Jump to content

Skriven som plutonbefäl till Lumpen | Sidofråga kondition

Recommended Posts

Åter igen finner jag att jag sitter och grumlar över det som komma skall, egentligen borde jag väl ta det som det kommer men jag gillar att söka information.

Vad bör jag förvänta mig som 15 månaders plutonbefäl i Lumpen och vad borde jag tänka på att göra och inte göra för att lyckas bra?

Sen en liten sidofråga: Min kondition har sjunkit ner en hel del på sistone på grund av diverse anledningar som förhindrat träning, den är inte kass men den är inte den samma som när jag mönstrade, jag antar att de förutser att de skall träna upp en, men finns det någon chans att man blir hemskickad för man inte pallar med något långt fyspass etc i början?

Tldr: Kommer det gå bra även om konditionen har saggat ihopp en del?

• 2 weeks later...

Jag har gjort den utbildningen. I korthet innebär det

- inlärning av grundläggande soldatkompetens

- ledarskapsutbildning

- inlärning av de specialkunskaper som din befattning innebär (vad det nu är; pansar? LV? Art? osv)

- träning av fys, uthållighet, attityder osv.

Vad kan du göra före inryck? 

Träna kondition!!!

Träna att gå längre sträckor med packning (ryggsäck med 10-20 kg). 5 km - 2 mil.

Nej, du blir inte hemskickad men du får lida för dålig kondis. Så börja träna NU.