en tidigare också då?? Då får man hoppas på Amf 1 hehe. Den rekryteringen är riktad mot de som redan är grundutbildade. Quote
Recommended Posts